Gå til innhold

Slem mot jobben eller slem mot venninna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en stor og populær bedrift

Jeg har en venninne som jeg har kjent i 10 år. Hun jobber i kommunen og har elendig arbeidsmoral, det er konstante sykemeldinger og egenmeldinger. Hun har ihvertfall 2 langtidssykemeldinger på 1 år og hun gjør alt hun kan for å slippe å gå på jobb. 

Nå er hennes store drøm å få jobb på min arbeidsplass. Og hun har ikke så mange alternativer, så dette er veldig viktig for henne.

Samtidig føler jeg at jeg har et ansvar for min arbeidsplass også mot å få inn sånne folk med lav arbeidsmoral. Derfor har jeg nå varslet om dette og jeg vet at hun er svartelistet. 

Jeg får dårlig samvittighet, men samtidig ikke. 

Tenker dere at jeg gjorde det rette?

Anonymkode: 1219a...550

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine øyne er du ikke slem mot noen av dem. Du har en rolle på jobb, og du kjenner til en kandidat du ikke ønsker å være kollega med. 

Anonymkode: c3c5f...639

• Liker 24
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i en stor og populær bedrift

Jeg har en venninne som jeg har kjent i 10 år. Hun jobber i kommunen og har elendig arbeidsmoral, det er konstante sykemeldinger og egenmeldinger. Hun har ihvertfall 2 langtidssykemeldinger på 1 år og hun gjør alt hun kan for å slippe å gå på jobb. 

Nå er hennes store drøm å få jobb på min arbeidsplass. Og hun har ikke så mange alternativer, så dette er veldig viktig for henne.

Samtidig føler jeg at jeg har et ansvar for min arbeidsplass også mot å få inn sånne folk med lav arbeidsmoral. Derfor har jeg nå varslet om dette og jeg vet at hun er svartelistet. 

Jeg får dårlig samvittighet, men samtidig ikke. 

Tenker dere at jeg gjorde det rette?

Jeg sa fra til sjefen om ei som søkte jobb hos oss at hin ved flere anledninger har blitt tatt for stjeling i kassa.  Har ikke noe dårlig samvittighet for det, da jeg vet hun også ble tatt for dette etterpå.

Din veninde hadde blitt lagt på dine skuldre. Så nei, syntes hun kan skylde på seg selv, og du har bare måtte gjøre det du måtte, før hun dro dere begge ned

Anonymkode: 7e24c...764

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke varslet om venninnen min før jeg eventuelt hadde fått spørsmål av min arbeidsplass om jeg ville anbefalt henne til jobben (om hun hadde søkt). Det er tross alt arbeidsplassen sin oppgave å innhente referanser om de får en søknad. 

Husk at man ikke får sykemeldinger bare fordi man har lav arbeidsmoral. 

Anonymkode: 85eec...eeb

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke varslet om venninnen min før jeg eventuelt hadde fått spørsmål av min arbeidsplass om jeg ville anbefalt henne til jobben (om hun hadde søkt). Det er tross alt arbeidsplassen sin oppgave å innhente referanser om de får en søknad. 

Husk at man ikke får sykemeldinger bare fordi man har lav arbeidsmoral. 

Anonymkode: 85eec...eeb

Man velger sine egne referanser. Det er ikke vanskelig å sno seg unna dette. 

Hun har søkt hos oss på mange forskjellige stillinger. Sikkert 6-8 stk de siste 2 årene. Hun oppgir seøvfølgelig aldri meg som en referanse

Og jo, det er ikke særlig vanskelig å få seg en sykemelding uten særlig grunn. 

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Man velger sine egne referanser. Det er ikke vanskelig å sno seg unna dette. 

Hun har søkt hos oss på mange forskjellige stillinger. Sikkert 6-8 stk de siste 2 årene. Hun oppgir seøvfølgelig aldri meg som en referanse

Og jo, det er ikke særlig vanskelig å få seg en sykemelding uten særlig grunn. 

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ha sagt ifra. Jeg tenker det kunne like så godt slått ut på deg at du ikke sa ifra hvis hun skulle blitt ansatt. Helt ærlig, jobb er min frisone, mitt fristed. Jeg orker ikke jobbe med venner eller familie, og hvertfall ikke om jeg vet de ikke er hverken dyktige eller har dårlig arbeidsmoral. 

Anonymkode: c3c5f...639

• Liker 5
Skrevet

Syns ikke det var feil. Jeg ville gjort det samme. 

Anonymkode: 2336b...ff1

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg ble spurt ville jeg vært ærlig og sagt at jeg ikke tror hun passer hos oss på tross av at vi er venner på privaten.. 

Skrevet

Hvorfor er dere venner?

Anonymkode: 69bcf...6d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dere venner?

Anonymkode: 69bcf...6d3

Man er kanskje mer enn sin jobb ? 

Anonymkode: 9de17...6c7

• Liker 4
Skrevet

Det kan slo over på deg om du anbefaler noen som bedriften egentlig ikke vil ha ansatt. Du kan komme i en klemme her om det blir utfordringer med henne i jobb. 

Jeg hadde nok bare latt ansettelsesprosessen få sitt løp, ikke anbefalt henne, men sett det an. Hadde noen på jobben spurt om henne så hadde jeg vært ærlig med sjefen om det jeg visste. Noe annet slår tilbake på en. Ser du har varselet og det er også helt greit. Det er ikke alle venner en ønsker å jobbe med, og sånn er det, og her er det en god grunn også. 

Skrevet

Jeg ville ikke kalt deg varsling, men et hint til arbeidsgiver. Som er helt ok

Anonymkode: 54a54...fd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det var råttent gjort. Jeg har vært ansatt et par stedee der motivasjonen var veldig lav og jeg nærmest lette etter grunner til å ikke gå på jobb hver dag. Det var dårlige arbeidsforhold, noen veldig ugreie sjefer, konflikter som påvirket oss ansatte osv. Skyhøyt sykefravær, mange langtidssykemeldte også. 

Det betyr ikke at det ikke kan være annerledes på en annen arbeidsplass. Og nå har du ødelagt hennes mulighet til å få et arbeid der hun kanskje ville vært i sitt ess. I tillegg har man som ansatt en prøveperiode, så om hun ikke var skikket ville sjefen sikkert sagt henne opp før prøvetiden var ute. Dette var skikkelig smålig av deg. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ebbeliten skrev (25 minutter siden):

Jeg syns det var råttent gjort. Jeg har vært ansatt et par stedee der motivasjonen var veldig lav og jeg nærmest lette etter grunner til å ikke gå på jobb hver dag. Det var dårlige arbeidsforhold, noen veldig ugreie sjefer, konflikter som påvirket oss ansatte osv. Skyhøyt sykefravær, mange langtidssykemeldte også. 

Det betyr ikke at det ikke kan være annerledes på en annen arbeidsplass. Og nå har du ødelagt hennes mulighet til å få et arbeid der hun kanskje ville vært i sitt ess. I tillegg har man som ansatt en prøveperiode, så om hun ikke var skikket ville sjefen sikkert sagt henne opp før prøvetiden var ute. Dette var skikkelig smålig av deg. 

Enig. 

Anonymkode: 847f8...3d7

• Liker 3
Skrevet

Du gjorde det rette, du har spart arbeidsgiver for administrasjonstid og fravær og deg selv for uungåelige komflikter

Anonymkode: 379b4...1c7

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, Ebbeliten said:

Slik var det for deg, men det finnes absolutt late arbeidstakere. Jeg har hatt slike kolleger (og nei, man blir aldri kvitt dem), og vet om noen privat. 

Alle er ikke demotiverte pga arbeidsmiljøet, noen er bare late 

Anonymkode: 54a54...fd7

• Liker 6
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 timer siden):

Sorry, men jeg vil beskytte bedriften min mot folk med ræva arbeidsmoral. Hun kommer ikke in nher før hun endrer holdninger totalt

Det er vanskelig å si opp noen i en prøveperiode. Det skal mye til. 

• Liker 3
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 timer siden):

Men det er ikke TS sin risk å ta.

Jeg har lært ungene mine at uansett hvor lei man er av folk så skal man alltid oppføre seg bra, for man vet aldri når en møter den personen igjen i en viktigere sammenheng. 

Dette gjelder for voksne også. Samme hvor dritt lei en er av en jobb så tar en seg sammen og gjør sitt mens en søker seg andre steder. Gjør man ikke det kan man heller ikke forvente at folk legger inne et godt ord for en på nye steder.

TS gjorde helt rett, for selv om hun kan skinne i en annen jobb vet hun hva hun er kapabel til på den motsatte siden også, og slike vil iallfall ikke jeg ha inn hos meg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du blitt spurt direkte av din arbeidsgiver om henne, eller har du advart mot henne ubedt og på eget initiativ? Å gi sin ærlige mening på et spørsmål er selvfølgelig helt greit, men å ødelegge for andre i utrengsmål bare for sikkerhets skyld synes jeg er ganske råttent. Sånne venner hadde jeg klart meg uten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er i en lignende situasjon, har ei venninne som gjerne vil inn på min arbeidsplass, og ber meg tipse henne om ledige stillinger eller legge inn et godt ord for henne. Det kommer jeg aldri til å gjøre, da jeg overhodet ikke vil ha henne som kollega, selv om hun er en god venninne. 

Men å gå så langt som å advare arbeidsplassen FØR jeg evt ble spurt, og få henne svartelistet på eget initiativ, det ville jeg aldri gjort. Et arbeidsforhold er mellom henne og arbeidsplassen, og overhodet ikke noe jeg har noe med. Jeg vil ikke gå aktivt inn for å få henne hit, og vil nok si min ærlige mening om hun hadde vært en aktuell søker og jeg av en eller annen grunn hadde blitt spurt om henne. Men å aktivt gå inn og sabotere mulighetene hennes hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: f836c...e1f

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...