AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Det sitter så langt inne hos meg å si at jeg er syk. Nå er jeg ikke ofte syk, men har hatt migrene noen dager å sliter med å stå opp om morgenen. Hvor lenge siden var du borte ifra jobb? Bare lurer 😊 Kan arbeidsgiver si noe på det ? Om man for eksempel har spy syka burde man ta to dagers? Anonymkode: d2cb8...6aa
Hjelmesett Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 2 - 3 ganger I året bruker jeg egenmld. sist jeg var syk var i oktober 1
Fireflies Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 Arbeidsgiver kan bare spørre om å tilrettelegge og det er vanskelig med migrene. Du får ingen diplom av å brenne deg ut eller spy på jobb. Ta egenmelding og bli frisk. 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Sist var i 2022, men jeg har kontorjobb så det er lett for meg å jobbe hjemmefra hvis jeg føler meg litt halvskrall. Anonymkode: 64eaa...5f0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 Jeg er så og si aldri syk. Har tatt to egenmeldinger de siste 5 årene. En for Covid for 2 år siden og en for omgangssyke for 3 år siden. Har ikke vært syk siden det. Var ikke syk da jeg hadde covid, så da kunne jeg fint gått på jobb. Har jeg omgangssyke går jeg på jobb når jeg føler meg i form til det. Har jobbet der jeg jobber nå i 10 år og har 3 egenmeldinger totalt pga sykdom på den tiden. Men har vært(og er det dels fortsatt) utbrent, så har hatt et par sykemeldinger på 4-6 uker hver de siste to årene. Men får så dårlig samvittighet for å være borte fra jobb at det hjelper meg lite. Anonymkode: c435e...22a
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 Hadde 3 dg sist uke, prøvde å gå på jobb resten av uka, men det funket ikke. Ellers så hadde jeg en egenmelding i høst. Ellers så er jeg ikke ofte syk, men når jeg blir syk så henger det lenge i kroppen. Anonymkode: 03846...64f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 Er borte kanskje seks dager, fordelt over tre ganger for egen sykdom i året. Har ikke så høy terskel for å være borte. Jeg har en jobb som går i ett fra jeg kommer til jeg går, ingen mulighet for hjemmekontor og jeg jobber tett på mennesker. Derfor er jeg hjemme ved forkjølelse og sånt, både for å ikke smitte alle jeg jobber med og fordi jeg har null sjanse til å ta en roligere dag. Anonymkode: bd0eb...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 Er borte 2-3 dager per år med egenmelding. Er en god del snufsete på vinteren, men kan jo ikke være borte i 3 mnd pga det 😆 Anonymkode: ff2ac...e3d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #9 Skrevet 5. februar 2024 Sist jeg var syk, var i mars i fjor. Da klaffet det sånn at jeg ble syk i helgen, og trengte derfor ikke å ta egenmelding. Ellers er jeg syk ca 1 gang per år (forkjølelse), men det skjer stort sett alltid i helg/ferie. Har ikke brukt egenmeldingsdag i løpet av de 5 årene jeg har jobbet etter endt utdanning. Anonymkode: 3b32b...bc4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 I fjor var det en del. Da fikk jeg covid, influensa og omgangssjuka, i tillegg til noen dager med ingen søvn på natten (og dermed ikke i stand til å kjøre til jobb). Året før ingen dager med egen sykdom, til gjengjeld brukte jeg opp alle 15 omsorgsdager. Jeg har stort sett ikke anledning til å ha hjemmekontor. Anonymkode: 73311...e03
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 Blir nok 1-2 ganger i året, 1-2 dager per gang. Jeg har hatt én egenmeldingsdag på grunn av migrene i mitt liv, ellers har jeg kjempet meg igjennom arbeidsdagen med migrene (det skal jeg slutte med, forresten; hvorfor i ALL VERDEN har jeg aldri tenkt tanken på at migrene er en sykdom?!). Den dagen tok jeg fordi migrenen aldri slapp taket fordi det var en høyintensistetsperiode på jobb hvor jeg jobbet 3 stillinger hvor hver av dem i seg er stressende jobber. Da MÅTTE jeg ta en egenmeldingsdag for å sove den av meg. Men altså, migrene er gyldig fraværsgrunn. Ikke bare på grunn av hvordan du føler deg, men faktisk fordi hjernen ikke virker som den skal når du har migrene. Det påvirker avgjørelsene man tar. Anonymkode: 06f85...1cb 1 1
enkefru Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Ca 1 gang i året... ikke alle år jeg har brukt den ene heller
Gjest storetora Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 Migrene er en kronisk lidelse. Dette bør egentlig arbeidsgiver få vite. Når en har en kronisk lidelse kan lege/nav legge tilrette slik at arbeidsgiver ikke blir belastet økonomisk ved ditt fravær. Alltid greit å spille med åpne kort, i alle fall med en sånn diagnose.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 Kan ikke huske sist jeg leverte egenmelding. Har jobbet i dette firmaet i 3 år, aldri levert egenmelding. Hadde Covid for to år siden, da jobbet jeg hjemmefra noen dager. Ellers vært lite syk heldigvis, men noe småforkjøla/neseforkjøla. Anonymkode: 70f6f...724
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Benytter alle fire egenmeldingsperiodene i løpet av et år. Ikke alltid det blir tre fulle dager, det kommer an på hvor syk jeg er selvsagt. Årlig blir det ofte 1-2 sykemeldigsperioder også. Sliter med hodepine/slapphet og skal lite til før jeg ikke klarer å arbeide, dessverre. Alltid dårlig samvittighet når jeg er hjemme. Anonymkode: c2766...c80 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 Hvert annet, eller hvert tredje år. Sist var i april 2022 (to dager) Hilsen K63 Anonymkode: 85f04...ae3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir nok 1-2 ganger i året, 1-2 dager per gang. Jeg har hatt én egenmeldingsdag på grunn av migrene i mitt liv, ellers har jeg kjempet meg igjennom arbeidsdagen med migrene (det skal jeg slutte med, forresten; hvorfor i ALL VERDEN har jeg aldri tenkt tanken på at migrene er en sykdom?!). Den dagen tok jeg fordi migrenen aldri slapp taket fordi det var en høyintensistetsperiode på jobb hvor jeg jobbet 3 stillinger hvor hver av dem i seg er stressende jobber. Da MÅTTE jeg ta en egenmeldingsdag for å sove den av meg. Men altså, migrene er gyldig fraværsgrunn. Ikke bare på grunn av hvordan du føler deg, men faktisk fordi hjernen ikke virker som den skal når du har migrene. Det påvirker avgjørelsene man tar. Anonymkode: 06f85...1cb Mine migreneanfall har blitt sjeldnere med årene, men når de kommer hender det at det bare er et mørkt rom og spybøtta som gjelder. Har derfor alltid tenkt at migrene er gyldig fraværsgrunn😅 Migrene er selvfølgelig forskjellig fra person til person, og noen av de som aldri har hatt det tenker nok at det bare er en form for kraftig hodepine. Sjefen min er en av disse, og foreslo at jeg kunne hvile på en sofa på jobben hvis det var ille. Denne sofaen er på et "showroom" som også brukes som møterom eller et sted hvor noen jobber i team. Ikke mye hvilerom hvor en kan ligge i fred i mørket, og jeg ser heller ikke hvordan det er bedre for arbeidsgiver at jeg ligger der hele dagen, enn at jeg blir hjemme. Mulig han tenker at det bare er å ta en paracet og vente en halvtime, og da skjønner jeg at noen kvier seg for å bruke egenmeldingsdager for migrenen sin. Må presisere at noen ganger kan jeg reise på jobb, ta medisinen min der, og fungere ganske greit. Da er jeg selvfølgelig på jobb. Anonymkode: 993dc...eee
Ullvott Skrevet 5. februar 2024 #18 Skrevet 5. februar 2024 Sist jeg var borte fra jobb var i november. Jeg fikk Covid ganske hardt, og var borte fra jobb en hel uke. Vi har videreført IA-bedriftenes mulighet for 8 dagers egenmeldigsperiode, så det gikk på egenmelding. Som regel har jeg egenmelding 2-3 ganger per år; 1-2 dager hver gang. Nesten alle gangene handler det om feber og luftveisinfeksjoner (bronkitt, bihulebetennelse, heftige forkjølelser). Jeg har kronisk dårlig immunforsvar av grunner jeg ikke skal utbrodere her. Jeg gjør hva jeg kan for å forebygge smitte, men får jo ikke gjort noe med hvordan andre opptrer. Har aldri vært så frisk som da vi hadde ulike covid-restriksjoner.
NakenPanda Skrevet 5. februar 2024 #19 Skrevet 5. februar 2024 Hadde akkurat årlig snakk med sjefen, jeg var borte 1 dag i 2023, og han var skuffet da jeg var borte 0 dager i 2022. Han er mye av grunnen til at jeg ikke er mye borte fra jobben, føler meg inkludert, godt tatt vare på og blir belønnet ut fra hva jeg bidrar med.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #20 Skrevet 5. februar 2024 Så og si aldri. Sist jeg måtte bruke egenmelding var for 2 år siden pga covid-19, før det så var det 5 år siden sist jeg var borte fra jobb pga sykdom. Veldig heldig egentlig Anonymkode: 65611...b37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå