Gå til innhold

Hjelp med grønn plante

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en grønn plante jeg trenger litt hjelp til (Bjøøøørnsdatter ;)

Den har tynne lange spisse blader, og roten stikker litt over jorden og ligner på en løk. Den skal visstnok vannes sjelden. Fant desverre ikke bilde av den på google.

Fikk den for bare et par dager siden, og den begynner allerede å bli litt brun på bladspissene! :tristbla:

(og jeg som alltid har trodd jeg har grønne fingre)

Den står ikke veldig varmt, ikke i full sol og ikke i trekk. Noen tips til hvordan stoppe "bruningen"??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Er det en sånn en?

Den heter elefantfot (Beaucarnea på latin), og skal ha veldig lite vann.

Brune tupper får den pga for tørr luft. Klipp av det brune og prøv å dusje den med en spruteflaske med lunkent, rent vann, gjerne hver dag. Flytt den bort fra varmekilder hvis den står i nærheten av en slik. :)

Skrevet

Jepp, er som en av de små i hvite potter på bordet! :)

Tuuusen takk for kjapt og godt svar! :klem:

*setter dusjeflaske på handlelisten*

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

De små der er Nolina, samme stell, bare en mini-versjon av elefantfoten :)

Den vil komme til å miste noen blader etter hvert, mest ytterst, det gjør den fordi den danner mer stamme. Så kommer det nye blader i midten.

Skrevet

:) Flott! Da driver jeg kanskje ikke å dreper den likevel da. :ler:

Forrsten, vet du hvor store yuccapalmer kan bli?? Har en som er litt større enn meg nå, begynner å ta MYE plass. :forvirret:

Og er det en god eller dårlig ide å potte små (nye) og store (hatt de noen år) planter av samme slag sammen i STORE potter? (plassbesparende og tøft)

Og hva slags planter vil like seg i sørvendte vinduer (full sol)??

Mange spørsmål nå, men skal begynne å handle hos deg til gjengjeld! :klem:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
:) Flott! Da driver jeg kanskje ikke å dreper den likevel da.  :ler:

Forrsten, vet du hvor store yuccapalmer kan bli?? Har en som er litt større enn meg nå, begynner å ta MYE plass.  :forvirret:

Og er det en god eller dårlig ide å potte små (nye) og store (hatt de noen år) planter av samme slag sammen i STORE potter? (plassbesparende og tøft)

Og hva slags planter vil like seg i sørvendte vinduer (full sol)??

Mange spørsmål nå, men skal begynne å handle hos deg til gjengjeld!  :klem:

Yucca kan bli stoooooore, flere meter... men da kneler de som regel fordi de ikke får nok støtte.

Hvis du får tak i store nok potter med dreneringshull, og du planter planter som skal ha nogenlunde lik vanning sammen, så går det helt fint. Pass på at alle har nok plass da :)

I full sol kan du ha ganske mange ting nå om vinteren, men om sommeren hadde jeg nok begrenset meg til diverse sukkulenter og kaktuser. Er du ute etter grønne eller blomstrende planter?

Skrevet

Spiller egentlig ingen rolle, men hadde jo vært koselig å ha noen som holdt en stund. :)

Kaktuser står på "sommer-listen".

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Se etter planter med tykke, saftige blader. De tåler som regel mer enn de som er mer pinglete :)

Skrevet

Takk for tips! :)

(f.eks. pengetre??)

Skrevet

Flott! :) Er nemlig en racer på pengetrær. :ler: Har faktisk fått de til å bli trær, og ikke bare små planter.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Forresten så vrimler det av diverse varianter av guzmania og vriesia nå, de er veldig hardføre og holdbare. (ca 3-6 mnd) Klarer seg fint i et vindu med full sol på denne tiden av året :)

Skrevet (endret)

Ok. Da skal jeg på utkikk etter planter med umulige navn som er holdbare! :ler:

Søkte de opp, og de var jo kjempefine! (iallefall guzmanianen) :)

Men leste der jeg fant bilde at det kan komme nye spirer når den dør?

(ikke fan av kjøp og kast planter)

Endret av Blackjack
Skrevet
Men leste der jeg fant bilde at det kan komme nye spirer når den dør?

Noen ganger danner de sideskudd, men ikke alltid.

Skrevet
Noen ganger danner de sideskudd, men ikke alltid.

Takk for svar, men hva er sideskudd??

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det kommer et nytt skudd på siden av planten :)

Helt nederst, som regel.

Men, selv om det kommer sideskudd, så vil det ta årevis før de blomstrer...

Gjest Mimir ii
Skrevet

Blackjack:

Det var meg ovenfor. Jeg tenkte liksom på de spirene du nevnte ;)

Som Bjørnsdatter sier: Det kommer nye planter ("avleggere") fra rota på den gamle planta. Det tar tid før de blomstrer, men de kan være fine som grønnplanter også.

Bjørnsdatter:

Takk for rosetips! Måtte alle lese og lære. Jeg har ikke tall på alle femdagers-garantiene jeg har gitt til damer som bedyyyrer at "Jeg har gjort det aaakkurat som det skal gjøres", mens de slenger en slapp eks-bunt med knuste og/eller oppraspa stilker i disken. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...