Gå til innhold

Venninne som lyver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Tittelen sier seg litt selv her. Jeg har en venninne, en jeg anser som min aller beste venn, som angivelig har løyet til meg gjennom store deler av vennskapet. Vi møttes for et par år siden og hun er som en søster for meg. For kontekst så har hun bakgrunn med narkotika, velvitende om at jeg er veldig anti på dette området. Jeg kan ikke kontrollere hva hun gjør på sin egen tid, med sine andre venner - og det ønsker jeg selvfølgelig ikke heller. Men jeg har satt tydelig grenser på at jeg ikke ønsker å assosiere meg med narkotika, og av den grunn ikke ønsker å være med henne om hun skal ta noe/og-eller har tatt noe. Hun har lovet meg at dette ikke skulle forekomme. Etter en spesifikk hendelse kommer det tydelig frem at hun var påvirket, og presterer med å lyve om dette. Jeg har ingen intensjoner om å konfrontere henne, da jeg åpenbart ikke har fysiske bevis, men vet for sikkert at hun tok noe likevel. Viser seg at hun har tatt ting andre ganger også, både når hun har vært hjemme hos meg og når jeg har besøkt henne. Alt dette bak ryggen min. 

Råd?

Anonymkode: 3622d...322

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke forbauset overhodet. Er ikke akurat det ganske vanlig i det miljøet . . . ?

Jeg ser ikke deg som offeret her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å ta en prat med henne, når det virker som at hun ikke har tatt stoff. Du trenger ikke å konfrontere, men snakke sammen i rolige omgivelser. Om hun nekter for å ha tatt stoff i ditt nærvær, ville jeg sagt at du ikke ønsker å være venn med noen som lyver, og tar stoff bak din rygg eller så tar du avstand fra henne. Det kommer aldri til å bli bedre, om hun ikke innser sine feil og tar ansvar for sine handlinger. Ønsker du å ha en venn du ikke kan stole på? 

Ja, det kan være vondt - men jeg tror det er det som må gjøres for at hun skal kunne reflektere over sine feil. 

Anonymkode: 71a63...8e7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du råd på, egentlig?

Hun løy, høyst sannsynlig fordi hun ikke ville miste deg. Hun visste jo konsekvensene, det hadde du allerede fortalt henne. Men mennesker som er avhengig av narkotika, er nettopp det; avhengig. Det kan være så mange grunner til hvorfor hun også tok stoff før hun skulle møte deg. For eksempel inne i en dårlig periode, dårlig dag, prøve å roe stress/uro, møtte andre venner som tilbydde før hun møtte deg osv. Det er helt vanlig at mennesker som bruker stoff, lyver om det til mennesker de vet vil gi dem konsekvenser/utenforstående fra rusmiljøet. Så akkurat det ville jeg ikke tatt personlig. 

Anonymkode: df8ac...4d3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei helt lik venninne. Vi var bestevenner å hadde vært det i mange år. Å jeg er å virkelig imot rus. Har ingenting til overs får folk som ruser seg å vil ikke ha no med sånne å gjør heller.

Venninna mi løy hele tiden. Jeg visste noe muffins var på gang. Ho gikk med folk som ruset seg, hun begynte å drikke dagevis å ryktene begynte å gå. Så jeg spurte henne hver gang vi hadde vært på fylla om hun hadde ruset seg å hun nektet hver gang. Men så var vi ute å hadde det gøy, men under denne fyllan vår så hadde hun å ei ann felles venninne forsvunnet å kommet tilbake. Da fortalte hun venninna meg hvor ille det var å var dritt hun stappa i seg. Så dagen etter tok jeg det opp å sa at jeg gidder ikke sånn narkis dritt. Har ikke hatt noe med henne å gjøre siden. Hun var helt på kjøret. Nå er hun hippie å røyker hasj. Men ikke alle kan ikke se det på henne. (Kjenner familien så de forteller fra tid til annen når jeg treffer dem. Jeg har sett henne på butikken senere men jeg syns hun ser helt kjørt ut )

Anonymkode: b3855...4df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ei helt lik venninne. Vi var bestevenner å hadde vært det i mange år. Å jeg er å virkelig imot rus. Har ingenting til overs får folk som ruser seg å vil ikke ha no med sånne å gjør heller.

Venninna mi løy hele tiden. Jeg visste noe muffins var på gang. Ho gikk med folk som ruset seg, hun begynte å drikke dagevis å ryktene begynte å gå. Så jeg spurte henne hver gang vi hadde vært på fylla om hun hadde ruset seg å hun nektet hver gang. Men så var vi ute å hadde det gøy, men under denne fyllan vår så hadde hun å ei ann felles venninne forsvunnet å kommet tilbake. Da fortalte hun venninna meg hvor ille det var å var dritt hun stappa i seg. Så dagen etter tok jeg det opp å sa at jeg gidder ikke sånn narkis dritt. Har ikke hatt noe med henne å gjøre siden. Hun var helt på kjøret. Nå er hun hippie å røyker hasj. Men ikke alle kan ikke se det på henne. (Kjenner familien så de forteller fra tid til annen når jeg treffer dem. Jeg har sett henne på butikken senere men jeg syns hun ser helt kjørt ut )

Anonymkode: b3855...4df

Du er virkelig i mot rus men synes det er helt greit å "gå på fylla"?

Snakk om dobbeltmoral, dritings folk er det nest verste jeg vet, verste er er folk som går på fylla samtidig som de rakker ned på dem som velger et annet rusmiddel, som tross alt (selv om det er ulovlig) har mye lavere skadepotensiale enn alkohol.

Anonymkode: c2e9e...0d0

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva ønsker du råd på, egentlig?

Hun løy, høyst sannsynlig fordi hun ikke ville miste deg. Hun visste jo konsekvensene, det hadde du allerede fortalt henne. Men mennesker som er avhengig av narkotika, er nettopp det; avhengig. Det kan være så mange grunner til hvorfor hun også tok stoff før hun skulle møte deg. For eksempel inne i en dårlig periode, dårlig dag, prøve å roe stress/uro, møtte andre venner som tilbydde før hun møtte deg osv. Det er helt vanlig at mennesker som bruker stoff, lyver om det til mennesker de vet vil gi dem konsekvenser/utenforstående fra rusmiljøet. Så akkurat det ville jeg ikke tatt personlig. 

Anonymkode: df8ac...4d3

Kanskje ikke så mye råd jeg var ute etter sånn sett, men andre perspektiver på scenarioet. Slik du kommer med her! Hjelper veldig å kunne se det fra andre innfallsvinkler, i håp om å kunne forstå den andre sin side bedre. Så tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å skrive! 

Anonymkode: 3622d...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slutt å kontakt henne, la henne leve som hun ønsker.

Det gjorde jeg med min venninne som absolutt må ta kokain og ketamin hver gang hun drikker. Etter sist det var fest hos meg og jeg på forhånd sa at jeg ikke ønsker en fest med masse dop men hu gjorde det allikevel så har jeg nesten ikke sagt noe til henne. Hun kan kose seg med rusen sin uten meg hvis det er så viktig.

Anonymkode: 49e66...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker vanskjøtter og mister barna sine pga rusmisbruk.

Det er klart at man gjør det samme mot venner.

Hun vil ikke miste deg.

Samtidig som jeg skjønner deg veldig godt så er de aller fleste rusmisbrukere fordi de har det vondt og har ikke andre redskaper for å håndtere det.

Mitt råd hadde vært å gjøre det helt klart for henne (igjen) at du ikke tolererer rusmisbruk men samtidig, om du er en god venninne så tenker jeg at man ikke bare kutter vennskap sånn med mindre det går ut over deg selv.

Du hadde nok ikke tenkt de tankene om venninnen din hadde spiseproblemer eller en fysisk sykdom.

Sett grenser.

Anonymkode: 077e5...642

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri lagt meg opp i hvordan noen andre velger å leve livet sitt. Hadde hun røyka hasj med meg til stede, hadde jeg ikke brydd meg, om det ikke var hver bidige gang en møtes. Tiden for å feste mye, er vel litt tilbakelagt når en blir eldre, jeg ville bare holdt meg unna det, for å ha noen artige kvelder der man er på bølgelengde. Men jeg hadde ikke lagt meg opp i livsstilen, om det ikke var det at hun selv uttalte at hun trengte hjelp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusavhengighet ødelegger alle relasjoner i livet. Så enkelt og trist er det. 

Du kan ikke tro at hun klarer å holde seg unna narkotika for din del. 

Så dette vennskapet blir nok ikke bra for din del fremover 

Anonymkode: 1beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi rus og avhengighet gjør at man lyver om hva som helst, til hvem som helst. Det er en del av sykdomsbildet, fordi rusen blir det viktigste i livet. 

Anonymkode: c95e2...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...