AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Har en venninne som venter sitt første barn. Selv har jeg en baby. Jeg forstår veldig godt at venninnen min ikke tenker på annet enn graviditet og baby, og alt rundt det, slik som jeg var da jeg var gravid. Jeg hadde selv mange planer og tanker om hvordan det ville bli, hvilken mamma jeg skulle være, at jeg skulle fullamme så lenge som mulig, og siden lage så mye som mulig av babymat fra bunn av, trille lange turer uansett vær, etc. Sånn har det ikke blitt, da jeg ble veldig skadet under fødselen, fikk en del traumer som gjorde at det tok lang tid før jeg fikk melk, og fikk aldri til å fullamme helt. Lager det meste av babymaten, men gir kjøpegrøt. (Som baby elsker!) Uansett, venninnen min har brått fått en voldsom tendens til å kommentere og pirke på barneoppdragelsen min. Vi valgte å kjøpe brukt vogn (med ny madrass), babymøbelpakke fra Ikea, brukte klær på Finn, etc. Dette blir gjerne omtalt/kommentert som "fattig," og noe hun selv ikke ville valgt fordi "hun unner babyen sin kun det beste." Dyre ting som MoonBoon, design-lekematter, mange forskjellige, dyre vogner, o.l. Kjøpegrøt ville hun ikke gitt, fordi det ikke er "rent," og hun hadde aldri "gitt opp" ammingen bare pga skade. Hvis jeg foreslår eller tipser om noe som har funket kjempefint for oss, er det alltid noe hun tenker er feil. For fargerike, "bråkete" leker og lekematte, brukt (!!) Stokke TrippTrapp, bokklubb (er tydeligvis harry), etc. Det ligger til historien at jeg er en del år yngre enn henne, og det har vært veldig vanskelig for hun og mannen å bli gravide, mens for meg satt alt på første forsøk. Tenker at hun nok har "planlagt" livet med baby lenger enn jeg har. Poenget mitt med innlegget, er at selv om jeg prøver å tenke at det hele handler om at hun vil ha alt perfekt for sitt liv som mamma (som jeg forstår), så klarer jeg ikke å ikke bli såret, usikker og føle meg som en dårligere mamma av tingene hun sier. Føler for å trekke meg unna, men tenker at det også er dårlig gjort mot henne. Hun kontakter meg daglig, og vil veldig gjerne dele alt som skjer i graviditeten og alle planene hun har. Er det egoistisk/barnslig/dårlig gjort av meg å ta avstand? Anonymkode: bf4d6...7af 1 8
Lauv Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Nei, det er ikke dårlig gjort. Ikke bruk tid på folk som tilfører livet ditt negativitet. 13
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Hun er nok oppe på den rosa skyen sin, full av drømmer om det perfekte babylivet. Det blir noe en realitetssjekk så snart ungen er der, og hun ser hvor dyrt, slitsomt og uforutsigbart det er å ha baby. Greier du å fortelle henne at det sårer deg at hun sier slikt? Du har vært både fornuftig og smart i dine valg, og du har tilpasset deg realiteten med å være småbarnsmor med skade. Jeg ser for meg en baby som har det kjempebra! Anonymkode: e7d0e...c0d 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 ❤️ det ikke er egoistisk av deg det hele tatt! For din del så tror jeg det også kan være lurt for å ikke begynne å "tvile" på deg selv og potensielt ende ut i fødselsdepresjon. Hun kommer nok til å oppdage at verden er litt annerledes når babyen kommer ut. Selv så jeg også for meg hjemmelaget mat og grøt etc, men endte opp meg å kjøpe både grøt og masse middagsglass. Fordi prioriteringene endret seg og man kan virkelig ikke vite hvilken baby man får. Det er jo kjempelurt å kjøpe ting brukt og baby merker ikke forskjell. Selv hadde jeg hatt råd til å kjøpe ting nytt. Men hvorfor betale 3000 for ny Stokke når jeg kunne få brukt med masse utstyr for 500kr. Og Arve massevis av tøy, som babyen kun brukte i maks noen måneder. Vi lever alle forskjellige liv og har forskjellige prioriteringer, og for meg høres dine prioriteringer ganske like ut som mine og min nå 1.5 åring har klart seg fint 🙂 Anonymkode: a88c0...c89 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Dette høres veldig slitsomt ut for deg. Det må tappe deg for veldig mye energi. Vi kjøpte og kjøper nesten alt brukt; syns det er mye bedre valg for miljøet og lommeboka, og jeg kunne fint kjøpt alt helt nytt. Det er bare ikke en prioritet for meg. Men jeg dømmer hverken de som kjøper alt nytt eller de som gjør som oss. Det er ikke det som gjør deg til en god mor. Det er helt uvesentlig. Man er ikke en perfekt mor fordi man kjøper en vuggemaskin til tusenvis av kroner. Jeg ville sagt ifra neste gang hun sier noe: Det gleder meg at du finner så stor glede i {dette}, men måten du sier det på, opplever jeg som nedlatende til meg». Og du kan ta så mye avstand du vil. Du har full rett til det og fokusere energien din på babyen din og deg Anonymkode: 148e6...104 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 Det er utrolig mange måter å være mamma, og pappa, på. Og så lenge barna har trygghet, kjærlighet, stabilitet og god omsorg så er det rom for MYE. Babyer driter i om vogna og klærne er kjøpt brukt, de er glad de får mat (pupp eller ikke) og de bryr seg lite om materielle goder utover å være varm, trygg og tørr. Ikke la din usikkerhet ødelegge for deg. Stå støtt i dine valg for deg selv og familien din. Anonymkode: 555ed...0c3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 Jeg skjønner godt at du misliker disse kommentarene, men synes det er barnslig å "ta avstand". Det riktige her er vel å si rett ut til henne at kommentarene hennes sårer?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 Ha ha. Det blir nok annerledes når hun først får barnet og ser hva det innebærer å ha en baby. Tror neppe hun kommer til å ha energi til å gjøre alt det hun nevner. Hun får holde på slik hun gjør, ikke ta deg nær av hennr Fargerike leker er bra, leker med lyd er bra. Det er sånn de lærer! Barn elsker fargerike leker og klær. Det er veldig få barn som velger nøytralt, hvis de får valget mellom en grønn dinosaur-leke og en brun ball. Du er en god og smart mamma. Brukt er like bra, gjenbruk er topp. Brukt betyr ikke dårligere kvalitet. Anonymkode: 01f00...a37 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Hun der burde passe seg, ikke alltid ting blir slik man tror.. Anonymkode: ba6cf...d24 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 Jeg ville fortalt henne akkurat hva jeg mente om disse kommentarene hennes, og gitt henne en mulighet til å beklage og skjerpe seg. Om hun ikke ville det, så hadde jeg kuttet henne ut. Da er hun ikke en god venninne for deg. Anonymkode: b4e1e...18d 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 Kjenn godt etter hva magefølelsen sier deg. Du er en god mamma! Forsøk å være trygg på deg selv og stå i de valgene du tar som mamma og la magefølelsen styre deg. DA er du en god mamma. Da er du trygg på deg selv og dette vil du med årene vise barnet også, og det er en trygghet som gir barnet både trygghet og selvtillitt. Barneoppdragelse har ingen fasit, man må bare gjøre det som passer ens eget verdisyn og livssituasjon. Det andre aspektet her er vel at det er så bortkastede penger å ha alt nytt og eksklusivt. Noen ting kan være fint hvis man planlegger flere og vet at dyrere ting som vogn (hvor også garanti er fint), vinterdress etc. skal holde ut i mange år og slites av flere. Men klær generelt er bare tull å kjøpe alt nytt.. spesielt pentøy som kjoler som brukes 1-3 ganger.. Barn lærer forresten fort hvor fint brukt kan være. Begge barna mine (småskole og barnehagealder) kommer selv med forslag om å selge / gi bort klær og leker de har vokst fra «så noen andre kan få like mye glede av det» som de selv sier. De elsker å finne klær og leker på bruktbutikken, enda de vet at vi har økonomi til å kjøpe alt nytt. De har lært at da kan pengene brukes på andre ting, som de har glede av. At denne venninnen vil bruke masse penger på babystæsj får være hennes sak, du prioriterer kanskje å spare de pengene til noe annet som gir mer glede for deg / dere. Og dette mer bare mat fra bunnen er virkelig noe mammapoliti får legge fra seg snart. Eldste fikk nesten bare kjøpegrøt, minste fikk litt tidligere vanlig grøt. Vi veksler mellom mat fra bunn og ferdigmat, alt etter hva hverdagen og overskuddet tillater. Ene dagen er det fisk, annen dag masse grønt og en siste grandiosa liksom. Aldri vært stresset med hva vi gir de i matveien, fordi vi vet vi klarer å gi de et balansert forhold til mat som ikke bikker ene eller andre veien. De er nesten aldri syke, og noen perioder er det viktigere at de spiser enn hva de spiser! Eneste jeg har vært «streng» med er å introdusere allergener tidlig (fra 5-6 mnd) mens jeg fortsatt ammet, som peanøttsmør, skalldyr, gluten osv, samt gitt de tilbud om vann eller melk (aldri juice eller brus, selv om de alltid får det når vi har det!) pust med magen og stol på deg selv! Trygg mamma er god mamma. Anonymkode: 118f4...d6c 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Tusen takk for så fine svar! Jeg tror nok at jeg prøver meg på en slags samtale med henne før jeg eventuelt trekker meg tilbake. Hadde jo selv satt pris på å få en ordentlig grunn. Kanskje hun ikke ser det selv, at de tingene hun sier kan oppleves sårende og nedlatende. Ts Anonymkode: bf4d6...7af
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 Bare si meninga di. Ærlig talt, kommentere hva slags merke andre har på barneklær er jo merkelig å bruke tiden si på. Hvem bryr seg? Har hun så dårlig selvfølelse? Anonymkode: 3d374...ad7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for så fine svar! Jeg tror nok at jeg prøver meg på en slags samtale med henne før jeg eventuelt trekker meg tilbake. Hadde jo selv satt pris på å få en ordentlig grunn. Kanskje hun ikke ser det selv, at de tingene hun sier kan oppleves sårende og nedlatende. Ts Anonymkode: bf4d6...7af Så glad for at du tar den vendingen. Alltid lurt å kommunisere først. Og dersom hun går i forsvar og ikke møter deg på dine følelser og reaksjoner, så tar du avstand med god samvittighet. Da blir det gjort på en real måte, hvor dere begge vet at det er henne som er årsaken til at vennskapet må pauses. Det vil være godt å sette en grense for seg selv og skjerme seg selv, det setter hjertet og hodet pris på, at du tar deg selv på alvor ☺️ lykke til. Anonymkode: d5170...5fa 1
Josephine Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Jeg hadde tatt tyren ved hornene; neste gang hun spør om noe på sms, hadde jeg sagt at vi kan prate om dette neste gang vi møtes. Når vi møttes hadde jeg forklart det du skriver her; du undrer deg over at du blir forespurt om råd når nesten alt du tenker/foreslår ikke er bra nok. Jeg hadde også lagt til at det oppleves sårende og sett an reaksjonen hennes. Uansett hadde jeg nok ikke gitt anbefalinger på innkjøp/produkter fremover, det er åpenbart at dere har helt ulike prioriteringer. Personlig har jeg kjøpt lekematte ny og så mye sikkel/lignende som har kommet på den og lekene er jeg glad for det - men her er man forskjellige. Jeg ønsket å kjøpe ny seng, men har forståelse for at noen velger brukt. Jeg fikk ny vogn av foreldre og kjøpte mye brukte klær. Nå som baby har kommet, kjøper jeg mye på salg (mange favorittmerker på salg). Jeg kunne også handlet til full pris, men ønsker heller å spare mer til datteren min. En venninne kjøper det nyeste nye samme dag det lanseres. Det gjør henne ikke mindre smart, vi har bare ulike prioriteringer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 Hun høres helt utålelig ut! Jeg venter mine første to barn nå, og jeg legger en plan for å overleve, ikke for å leve på en rosa sky med regnbuer. Er det noe som irriterer meg, er det for eksempel hvor vanskelig det er å finne brukt tvillingvogn som ikke er overpriset og brukt i 10 år (det gidder jeg ikke å kjøpe, for jeg regner med at de snart må byttes både det ene og det andre på den. da gidder jeg ikke betale 10 000 + ekstra fordi de selger alt av tilbehør separat). Jeg har ingen illusjoner om at mine barn skal fullammes. Jeg klarer ikke å se at det er teknisk mulig uten å gå i dørken av søvnmangel. Vi skal kjøpe sånn morsmelksertatningsmaskin som "alle" sier at kommer til å drepe babyene, fordi mannen ikke kommer til å ha overskudd til å gå ned på kjøkkenet 6 ganger om nettene han skal ha babyene for å varme melk i micro. Mat fra bunnen: er jo lov å håpe, men det skal godt gjøres. Vi vurderer å leie inn noe hjelp, siden vi ikke har familie i nærheten, men det blir jo for å holde huset rent på et sånt nivå at det er helsemessig trygt, og gjerne kjøre noen maskiner med klær. Jeg forstår bare ikke hvor alle disse kvinnene får ideen om at livet med baby er enkelt. Alt jeg leser om, er hvor forferdelig og grusomt det er å ha nyfødte/småbarn, og har lagt opp taktikken etter det. Hun trenger en reality check. Og den kommer hun til å få. Anonymkode: e161e...8bc 1 1
mereo Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 Det er lov å ta avstand og pause fra folk som ikke tilfører noe bra til ditt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #18 Skrevet 5. februar 2024 Ingen veit mer om å få barn enn de som ikke har barn ennå 😂😂😂 Anonymkode: dac6b...9cd 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #19 Skrevet 5. februar 2024 Venninna di er eldre, men da burde hun også vite bedre. Ta deg en pause fra henne av og til. Gjør det du mener er best for deg og dine (og miljøet og lommeboka) Anonymkode: 21fde...4ea 1
Carrot Skrevet 5. februar 2024 #20 Skrevet 5. februar 2024 Hei TS Jeg ville tilskrevet det kontoen for "vet ikke bedre" og latt det ligge hvis dette er en du vil ha en relasjon til også i fremtiden, evt kan du si rett ut når hun sier noe neste gang at du skjønner at hun har store planer, du hadde også det men omstendighetene gjorde at ting endret seg og det fine med mennesker er at de kan gi omsorg og støtte til andre selv om de ikke er i deres sko selv. ❤️ du er ikke en dårlig mamma! Men hun er en selvfokusert person akkurat nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå