Marvels Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Hei damer ❤️ Jeg lurer på om det er noen som vet om noen universiteter i Norge (eventuelt Sverige) som kjører nettbaserte mastergrader? Jeg har en mastergrad fra universitet fra tidligere, og kunne etterhvert tenke meg å ta en PhD (jeg har gode karakterer), men vil gjerne ha både mer jobberfaring og akademisk erfaring først. Mastergraden fra tidligere er med vanlig studieløp og oppmøte. Med to barn, jobb, familieliv, hus, hage, sosiale- og idrettslige oppfølginger osv (alt det som kommer med familie og barn), kan jeg ikke si ifra meg jobben heller 😅 sist gang holdt jeg både på barn, mann, full jobb og fult masterstudie, men denne ganger ser jeg at dette blir litt for mye å be om av meg selv 😂 Jeg ønsker så veldig å utvide den akademiske kunnskapen min, og ønsker så inderlig å ta enda en mastergrad, da jeg elsker å studere, og føler dette er noe jeg får til relativt enkelt ❤️ Jeg ser det er noen private skoler som tilbyr, men fordi vi både renoverer hus, har barn som driver med relativt dyre fritidsaktiviteter, må jeg være realistisk, og kan selvfølgelig ikke bruke sparepenger på utdanningen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 UiT har nettbasert master i barnevern og i sosialt arbeid. Anonymkode: 13209...ee2
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): UiT har nettbasert master i barnevern og i sosialt arbeid. Anonymkode: 13209...ee2 Takk for svar 🙂 skal sjekke ut
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Marvels skrev (4 timer siden): Hei damer ❤️ Jeg lurer på om det er noen som vet om noen universiteter i Norge (eventuelt Sverige) som kjører nettbaserte mastergrader? Jeg har en mastergrad fra universitet fra tidligere, og kunne etterhvert tenke meg å ta en PhD (jeg har gode karakterer), men vil gjerne ha både mer jobberfaring og akademisk erfaring først. Mastergraden fra tidligere er med vanlig studieløp og oppmøte. Med to barn, jobb, familieliv, hus, hage, sosiale- og idrettslige oppfølginger osv (alt det som kommer med familie og barn), kan jeg ikke si ifra meg jobben heller 😅 sist gang holdt jeg både på barn, mann, full jobb og fult masterstudie, men denne ganger ser jeg at dette blir litt for mye å be om av meg selv 😂 Jeg ønsker så veldig å utvide den akademiske kunnskapen min, og ønsker så inderlig å ta enda en mastergrad, da jeg elsker å studere, og føler dette er noe jeg får til relativt enkelt ❤️ Jeg ser det er noen private skoler som tilbyr, men fordi vi både renoverer hus, har barn som driver med relativt dyre fritidsaktiviteter, må jeg være realistisk, og kan selvfølgelig ikke bruke sparepenger på utdanningen. innen hvilken retning? Anonymkode: 1afc8...6a5
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): innen hvilken retning? Anonymkode: 1afc8...6a5 Innenfor samfunnsvitenskap og/eller fordypning i folkehelse/folkehelsevitenskap 🙂
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 For en bortkasta plan du har - helt meningsløs! Du har altså en mastergrad med gode karakterer allerede, og funderer på å ta en PhD. Da søker du det du kan av stipendiatstillinger, og dropper å ta en til mastergrad for å "få akademisk erfaring"! (ps: mange sier at de skal ta en phd, men en phd er ikke et studie som man selv bare velger seg. Det er en kombinasjon av jobb/studier, hvor man konkurrerer blant de aller beste (ifølge karakterene hvert fall) masterstudentene - også internasjonale. Du blir valgt, det er ikke du som kan velge) Det er et enormt hopp fra master til phd uansett, så noe av det første du kommer til å innse i et phd-løp er at du ikke kan noe. Det er et helt annet nivå, som 2 eller 57 mastergrader ikke vil gi deg mer erfaring til. Kjør på med phd-drømmen, ikke fyll på med flere mastergrader! Anonymkode: 340bb...279 7 2
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For en bortkasta plan du har - helt meningsløs! Du har altså en mastergrad med gode karakterer allerede, og funderer på å ta en PhD. Da søker du det du kan av stipendiatstillinger, og dropper å ta en til mastergrad for å "få akademisk erfaring"! (ps: mange sier at de skal ta en phd, men en phd er ikke et studie som man selv bare velger seg. Det er en kombinasjon av jobb/studier, hvor man konkurrerer blant de aller beste (ifølge karakterene hvert fall) masterstudentene - også internasjonale. Du blir valgt, det er ikke du som kan velge) Det er et enormt hopp fra master til phd uansett, så noe av det første du kommer til å innse i et phd-løp er at du ikke kan noe. Det er et helt annet nivå, som 2 eller 57 mastergrader ikke vil gi deg mer erfaring til. Kjør på med phd-drømmen, ikke fyll på med flere mastergrader! Anonymkode: 340bb...279 Jeg vet godt hva et PhD-studie går ut på. Jeg er klar over at det ikke bare å hoppe ut i det. Dette er noe jeg som sagt har tenkt på, og snakket med veileder om etter mastergraden min ble levert 🙂 jeg er klar over at det er ikke noe "jeg kan velge" slik jeg ønsker, da jeg er nødt til å søke stipendiatstillinger, og det er selvfølgelig hardt om beinet, og mange supre kandidater 🙂 jeg har gjort grundig research, men igjen; det er under vurdering fra min side, og ikke noe jeg "bare skal hive meg uti". Jeg ønsker uansett mer akademisk grunn å stå på, ikke bare for en eventuell fremtidig PhD, men fordi jeg selv liker å studere, og ønsker mer akademisk tyngde 🙂 jeg ønsker i bunn og grunn å gjøre det for meg selv. Selv ser jeg ikke på dette som bortkastet tid, men som enda en flott mulighet til å fordype meg i emner og lære mer. Jeg syns det er interessant, gøy og kunnskap er makt 🙂 Takk for svar, men det svarte dessverre ikke på spørsmålet mitt (jeg skrev kun kort om interesse rundt en eventuell PhD for å legge litt mer tyngde og perspektiv i teksten). ❤️ Jeg har også barn i barnehage og skolealder, så jeg syns uansett det er ganske skummelt å "hive meg ut i det", da det krever enormt mye av meg. Men takk for bidraget uansett ❤️ Endret 5. februar 2024 av Marvels
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For en bortkasta plan du har - helt meningsløs! Du har altså en mastergrad med gode karakterer allerede, og funderer på å ta en PhD. Da søker du det du kan av stipendiatstillinger, og dropper å ta en til mastergrad for å "få akademisk erfaring"! (ps: mange sier at de skal ta en phd, men en phd er ikke et studie som man selv bare velger seg. Det er en kombinasjon av jobb/studier, hvor man konkurrerer blant de aller beste (ifølge karakterene hvert fall) masterstudentene - også internasjonale. Du blir valgt, det er ikke du som kan velge) Det er et enormt hopp fra master til phd uansett, så noe av det første du kommer til å innse i et phd-løp er at du ikke kan noe. Det er et helt annet nivå, som 2 eller 57 mastergrader ikke vil gi deg mer erfaring til. Kjør på med phd-drømmen, ikke fyll på med flere mastergrader! Anonymkode: 340bb...279 Enig, jeg ser ikke poenget med to mastergrader her, TS. Begynn heller å søke på PhD-stillinger. Hilsen en med PhD Anonymkode: b4ddb...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #9 Skrevet 5. februar 2024 Marvels skrev (5 timer siden): Jeg vet godt hva et PhD-studie går ut på. Jeg er klar over at det ikke bare å hoppe ut i det. Dette er noe jeg som sagt har tenkt på, og snakket med veileder om etter mastergraden min ble levert 🙂 jeg er klar over at det er ikke noe "jeg kan velge" slik jeg ønsker, da jeg er nødt til å søke stipendiatstillinger, og det er selvfølgelig hardt om beinet, og mange supre kandidater 🙂 jeg har gjort grundig research, men igjen; det er under vurdering fra min side, og ikke noe jeg "bare skal hive meg uti". Jeg ønsker uansett mer akademisk grunn å stå på, ikke bare for en eventuell fremtidig PhD, men fordi jeg selv liker å studere, og ønsker mer akademisk tyngde 🙂 jeg ønsker i bunn og grunn å gjøre det for meg selv. Selv ser jeg ikke på dette som bortkastet tid, men som enda en flott mulighet til å fordype meg i emner og lære mer. Jeg syns det er interessant, gøy og kunnskap er makt 🙂 Takk for svar, men det svarte dessverre ikke på spørsmålet mitt (jeg skrev kun kort om interesse rundt en eventuell PhD for å legge litt mer tyngde og perspektiv i teksten). ❤️ Jeg har også barn i barnehage og skolealder, så jeg syns uansett det er ganske skummelt å "hive meg ut i det", da det krever enormt mye av meg. Men takk for bidraget uansett ❤️ Jeg tok PhD mens jeg hadde barn i barnehage og etterhvert barneskole, og jeg syntes det var ypperlig i kombinasjon med barn. Det er først og fremst en jobb - og en veldig spennende og fleksibel sådan. Du har allerede en master med gode karakterer, da har du det du trenger. Tro på at du selv er god nok, ikke ta omveien via enda en master! Anonymkode: b4ddb...3e2 2
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tok PhD mens jeg hadde barn i barnehage og etterhvert barneskole, og jeg syntes det var ypperlig i kombinasjon med barn. Det er først og fremst en jobb - og en veldig spennende og fleksibel sådan. Du har allerede en master med gode karakterer, da har du det du trenger. Tro på at du selv er god nok, ikke ta omveien via enda en master! Anonymkode: b4ddb...3e2 Takk for veldig hyggelig og inspirerende kommentar ❤️ dette skal jeg absolutt vurdere 😊 så utrolig bra gjort av deg å gjennomføre i kombinasjon med barn. For selv om det er både jobb og studier, er det jo omfattende å gjennomføre avanserte forskningsprosjekter som en PhD krever ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 Marvels skrev (20 minutter siden): Takk for veldig hyggelig og inspirerende kommentar ❤️ dette skal jeg absolutt vurdere 😊 så utrolig bra gjort av deg å gjennomføre i kombinasjon med barn. For selv om det er både jobb og studier, er det jo omfattende å gjennomføre avanserte forskningsprosjekter som en PhD krever ❤️ Det er helt vanlig å kombinere PhD med barn, nesten alle jeg tok PhD sammen med gjorde det. Det går fint! Husk at det er først og fremst en forskerutdanning. Anonymkode: b4ddb...3e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Du får ikke «mer tyngde» av å ta enda en mastergrad. Og det vil absolutt ikke hjelpe deg i arbeidslivet, nesten tvert i mot. Hvorfor ikke heller lese bøker om ting som interesserer deg? Da blir du kanskje flinkere til å skrive norsk også… Anonymkode: ed68e...f36 1
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du får ikke «mer tyngde» av å ta enda en mastergrad. Og det vil absolutt ikke hjelpe deg i arbeidslivet, nesten tvert i mot. Hvorfor ikke heller lese bøker om ting som interesserer deg? Da blir du kanskje flinkere til å skrive norsk også… Anonymkode: ed68e...f36 Fordi det ikke handler om graden i seg selv 😊 men jeg blir motivert av å få oppgaver og bli vurdert deretter. Godt norsk skriver jeg, hvis ikke hadde jeg ikke klart å gjennomføre både bachelorstudie og masterstudie med gode karakterer 😊 her inne på kvinneguiden derimot, skriver jeg raskt på telefontastatur, uten å rettskrive noe særlig etterpå (hvis det er tekstene her inne du tenker på 😉) klarer også snakke og skrive på tre språk, norsk, engelsk og tysk (norsk er morsmål, da det er norsk jeg er), så føler ikke det står på skriveferdighetene 😂 lese gjør jeg mye ellers 😊❤️ Edit: Men om man kun ser på gradene, vil kanskje ikke to mastergrader stille sterkere på arbeidsmarkedet? Endret 5. februar 2024 av Marvels 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 Marvels skrev (17 minutter siden): Fordi det ikke handler om graden i seg selv 😊 men jeg blir motivert av å få oppgaver og bli vurdert deretter. Godt norsk skriver jeg, hvis ikke hadde jeg ikke klart å gjennomføre både bachelorstudie og masterstudie med gode karakterer 😊 her inne på kvinneguiden derimot, skriver jeg raskt på telefontastatur, uten å rettskrive noe særlig etterpå (hvis det er tekstene her inne du tenker på 😉) klarer også snakke og skrive på tre språk, norsk, engelsk og tysk (norsk er morsmål, da det er norsk jeg er), så føler ikke det står på skriveferdighetene 😂 lese gjør jeg mye ellers 😊❤️ Edit: Men om man kun ser på gradene, vil kanskje ikke to mastergrader stille sterkere på arbeidsmarkedet? Nei. Jeg skjønner ikke hva hensikten er. Å «få oppgaver og bli vurdert» bør man vokse fra. Nå er du voksen, du har en mastergrad. Du har bevist at du er skoleflink og kan lære det noen forteller deg at du skal lære. Det er greit nok. Men det holder i lange baner med en mastergrad. Utfordre deg heller til å tenke selv. Hva vil du oppnå her i livet? Gå på skolen, liksom? Er det virkelig et mål? Kan du bruke kunnskapen din til noe? Kan du starte eget firma? Oppnå resultater som betyr noe, også for andre enn deg selv? Gjøre karriere? Skrive bok? Kom deg ut av akademia, det leder ingen steds hen. Dårlig betalt og lite interessant. Anonymkode: ed68e...f36 2 1
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei. Jeg skjønner ikke hva hensikten er. Å «få oppgaver og bli vurdert» bør man vokse fra. Nå er du voksen, du har en mastergrad. Du har bevist at du er skoleflink og kan lære det noen forteller deg at du skal lære. Det er greit nok. Men det holder i lange baner med en mastergrad. Utfordre deg heller til å tenke selv. Hva vil du oppnå her i livet? Gå på skolen, liksom? Er det virkelig et mål? Kan du bruke kunnskapen din til noe? Kan du starte eget firma? Oppnå resultater som betyr noe, også for andre enn deg selv? Gjøre karriere? Skrive bok? Kom deg ut av akademia, det leder ingen steds hen. Dårlig betalt og lite interessant. Anonymkode: ed68e...f36 Men nå er det jo jeg som føler en hensikt med dette da, og jeg føler mening i det akademiske 🙂 jeg kan skjønne at du tenker annerledes, og det er helt greit. Jeg føler jeg vokser på det, for ja, til tross for at jeg er voksen, er det viktig å til tider bli bedømt etter hva man gjør (slik som under studiene). Vi her heldigvis forskjellige. Men innlegget dreide seg i all hovedsak om tips til masterstudier via nett, og ikke om jeg liker å vise at jeg er verken skoleflink, prøver å oppnå noe, eller skriver dårlig norsk her inne på kvinneguiden. Det er jo irrelevant mtp hva jeg spør om. Men ja, jeg bruker kunnskapen min i arbeidshverdagen min 🙂 jeg kjenner et par andre i omgangskretsen som har tatt to mastergrader, og de angrer ikke. Hvorfor lurer du egentlig? Hva er hensikten ved å skrive slikt? Det må da være totalt irrelevant for deg om jeg har én, to eller fem mastergrader. Bare lurer, for du bruker tid på å formulere svar/spørsmål på denne måten, med en nedlatende tone, men svarer ikke på det innlegget handler om 🤔 selv ville jeg aldri kommentert verken på arbeidet ditt, skolegangen din (om så det er en doktorgrad eller grunnskole), eller ønskene dine på den måten du formulerer deg på. Edit: jeg må legge til at hadde det vært skyhøy lønn jeg var ute etter, hadde jeg studert noe helt annet, kanskje innefor økonomi eller finans. Jeg tjener godt nok. Jeg tjener nok til å leve godt og mer enn nok komfortabelt ❤️ og jeg er takknemlig for det 😊 Endret 5. februar 2024 av Marvels 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 Hmm det finnes flere måter å flere pleie interessen for å tilegne seg kunnskap på enn å studere. Lese, publisere artikkel om fagtema, skrive debattinnlegg, osv. Ville vurdert dette fremfor en ny mastergrad selv. Du må jo selvsagt kjenne etter hva som er viktig og riktig for deg. Husk å tenk gjennom hvorfor du ønsker en til mastergrad og hva en til mastergrad gir deg, og om dette samlet sett virkelig er verdt det. I et arbeidsliv vil nok ikke to mastergrader ha så fryktelig mye å si, ettersom du allerede har en med gode karakterer ... Når det gjelder tips til nettbaserte masterstudier, har jeg ingen direkte forslag. Men vil anbefale deg til å kontakte en karriereveileder. En karriereveileder vil kunne hjelpe deg til å drøfte dette ytterligere og mer profesjonelt enn på KG. Veilderen vil også trolig ha forslag til nettbaserte studier som er relevant for deg og dine ønsker, også lettere kunne hjelpe deg på veien enn folkene på et slik forum som dette. Lykke til Anonymkode: bc6f3...61c 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei. Jeg skjønner ikke hva hensikten er. Å «få oppgaver og bli vurdert» bør man vokse fra. Nå er du voksen, du har en mastergrad. Du har bevist at du er skoleflink og kan lære det noen forteller deg at du skal lære. Det er greit nok. Men det holder i lange baner med en mastergrad. Utfordre deg heller til å tenke selv. Hva vil du oppnå her i livet? Gå på skolen, liksom? Er det virkelig et mål? Kan du bruke kunnskapen din til noe? Kan du starte eget firma? Oppnå resultater som betyr noe, også for andre enn deg selv? Gjøre karriere? Skrive bok? Kom deg ut av akademia, det leder ingen steds hen. Dårlig betalt og lite interessant. Anonymkode: ed68e...f36 Jizes for noen svar man kan riske få her inne i blant altså. Selv har jeg en master og 3 videreutdanninger. Jeg fant ut at videreutdanninger tiltrakk meg langt mer enn en master mht jobb, hadde jeg kjent det annerledes ut med en master eller en ny bachelor hadde jeg valgt det. For meg handlet det om selve innhold i fagene og ikke grad, jeg ønsket en spisset kompetanse innenfor et felt. For noen av oss er ikke studier en plikt, men noe vi liker. Det er gøy, det gir oss noe - også kjent som livskvalitet. Anonymkode: 1afc8...6a5 2
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jizes for noen svar man kan riske få her inne i blant altså. Selv har jeg en master og 3 videreutdanninger. Jeg fant ut at videreutdanninger tiltrakk meg langt mer enn en master mht jobb, hadde jeg kjent det annerledes ut med en master eller en ny bachelor hadde jeg valgt det. For meg handlet det om selve innhold i fagene og ikke grad, jeg ønsket en spisset kompetanse innenfor et felt. For noen av oss er ikke studier en plikt, men noe vi liker. Det er gøy, det gir oss noe - også kjent som livskvalitet. Anonymkode: 1afc8...6a5 Åh, takk, som om jeg skulle sagt det selv (det jeg siterte i fet skrift) 😁 takk for tips ❤️ jeg skal garantert gjøre mer research før jeg lander på noe. Videreutdanning virker også både relevant og spennende, så det skal jeg sjekke ut. Ja, det handler mye om innholdet i faget og det å få en spisskompetanse. Dette er jo kjempe spennende 😁 og ikke minst viktig i mange yrker. Til tross for mange irrelevante kommentarer her inne, dukker det ofte opp veldig hjelpsomme kommentarer også! ❤️ Endret 5. februar 2024 av Marvels 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #19 Skrevet 5. februar 2024 Kan samfunnsplanlegging og ledelse ved Høgskulen i Volda være av interesse? Er dog noen samlinger du må på. Anonymkode: e4b55...6a8
Marvels Skrevet 5. februar 2024 Forfatter #20 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan samfunnsplanlegging og ledelse ved Høgskulen i Volda være av interesse? Er dog noen samlinger du må på. Anonymkode: e4b55...6a8 Takk for tips 😁 ja, dette høres spennende ut. Det er også noe jeg kan bygge på den utdannelsen jeg har fra tidligere. Jeg skal skjekke det ut ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå