Gå til innhold

Finnes det private ungdomsskoler som har nettbasert undervisning (uten oppmøte)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen private ungdomsskoler, enten norske eller internasjonale, som har nettbasert undervisning eller ikke obligatorisk oppmøte? Ala Sonans? Jeg tenker på situasjoner der ungdommen har ME, eller ekstrem skolevegring, og foreldrene ikke klarer å få hjemmeundervist eller trenger støtte i dette? 

Jeg har et barn med kronisk sykdom som har mye fravær og skolen klarer ikke å følge opp godt nok. Andre året på ungdomsskolen nå, og vi opplever at hen henger stadig lenger etter. Jeg er sikker på at hen hadde klart å følge digital undervisning, og gjort oppgaver der. Det er oppmøte som er problemet her, ikke intelligens eller evner, og vi foreldre jobber fullt og sliter med å få laget et helt undervisningsopplegg til barnet vårt. I tillegg har vi ikke nok kunnskap om alle fagene til å være lærere. 

Er det noen som vet? Det kan like gjerne være på engelsk som på norsk. 

Anonymkode: baa89...05b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Finnes det noen private ungdomsskoler, enten norske eller internasjonale, som har nettbasert undervisning eller ikke obligatorisk oppmøte? Ala Sonans? Jeg tenker på situasjoner der ungdommen har ME, eller ekstrem skolevegring, og foreldrene ikke klarer å få hjemmeundervist eller trenger støtte i dette? 

Jeg har et barn med kronisk sykdom som har mye fravær og skolen klarer ikke å følge opp godt nok. Andre året på ungdomsskolen nå, og vi opplever at hen henger stadig lenger etter. Jeg er sikker på at hen hadde klart å følge digital undervisning, og gjort oppgaver der. Det er oppmøte som er problemet her, ikke intelligens eller evner, og vi foreldre jobber fullt og sliter med å få laget et helt undervisningsopplegg til barnet vårt. I tillegg har vi ikke nok kunnskap om alle fagene til å være lærere. 

Er det noen som vet? Det kan like gjerne være på engelsk som på norsk. 

Anonymkode: baa89...05b

Det tviler jeg på. Det vil nok komme i konflikt med opplæringsloven der det heter at undervisningen skal foregå på skolen, og at eleven skal høre til i en klasse. Imidlertid kan elever i perioder ha rett på opplæring på alternativ opplæringsarena. Det kan gjelde for ditt barn. Har dere et lag rundt barnet, der det følges opp med jevnlige ansvarsgruppemøter? 

Skrevet

Jeg vet ikke noe om den typen ungdomsskoler, men har dere vurdert AV1? Min eldste, som går i 10. klasse, har en medelev med ME som sjelden er på skolen og har fått innvilget dette. Det er en robot som står på elevens pult, den har kamera slik at eleven kan følge med på undervisningen hjemmefra de dagene h*n ikke klarer å være på skolen og den har også mikrofon slik at klassen og eleven kan kommunisere med hverandre. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke noe om den typen ungdomsskoler, men har dere vurdert AV1?

En kortsiktig løsning som fort kan bli permanent. Det er ulempen. Når elever har ufrivillig fravær, må det jobbes strukturert med å finne årsaker. Deretter med å få eleven tilbake til fellesskapet. Det er et mål man aldri må gi opp. 

• Liker 1
Skrevet
Topper og daler skrev (3 minutter siden):

En kortsiktig løsning som fort kan bli permanent. Det er ulempen. Når elever har ufrivillig fravær, må det jobbes strukturert med å finne årsaker. Deretter med å få eleven tilbake til fellesskapet. Det er et mål man aldri må gi opp. 

Men nå har jo TS sin ungdom allerede mye fravær pga kronisk sykdom. Da kan jo AV1 på en måte heller hjelpe eleven til å allikevel føle seg som en del av klassen, og dermed kan det være håp om at skolevegringen vil avta.

• Liker 4
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Men nå har jo TS sin ungdom allerede mye fravær pga kronisk sykdom. Da kan jo AV1 på en måte heller hjelpe eleven til å allikevel føle seg som en del av klassen, og dermed kan det være håp om at skolevegringen vil avta.

Jo da, jeg avviser det ikke helt, men mener det er en løsning man må tenke nøye gjennom. Det kan lett bli en permanent løsning som gjør det vanskeligere å få eleven tilbake i klassefellesskapet. 

Skrevet

Hvis hjemmeundervisning er et alternativ, kortvarig eller fast, ta kontakt med http://www.nhuf.no/

Skolen kan også bistå med forslag til opplegg i perioder. Barn har rett til undervisning selv om de ikke er på skolen. 

Anonymkode: e5f4e...69d

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Topper og daler skrev (16 minutter siden):

Man gir ikke opp selv om man velger AV1. Dette er en elev som er syk, årsaken er allerede funnet og ikke all verdens strukturert jobbing kan få eleven tilbake til fellesskapet før h*n er frisk. I mellomtiden må elevens behov for undervisning og  kontakt med klassen ivaretas og da er AV1 en god løsning. Det virker pussig å kritisere i stedet for å gå ut fra at de involverte instanser både har tenkt gjennom dette og faktisk vet hva de driver med.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet
Arkana skrev (Akkurat nå):

Man gir ikke opp selv om man velger AV1. Dette er en elev som er syk, årsaken er allerede funnet, og elevens behov for undervisning og  kontakt med klassen må ivaretas og da er AV1 en god løsning. Dette er en elev som har vært borte fra klassen over ett år før AV1 ble tatt i bruk. Det virker pussig å kritisere i stedet for å gå ut fra at de involverte instanser både har tenkt gjennom dette og faktisk vet hva de driver med.

Jeg aksepterer jo selvsagt at denne løsningen er gjennomtenkt og utredet i det tilfellet du kjenner til. Jeg går heller ikke med på at jeg kritiserer det. Mitt anliggende var bare å si at det ikke nødvendigvis er en løsning for alle. Dette siden du foreslo det for TS. Ufrivillig skolefravær er et komplekst problem. Det kan ha mange årsaker. Selv om det passer i «ditt» tilfelle, er det langt fra sikkert at det passer for TS sitt barn. Det regnes som et nokså radikalt tiltak i fagkretser å tilby elever med denne problematikken en slags permanent digital undervisning. Derfor mener jeg mitt innspill er nyttig i denne diskusjonen. 

Skrevet

TS sitt barn er i likhet med eleven jeg nevner langvarig syk. Det er noe annet enn skolevegring eller lignende problematikk hvor det faktisk er mulig, og ønskelig, å jobbe seg tilbake til skolen. Da er jeg enig i at man må tenke gjennom bruk av AV1. Når man er syk hjelper det derimot ikke med all verdens jobbing, da må man bare vente, og i mellomtiden trenger man et alternativ til skoledeltagelse. Jeg mener at ditt innspill hadde vært nyttig om det var snakk om skolevegring, mens når det i stedet gjelder sykdom synes jeg det blir malplassert. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Arkana skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at ditt innspill hadde vært nyttig om det var snakk om skolevegring, mens når det i stedet gjelder sykdom synes jeg det blir malplassert. 

Greit nok, det står kronisk sykdom i TS. Sant det. Jeg tenkte nok mest på det noen kaller skolevegring. Jeg liker ikke det begrepet. Ufrivillig skolefravær er bedre og mer dekkende. «Vegring» og «sykdom» blir å gjøre det om til elevens private problem og ikke skolens og foreldrenes. Ofte kan det f.eks. være ting på skolen som gjør at elever får ufrivillig fravær. Da kan slike digitale løsninger være en quick fix som fritar skolen fra å jobbe med det sosiale. Jeg mener det er et innspill som kan være nyttig i sakens anledning, selv om det kanskje ikke gjelder for TS sitt barn. Vi vet ellers lite om hvordan støtteapparatet rundt TS barn sitt jobber, og hvilke tiltak som er gjort. 

Skrevet

TS, jeg skulle gjerne hatt en slik skole til mitt barn også. Har et barn med autisme som ikke klarer det sosiale på skolen, men som er faglig veldig sterk, og han ønsker seg ikke noe mer enn å være hjemme og gjøre skolearbeid på egen hånd.

Presset med samarbeid på skolen, ustrukturerte fag som mat og helse og kroppsøving, for eksempel, skaper skolevegring. Og skolen er ikke god på tilrettelegging, dessverre. Et barn som er veldig motivert faglig blir til slutt demotivert og deprimert når skolen blir en vanskelig arena. :(

Anonymkode: 7c3fd...7a0

• Hjerte 2
Skrevet

Nei det gjør det ikke, fordi det da kommer i konflikt med opplæringsloven.  

Hjemmeundervisning er jo en mulighet. 

Anonymkode: abc65...575

Skrevet
Topper og daler skrev (1 time siden):

Har man me, er første målet og i det heletatt komne seg igjennom skole...

Jo mer man presser en med me over tåkegrenser. Jo dårligere blir denne eleven. Så syntes ideen din er lite unnskaps basert og en særdeles dårlig ide. Om eleven klarer å lese utenfor klasserommet. Er drt bedre enn ingenting.  Muligheten for bedring og unne studere videre senere er da økt.

Anonymkode: 7bc33...38a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo mer man presser en med me over tåkegrenser.

Hvor har jeg skrevet om press? Jeg er utelukkende på elevens side her. Du vrangleser meg. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva med hjemmeundervisning selv?

Eller av1 kan være dere får via forsikring hvis barnet er det . En som gikk på ungdomskolen med jenta her hadde slik. Var på skolen noen få timer ellers vi av1

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om nettundervisning på ungdomsskolenivå. Jeg vet det finne noe på vgs eller om man er bosatt i utlandet kan man benytte seg av globalskolen. 

Det jeg har vært med på, men igjen det er vgs, er å ha hjemmeundervisning noen timer pr uke med elever som er for syke til å komme på skolen. Jeg har også hatt ansvar for å lage planer de skal følge så langt som mulig. De fleste jeg har vært hos har hatt ME. 

Anonymkode: fcc2c...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...