Gå til innhold

Lekehytte/dukkestue -alder på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet hit for fire år siden, og i hagen vår sto det, inntil forrige uvær, en lekehytte. Den var gammel og slitt, men vi tenkte den skulle bli stående til minstemann ble for stor til å leke der. 

Nå er minstejenta på 7 knust, og ønsker seg gjerne en ny lekehytte. Vi har stor tomt, så det er ikke noe problem å sette opp en ny, men samtidig er det jo dumt å bruke penger på noe som evt ikke brukes.

Så derfor lurer jeg på hvor lenge deres barn brukte lekehytta?

Anonymkode: 09858...30e

Skrevet

Tror det varierer fra barn til barn. Min niåring har ikke vært mange minutter i vår lekestue de siste par årene. 

Anonymkode: 8e1a9...94a

Skrevet

Vår på litt over 11, pusset opp lekestua i fjor, sammen med nabojenta som er året yngre. De elsker å være i den lille hytta si, og har den som base, siden de er ute "hele tida". Ikke like mye lek nå, men de sitter der og skravler, og har ly i styggvær, og skygge i sola om sommeren. Så jeg ville satt opp ny😊

Anonymkode: b0011...f62

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en lekehytta som er så stor at to kan overnatte. Den er fortsatt i bruk. Barna trekker seg tilbake der sammen med en venn, prater mer enn leker. Litt mer skjermet enn ute, mer privat enn inne. Overnatter der om sommeren.

Anonymkode: 2286a...9f8

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor lenge de bruker en lekehytte varierer veldig. Noen er ferdig med den før de blir 10år og noen har den som ett koselig oppholdssted frem til de flytter ut.

Hva med å bygge den så den lett kan endres litt og brukes som hageskur/grillhytte/gapahuk.... om barnet skulle miste interesse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg små barn så vet ikke hvor lenge de kommer til å bruke den, men fra min egen barndom:

Hadde isolert lekehytte med innlagt strøm som kunne brukes til overnatting. Hang der med venner til jeg var langt oppe i tenårene.

Anonymkode: a9195...6b8

Skrevet

Selv brukte jeg dukkstua til jeg sikkert var rundt 12 år. Hadde vanlige inneleker der, og etter hvert brukte jeg å bare henge og spille kort omtrent daglig med venninner. Men dette var jo på slutten av 90-tallet/starten av 2000-tallet, så tidene har kanskje endret seg.. Vi hadde lys der, og den var antakelig isolert. 

Anonymkode: 4ca67...ee5

Skrevet
Mt3 skrev (7 timer siden):

Hvor lenge de bruker en lekehytte varierer veldig. Noen er ferdig med den før de blir 10år og noen har den som ett koselig oppholdssted frem til de flytter ut.

Hva med å bygge den så den lett kan endres litt og brukes som hageskur/grillhytte/gapahuk.... om barnet skulle miste interesse.

Dette. MIne foreldre bruker fortsatt den gamle lekestua som uthus, lagrer hageredskaper, blomsterjord og andre hagegreier der. Denne er veldig enkel, uisolert og står i ly for vær og vind. Eller så kan man bygge et mer fancy lekehus, med strøm og isolering, så det kan brukes som anneks med et par soveplasser for gjester, når det går ut av bruk. Eller noe i mellom. 

Anonymkode: dee69...f24

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...