AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Jeg trenger litt råd. Føler det er mange ting jeg gjør galt her. Jeg har en relativt vanlig 5 åring. I barnehagen går det en gutt som min sønn ikke liker i det hele tatt. La oss kalle han Nils. Min sønn sier ting som: Nils er den slemmeste i hele barnehagen. Jeg har sett en del ting som gjør at jeg forstår hva sønnen min mener. Men hvordan reagerer jeg på det han sier? Skal jeg si at det ikke er greit å prate sånn om andre? Skal jeg slå ned på det eller spørre mer om hva Nils gjør i barnehagen? I dag hadde min sønn besøk av en tredje gutt fra barnehagen. Så ringer Nils på døra. Jeg slipper han inn og da hører jeg at de to andre sier at de ikke vil leke med Nils fordi Nils er så slem. Han ble totalt ekskludert fra leken. Jeg prøver å rydde opp, men jeg fikk det ikke til. Sitter igjen med den verste følelsen. Nils ble surrete litt rundt etter og holdt seg litt til meg. Han var blid og glad når han dro. Men oppførselen til sønnen min og den andre gutten er jo ikke grei… jeg får null forståelse fra sønnen min når jeg prater med han om dette. Det virker som det går rett over hodet på han. Noen tips? Anonymkode: e31ae...bba 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Jeg ville sagt at det er greit hvis man har disse følelsene, men at det er ikke slik man snakker om eller til andre. Jeg ville gjentatt det igjen og igjen. Du kan også ta en prat med barnehagen og si hva du har observert og høre om de har tips. Anonymkode: a88b8...0ff 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville sagt at det er greit hvis man har disse følelsene, men at det er ikke slik man snakker om eller til andre. Jeg ville gjentatt det igjen og igjen. Du kan også ta en prat med barnehagen og si hva du har observert og høre om de har tips. Anonymkode: a88b8...0ff Takk for tips! Det var fint. Validere følelsene, men også si at en ikke kan snakke sånn. Takk! Anonymkode: e31ae...bba
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Jeg ville forsøkt å finne mer ut av hva som ligger bak. Som regel er det bare litt opp og ned med relasjonene. Men har opplevd en unge i barnehagen som var så utagerende og truende at barnet var redd. Anonymkode: 7d0f8...f33
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Jeg synes også man skal minne barn på at selv om noen av og til gjør slemme, er de ikke slemme mennesker. Det eneste rådet blir å spørre hva Nils har gjort, og hvorfor ditt barn synes det er slemt. Minne barnet på at man skal behandle andre ordentlig, selv om de har gjort noe slemt. Samtidig, jeg synes vi skal respektere at heller ikke barn liker alle, selv om det ikke er en unnskyldning for dårlig oppførsel. Anonymkode: b8d19...c9c 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips! Det var fint. Validere følelsene, men også si at en ikke kan snakke sånn. Takk! Anonymkode: e31ae...bba Jeg tenker hvertfall - uten at man kan si det helt rett ut til et barn - det er lov å ikke like noen, eller være venner med dem, men man må være snill med dem uansett. Det kan hende at Nils er slem med dem, for all del, men det kan også være at de er slemme med Nils. Det blir jo vanskelig å finne ut om gutten din ikke har noen konkrete eksempler. Du kan jo prøve å spørre om det som skjedde siden du var vitne til situasjonen- «Igår når dere var her og lekte, så sa dere dette om og til Nils, hvorfor sa dere det?» også prøve snakke om det. Anonymkode: a88b8...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg trenger litt råd. Føler det er mange ting jeg gjør galt her. Jeg har en relativt vanlig 5 åring. I barnehagen går det en gutt som min sønn ikke liker i det hele tatt. La oss kalle han Nils. Min sønn sier ting som: Nils er den slemmeste i hele barnehagen. Jeg har sett en del ting som gjør at jeg forstår hva sønnen min mener. Men hvordan reagerer jeg på det han sier? Skal jeg si at det ikke er greit å prate sånn om andre? Skal jeg slå ned på det eller spørre mer om hva Nils gjør i barnehagen? I dag hadde min sønn besøk av en tredje gutt fra barnehagen. Så ringer Nils på døra. Jeg slipper han inn og da hører jeg at de to andre sier at de ikke vil leke med Nils fordi Nils er så slem. Han ble totalt ekskludert fra leken. Jeg prøver å rydde opp, men jeg fikk det ikke til. Sitter igjen med den verste følelsen. Nils ble surrete litt rundt etter og holdt seg litt til meg. Han var blid og glad når han dro. Men oppførselen til sønnen min og den andre gutten er jo ikke grei… jeg får null forståelse fra sønnen min når jeg prater med han om dette. Det virker som det går rett over hodet på han. Noen tips? Anonymkode: e31ae...bba Dette bør du ta opp med barnehagen. Nils trenger sikkert veiledning i hvordan ham skal leke med andre barn på en måte som ikke får ham sosialt ekskludert. Noen barn kan gjøre seg upopulære uten at de mener å gjøre nettopp det. Anonymkode: 708d0...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville sagt at det er greit hvis man har disse følelsene, men at det er ikke slik man snakker om eller til andre. Jeg ville gjentatt det igjen og igjen. Du kan også ta en prat med barnehagen og si hva du har observert og høre om de har tips. Anonymkode: a88b8...0ff Ville ikke sagt det er «greit å ha disse følelsene». Det er ikke følelser å kalle andre for slemme. Noen ganger trenger barn tydelighet. Fra min side som forelder ville jeg tenkt det er nulltoleranse på det og sagt at «det ikke er lov å kalle andre slemme. Da blir Nils lei seg.» Det finnes dessuten ikke slemme barn. Men ville samtidig spurt hvorfor sier du det? Vært nysgjerrig på hvor det kommer fra, men stilt åpne spørsmål for å ikke legge noen av evt egne antakelser i munnen på barnet mitt. Og om det viser seg at Nils gjør noen «slemme ting», kan du si noe om at det er ikke greit, men noen ganger gjør ikke alle sånn som de skal/får ikke til etc og sånn er det for alle. Men han er ikke slem likevel og det er ikke lov å kalle andre det… Litt avhengig av situasjon si at «kanskje er det fordi Nils blir sint/lei seg/ men han øver fortsatt på å ikke gjøre slik eller sånn - alle må øve seg på oppføre seg ordentlig og gjør noen ganger feil, til og med voksne». Ville også tatt en generell prat med barnet mitt og veiledet veldig hardt på at alle må få lov til å være med å leke. I situasjonen du beskriver guidet svært tydelig slik at Nils blir inkludert i leken - blandet meg inn slik at det skjer. Og evt bryte opp og introdusere enn annen aktivitet. («Da blir det ikke Lego, men tegning») Anonymkode: 42581...a04 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Er det vanlig at 5-åringer surrer rundt og ringer på hos hverandre? Spør bare av nysgjerrighet, ser ikke for meg at min 4-åring får dra alene noe sted på en lang stund ennå. Anonymkode: f6efa...887 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette bør du ta opp med barnehagen. Nils trenger sikkert veiledning i hvordan ham skal leke med andre barn på en måte som ikke får ham sosialt ekskludert. Noen barn kan gjøre seg upopulære uten at de mener å gjøre nettopp det. Anonymkode: 708d0...0cb Men skal man legge skylden på han? Det er ikke sikkert Nils er den som er slem. Eller leker feil. Hva om det er ren ekskludering? Jeg ville ikke lagt vekt på hvem som er skyldig her, bare hvordan løse det. Anonymkode: a88b8...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har alltid sagt til mine og andres barn. Det er helt ok å ikke like alle, alle liker ikke deg heller. Og jeg liker ikke alle. Men vi må alikevel fungere bra sammen og behandle hverandre bra, uansett. Fordi hele livet ditt vil det altid være en eller to du ikke liker i din krets, men de har like mye rett som deg å være der. Det har løst mye. Anonymkode: 44214...5e0 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ville ikke sagt det er «greit å ha disse følelsene». Det er ikke følelser å kalle andre for slemme. Noen ganger trenger barn tydelighet. Fra min side som forelder ville jeg tenkt det er nulltoleranse på det og sagt at «det ikke er lov å kalle andre slemme. Da blir Nils lei seg.» Det finnes dessuten ikke slemme barn. Men ville samtidig spurt hvorfor sier du det? Vært nysgjerrig på hvor det kommer fra, men stilt åpne spørsmål for å ikke legge noen av evt egne antakelser i munnen på barnet mitt. Og om det viser seg at Nils gjør noen «slemme ting», kan du si noe om at det er ikke greit, men noen ganger gjør ikke alle sånn som de skal/får ikke til etc og sånn er det for alle. Men han er ikke slem likevel og det er ikke lov å kalle andre det… Litt avhengig av situasjon si at «kanskje er det fordi Nils blir sint/lei seg/ men han øver fortsatt på å ikke gjøre slik eller sånn - alle må øve seg på oppføre seg ordentlig og gjør noen ganger feil, til og med voksne». Ville også tatt en generell prat med barnet mitt og veiledet veldig hardt på at alle må få lov til å være med å leke. I situasjonen du beskriver guidet svært tydelig slik at Nils blir inkludert i leken - blandet meg inn slik at det skjer. Og evt bryte opp og introdusere enn annen aktivitet. («Da blir det ikke Lego, men tegning») Anonymkode: 42581...a04 Da har vi litt ulik tilnærming til det. Jeg syns det er lov å ha følelser. Man skal kunne føle ting, uten at det er nødvendigvis «riktig». Noe skjer som gjør at barnet blir lei seg, irritert eller hva enn - og bruker de ordene de kjenner, som ofte er «du er slem», eller «du er dum». Jeg syns man kan fint se og anerkjenne at barnet føler det slik det gjør, og likevel være tydelig på at det er ikke slik man behandler andre likevel. Anonymkode: a88b8...0ff 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 Takk for alle svar og gode råd! jeg vet at barnehagen jobber med Nils. Han gjør mye «dumme» ting. Dette har sønnen sagt helt siden han startet i barnehagen. Hører flere andre foreldre også får samme historie fra sine barn. Og som jeg skrev i hovedinnlegget har jeg også sett en del ting selv. for eksempel satt han en gang på bunnen av sklia og kastet snø i ansiktet til alle toåringene som kom ned… men Nils er også er utrolig søt gutt, men jeg forstår jo hvorfor sønnen min sier som han gjør. Allikevel får jeg så vondt. men da har jeg fått litt tips til hvordan jeg kan snakke med min sønnen min om dette! Takk! Anonymkode: e31ae...bba 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det vanlig at 5-åringer surrer rundt og ringer på hos hverandre? Spør bare av nysgjerrighet, ser ikke for meg at min 4-åring får dra alene noe sted på en lang stund ennå. Anonymkode: f6efa...887 Haha! Jeg husker jeg tenkte det samme når jeg hadde fireåring. Disse er straks 6. og vi bor på et byggefelt med veldig lite trafikk. Så her dinger de på hos hverandre. De leker også ute alene. Selv om vi da har sånn ca kontroll på hvor de er. Anonymkode: e31ae...bba 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har vi litt ulik tilnærming til det. Jeg syns det er lov å ha følelser. Man skal kunne føle ting, uten at det er nødvendigvis «riktig». Noe skjer som gjør at barnet blir lei seg, irritert eller hva enn - og bruker de ordene de kjenner, som ofte er «du er slem», eller «du er dum». Jeg syns man kan fint se og anerkjenne at barnet føler det slik det gjør, og likevel være tydelig på at det er ikke slik man behandler andre likevel. Anonymkode: a88b8...0ff Joda. Men ville først prøvd å forstå hva som ligger bak, ved å spørre barnet hvorfor sier du det. Jeg syns ikke det er greit at ungen min sier at andre barn er slemme. Jeg tenker ikke det er en følelse, men en handling som ikke er ok. Og så avhengig av hva som ligger bak ville jeg anerkjent evt følelser som er relatert til det. Om feks Nils slår i bhg eller gjør noe annet upassende ville jeg vist forståelse og anerkjennelse for at barnet mitt ikke liker det. Eller blir sint/lei seg/irritert. Men jeg ser ingen grunn til å anerkjenne at ungen min syns barn er slemme - det er i min verden en handling ikke noen følelse. Og ingen barn er slemme - det ville jeg også forklart ungen min. «Man kan gjøre slemme ting fordi man er frustrert/sint/lei seg - men ingen barn er slemme». Anonymkode: 42581...a04 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Joda. Men ville først prøvd å forstå hva som ligger bak, ved å spørre barnet hvorfor sier du det. Jeg syns ikke det er greit at ungen min sier at andre barn er slemme. Jeg tenker ikke det er en følelse, men en handling som ikke er ok. Og så avhengig av hva som ligger bak ville jeg anerkjent evt følelser som er relatert til det. Om feks Nils slår i bhg eller gjør noe annet upassende ville jeg vist forståelse og anerkjennelse for at barnet mitt ikke liker det. Eller blir sint/lei seg/irritert. Men jeg ser ingen grunn til å anerkjenne at ungen min syns barn er slemme - det er i min verden en handling ikke noen følelse. Og ingen barn er slemme - det ville jeg også forklart ungen min. «Man kan gjøre slemme ting fordi man er frustrert/sint/lei seg - men ingen barn er slemme». Anonymkode: 42581...a04 TS skriver i hovedinnlegget også at hun har sett en del ting som gjør at hun forstår hva sønnen mener. Det handler ikke om å anerkjenne at noen er slemme, da misforstår du, men at barnet har følelser som tilsier at de blir frustrert og irritert over en annen person som gjør noe som man ikke liker. Jeg mener at barn skal ikke tvinges til å like alle og late som om de skal like alt andre gjør heller. Anonymkode: a88b8...0ff 2 1
Grüner Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg trenger litt råd. Føler det er mange ting jeg gjør galt her. Jeg har en relativt vanlig 5 åring. I barnehagen går det en gutt som min sønn ikke liker i det hele tatt. La oss kalle han Nils. Min sønn sier ting som: Nils er den slemmeste i hele barnehagen. Jeg har sett en del ting som gjør at jeg forstår hva sønnen min mener. Men hvordan reagerer jeg på det han sier? Skal jeg si at det ikke er greit å prate sånn om andre? Skal jeg slå ned på det eller spørre mer om hva Nils gjør i barnehagen? I dag hadde min sønn besøk av en tredje gutt fra barnehagen. Så ringer Nils på døra. Jeg slipper han inn og da hører jeg at de to andre sier at de ikke vil leke med Nils fordi Nils er så slem. Han ble totalt ekskludert fra leken. Jeg prøver å rydde opp, men jeg fikk det ikke til. Sitter igjen med den verste følelsen. Nils ble surrete litt rundt etter og holdt seg litt til meg. Han var blid og glad når han dro. Men oppførselen til sønnen min og den andre gutten er jo ikke grei… jeg får null forståelse fra sønnen min når jeg prater med han om dette. Det virker som det går rett over hodet på han. Noen tips? Anonymkode: e31ae...bba Dette er jo noe de ansatte i bhg også må ha observert, men at de ikke gjør noe med det er faktisk brudd på barnehageloven. De ansatte i barnehagen har faktisk plikt til å undersøke, gripe inn, sette i gang tiltak og varsle barnehageeier ved mobbing/ekskludering av barn, for det er jo det som skjer her. Jeg anbefaler at du tar kontakt direkte med styrer i barnehagen i morgen, og forteller om dine observasjoner og din bekymring og at dere legger en strategi sammen for hvordan dere skal jobbe sammen med problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette bør du ta opp med barnehagen. Nils trenger sikkert veiledning i hvordan ham skal leke med andre barn på en måte som ikke får ham sosialt ekskludert. Noen barn kan gjøre seg upopulære uten at de mener å gjøre nettopp det. Anonymkode: 708d0...0cb Bhg har sikkert fokus på dette allerede. Tenker TS sin oppgave her først og fremst er å veilede og oppdra eget barn i møte med denne situasjonen - som hen nok vil møte på lignende flere ganger i livet. Hva slags person vil du da at ungen din skal være. Her er mulighet til å lære barnet å vise forståelse for at andre er klønete sosialt! Anonymkode: 42581...a04 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Joda. Men ville først prøvd å forstå hva som ligger bak, ved å spørre barnet hvorfor sier du det. Jeg syns ikke det er greit at ungen min sier at andre barn er slemme. Jeg tenker ikke det er en følelse, men en handling som ikke er ok. Og så avhengig av hva som ligger bak ville jeg anerkjent evt følelser som er relatert til det. Om feks Nils slår i bhg eller gjør noe annet upassende ville jeg vist forståelse og anerkjennelse for at barnet mitt ikke liker det. Eller blir sint/lei seg/irritert. Men jeg ser ingen grunn til å anerkjenne at ungen min syns barn er slemme - det er i min verden en handling ikke noen følelse. Og ingen barn er slemme - det ville jeg også forklart ungen min. «Man kan gjøre slemme ting fordi man er frustrert/sint/lei seg - men ingen barn er slemme». Anonymkode: 42581...a04 Det finnes slemme unger/ ungdom. Håper ungen din ikke treffer på noen slike, for du høres naiv ut. Anonymkode: 7d0f8...f33
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #20 Skrevet 4. februar 2024 Ville snakket med barnehagen om det. Stakkars «Nils». Også ville jeg pratet med mitt barn om at det er helt greit og også lovt å ikke like alle, og man kan ikke være venner med alle men det er ikke lovt å si det og at de man ikke liker må også få være med å leke. Også hadde jeg sikkert sagt noe sånt som tenk hvor lei deg du hadde blitt om noen gjorde sånn mot deg. Anonymkode: 0c60f...92f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå