Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vurderer å flytte fra nord til Stavanger/Sandnes-området. Kan noen fortelle litt konkret hvorden været og dagslyset er der, i de ulike årstidene? Jeg har ikke så mye imot vind, men synes selvfølgelig det er kjipt dersom det er mye gråvær og regn i tillegg. Det jeg ønsker å komme bort fra er snø og laaang vinter, mørketid (dagslys i 5-6 timer tre mnd i året), kald/sen vår. Sommer og høst i nord synes jeg er fint.  Noen som kan fortelle litt hvordan det er, og gjerne sammenlignet med nord hvis noen har erfaring?

Anonymkode: 735ef...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ikke årstider her. Kronisk høst. Mer dagslys enn i nord

Anonymkode: 7361e...328

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei! Vurderer å flytte fra nord til Stavanger/Sandnes-området. Kan noen fortelle litt konkret hvorden været og dagslyset er der, i de ulike årstidene? Jeg har ikke så mye imot vind, men synes selvfølgelig det er kjipt dersom det er mye gråvær og regn i tillegg. Det jeg ønsker å komme bort fra er snø og laaang vinter, mørketid (dagslys i 5-6 timer tre mnd i året), kald/sen vår. Sommer og høst i nord synes jeg er fint.  Noen som kan fortelle litt hvordan det er, og gjerne sammenlignet med nord hvis noen har erfaring?

Høst året rundt, regn og sinnsykt mye vind. Hele tiden. HELE TIDEN. 

Bodde mange år i Bergen, trodde det var gale der med alt regnet. Men der blåser det ikke i tillegg. 

Her blåser man bort, enten det er vinter eller sommer. Tørner snart. 

Anonymkode: 071a8...192

• Liker 3
Skrevet

Sandnesjente her. Været er helt grusomt. Har bodd i flere byer i Norge og i utlandet, og Rogaland har det værste været. Men det kommer et punkt hvor man bare ikke bryr seg lenger. Vi hadde sol et par timer i dag og i går (mellom regn, storm og hagl) og det var helt nydelig! 

Dersom været et viktig for deg, vil jeg ikke anbefale å flytte hit.. 

Mye annet som er positivt med å bo her da. 

Anonymkode: a41dc...75f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stavanger og regn er bortimot synonymt. Og det kan være 12 grader både jul og juli 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ser bort i fra årets vinter, så snør det knapt her. Hvis det snør så forsvinner det fort. Mye vind og regn. Kan være samme temperatur på sankthansaftens som på julaften..... 

Anonymkode: 1f6c5...dca

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det stemmer at vi har høst året rundt. Vi kan ha fine somre. I fjor hadde vi tørkeperiode i juni måned, husker gresset begynte å bli brunt rundt omkring, og rundt om midten av september hadde vi opp mot 30 grader. Synes mange overdriver fælt her! MEN vinter betyr regn, regn og atter regn og det kan ofte være vindfullt. Selv foretrekker jeg regn istedenfor snø, hvis jeg må velge. 

Anonymkode: 9f2fb...74f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synes ikke det stemmer at vi har høst året rundt. Vi kan ha fine somre. I fjor hadde vi tørkeperiode i juni måned, husker gresset begynte å bli brunt rundt omkring, og rundt om midten av september hadde vi opp mot 30 grader. Synes mange overdriver fælt her! MEN vinter betyr regn, regn og atter regn og det kan ofte være vindfullt. Selv foretrekker jeg regn istedenfor snø, hvis jeg må velge. 

Sier ikke at en lang tørkeperiode er bra, bare forklarer at vi har faktisk sol her og varme også. Svømmesesongen min i innsjø varte nesten til oktober i fjor. Kan ikke klage på det. Varmen i september forlenget sommeren. Jeg har bodd rundt omkring og er svært glad jeg ikke må forholde meg til mye snø.

Skrevet

Takk for svar alle :) litt delte meninger altså, og jeg blir ikke så mye klokere. Hvordan ser livet ut, spesielt dere med barn? Det jeg synes er vanskelig er perioden november - april, da er det lite å finne på her bortsett fra å gå på ski, og dagene er så korte i tre av disse månedene pga mørketiden. Når man er ferdig på jobb er det mørkt ute helt frem til slutten av februar. Sommeren kommer ikke før i midten av juni.
Hadde håpet at Rogaland kanskje kan være et bedre alternativ sånn sett, at det er lettere å være ute store deler av året? Men hvis det bare regner og er grått og trist, så blir det jo ikke det. 

Skrevet

Anbefaler å se på statistikken vedr værdata. Der får du på vind, nedbør, temperatur osv. 

Som nordlending kommer du ikke til å synes vi har så mye være her 😅

Anonymkode: c141c...06a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er litt av hvert men vind er vel noe som vi har generelt. Så er det jo litt mildere vinter og mildere sommer enn mange steder. Mer som mild og kald høst og mild og kald vår.. Dagslys er bra. Regner endel men ikke mer enn at man kan leve med det.

Flott natur og mange turområder.

Anonymkode: 8930a...ded

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke dagslys i 5-6 timer i mørketiden. Hvor i alle dager er du fra??

Anonymkode: f423d...820

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar alle :) litt delte meninger altså, og jeg blir ikke så mye klokere. Hvordan ser livet ut, spesielt dere med barn? Det jeg synes er vanskelig er perioden november - april, da er det lite å finne på her bortsett fra å gå på ski, og dagene er så korte i tre av disse månedene pga mørketiden. Når man er ferdig på jobb er det mørkt ute helt frem til slutten av februar. Sommeren kommer ikke før i midten av juni.
Hadde håpet at Rogaland kanskje kan være et bedre alternativ sånn sett, at det er lettere å være ute store deler av året? Men hvis det bare regner og er grått og trist, så blir det jo ikke det. 

Flott sted å ha barn. Masse bra aktiviteter for unger, fellesskap, kongeparken fornøyelsespark, hele sommeren er det sommeråpent i folkehallene med rulleskøyter og det meste av aktiviteter (innendørs sandvolley), elektrisk bil, gaming room, klatrevegg, bordtennis osv. Så har vi soma gård, vi har verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel Ryfylketunnelen som går mellom stavanger og jørpeland(strand kommune). Det er noen få timer til kristiansand og dyreparken fornøyelsespark. Vi har flere trampolineparker, godt utvalg i både skoler og barnehager, svømmehaller, fritidsklubber og alt mulig annet. Bra spesialisthelsetjeneste som er flinke på utredninger og oppfølginger osv.

En haug med sandstrender har vi også.

Det er et fint sted.

Anonymkode: 8930a...ded

• Liker 3
Skrevet

Jeg er fra Sandnes, men har nå bodd mange år i Lofoten.  Hadde det vært mulig å flytte huset, utsikten og familien vår i Lofoten til Sandnes, så hadde jeg flyttet straks :)
Våren i Sandnes begynner mens det enda er full vinter i nord.  Allerede ved påsketider er hagene fulle av krokus og snøklokker, og bjørka har fått museører som lukter intenst i regnvær.  Våren i Rogaland tar lang tid, men man kjenner tidlig varmen fra sola.  Her i nord synes jeg ikke der er noen vår.  Vi går rett fra vinter til sommer!  Alt bare eksploderer på få dager.  
Sommeren i Sandnes er ikke som i syden, men selv når det regner, kan du gå i shorts.  Temperaturen er generelt høyere enn i nord, og det merker man godt på dager der sola ikke skinner.  Mens sommerværet er skiftende fra dag til dag i nord, er det mer stabilt i Sandnes.  Det betyr at det også kan regne i 2 uker i strekk der.  Men du slipper å fryse samtidig!
Høsten  i Sandnes er spesiell.  Jeg har aldri kommet over savnet av bær og frukt som vi plukket i hagen.  Det er ofte godt vær i august og tidlig september.  Den regnfulle høsten kommer så.  Og den kan være veldig lang og deprimerende grå.  Akkurat som sen høst i Lofoten, bare noen grader varmere.  
Vinteren i Sandnes er sur, og ofte våt.  Snøen ligger sjelden lenge.  Derfor oppleves vinteren i Sandnes mer grå enn i nord.  

Anonymkode: 11f54...06e

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode og utfyllende svar, alle! 😊 

Til deg som bor i Lofoten. Du nevner at vinteren i Sandnes er våt og oppleves mer grå enn i nord. Vil det si at det ikke hjelper at det blir mørkt ute to timer senere i Sandnes enn i Lofoten? Akkurat nå har vi nydelig vær ute, slik det ofte er på vinteren, men det er jo bekmørkt kl. 16. Lurer på om jeg ikke foretrekker et omså noe gråere vær, men at det blir mørkt først kl. 18.

Jeg tenker og analyserer veldig mye, men hvis vi først skal flytte med barna så må det være verdt det. Stavanger/Sandnes har definitivt flere aktiviteter for barn i tillegg til at man kan være ute større deler av året, men ønsker/håper altså  i tillegg at været skal være bedre og lysere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for gode og utfyllende svar, alle! 😊 

Til deg som bor i Lofoten. Du nevner at vinteren i Sandnes er våt og oppleves mer grå enn i nord. Vil det si at det ikke hjelper at det blir mørkt ute to timer senere i Sandnes enn i Lofoten? Akkurat nå har vi nydelig vær ute, slik det ofte er på vinteren, men det er jo bekmørkt kl. 16. Lurer på om jeg ikke foretrekker et omså noe gråere vær, men at det blir mørkt først kl. 18.

Jeg tenker og analyserer veldig mye, men hvis vi først skal flytte med barna så må det være verdt det. Stavanger/Sandnes har definitivt flere aktiviteter for barn i tillegg til at man kan være ute større deler av året, men ønsker/håper altså  i tillegg at været skal være bedre og lysere.

Ikke meg som bor i Lofoten, men er også fra Sandnes. Klart det hjelper at det blir mørk to timer senere, men siden vi som regel ikke har snø, er det mørkere ute enn der snøen ligger. Men jeg for min del hadde ikke overlevd i nord,  alt for kaldt, har vært der på vinteren, og opplevd det som nydelig, men fryktelig kaldt. 

Anonymkode: ad40c...0e4

Skrevet

Jeg er innflyttet i Stavanger. Men pga familie, ikke været. 
Jeg savner klimaet på Østlandet.

Anonymkode: f234b...1d8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei fra Stavanger!

Husker jeg leste værstatistikk at Stavanger vanligvis hadde omlag samme nedbørsmengde på et år som Tromsø. Selv synes jeg ikke det er plagsomt mye regn her, iallfall, det som kommer trengs som regel for å holde gresset grønt og bøndene fornøyde. Noe av det jeg liker best her er den tidlige våren, det grønnes når mesteparten av landet fremdeles er vintergrått eller snø-/isdekket.

Jeg er heller ikke så begeistret for svært varmt vær, synes fort det er ubehagelig varmt om gradestokken kryper over 25, det gjør den sjelden her. Jeg kan nyte en sommerdag selv om den ikke er veldig varm eller solrik, det er jo fint å være ute likevel. Høsten kryper også som regel  langt utover i året, ofte med gylne trær og sol eller stille regn.

Så kan det selvsagt storme og pøsregne her som det kan ellers i landet, og den kalde nordvesten kan gjøre at det er lurt å ha en lun uteplass som vender sørover. Men generelt er sørvestlandet det mildeste området i landet når året ses under ett. 

Nå er jeg ikke spesielt værsyk, synes alt vær er utevær, med mindre det er islagte veier, bikkjekaldt eller «vannrett isregn».

Anonymkode: 7decb...717

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 12.45):

Ikke meg som bor i Lofoten, men er også fra Sandnes. Klart det hjelper at det blir mørk to timer senere, men siden vi som regel ikke har snø, er det mørkere ute enn der snøen ligger. Men jeg for min del hadde ikke overlevd i nord,  alt for kaldt, har vært der på vinteren, og opplevd det som nydelig, men fryktelig kaldt. 

Anonymkode: ad40c...0e4

Det merkes jo tydelig nå at dagene er betydelig lengre enn ved solsnu, selv på regndager. Bare det å kjøre til jobb mens himmelen lysner, slik som den gjør nå, er en skikkelig vitamininnsprøytning. 

Anonymkode: 7decb...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...