missbluebird Skrevet 4. februar 2024 #1 Del Skrevet 4. februar 2024 Når man ser alle disse tusenvis av bøndene som demonstrer i store deler av Europa, så er det jo av ulike grunner. https://www.politico.eu/article/farmer-protest-europe-map-france-siege-paris-germany-poland/ https://apnews.com/article/europe-farmers-protests-photos-0d7fdbfbdc9c91f8968439ba62ae5404 https://www.theglobeandmail.com/world/article-europe-france-farmers-protest-strike/ Hvorfor gjøre ikke norske bønder det? De blir jo påvirket av nøyaktig det samme som disse. Er vi nordmenn så godtroende og naive at vi tror alt bare løser seg selv? Dette er ikke "små" demonstrasjoner, og flere steder sliter matbutikkene med leveranser. Telegram og X viser mye av det, men norske medier er ganske tomme som alltid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #2 Del Skrevet 4. februar 2024 Det er vel ingen andre grupper som har fått så mye som bøndene de siste årene 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 4. februar 2024 #3 Del Skrevet 4. februar 2024 Fordi de er norske. Nordmenn protesterer ikke -_- Også, hva Topsi sa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #4 Del Skrevet 4. februar 2024 Topsi skrev (17 minutter siden): Det er vel ingen andre grupper som har fått så mye som bøndene de siste årene Dette stemmer ikke. Fra 2020 til 2021 økte bøndenes gjennomsnittsinntekt med 23%. Vanlige lønnsmottakeres inntekt økte gjennomsnittlig med 4,2%. Til tross for dette ligger jordbruket langt ned på SSB sin liste over gjennomsnittsinntekter for ulike yrkesgrupper. Mens gjennomsnittet for en industriarbeiderlønn er på 526.000 kr er den samme for jordbrukere på 403.100 kr per årsverk. Etterslepet i bøndenes inntekter var så stort da AP/SP-regjeringen tok over at selv en så stor økning som 23% ikke fikk løftet bøndenes nok. Det sier vel sitt om regjeringen Ernas landbrukspolitikk i de 8 årene før. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvels Skrevet 4. februar 2024 #5 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) Topsi skrev (33 minutter siden): Det er vel ingen andre grupper som har fått så mye som bøndene de siste årene Likevel er utgiftene dessverre større enn tilskuddene 🫤 men vi elsker jobben vår og gir oss ikke 🙂 men bønder klarer dessverre ikke å leve av å være bonde, så vi har full jobb ved siden av. Både mannen min og jeg jobber 100 prosent hver og driver gården ved siden av. Det gjelder også naboene våre, som både er melkebønder, grisebønder, storfe bønder og kalkun bønder. Flere av dem er storbønder. Bare å holde maskinparken vedlike er alene så dyrt at tilskuddene vi bønder får ofte ikke rekker. Vi får heller ikke særlig mye for kjøttet vi leverer (vi driver med saueprioduksjon, økologisk), likevell må forbrukerne (dere som kjøper) ut med en formue sammenlignet med det lille vi får. Så det er et mellomledd her som tjener grovt. Endret 4. februar 2024 av Marvels 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #6 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) Amossa skrev (10 minutter siden): Dette stemmer ikke. Fra 2020 til 2021 økte bøndenes gjennomsnittsinntekt med 23%. Vanlige lønnsmottakeres inntekt økte gjennomsnittlig med 4,2%. Til tross for dette ligger jordbruket langt ned på SSB sin liste over gjennomsnittsinntekter for ulike yrkesgrupper. Mens gjennomsnittet for en industriarbeiderlønn er på 526.000 kr er den samme for jordbrukere på 403.100 kr per årsverk. Etterslepet i bøndenes inntekter var så stort da AP/SP-regjeringen tok over at selv en så stor økning som 23% ikke fikk løftet bøndenes nok. Det sier vel sitt om regjeringen Ernas landbrukspolitikk i de 8 årene før. Du bekrefter jo det jeg sier, de har hatt en enorm lønnsøkning ift andre, at de ligger under, det er det mange som gjør, og mange av de fikk ikke mer enn 4.2%. Så for bøndene å demonstrere nå, som de har fått 5 ganger mer enn andre, regjeringen utsletter rovdyrene for dem etc, er jo meningsløst Endret 4. februar 2024 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #7 Del Skrevet 4. februar 2024 Norsk landbruk er organisert på en helt annen måte enn i EU-landene. Her i landet har vi to landbruksorganisasjoner som forhandler direkte med Staten. Ikke minst har norske bønder leveringsrett for sine produkter (til slakteri osv). De trenger ikke å stå på et marked eller å ringe rundt til oppkjøpere. I Norge er det Staten som bestemmer prisen på de varene som bøndene produserer gjennom tilskuddssystemet. Slik er det organisert for å sikre selvberging og overkommelige priser til forbrukerne i et land hvor det er dyrt å drive matvareproduksjon (natur, klima, generelle høye kostander mm). Norske bønder har ingen tradisjon for å streike eller aksjonere, men det har hendt flere ganger faktisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #8 Del Skrevet 4. februar 2024 Marvels skrev (5 minutter siden): Likevel er utgiftene dessverre større enn tilskuddene 🫤 men vi elsker jobben vår og gir oss ikke 🙂 men bønder klarer dessverre ikke å leve av å være bonde, så vi har full jobb ved siden av. Både mannen min og jeg jobber 100 prosent hver og driver gården ved siden av. Det gjelder også naboene våre, som både er melkebønder, grisebønder, storfe bønder og kalkun bønder. Flere av dem er storbønder. Bare å holde maskinparken vedlike er alene så dyrt at tilskuddene vi bønder får ofte ikke rekker. Vi får heller ikke særlig mye for kjøttet vi leverer (vi driver med saueprioduksjon, økologisk), likevell må forbrukerne (dere som kjøper) ut med en formue sammenlignet med det lille vi får. Så det er et mellomledd her som tjener grovt. Ja, det er ikke noen tvil om at noen stikker av med alle pengene... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #9 Del Skrevet 4. februar 2024 Topsi skrev (1 minutt siden): Du bekrefter jo det jeg sier, de har hatt en enorm lønnsøkning ift andre, at de ligger under, det er det mange som gjør, og mange av de fikk ikke mer enn 4.2%. Så for bøndene å demonstrere nå, son de har fått 5 ganger mer enn andre, regjeringen utslettet rovdyrene for dem etc, er jo meningsløst "De siste årene", skrev du. Som om jordbruksavtalen i 2021 var vanlig. Og så forsøker du deg på at jeg bekreftet din påstand. En slik måte å debattere på synes jeg er uetterrettelig. Du må mene det du vil, men ikke prøv å omgå fakta. Da forventer jeg at du kan dokumentere dine påstander. Min dokumentasjon får du her: https://www.nibio.no/nyheter/jordbruksaret-2021-rekordstor-inntektsokning-for-landbruket#:~:text=De viser at bøndene hadde,i 2021 enn året før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #10 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) Amossa skrev (4 minutter siden): "De siste årene", skrev du. Som om jordbruksavtalen i 2021 var vanlig. Og så forsøker du deg på at jeg bekreftet din påstand. En slik måte å debattere på synes jeg er uetterrettelig. Du må mene det du vil, men ikke prøv å omgå fakta. Da forventer jeg at du kan dokumentere dine påstander. Min dokumentasjon får du her: https://www.nibio.no/nyheter/jordbruksaret-2021-rekordstor-inntektsokning-for-landbruket#:~:text=De viser at bøndene hadde,i 2021 enn året før. Det er ikke uetterretterlig å påpeke at du bekrefter min påstand når du selv sier bøndene har fått 5 ganger mer i prosentvis lønnsøkning enne n vanlig norsk arbeider. Jeg snakker lønnsøkning her, og du sier det jo selv. Du kan gjerne mene jeg tar feil, men det er ikke uredelig å si det jeg gjør, da forstår du ikke hva jeg skriver. Lønnsøkningenntil bønder er ekstremt mye høyere de siste 2 årene enn den jevne arbeider. I tillegg er det mange arbeidere, f eks barnehageassistent, som har mindre enn bøndene, og som kun fikk under 5% det året du viser til. Jeg snakker om de siste 2 årene, og bøndene er i en særstilling, som dine egne tall viser. At du/de ikke er fornøyd, det er en annen ting Endret 4. februar 2024 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4. februar 2024 #11 Del Skrevet 4. februar 2024 missbluebird skrev (59 minutter siden): Hvorfor gjøre ikke norske bønder det? De blir jo påvirket av nøyaktig det samme som disse. Nei, de gjør ikke det. Dette er det geniale med landbruksoppgjøret, det balanserer ut forpliktelsen mellom bønder, stat og forbruker. Bøndene i Norge har det ikke spesielt fett, men de lever ikke i den typen skvis som Europeiske bønder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #12 Del Skrevet 4. februar 2024 Topsi skrev (Akkurat nå): Det er ikke uetterretterlig å påpeke at du bekrefter min påstand når du selv sier bøndene har fått 5 ganger mer i prosentvis lønnsøkning enne n vanlig norsk arbeider. Jeg snakker lønnsøkning her, og du sier det jo selv. Du kan gjerne mene jeg tar feil, men det er ikke uredelig å si det jeg gjør, da forstår du ikke hva jeg skriver. Lønnsøkningenntil bønder er ekstremt mye høyere de siste 2 årene enn den jevne arbeider. I tillegg er det mange arbeidere, f eks barnehageassistent, som har mindre enn bøndene, og som kun fikk under 5% det året du viser til. Jeg snakker om de siste 2nårenw, og bøndene er i en særstilling, som dine egne tall viser. At du/de ikke er fornøyd, det er en annen ting Er det nødvendig at jeg siterer deg enda en gang? Du skrev, sitat: "Det er vel ingen andre grupper som har fått så mye som bøndene de siste årene" Og nå skriver du plutselig at du snakker om de siste 2 årene??.. Sånt er ikke å være etterrettelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #13 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) Amossa skrev (1 minutt siden): Er det nødvendig at jeg siterer deg enda en gang? Du skrev, sitat: "Det er vel ingen andre grupper som har fått så mye som bøndene de siste årene" Og nå skriver du plutselig at du snakker om de siste 2 årene??.. Sånt er ikke å være etterrettelig. Jaa, jeg mener de siste par årene, etter denne regjeringen tok over, oppgjørene i 2022 og 2023, nå har jeg presisert det ytterligere. Men det har ineg hensikt å kverulere på om jeg skrev de siste, eller de siste par. Jeg mener denne regjeringen. Endret 4. februar 2024 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 4. februar 2024 #14 Del Skrevet 4. februar 2024 missbluebird skrev (1 time siden): Når man ser alle disse tusenvis av bøndene som demonstrer i store deler av Europa, så er det jo av ulike grunner. https://www.politico.eu/article/farmer-protest-europe-map-france-siege-paris-germany-poland/ https://apnews.com/article/europe-farmers-protests-photos-0d7fdbfbdc9c91f8968439ba62ae5404 https://www.theglobeandmail.com/world/article-europe-france-farmers-protest-strike/ Hvorfor gjøre ikke norske bønder det? De blir jo påvirket av nøyaktig det samme som disse. Er vi nordmenn så godtroende og naive at vi tror alt bare løser seg selv? Dette er ikke "små" demonstrasjoner, og flere steder sliter matbutikkene med leveranser. Telegram og X viser mye av det, men norske medier er ganske tomme som alltid. Det har vel vært noe demonstrasjon i forbindelse med forhandlingene. Så kan en lure på om en bør demonstrere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #15 Del Skrevet 4. februar 2024 Topsi skrev (3 minutter siden): Jaa, jeg mener de siste par årene, etter denne regjeringen tok over, oppgjørene i 2022 og 2023, nå har jeg presisert det ytterligere. Men det har ineg hensikt å kverulere på om jeg skrev de siste, eller de siste par. Jeg mener denne regjeringen. Fint. Da er vi enige om det i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 4. februar 2024 #16 Del Skrevet 4. februar 2024 Flintis skrev (3 minutter siden): Det har vel vært noe demonstrasjon i forbindelse med forhandlingene. Så kan en lure på om en bør demonstrere? De gjorde det i mai 2021, etter brudd i forhandlingene med Staten. Da kjørte norske bønder inn i Oslo sentrum med traktorer og møkkavogner. "Lag maten din sjøl, Erna" var en av parolene. Mener det var Bollestad fra KrF som var landbruksminister da. https://www.nrk.no/innlandet/bonder-over-hele-landet-kjorer-traktor-mot-oslo-i-aksjon-mot-staten-_bondeoppror-1.15482500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 4. februar 2024 #17 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg vet ikke så mye om bønder, men at mange må ha full jobb ved siden av sier vel litt? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 4. februar 2024 #18 Del Skrevet 4. februar 2024 Norske bønder roper ikke høyt, men legger heller bruket ned, i stillhet.. Så da blir det snart slutt på vår gode, lokale matproduksjon. Det er så mye annet enn mat som er viktig for politikere og pamper.. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 5. februar 2024 #19 Del Skrevet 5. februar 2024 Bie-damen skrev (18 timer siden): Norske bønder roper ikke høyt, men legger heller bruket ned, i stillhet.. Så da blir det snart slutt på vår gode, lokale matproduksjon. Det er så mye annet enn mat som er viktig for politikere og pamper.. Men dyrka mark legges ikke brakk. Andre bønder overtar slik at matproduksjonen holdes oppe selv om det blir færre bønder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 5. februar 2024 #20 Del Skrevet 5. februar 2024 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Men dyrka mark legges ikke brakk. Andre bønder overtar slik at matproduksjonen holdes oppe selv om det blir færre bønder Jo, svært mange småbruk ligger nå brakk. For eksempel er snart hele nedre Numedal uten aktivt husdyrbruk. Det pusses kun med beitepusser for å unngå gjengroing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå