Gå til innhold

Dekningskjøp - hvor lenge bør man vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg kjøpte noe på Finn som ble betalt med Vipps. Selgeren skulle sende med HeltHjem, og har sagt flere ganger at hun skulle sende varen samme dag.

Jeg har ikke fått noe varsel om at varen er sendt, og jeg får ikke svar når jeg forsøker å kontakte selgeren på Finn, Vipps eller SMS.

Det har nå gått over en uke, og jeg kommer selvsagt til å politianmelde om noen dager.

Kunne også tenke meg å foreta et dekningskjøp. Altså bestille samme vare fra et annet sted, og kreve tilbake mellomlegget fra selger.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg kan gjøre et dekningskjøp? 🤔

Anonymkode: c33e5...434

• Hjerte 1
Skrevet

Om hun ikke svarer deg, så er det vel ikke så lett å kreve inn melomleg? Jeg tror jeg ville ventet og hørt hva politiet sier. Bra du anmelder! Men slikt blir vel ofte henlagt, så vet ikke om du du skal ha alt for store forventninger. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen grunn til å å vente med politianmeldelsen. 

Anmeld, og er fu snill gir du beskjed til selger. Det pleier jo få fortgang i sakene når de vet du har politianmeldt dem.

Anonymkode: ed8f2...8c2

Skrevet

Dekningskjøp og kreve mellomlegget via finn 😂😂😂 masse lykke til!!

Anonymkode: ee879...9fa

• Liker 1
Skrevet

Send beskjed på vips om at du vil gå til anmeldelse om du ikke får varen eller pengene tilbake innen få dager.

Legg også inn omtale på selgers profil på finn.no 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen grunn til å å vente med politianmeldelsen. 

Anmeld, og er fu snill gir du beskjed til selger. Det pleier jo få fortgang i sakene når de vet du har politianmeldt dem.

Jeg har gitt beskjed (via Vipps) der jeg skrev at jeg forsto at selger hadde en travel hverdag, og at hun fikk en siste sjanse til å sende i dag.

Prøvde først å sende SMS til det nummeret jeg vippset til, men meldingen kom ikke fram / står som «ikke mottatt». Kanskje hun har blokkert meg før jeg i det hele tatt forsøkte å sende SMS? 🤔

Jeg trenger uansett varen, og ønsker å gjøre dekningskjøp. Det eneste spørsmålet er hvor lenge jeg må vente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gitt beskjed (via Vipps) der jeg skrev at jeg forsto at selger hadde en travel hverdag, og at hun fikk en siste sjanse til å sende i dag.

Prøvde først å sende SMS til det nummeret jeg vippset til, men meldingen kom ikke fram / står som «ikke mottatt». Kanskje hun har blokkert meg før jeg i det hele tatt forsøkte å sende SMS? 🤔

Jeg trenger uansett varen, og ønsker å gjøre dekningskjøp. Det eneste spørsmålet er hvor lenge jeg må vente.

Du kommer ikke til å få gjennom dekningskjøpet ditt. 

Kjøp en ny vare, anmeld og gå videre i livet, og kryss fingrene for at du får pengene tilbake fra svindleren. Ikke hold pusten…

lykke til! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kommer ikke til å få gjennom dekningskjøpet ditt. 

Kjøp en ny vare, anmeld og gå videre i livet, og kryss fingrene for at du får pengene tilbake fra svindleren. Ikke hold pusten…

lykke til! 

Joda det kan man.

Vi har ikke prøvd oss på dekningskjøp, men vi har fått igjennom dekningssalg.

Første selger trakk seg og vi tok saken videre for å få dekket det det kostet å annonsere på nytt. Mens saken ble behandlet fikk vi solgt, men da til lavere pris. Så første "kjøper" fikk dom på seg å betale mellomlegget pluss våre utgifter med å selge på nytt, renter og omkostninger ved å gå til sak.

Så alt er mulig, det spørs bare om det er beløp høyt nok til at det er verdt det.

Anonymkode: 9f505...c45

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda det kan man.

Første selger trakk seg og vi tok saken videre for å få dekket det det kostet å annonsere på nytt. Mens saken ble behandlet fikk vi solgt, men da til lavere pris. Så første "kjøper" fikk dom på seg å betale mellomlegget pluss våre utgifter med å selge på nytt, renter og omkostninger ved å gå til sak.

Så alt er mulig, det spørs bare om det er beløp høyt nok til at det er verdt det.

Her er det kanskje dekningssalg ved salg av bolig? Litt mer sannsynlig at man får noe der enn ved å kjøpe en mindre ting på Finn. Selv om man i teorien har rett på det. 

Anonymkode: 3272e...060

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Joda det kan man.

Snakker du seriøst om salg av bolig når problemstillingen er et bruktkjøp via finn? 😂

Anonymkode: ee879...9fa

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilke verdier snakker vi om her?

En ting er at dere har krav på å gjennomføre dekningskjøp, en helt annen ting å få pengene igjen etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Drit i politi. De henlegger bare saken. Det du må gjøre er public shaming.

Du har navnet på personen, så søk henne opp på sosiale medier, linkedin, finn arbeidsplassen hennes. Send meldinger til familie, venner, arbeidsgiver, kollegaer osv. Ikke skriv en konfronterende eller agressiv melding, men mer noe som "Hei, jeg kjøpte noe fra xx, og har dessverre blitt svindlet av henne. Hun svarer ikke når jeg prøver å ta kontakt. Vet du om noe måte jeg kan prøve å få tak i henne på?". Også kan du legge til skjermbilder der du prøver å kontakte henne.

Tro meg, etter ett par meldinger til folk så kommer hun til å svare fort som bare det.

Anonymkode: 514c2...e38

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...