AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Her har vi hatt et stort framskritt. På søndag, i går, var valpen 12 uker. Dagen før gikk hun for første gang til døra for å vise at hun måtte på do. I tillegg har hun de tre siste nettene sovet helt til 06-07 uten å vekke meg for å gå på do om natten. Så det virker jo som at alt arbeidet med å ta henne ut såpass mye har lønt seg. Pluss at hun er flink da. Forrige hund var hele 8 måneder når han ble husren. Når begynte deres hunder å signalisere tydelig at de ville ut på do? Anonymkode: f91fe...d84
Roserogfioler Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Valpen vår er fire dager eldre enn deres, en spaniel-rase. Vi har prøvd å jobbe ganske strukturert med søvn og tisseturer! Han sover nå fra ca 22.30 til ca 06.30 uten turer ut. Han pep bittelitt 05.30 i morges, jeg avventet litt og det ble raskt stille før han sovnet igjen. Han signaliserer ikke så tydelig når han må ut foreløpig, han har noen få ganger pepet ved døren/går mot døren/blir litt rastløs, og han har «uhell» dersom vi ikke er nøye med lufting. Vil si han har «uhell» 0-3 ganger per dag, men dette skjer stort sett når vi ikke har luftet han etter leking. Vi tar han ut etter søvn, lek og mat - så det blir fortsatt mange turer ut i kulda😅 Men det går seg til. Har en teori om at han ikke får «øvd» på å varsle når han må ut fordi vi tar han ut nesten før han rekker å kjenne behovet selv😅 Det vi har mest fokus på her nå, etter å bli ren, er rotrening og «grunnarbeid» for å være alene hjemme, dvs finne ro og søvn selv, og at han klarer å legge seg for å sove uten å se eller høre oss. Koselig med valp, men myyye jobb😅 Må innrømme jeg gleder meg bittebittelitt til det roer seg noe!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Roserogfioler skrev (1 time siden): Valpen vår er fire dager eldre enn deres, en spaniel-rase. Vi har prøvd å jobbe ganske strukturert med søvn og tisseturer! Han sover nå fra ca 22.30 til ca 06.30 uten turer ut. Han pep bittelitt 05.30 i morges, jeg avventet litt og det ble raskt stille før han sovnet igjen. Han signaliserer ikke så tydelig når han må ut foreløpig, han har noen få ganger pepet ved døren/går mot døren/blir litt rastløs, og han har «uhell» dersom vi ikke er nøye med lufting. Vil si han har «uhell» 0-3 ganger per dag, men dette skjer stort sett når vi ikke har luftet han etter leking. Vi tar han ut etter søvn, lek og mat - så det blir fortsatt mange turer ut i kulda😅 Men det går seg til. Har en teori om at han ikke får «øvd» på å varsle når han må ut fordi vi tar han ut nesten før han rekker å kjenne behovet selv😅 Det vi har mest fokus på her nå, etter å bli ren, er rotrening og «grunnarbeid» for å være alene hjemme, dvs finne ro og søvn selv, og at han klarer å legge seg for å sove uten å se eller høre oss. Koselig med valp, men myyye jobb😅 Må innrømme jeg gleder meg bittebittelitt til det roer seg noe! Ja det er virkelig mye jobb! Alt dreier seg om mat, søvn, eliminasjon, oppdragelse osv. 😛 Så er det masse frustrasjon, men siste dagene har det ikke vært noen frustrasjoner annet enn bitingen. Får nyte det til neste fase. 😅 Hvordan øver dere på ro? Her får hun lov til å å ligge i sofaen, og det har resultert i at hun vil sove inntil meg på dagtid. Det går jo greit for jeg er hjemme uansett. Men har akkurat begynt å øve på at sengen hennes på gulvet også skal være en trygg plass rett og slett fordi jeg kan ikke i 15 år framover måtte legge meg i sofaen sammen med henne hver gang hun sover. Anonymkode: f91fe...d84
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Hun får kun ligge i sofaen på kommando. Thats it😃Ro handler mye om ignorering. De blir tryggere etterhvert. Anonymkode: 8475d...8a6
ElisabethS65 Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 Har en spaniel miks på 5 måneder. det føles alltid ut som 2 skritt fremover, 3 skritt bak. Det er noen dager hun ikke har "uhell", andre dager føles det ut som vi ikka har gjort noen fremskritt i det hele tatt. men det blir bedre og bedre 🙈 ja ja, koselig med valp, men mye frustrasjon også
Roserogfioler Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det er virkelig mye jobb! Alt dreier seg om mat, søvn, eliminasjon, oppdragelse osv. 😛 Så er det masse frustrasjon, men siste dagene har det ikke vært noen frustrasjoner annet enn bitingen. Får nyte det til neste fase. 😅 Hvordan øver dere på ro? Her får hun lov til å å ligge i sofaen, og det har resultert i at hun vil sove inntil meg på dagtid. Det går jo greit for jeg er hjemme uansett. Men har akkurat begynt å øve på at sengen hennes på gulvet også skal være en trygg plass rett og slett fordi jeg kan ikke i 15 år framover måtte legge meg i sofaen sammen med henne hver gang hun sover. Anonymkode: f91fe...d84 Har gradvis «flyttet meg» unna når han er trøtt og må sove. Måtte stryke på han/ha han inntil meg i starten, sluttet etterhvert å klappe, flyttet meg gradvis unna når han trengte ro og søvn - meter for meter. Har øvd på bruk av grind på samme måte - nå assosierer han nok seng og grind mer med søvn og ro. Prøver også å «ignorere han» litt innimellom (ikke vondt ment!) slik at han må prøve og finne litt ut av selv hva han trenger å gjøre. Prøver på en måte å veilede han og hjelpe han med regulering og ro når vi ønsker at han er rolig. Han får (foreløpig) ikke være i sofa eller senger - biter på puter, klatrer opp i vinduskarm, gnager litt osv. På dagen går det ofte greit, morgen og kveld er han mer vilter og bajas foreløpig😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå