Gå til innhold

USA - NORGE, PAKKEPOST

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slik ser det altså ut på andre siden av dammen for folk som ønsker å sende en pakke til EU...ropa. Ikke bare bare altså.

Tipper det er EU som prøver å stikke kjepper i hjulene på alt av privatforbrukslogistikk for å kunne kontrollere markedet.

thumbnail_s20240203_120124.jpg

Endret av ThereGoesBob
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ett svært lite problem for tusenvis av nordmenn, vi skaffer oss adresse i USA, pakker bestilles dit, vi booker inn sjø- eller flyfrakt, alle pakker til Norge sendes som en kolli i container eller bur til Norge, man betaler frakt og moms til fraktselskap som fordeler pakkene til hver enkelt mottaker.
Det høres kanskje komplisert ut men da slipper man å holde seg til firmaer som ikke sender ut av USA pga. byråkrati, "Shop like an american"

• Liker 1
Skrevet

Handlet mye på Boxeez trist at de la ned ☹️ speedometeret på min Mitsubishi L200 2009 mod slutta og fungere fant ut at det var kontakten som gikk til WSS sensoren nede på girkassa gikk til Forhandler som satt og gliste av at her får man ikke kontakt men må ha nytt ledningsnett 20 000,- jaggu fant jeg ikke kontakt på Boxeez  250,- ink mva og frakt ledninger loddet og km telleren fungerte igjen  😀

Skrevet
3 hours ago, ThereGoesBob said:

Slik ser det altså ut på andre siden av dammen for folk som ønsker å sende en pakke til EU...ropa. Ikke bare bare altså.

Tipper det er EU som prøver å stikke kjepper i hjulene på alt av privatforbrukslogistikk for å kunne kontrollere markedet.

Antar du ikke anser hva du snakker om.

Anonymkode: 02f82...313

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Antar du ikke anser hva du snakker om.

Anonymkode: 02f82...313

Ja jøss, det er bare å anta i vei så mye du gidder..

Skrevet

Det var da ikke noe spesielt med dette – det er like rigid begge veier. En tolldeklarasjon må være mer spesifikk enn "elektronisk utstyr", uansett hvilke land du sender til/fra.

Har sendt mye pakker som privat til USA av en viss verdi, og det er selvsagt skjema som må fylles ut med hver vare spesifisert  på separat linje.

Innenfor EU og ASEAN er det mer avslappet, men til og fra USA: Absolutt. 

Anonymkode: 9355c...7c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var da ikke noe spesielt med dette – det er like rigid begge veier. En tolldeklarasjon må være mer spesifikk enn "elektronisk utstyr", uansett hvilke land du sender til/fra.

Har sendt mye pakker som privat til USA av en viss verdi, og det er selvsagt skjema som må fylles ut med hver vare spesifisert  på separat linje.

Innenfor EU og ASEAN er det mer avslappet, men til og fra USA: Absolutt. 

Nei dette er nytt. Det har absolutt ikke vært slik før. Jeg har holdt på med dette i godt over 10 år nå så det der vet jeg alt om. Denne type detaljavhandling har ikke vært tema før. Du sier heller ikke noe om konsekvensene ved evnt. avvik. Fikk nylig pakke fra uniten med alt mulig rart inni. Innholdet var absolutt ikke spesifisert ned i detalj annet enn merket med mixed media. Konsekvensene blir nødvendigvis forsinkelser.

Skrevet
ThereGoesBob skrev (13 timer siden):

Nei dette er nytt. Det har absolutt ikke vært slik før. Jeg har holdt på med dette i godt over 10 år nå så det der vet jeg alt om. Denne type detaljavhandling har ikke vært tema før. Du sier heller ikke noe om konsekvensene ved evnt. avvik. Fikk nylig pakke fra uniten med alt mulig rart inni. Innholdet var absolutt ikke spesifisert ned i detalj annet enn merket med mixed media. Konsekvensene blir nødvendigvis forsinkelser.

OK, det er nytt, og du vet alt om dette som du sier. Takk for at du kaster lys over dette.

Da har det ikke noe for seg at jeg legger til at det har vært slik både for kommersielle OG private-/gavesendinger i tiår. At reglene nå håndheves i større grad kan så være, men kravene har vært der i alle fall siden siste halvdel av 90-tallet da jeg begynte å sende (private) pakker til og fra USA. Kravet om deklarasjon har vært der hele tiden, om enn litt mer avslappet for småbeløp, og amerikanerne har typisk vært mer opptatt av dette enn norsk og annen europeisk toll. At kanskje 80% har sklidd gjennom uten god deklarasjon får så være. 🙂

Skrevet
ThereGoesBob skrev (På 4.2.2024 den 23.50):

Nei, dette er noe EU og USA har blitt enige om så begge har "skylden" i dette. Blir for dumt å skylde på EU for alt du er misfornøyd med i livet.

Anonymkode: da7c8...f70

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, dette er noe EU og USA har blitt enige om så begge har "skylden" i dette. Blir for dumt å skylde på EU for alt du er misfornøyd med i livet.

Nei dette er ikke USA, men EU alene sitt verk.

Hvorfor skal noen luringer i Brussel få sitte å bestemme hva Ola nordmann skal få lov å handle på nett?

Endret av ThereGoesBob
Skrevet
ThereGoesBob skrev (45 minutter siden):

Nei dette er ikke USA, men EU alene sitt verk.

Hvorfor skal noen luringer i Brussel få sitte å bestemme hva Ola nordmann skal få lov å handle på nett?

Dette er noe USA og EU ble enige om og som gjelder Norge fordi vi er knyttet til EU gjennom våre avtaler og derfor har forpliktelser til å innføre regelverket. Anbefaler deg å sette deg inn i dette og ikke bare slenge rundt deg med påstander slik EU-hatere ofte gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...