Gå til innhold

Pensum 8. trinn, må undervise ungen selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er svært lite lekser og prøver på skolen til ungdommen.

Hun lærer ikke noe i matematikken, får aldri svar fra lærer om lurer på noe,  og jeg vurderer å ta noen timer med gjennomgåing av pensum i uka, til tenåringen, hjemme. Med bok og oppgaveløsning.

Vet det er kjedelig, men ser det må til da hun ikke lærer noenting i det faget på skolen. På skolen har de ikke lærebok. De har ingen lærebøker. Kun kompendier eller enkeltoppgaver på iPad. Det er ikke rom for p gjøre utregninger, prøve seg frem, der på iPaden må svaret skrives kontant.

Har selv sittet ved siden av, og det er ingen eksempler som viser fremgangsmåte, ingen fasit, ingen formler å forholde seg til. Da jeg var ung, hadde vi en lærebok i matte, hvor løsninger og fasit på oppgavene fantes, vi hadde mengdetrening, og formler, kladdebok å skrible og regne seg frem til svaret på, eksempler og forklaringer var å finne i læreboka. Vi hadde formelbil også. De har ingenting av dette, og må famle i blinde. Og de har knapt mattelekser. Tre oppgaver i uken er for lite når de skal lære.

Hvor kan jeg, som mor, som ikke er utdannet mattelærer, gå frem for å lære barnet mitt matte? Jeg fikk 5-er i matte men det er ikke mitt favorittfag og dermed er jeg blank på enkelte områder, er jo årevis siden jeg holdt på noe med matte uansett. Men må gjøre det jeg kan for at barnet skal lære matematikk her. Noen lærere der ute som kan gi meg navn på aktuell pensumbok, og hva som er pensum? 

Anonymkode: a8c83...3bf

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Læringsmål, ikke pensum, er beskrevet for alle fag.

Kompendier pleier å inneholde teori og eksempler.

Selv om elevene skriver inn svar på ipad, skal de selvfølgelig bruke blyant og papir (eller notatsider på ipad) til å tegne skisser, gjøre mellomregninger og beregninger.

Alle matematikkformler på det nivået følger logisk det nan undersøker. Pugging av disse reduserer forståelsen.

Det et opp til eleven å gjøre mer oppgaver, ansvar for egen læring.

Anonymkode: 69183...1ae

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Detbfinmes lærebøker pg oppgavebøker å få kjøpt i bokhandel. Søk på Matematikk 8, så får du treff. Bøkene er laget slik at de dekker læremålene.

Anonymkode: 01b1e...0f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Detbfinmes lærebøker pg oppgavebøker å få kjøpt i bokhandel. Søk på Matematikk 8, så får du treff. Bøkene er laget slik at de dekker læremålene.

Anonymkode: 01b1e...0f0

Så foreldre som ønsker at barna skal lære noe, må selv kjøpe dyre lærebøker fordi skolen har pøst penger i digitale prosjekter som i bunn og grunn er et stort kaos ...?

Savner den gamle skolen, jeg også; før i tiden hadde man faste klasserom - dagens skole er til de grader preget av kaotiske tilstander at det nærmest er et under om folk klarer å lære noe som helst, og her i forumet ser man ofte elementære grammatiske feil i skrivemåten som ville vært utenkelige i gamle dager. At noen i kassen i butikken heller ikke klarer å regne ut et enkelt regnestykke uten bruk av kalkulator, sier også mye om hva man faktisk lærer i dagens skole.

Anonymkode: d3e1b...655

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så foreldre som ønsker at barna skal lære noe, må selv kjøpe dyre lærebøker fordi skolen har pøst penger i digitale prosjekter som i bunn og grunn er et stort kaos ...?

Savner den gamle skolen, jeg også; før i tiden hadde man faste klasserom - dagens skole er til de grader preget av kaotiske tilstander at det nærmest er et under om folk klarer å lære noe som helst, og her i forumet ser man ofte elementære grammatiske feil i skrivemåten som ville vært utenkelige i gamle dager. At noen i kassen i butikken heller ikke klarer å regne ut et enkelt regnestykke uten bruk av kalkulator, sier også mye om hva man faktisk lærer i dagens skole.

Ts spurte etter tips til lærebok, og får svar. Hvorfor hun vil kjøpe bok, og ikke bruke kompendiet barnet har, må hun svare på selv.

Forøvrig kunne du også for 50 år siden, og for 20 or siden, møte folk i kassa som ikke kunne grunnleggende regning, og ikke minst, en stor gruppe som ikke kunne grammatikk eller rettskriving. 

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Læringsmål, ikke pensum, er beskrevet for alle fag.

Kompendier pleier å inneholde teori og eksempler.

Selv om elevene skriver inn svar på ipad, skal de selvfølgelig bruke blyant og papir (eller notatsider på ipad) til å tegne skisser, gjøre mellomregninger og beregninger.

Alle matematikkformler på det nivået følger logisk det nan undersøker. Pugging av disse reduserer forståelsen.

Standard unnskylding for dårlige lærere

• Nyttig 7
Skrevet
Tanuki skrev (2 minutter siden):

Ts som klaget på for lite lekser. Det er lov å gjøre mer oppgaver enn hva som er minimum. Andre foreldre krever leksefri skole. Lærere prøver å balansere. Jeg synes forøvrig det å gi umoden ungdom ansvar for egen læring, alltid har vært et håpløst prosjekt, men på en annen side, læringstcang har heller aldri fungert.

Men nei, jeg er ikke lærer. Bare en stakkars forelder som ikke en gang gjør lekser med egne barn, eller sjekker hvordan de gjør lekser. Jeg lener meg tilbake og regner med at skolen sier fra hvis vi må gjøre mer/annet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forøvrig kunne du også for 50 år siden, og for 20 or siden, møte folk i kassa som ikke kunne grunnleggende regning, og ikke minst, en stor gruppe som ikke kunne grammatikk eller rettskriving. 

Da kan jeg fortelle at de som satt i kassen før strekkodenes tid, hadde hele prislisten for frukt etc. i hodet og slo inn alle tallene selv, og i mindre butikker i enda eldre dager regnet ut ting for hånd; forholdet deres til matematikk var overlegent dem som sitter i kassen i dag og skanner varene.

Og ja - det hendte at det var noen som fikk NG eller til og med LG i norskprøver, men hvis dette var en "stor" gruppe i skolen din, måtte det ha vært en veldig spesiell skole du gikk på; omtrent alle på skolen min lærte grunnleggende regler i både norsk og matte med puggemetoden, og hadde man først lært dette, kunne man multiplikasjonstabellen eller andre ting livet ut.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Men står det ikke hva de jobber med på skolens side for klassetrinnet?

Anonymkode: 2fc2d...147

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts som klaget på for lite lekser. Det er lov å gjøre mer oppgaver enn hva som er minimum. Andre foreldre krever leksefri skole. Lærere prøver å balansere. Jeg synes forøvrig det å gi umoden ungdom ansvar for egen læring, alltid har vært et håpløst prosjekt, men på en annen side, læringstcang har heller aldri fungert.

Men nei, jeg er ikke lærer. Bare en stakkars forelder som ikke en gang gjør lekser med egne barn, eller sjekker hvordan de gjør lekser. Jeg lener meg tilbake og regner med at skolen sier fra hvis vi må gjøre mer/annet.

Tvang og tvang - et normalt utviklet barn har fra naturens side en klisterhjerne der det er langt enklere å ta til seg ny kunnskap enn for en voksen, og puggemetoden fungerte faktisk; det forekommer at jeg iblant kan gjøre håpløse skrivefeil når jeg skriver, men dette skyldes uoppmerksomhet, ikke at jeg ikke vet forskjellen på og/å eller da/når - skrivereglene jeg lærte på skolen, sitter fortsatt fastspikret i minnet.

Så å lære grunnleggende ting er etter min mening ingen "tvang"; 1800-tallets undervisning hadde elementer av tvang i seg der barna måtte pugge mer enn de hadde godt av, men det man pugget i den norske skolen etter 2. verdenskrig, var stort sett - kanskje bortsett fra fag som geografi - nyttige ting; ingen har tatt skade av å kunne den lille multiplikasjonstabellen på rams, eller kjenne til norsk grammatikk eller historiske fakta uten å måtte ty til hjelp fra Google.

I dagens samfunn er særlig unge hjelpeløse uten å ha teknologien å støtte seg til; de har rett og slett ikke samme evne til logisk tenkning som generasjonene som hadde forbud mot å bruke kalkulator på skolen, der kunnskapen skulle være lagret i hjernen, og blyant og papir var eneste hjelpemiddel.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du mulighet til å ansette en dyktig privat mattelærer? Hvert fall i starten?

Anonymkode: b3ade...1be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor har du det fra? Ikke overordnet del av læreplanen eller opplæringsloven, i alle fall. En myte som opprettholdes av lærere. 

• Nyttig 1
Skrevet
Tanuki skrev (4 timer siden):

Og heller ikke riktig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes forøvrig det å gi umoden ungdom ansvar for egen læring,

«Ansvar for egen læring» er en frase som henger igjen fra 90-årene. I overordnet del av læreplanen finnes ikke denne formuleringen. Elever skal bli selvregulerte, men ikke av seg selv. Skolen skal bidra til dette gjennom elevmedvirkning. 

Endret av Topper og daler
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Norsk hjemmeundervisningsforbund har nettside med mange ressurser, kanskje du kan finne noe der?

Anonymkode: 94e46...384

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler å være litt mer på. Det er garantert mange som sliter hvis opplegget er sånn. Send skriftlig henvendelse til mattelærer med avdelingsleder/rektor på kopi. 

Når det gjelder pensum, så må du finne læreplanen. Den ligger på sidene til Utdanningsdirektoratet:

https://www.udir.no/lk20/mat01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv16?lang=nob
Det er også lurt å lese læreplanen for lavere trinn sånn at du ser hva hun skal ha lært tidligere + den generelle delen for opplæringa, så ser du hva tverrfaglige mål og arbeidsmetoder er. 

Bok: Du kan kjøpe eller låne mattebok på biblioteket ELLER på skolen (de må ha gamle mattebøker!). Det finnes også mange bra nettsteder som viser utregning osv. 

https://matematikk.net/side/Forside (Mest for vgs)

https://www.matematikk.org/trinn8-10/seksjon/

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/aktuelle-nettsteder/aktuelle-nettsteder-matematikk/

De ulike mattebøker har også ofte nettsteder som hører til.

Anonymkode: 4e5da...d66

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Topper og daler skrev (23 minutter siden):

Hvor har du det fra? Ikke overordnet del av læreplanen eller opplæringsloven, i alle fall. En myte som opprettholdes av lærere. 

Ingen har hevdet at det er en del av læreplanen eller opplæringsloven. Faktum er at alle må ta et eget ansvar, verden kan ikke styres bare med tvang. Elever må/bør/skal ta eget ansvar for å øve på det de blir anbefalt/pålagt å øve på, gjøre oppgaver som foreslås/anbefales/kreves. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts spurte etter tips til lærebok, og får svar. Hvorfor hun vil kjøpe bok, og ikke bruke kompendiet barnet har, må hun svare på selv.

Er ingen fremgangsmåte eller fasit i kompendiet, kun en samling oppgaver. Mulig jeg  formulerte feil, da det kanskje ikke er kompendier likevel, kun en samling oppgaver. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men står det ikke hva de jobber med på skolens side for klassetrinnet?

Anonymkode: 2fc2d...147

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen har hevdet at det er en del av læreplanen eller opplæringsloven.

Dette er skolens styringsverktøy som lærere og skoler er forpliktet å følge. Skolen og lærere kan ikke unnskylde seg med fraser som «ansvar for egen læring». Skolen sammen med foreldre har et hovedansvar for 13-åringers læring. Det er intensjoner som er beskrevet i overordnet del av læreplanen. Overordnet del av læreplanen er å regne som en forskrift. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...