AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Hel! Har en 1 år gammel sønn som begynte å gå for en mnd siden. Han begynte å gå rett før han fylte år. Men de siste 3-4 dagene så har jeg merket at han prøver seg på litt tågåing. Er det vanlig? Han går som oftest vanlig, men legger merke til at han prøver å gå på tær noen ganger. Anonymkode: d382b...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Han utforsker kroppen sin? Hva tenker du skulle vært unormalt? Anonymkode: db7b3...a1b 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Lurer utrolig mye på hva det er du lurer på............. Anonymkode: 9e84a...fa1 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Ja, det er vanlig. Jeg er over 40 og gjør det fremdeles av ig til - helt ubevisst. Men jeg er relativt normal har jobb og hus og familie og klarer mrg bra 😊 Anonymkode: 7ce8d...6f8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lurer utrolig mye på hva det er du lurer på............. Anonymkode: 9e84a...fa1 Om det er vanlig? Les spm. Anonymkode: d382b...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han utforsker kroppen sin? Hva tenker du skulle vært unormalt? Anonymkode: db7b3...a1b Ingenting unormalt, bare om det er vanlig å begynne å gå på tær etter han har gått vanlig i over en mnd. Anonymkode: d382b...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om det er vanlig? Les spm. Anonymkode: d382b...6f6 Men hvorfor skal det være uvanlig? Anonymkode: db7b3...a1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ingenting unormalt, bare om det er vanlig å begynne å gå på tær etter han har gått vanlig i over en mnd. Anonymkode: d382b...6f6 Barn gjør mye rart. De har stått oppreist i 3 måneder også begynner de stå med hodet ned i bakken. De har gått i 1 måned også begynner de å gå baklengs plutselig. Eller kaste seg på gulvet for å krabbe. Anonymkode: db7b3...a1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn gjør mye rart. De har stått oppreist i 3 måneder også begynner de stå med hodet ned i bakken. De har gått i 1 måned også begynner de å gå baklengs plutselig. Eller kaste seg på gulvet for å krabbe. Anonymkode: db7b3...a1b 🤣🤣🤣🤣 stå med hodet i bakken!!! Min begynte med det etter å ha gått i ca tre måneder faktisk. Plutselig stod han med rumpa rett til værs. Og lo. Mamge ganger hver dag😂Han ble sikkert svimmel🥰 Anonymkode: b98ed...832 1
Sofakona Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 Min gjordet dette av og på til hun ble 3 år
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: 🤣🤣🤣🤣 stå med hodet i bakken!!! Min begynte med det etter å ha gått i ca tre måneder faktisk. Plutselig stod han med rumpa rett til værs. Og lo. Mamge ganger hver dag😂Han ble sikkert svimmel🥰 Anonymkode: b98ed...832 🥹 Ikke sant? De finner på så utrolig mye rart. Hver dag ser jeg bare på dem og tenker: Hva foregår i det lille hodet der nå? Hvordan kom du frem til dette? Hvor har du lært det? Hvor har du sett det? Hvorfor skal du plutselig snurre snurre snurre til du blir så svimmel at du faller, også halvveis gråter du og halvveis ler, men fortsetter likevel femten ganger til!? Også tenker jeg: tenk så spennende det er å oppdage verden og kroppen sin Anonymkode: db7b3...a1b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om det er vanlig? Les spm. Anonymkode: d382b...6f6 Jeg leste spørsmålet, men altså kjære vene, du spør om det er vanlig at et barn står på tå liksom. Hva forventer du? At det er kjempeuvanlig? At du har et unikum av et barn? At det er livsfarlig så føttene må amputeres? Anonymkode: 9e84a...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 Be om time hos fysioterapeut på helsestasjonen. Det kan skyldes stramme sener/muskler i bena og da er det viktig å starte tidlig med øvelser. Om tågåingen skjer bare sporadisk er det ikke noe å tenke på. (Det kan forresten og være et tegn på autisme) Anonymkode: 5ce67...799 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg leste spørsmålet, men altså kjære vene, du spør om det er vanlig at et barn står på tå liksom. Hva forventer du? At det er kjempeuvanlig? At du har et unikum av et barn? At det er livsfarlig så føttene må amputeres? Anonymkode: 9e84a...fa1 Nå må du slutte. Det er ikke bra med et barn som er tågjenger fra ca 2 års alderen. Det kan bety uvane. Det kan bety grader av autisme eller CP f. Eks. Så det skal ikke være normalt hos friske småbarn. Men det er ikke uvanlig at noen småbarn prøver seg litt fram. Om de er tågjengere som ikke klarer å vende det av seg så kan det hende man må gå til drastiske tiltak, ikke det idiotiske forslaget ditt som amputasjon, men gips faktisk. Anbefaler ts å snakke med helsesykepleieren sin om det er bekymringer, så hun slipper sånne hjernedøde svar som ditt. Anonymkode: 17a96...588 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Helt normalt. min holdt på med dette til og fra frem til h*n var 4 år. Anonymkode: 84521...b97
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Be om time hos fysioterapeut på helsestasjonen. Det kan skyldes stramme sener/muskler i bena og da er det viktig å starte tidlig med øvelser. Om tågåingen skjer bare sporadisk er det ikke noe å tenke på. (Det kan forresten og være et tegn på autisme) Anonymkode: 5ce67...799 Å herlighet. Ro deg ned. Autisme? Barnet har nettopp begynt å gå! Det utforsker hva det kan gjøre med kroppen sin. Det er 1 år gammelt. Anonymkode: db7b3...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå må du slutte. Det er ikke bra med et barn som er tågjenger fra ca 2 års alderen. Det kan bety uvane. Det kan bety grader av autisme eller CP f. Eks. Så det skal ikke være normalt hos friske småbarn. Men det er ikke uvanlig at noen småbarn prøver seg litt fram. Om de er tågjengere som ikke klarer å vende det av seg så kan det hende man må gå til drastiske tiltak, ikke det idiotiske forslaget ditt som amputasjon, men gips faktisk. Anbefaler ts å snakke med helsesykepleieren sin om det er bekymringer, så hun slipper sånne hjernedøde svar som ditt. Anonymkode: 17a96...588 Han er ikke en tåganger. Han har i to-tre dager prøvd seg på å gå på tå. Det er helt utrolig hva man klarer overdramatisere Anonymkode: db7b3...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #18 Skrevet 5. februar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: 🥹 Ikke sant? De finner på så utrolig mye rart. Hver dag ser jeg bare på dem og tenker: Hva foregår i det lille hodet der nå? Hvordan kom du frem til dette? Hvor har du lært det? Hvor har du sett det? Hvorfor skal du plutselig snurre snurre snurre til du blir så svimmel at du faller, også halvveis gråter du og halvveis ler, men fortsetter likevel femten ganger til!? Også tenker jeg: tenk så spennende det er å oppdage verden og kroppen sin Anonymkode: db7b3...a1b Jeg lærte meg ganske fort at det ikke er noen vits i å få alt det rare de små gjør til å "make sense". De har ingen sense. 😂 Anonymkode: 585e7...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #19 Skrevet 5. februar 2024 Hvis han har gått vanlig så er det ikke noe å bekymre seg for, han bare utforsker😊 Man skal ikke kimse av tågåing, men det gjelder jo da de som utelukkende går på tå, og har gjort det fra starten. Datteren min gikk på tå. Hun reiste seg tidlig, og gikk med liten støtte, men hun gikk utelukkende på tå. Vi fikk beskjed om at det ikke var noe å bekymre seg for i tidlig stadie, og at det kunne gå seg til. Hvis hun ikke gikk uten støtte innen 18 måneder, og fortsatt gikk på tå, så ville de se på det. Likevel henviste de oss til fysioterapeut ved ettårskontrollen fordi jeg gjorde det samme, og gikk på tå hele barndommen. Jeg bygger opp med såle i skoene fordi noe er for kort/stramt. Uansett, hun virket helt fin, og vi fikk beskjed om å prøve sko slik at hun ikke fikk gått på tå like lett, og da gikk hun etter en måned. Fortsatt litt på tå i 2-års alderen, men som regel går hun normalt. Anonymkode: 5eb6f...470
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #20 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hel! Har en 1 år gammel sønn som begynte å gå for en mnd siden. Han begynte å gå rett før han fylte år. Men de siste 3-4 dagene så har jeg merket at han prøver seg på litt tågåing. Er det vanlig? Han går som oftest vanlig, men legger merke til at han prøver å gå på tær noen ganger. Anonymkode: d382b...6f6 Min lillebror gjorde det samme. Mamma fikk beskjed om at det var ikke noe å bekymre seg over før han var passert 3 år og da eventuelt fremdeles gikk mye på tå. Han hadde korte Akilles sener og ble operert for det når han var 8. Mellom 3 og 8 år ble han anbefalt å bruke sko/andeler etc for da gikk han mindre på tå. Men helt normalt at en 1 åring går på tå 👍 Alle mine har gjort det samme fra tid til annen som små. Så ville ikke bekymret meg. Anonymkode: 9c2ce...80a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå