AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Spørsmålet om når rentetoppen blir nådd har blitt stilt her inne "en million" ganger nå. Nå er svaret her, og rentetoppen er nådd. "Etter en tid med mye usikkerhet både rundt rentetoppen og ikke minst prisveksten, kan vi med sikkerhet si at rentetoppen er nådd, og at norske husholdninger venter på første rentekutt. – Bare den forventningen om at den kommer kan forsterkere boligprisveksten. Det kan gjøre at boligprisen stiger lenge før første rentekutt kommer, sier Midtgaard." Og nå skyter boligprisene i været igjen. Så de som sitter på gjerdet, de må gå noen runder med seg selv tror jeg. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4oMx4e/boligprisene-steg-34-prosent-i-januar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: e02eb...906
NakenPanda Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 Med tanke på at inflasjonen er 5% går ikke boligprisene opp i det hele tatt, den går faktisk ned 2-3% siste 12 måneder mens lønn og inflasjon er 5% i snitt 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Med tanke på at inflasjonen er 5% går ikke boligprisene opp i det hele tatt, den går faktisk ned 2-3% siste 12 måneder mens lønn og inflasjon er 5% i snitt Det er snakk om tosifret prosent økning i Oslo allerede frem mot sommeren på grunn av den massive tilbudsmangelen i Oslo på Podcasten "Boligbobla" nå. Dette tror jeg også kan stemme ganske så bra. Anonymkode: e02eb...906
NakenPanda Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er snakk om tosifret prosent økning i Oslo allerede frem mot sommeren på grunn av den massive tilbudsmangelen i Oslo på Podcasten "Boligbobla" nå. Dette tror jeg også kan stemme ganske så bra. Anonymkode: e02eb...906 Framtiden er en krystallkule som mange mener mye tull og nyttig om, fakta er at boligprisene minus inflasjon er negativ for 2023, den som tror at 50% økning av usolgte boliger og dobling av salgstiden i Oslo vil gi 10% økning i boligpriser fram mot sommeren må slutte å drømme. Jeg ser selv etter større bolig i Oslo så følger godt med, kan si at nesten ingen boliger går til prisantydning, ca 30% tas av salg etter noen måneder og mange går betydelig under prisantydning ved salg. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Framtiden er en krystallkule som mange mener mye tull og nyttig om, fakta er at boligprisene minus inflasjon er negativ for 2023, den som tror at 50% økning av usolgte boliger og dobling av salgstiden i Oslo vil gi 10% økning i boligpriser fram mot sommeren må slutte å drømme. Jeg ser selv etter større bolig i Oslo så følger godt med, kan si at nesten ingen boliger går til prisantydning, ca 30% tas av salg etter noen måneder og mange går betydelig under prisantydning ved salg. Link til referanse som sier at det er 50 % økning av usolgte boliger og "dobling av salgstiden i Oslo" vil jeg gjerne ha. Jeg har nettopp sett statistikk som viser noe helt annet. Den såkalte "lageroppbyggingen" har sunket betraktelig og bankene melder om rekordmange som søker boliglån/finansieringsbevis. Det har tatt lenger tid å selge bolig de siste månedene på grunn av manglende forutsigbarhet og at folk har vært tilbakeholdne. Det vil det mest sannsynlig bli slutt på nå. Vent å se, du. Anonymkode: e02eb...906
NakenPanda Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Link til referanse som sier at det er 50 % økning av usolgte boliger og "dobling av salgstiden i Oslo" vil jeg gjerne ha. Jeg har nettopp sett statistikk som viser noe helt annet. Den såkalte "lageroppbyggingen" har sunket betraktelig og bankene melder om rekordmange som søker boliglån/finansieringsbevis. Det har tatt lenger tid å selge bolig de siste månedene på grunn av manglende forutsigbarhet og at folk har vært tilbakeholdne. Det vil det mest sannsynlig bli slutt på nå. Vent å se, du. Anonymkode: e02eb...906 Jeg hører hva du sier ,men 6% boligrente sier at du tar feil. Slutt å hør på podcasts de vet like lite som resten og man kan liksågodt kaste pil på dartskive som å høre på dem. Enorme reservoarer av nå ulønnsomme leieboliger skal framover dumpes inn på markedet i 1000 vis i Oslo og omegn. Tvangssalg vil også øke kraftig selv om Oslo er mindre truffet av dette grunnet den relativt store rest verdien på eiendommene. Hvis vi er heldig går vi i null etter inflasjon i 2024. Endret 5. februar 2024 av NakenPanda 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 AHA! Så NÅ er altså rentetoppen nådd! Ja, for hver gang tidligere når "ekspertene" har spådd at rentetoppen er nær, og at den snart vil settes den igjen, har det jo hatt så rett atte. Men kanskje denne gangen blir den gangen de endelig faktisk får rett da? November 2022: https://www.nettavisen.no/okonomi/toppokonomer-med-gode-nyheter-til-alle-med-boliglan/s/5-95-734397 – Vi holder en knapp på at dette blir den siste rentehevingen i denne syklusen, og at vi dermed ikke får noen heving i desember og heller ingen nye rentehevinger til neste år. Vi har ganske god tro på at det ikke blir flere rentehevinger i 2023, sier Jullum. Mars 2023: https://www.nettavisen.no/okonomi/finansdrama-gode-nyheter-for-de-med-boliglan/s/5-95-970301 – Nå priser vi inn at renten settes opp til 3 prosent i mars og så stopper, før den settes ned neste vår, sier Andreassen. Det innebærer en boliglånsrente på rundt 4 prosent, sier han. November 2023: https://www.dn.no/makrookonomi/dnb-markets/norges-bank/dnb-markets-endrer-prognose-tror-rentetoppen-er-nadd/2-1-1562695 – Det er svært usikkert, men siden vi vet at Norges Bank ikke vil stramme til for mye tror vi nå at det blir en pause i desember. Osv. osv. De har jo spådd rentenedgang og rentetopp helt siden 2022. Så jeg tror det ikke før jeg ser det, for å si det sånn. Og en annen ting: hver gang snakkes det alltid også om disse boligprisene, som om det skulle være det eneste som betyr noe for det norske samfunnet. "Skyter fart igjen"? Går det ikke så fantastisk allerede da, med prisstigning og greier? Slik boligmarkedet har klart seg igjennom dette er det jo ganske så rart at eiendomsbransjen stadig prøver å snakke ned renta og til og med ønsker å fjerne egenkapitalkravet slik at folk kan få låne mer. Hmm.. Anonymkode: b014a...eff 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 NakenPanda skrev (1 time siden): Jeg hører hva du sier ,men 6% boligrente sier at du tar feil. Slutt å hør på podcasts de vet like lite som resten og man kan liksågodt kaste pil på dartskive som å høre på dem. Enorme reservoarer av nå ulønnsomme leieboliger skal framover dumpes inn på markedet i 1000 vis i Oslo og omegn. Tvangssalg vil også øke kraftig selv om Oslo er mindre truffet av dette grunnet den relativt store rest verdien på eiendommene. Hvis vi er heldig går vi i null etter inflasjon i 2024. Mye "jeg" og "vi" i det du skriver, mens lenke til faktiske tall du støtter deg på lar vente på seg. "Slutt å hør på podcast, hør på meg!" Anonymkode: 86b5c...3d6 1
Schmuhu Skrevet 5. februar 2024 #9 Skrevet 5. februar 2024 Rentetoppen for hvilken tidsperiode? https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Styringsrenten/Styringsrenten-Oversikt-over-rentemoter-og-endringer-i-styringsrenten-/ Se perioden 2000 til 2003. Selv om vi går ned med renten så kan den fort være opp igjen. Hvorfor bør det være annerledes nå? Rentetoppen er nådd når vi har gått et stykke ned igjen og når vi forblir lave over en lengre periode. Men det er veldig vanskelig å spå hva mediene egentlig definerer som rentetopp. Schmuhu 1
Rucula Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 Jeg mener virkelig ikke rentene bør settes ned enda. Dette burde være den nye normalen 1 1
NakenPanda Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 Rucula skrev (1 minutt siden): Jeg mener virkelig ikke rentene bør settes ned enda. Dette burde være den nye normalen 4-7 prosent har alltid vært normalen bare ikke siste 15 år med unormal nesten gratis huslån, så nei tror ikke den kommer ned med det første heller. 1
Sciurus Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep. Sciurus, mod 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spørsmålet om når rentetoppen blir nådd har blitt stilt her inne "en million" ganger nå. Nå er svaret her, og rentetoppen er nådd. "Etter en tid med mye usikkerhet både rundt rentetoppen og ikke minst prisveksten, kan vi med sikkerhet si at rentetoppen er nådd, og at norske husholdninger venter på første rentekutt. – Bare den forventningen om at den kommer kan forsterkere boligprisveksten. Det kan gjøre at boligprisen stiger lenge før første rentekutt kommer, sier Midtgaard." Og nå skyter boligprisene i været igjen. Så de som sitter på gjerdet, de må gå noen runder med seg selv tror jeg. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4oMx4e/boligprisene-steg-34-prosent-i-januar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: e02eb...906 Han der sitter vel ikke akkurat på fasiten. Lov å håpe at toppen er her, men hans ord er ingen garanti. Anonymkode: dd9d2...a19
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 Rentetoppen er nådd når Norges Bank sier at rentetoppen er nådd. "Ekspertene", altså disse folka som bommer gang på gang, burde gå litt stille i døra, det er mange som sliter og gi en forhåpning om snarlig rentenedsettelse er bare stygt gjort. Anonymkode: ed36a...405 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mye "jeg" og "vi" i det du skriver, mens lenke til faktiske tall du støtter deg på lar vente på seg. "Slutt å hør på podcast, hør på meg!" Anonymkode: 86b5c...3d6 Godt sagt! Anonymkode: e02eb...906
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 Dollar og Euro er på full fart oppover igjen, stor krigsuro i midt-østen, varer som må fraktes rundt Afrika. Importert inflasjon og dyrere varer. Borger dette for lavere renter? Jeg bare spør. Anonymkode: 7ae6f...8c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå