Gå til innhold

HVA feiler øret mitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jeg tinnitus eller hva faen er dette?? Jeg får noe som kjennes ut som dott i øret, men det er ikke dott, får ikke til å blåse den ut/inn. Jeg hører min egen pust i øret, nesten som om noen blåser meg i øret. Det er vanskelig å høre hva folk sier også, blir utydelig. Tenkte kanskje jeg hadde ørevoks og kjøpte et sånt sett på apoteket men fikk ikke noe ut. Og det kommer og går i hytt og pine, så tror ikke det er det uansett. Har prøvd å dra i øremuslingen i ulike retninger for å se om det påvirker uten hell. Det kjennes nesten som om øregangen delvis kollapser eller noe, har forsøkt å stikke en qtip inni der(jada, jada, desperate tiltak), men gjør heller ingen forskjell.

Blir sprø av dette! Har ikke vondt, det klør ikke, væsker ikke eller noe sånt, bare himla irriterende for jeg ikke hører normalt. Noen som har hatt noe lignende? Vurderer å dra til legen selvsagt så de kan se inni der med et otoskop, men skal jo godt gjøres at jeg er det akkurat når jeg opplever dette symptomet, og at de ikke skal finne noe om jeg er symptomløs.

Anonymkode: f27f9...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er at du drar til legen og ikke fikler med ting i øret selv. Jeg har hatt vondt i øret og dottfølelse, trodde det var ørevoks. Men det var det ikke, hadde eksem. Q-tippen du har gravd med kan ha skadet noe i øret og gjort det verre sånn at du har fått en kraftig irritasjon. Ikke gjør det !! Legen ser som regel fort hva som er galt. 

Anonymkode: 6a270...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke får ut noe voks, så kan det godt være voks der inne som er veldig seig. Jeg har hatt sånne propper med voks mange ganger som jeg ikke får ut selv, så legen må skylle ut. Det føles ut som dott og knittrer i øret. Kan våkne en dag så er det borte og dagen etter så er det tett igjen osv. Eller så kan du ha som nevnt over eksem eller utslett.

Anonymkode: b5209...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje væske eller noe bak trommehinnen. Da hjelper det ikke hva du putter inn i øret siden det ikke henger sammen.

Prøv et par sprut med nesespray i hvert nesebor og så holde for nesa for å presse det opp mot ørene. Gjentas et par ganger for maks effekt. Kan ta noen sekunder før virkningen kommer. Om det ikke hjelper tar du turen til ørelegen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væske i mellomøret, kommer gjerne pga allergi eller henger igjen etter en forkjølelse el. Forsvinner etterhvert men kan ta litt tid. Man kan få medisin fra lege som kan hjelpe å drenere væsken fortere om det blir veldig plagsomt. 

Anonymkode: bd65e...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville testet med nesespray når det skjer. Da er det i mellomøret, baksiden så og si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tinnitus og det føles ikke som blåsing i øret. Håper du aldri får tinnitus, konstant piping i øret er forferdelig! Dra til legen og sjekk det ut.😊

Anonymkode: b31ca...b2c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde lignende og det skyldtes inndradd trommehinne etter flytur. Gikk over av seg selv etter noen måneder.

Anonymkode: d665a...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har jeg tinnitus eller hva faen er dette?? Jeg får noe som kjennes ut som dott i øret, men det er ikke dott, får ikke til å blåse den ut/inn. Jeg hører min egen pust i øret, nesten som om noen blåser meg i øret. Det er vanskelig å høre hva folk sier også, blir utydelig. Tenkte kanskje jeg hadde ørevoks og kjøpte et sånt sett på apoteket men fikk ikke noe ut. Og det kommer og går i hytt og pine, så tror ikke det er det uansett. Har prøvd å dra i øremuslingen i ulike retninger for å se om det påvirker uten hell. Det kjennes nesten som om øregangen delvis kollapser eller noe, har forsøkt å stikke en qtip inni der(jada, jada, desperate tiltak), men gjør heller ingen forskjell.

Blir sprø av dette! Har ikke vondt, det klør ikke, væsker ikke eller noe sånt, bare himla irriterende for jeg ikke hører normalt. Noen som har hatt noe lignende? Vurderer å dra til legen selvsagt så de kan se inni der med et otoskop, men skal jo godt gjøres at jeg er det akkurat når jeg opplever dette symptomet, og at de ikke skal finne noe om jeg er symptomløs.

Få sjekk hos øre, nese og hals. Og sjekk og med hørseltest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det beste er at du drar til legen og ikke fikler med ting i øret selv. Jeg har hatt vondt i øret og dottfølelse, trodde det var ørevoks. Men det var det ikke, hadde eksem. Q-tippen du har gravd med kan ha skadet noe i øret og gjort det verre sånn at du har fått en kraftig irritasjon. Ikke gjør det !! Legen ser som regel fort hva som er galt. 

Anonymkode: 6a270...acd

Det var jo noe jeg gjorde én gang for å se om det gjorde noen forskjell, etter symptomene hadde vært der ei stund og drevet meg til vannvidd. Jeg bruker normalt ikke qtip i ørene mao.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selv om du ikke får ut noe voks, så kan det godt være voks der inne som er veldig seig. Jeg har hatt sånne propper med voks mange ganger som jeg ikke får ut selv, så legen må skylle ut. Det føles ut som dott og knittrer i øret. Kan våkne en dag så er det borte og dagen etter så er det tett igjen osv. Eller så kan du ha som nevnt over eksem eller utslett.

Anonymkode: b5209...10c

Tenkte ikke det kunne komme og gå så mye når det var snakk om ørevoks? Enten er det nå der eller så er det nå ikke der tenkte jeg. Har jo blitt tittet inni ørene iblant av lege og de sa jeg hadde lite ørevoks 🤷‍♀️ Men kan jo hende selvsagt.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Væske i mellomøret, kommer gjerne pga allergi eller henger igjen etter en forkjølelse el. Forsvinner etterhvert men kan ta litt tid. Man kan få medisin fra lege som kan hjelpe å drenere væsken fortere om det blir veldig plagsomt. 

Anonymkode: bd65e...680

Jeg har ikke allergi og er syk sånn, en gang hver 5. år:D

BobbySocks skrev (12 timer siden):

Ville testet med nesespray når det skjer. Da er det i mellomøret, baksiden så og si. 

Ser ikke helt sammenhengen mellom nesespray og øret?:P Dog tåler jeg nesespray veldig dårlig, prøvd mange typer når jeg har vært desperat, men jeg blør neseblod med en gang:roll:

Er så pes å komme meg til fastlegen min at jeg ikke orker, men når det står på som verst plager det vettet av meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var jo noe jeg gjorde én gang for å se om det gjorde noen forskjell, etter symptomene hadde vært der ei stund og drevet meg til vannvidd. Jeg bruker normalt ikke qtip i ørene mao.

Tenkte ikke det kunne komme og gå så mye når det var snakk om ørevoks? Enten er det nå der eller så er det nå ikke der tenkte jeg. Har jo blitt tittet inni ørene iblant av lege og de sa jeg hadde lite ørevoks 🤷‍♀️ Men kan jo hende selvsagt.

Ser ikke helt sammenhengen mellom nesespray og øret?:P Dog tåler jeg nesespray veldig dårlig, prøvd mange typer når jeg har vært desperat, men jeg blør neseblod med en gang:roll:

Er så pes å komme meg til fastlegen min at jeg ikke orker, men når det står på som verst plager det vettet av meg:P

Bihulene henger veldig sammen med ørene. Når jeg har ørebetennelse bruker jeg saltvannsnesespray flere ganger om dagen, samt at jeg bruker en neseskyller fra spoteket. Maserer bihulene og forsøker å få litt bevegelse i væskeansamlinger og gøgge. Snyter meg en god del, samt forsøker å utligne trykket, som de kaller det. Det hjelper veldig mye og veldig fort. 

Voksklump ksn føytte litt på seg og komme borti små hår(? Nerver?) I øret som gjør at man kan føle seg ganske funky.

Hilsen Ørebarn

Anonymkode: 8796c...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nesen og øret deler ganger. Ofte anbefales nesespray ved ørebetennelse for å få vekk noe av trykket, blant annet.

Men om du ikke tåler nesespray er du like langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 22.31):

Hadde AKKURAT det samme som deg her i desember og litt i januar.. Helt pyton! Et lokk inne i det ene øret- en propp som plutselig dukka opp og stengte all lyd ute, og all Oluf inne…

Prøvde alt sonder, bare ingenting som funka… Men, vet du- bank i bordet! Det har stoppa!!! Så, ingen forklaring her, man masse forståelse og støtte - hold ut, kanskje det bare plutselig blir borte hos deg også❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...