AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Del Skrevet 5. februar 2024 Min valp har en mor som er 50/50 cocker spaniel og puddel og en far som er mellompuddel. Slik jeg har oppfattet det er ikke moren en bjeffer. Hun var rolig da jeg kom. Men faren som er helt puddel bjeffer jo kanskje. Valpen min er tre måneder. Hun kom med to bjeff på valpekurs for to uker siden da hun var overstimulert på slutten av kvelden. Også kom hun med ett bjeff i stad da jeg holdt hånden i luften fordi hun bet meg. I tillegg synes jeg det så ut som hun holdt på å komme med bjeff da vi møtte en hund i går, men det kom ingen lyd. Tror dere hun kommer til å bli bjeffete siden det er mye puddel i henne? Hva kan jeg gjøre for å dempe trangen til bjeffing? Anonymkode: 0a0dc...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 5. februar 2024 #2 Del Skrevet 5. februar 2024 Tror ikke du kan regne bed å få en hund som er helt tyst til enhver tid. Men om det er situasjoner der hunden bjeffer, f eks når det ringer på døra, går det ann å trene opp hunden til å gjøre noe annet når det ringer på døra slik at dne blir opptatt med det i stedet for å bjeffe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Del Skrevet 5. februar 2024 Jeg har puddel, han bjeffer minimalt. Han kan varsle på lyder fordi han blir usikker, men har blitt mye bedre etter at jeg aktivt har jobbet med å gi ham et alternativ. Ute på tur bjeffer han aldri, men han har en del andre lyder. Ta tak i det tidlig ved å på helt rolig vis gi hunden andre ting å gjøre. Anonymkode: 650df...551 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Del Skrevet 5. februar 2024 Gliffy skrev (13 minutter siden): Tror ikke du kan regne bed å få en hund som er helt tyst til enhver tid. Men om det er situasjoner der hunden bjeffer, f eks når det ringer på døra, går det ann å trene opp hunden til å gjøre noe annet når det ringer på døra slik at dne blir opptatt med det i stedet for å bjeffe. Er jo greit med litt lyd her og der, men jeg har hatt en bjeffete hund før for mange år siden, dog en mindre rase, og vil forsøke å unngå så ille bjeffing. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har puddel, han bjeffer minimalt. Han kan varsle på lyder fordi han blir usikker, men har blitt mye bedre etter at jeg aktivt har jobbet med å gi ham et alternativ. Ute på tur bjeffer han aldri, men han har en del andre lyder. Ta tak i det tidlig ved å på helt rolig vis gi hunden andre ting å gjøre. Anonymkode: 650df...551 Ja. Da hun bjeffet litt på valpekurset avledet jeg henne uten å lage spesielt med lyd selv. Men hun begynner sånn smått å bli tøffere og tror derfor hun kanskje vil bjeffe på andre hunder etter hvert. Anonymkode: 0a0dc...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2024 #5 Del Skrevet 5. februar 2024 Bjeffing er en del av hundens språk. For å unngå overdreven bjeffing så er det lurt å se på årsaken til at en hund bjeffer og ta tak i det. F.eks hvis en hund bjeffer på andre hunder i passering så er det som regel enten fordi den er frustrert og vil hilse eller fordi den er skeptisk og vil skremme den andre bort (evt en blanding). Her vil det være en god løsning å få større avstand til hunden som passerer (slik at hunden mestrer situasjonen uten å føle den må bjeffe) og så gi godbiter for å gi hunden en positiv assosiasjon til passerende hunder (passerende hunder = godbit fra eier). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Del Skrevet 7. februar 2024 Tabris skrev (På 5.2.2024 den 10.00): Bjeffing er en del av hundens språk. For å unngå overdreven bjeffing så er det lurt å se på årsaken til at en hund bjeffer og ta tak i det. F.eks hvis en hund bjeffer på andre hunder i passering så er det som regel enten fordi den er frustrert og vil hilse eller fordi den er skeptisk og vil skremme den andre bort (evt en blanding). Her vil det være en god løsning å få større avstand til hunden som passerer (slik at hunden mestrer situasjonen uten å føle den må bjeffe) og så gi godbiter for å gi hunden en positiv assosiasjon til passerende hunder (passerende hunder = godbit fra eier). Jeg jobber med dette med en hannhund på 1,5 år. Han knurrer og kaster seg mot hanner hvis vi er for nær så jeg holder god avstand. Da går det fint og han beholder roen og passerer fint. Tror du vi vil måtte fortsette med dette resten av livet eller kan det roe seg når de blir eldre? Det kommer av frykt her. Han har vært redd for hunder siden han var valp. Har bygget opp en omgangskrets på om lag ti hunder som vi hilser på og leker med men alle andre er han redd for. Anonymkode: 8cff2...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. februar 2024 #7 Del Skrevet 8. februar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber med dette med en hannhund på 1,5 år. Han knurrer og kaster seg mot hanner hvis vi er for nær så jeg holder god avstand. Da går det fint og han beholder roen og passerer fint. Tror du vi vil måtte fortsette med dette resten av livet eller kan det roe seg når de blir eldre? Det kommer av frykt her. Han har vært redd for hunder siden han var valp. Har bygget opp en omgangskrets på om lag ti hunder som vi hilser på og leker med men alle andre er han redd for. Anonymkode: 8cff2...43b Det kan bli bedre hvis du er konsekvent og gir hunden mange flere positive erfaringer enn negative ved passering. Anbefaler å inkludere motbetinging for å gjøre erfaringen enda mer positiv og dermed kunne få raskere progresjon. Du kan lese mer om fremgangsmåten her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå