Gå til innhold

Valp og kjøpere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får man aldri vite hvor mange som er foran en i køen hos oppdretter? Er det dumt å spørre spesielt om dette?

Jeg spurte om dette forgje gang jeg skulle ha valp og da svarte ikke oppdretteren spesielt på det.

Når valpene da ble født og jeg så det på Facebook så måtte jeg selv kontakte oppdretteren og å spørre om det ble noen valp til meg. Da fikk jeg til svar at det muligens var en ledig. Selv om jeg venta ett år på akkurat den kombinasjonen da det er sjelden kull. Jeg fikk ikke svar før etter en måned om at valpen fortsatt var ledig og at jeg kunne få den. Vet ikke om hun håpet på at noen andre skulle spørre og hvis det ikke var noen andre så skulle jeg få. Men det er bare min synsing da jeg ikke fikk vite noe.

Denne gangen er jeg bare redd for å spørre. Føles ut som om oppdretterne holder dette hemmelig for kjøpere.

Anonymkode: abde2...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror endel oppdrettere ser litt an hvor interesserte eventuelle kjøpere er. Vet også at de ser bort ifra venteliste hvis det er en ‘drømmekjøper’ som melder seg. Ting som barn, arbeidssituasjon og erfaring med rasen spiller inn. Har selv blitt flyttet ‘frem’ på venteliste, og da hadde flere som ikke fikk valp ventet opptil to år (hadde litt dårlig samvittighet da)

Anonymkode: 949b0...d42

• Nyttig 3
Skrevet

Men da kunne man jo kjøpt en annen valp før.

Oppdrettere har kun fordeler her når de holder det hemmelig.

Er redd jeg maser for mye også.

Skrevet

Tror det lønner seg å være litt ivrig, gjerne ringe for å prate litt og hvis du kan smette inn  litt fakta om rasen slik at du viser at du har kunnskap er det bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det lønner seg å være litt ivrig, gjerne ringe for å prate litt og hvis du kan smette inn  litt fakta om rasen slik at du viser at du har kunnskap er det bra. 

Så de med sosial angst er nederst på skalaen da? Eller de som er introverte.

Skrevet

Hvis man kun kan stå på en venteliste av gangen? Og i tillegg ikke kan vite hvor man står på ventelista.

Ja da kan man vente i tre år da?

Eller kan jeg sette meg på flere lister av gangen? Har allerede venta i over ett år hos en oppdretter.

Skrevet

Så lenge det er flere kjøper enn valper til salgs har oppdretter (heldigvis) mulighet for å vurdere hvem som de tror egner seg best til å eie rasen de har. Derfor kan de ikke si hvilket nummer du er i køen, for det vil endre seg ettersom flere melder seg. 

Anonymkode: 95ae7...fd4

• Liker 3
Skrevet

Tror nok det er litt sånn at du må markedsføre deg selv som potensiell valpekjøper, det er som en audition…. Tenk på det som en god ting, det er et kvalitetsstempel at oppdretter er nøye på hvem de selger til.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg sette meg på flere ventelister omgangen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så de med sosial angst er nederst på skalaen da? Eller de som er introverte.

Ja, som i nesten alle deler av livet. Det lønner seg å tåle noe av ubehaget. Hilsen introvert

Anonymkode: 9e65a...650

Skrevet

Du kan stå på så mange ventelister du vil! Det er ikke noe sentralt register. Sikkert ryddig at du melder deg av disse listene når du har fått kjøpt valp. Er det en veldig sjelden rase med lite miljø, eller er det mange oppdrettere du kan kontakte?

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er dumt å spørre om. siden dyktige oppdrettere ikke deler ut valper etter førstemann til mølla prinsipp, men prøver å matche valpene med gode eiere. Man har ingen garanti for å få nok allround-valper til alle ihvert kull, og da er det bare dumt å snakke om hvor mange som har satt seg på liste. Derfor lønner det seg å stå på flere lister, dersom det er flere aktuelle, så får du valp der det dukker opp en som passer først. For å reklamere for deg selv kan det være smart å vise interesse, på de feltene oppdretter avler for, enten det er bruks, sport eller utstilling. 

Anonymkode: 8be7e...8df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg nærmest tvang meg inn til oppdretteren, selv om det egentlig ikke var noen ledige valper😂 Forelsket meg i mammaen, og måtte bare hilse på. 

Fikk veldig god kontakt med den ene valpen og oppdretteren, og sa at jeg var interessert i denne, men skjønner den er tatt, og ville gjerne ha valp neste runde av denne tispa. 

Plutselig fikk jeg valpen ❤️

Som noen sa, det var som en audition. 

Skrevet
Tingelling skrev (18 minutter siden):

Jeg nærmest tvang meg inn til oppdretteren, selv om det egentlig ikke var noen ledige valper😂 Forelsket meg i mammaen, og måtte bare hilse på. 

Fikk veldig god kontakt med den ene valpen og oppdretteren, og sa at jeg var interessert i denne, men skjønner den er tatt, og ville gjerne ha valp neste runde av denne tispa. 

Plutselig fikk jeg valpen ❤️

Som noen sa, det var som en audition. 

Er en grunn til at jeg ikke er skuespiller eller musiker da jeg ikke har nerver til audition. Men hadde uansett ikke vært flink nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er en grunn til at jeg ikke er skuespiller eller musiker da jeg ikke har nerver til audition. Men hadde uansett ikke vært flink nok.

Jeg hadde ingen ambisjoner om å være flink nok annet enn meg selv. Var tydeligvis godt nok siden det ordnet seg. Samme gjør nok hos deg også. 

Skjønner en oppdretter som er glad i dyrene sine, vil bli kjent med valpekjøper. Både for å finne riktig match mellom valp og valpekjøper, men også for å være sikker at hunden får det godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan jeg sette meg på flere ventelister omgangen?

Ja, det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 2b1eb...5d7

Skrevet

Jeg opplevde å være «drømmekjøper». Tok kontakt med oppdretter men da var alle valpene reservert/solgt. Så gikk det et par uker og så ringte oppdretter og sa at han hadde gitt beskjed til noen at de ikke fikk valpen likevel, fordi han heller ville selge til meg. Dette var rett før de skulle hente valpen, og jeg syntes at det var useriøst av oppdretter. Han sa selv at valpekjøperene var et godt hjem, men at han hadde ombestemt seg. Jeg endte opp med å takke nei til valpen, hva om han hadde ombestemt seg igjen? Det ble for useriøst for meg.

Anonymkode: d2567...2c4

• Liker 2
Skrevet

Kjøpte valp fra en oppdretter som ikke hadde ventelister (mye ekstrajobb å følge opp listen, folk som ikke lengre var interesserte etc), hun hadde nok kjøpere uten ventelister og at de som var interesserte nok i valper fra henne kunne følge med på hjemmesiden selv...  og  før oss hadde hun visstnok avvist 43 valpekjøpere allerede... 🙈 Vi slapp heldigvis gjennom nåleøyet, synes ikke det var så vanskelig egentlig. Møtte valper og hundene, snakket litt om hund, hva vi ønsket oss, hva vi tilbyr etc.  

Anonymkode: a8828...a8e

Skrevet

En seriøs og god oppdretter setter ikke opp kronologisk venteliste og fordeler valper ut ifra det.

De ser an interessenter, aviser de uegnede tvert, og ser an resterende når valpene kommer og personlighetene utvikles. Da møter de gjerne valpekjøperene og vurderer kjemi med den aktuelle valpen mot mulig kjøpers livssituasjon og hundekunnskap.

Det er heldigvis sjeldent så enkelt som å bestille en valp og kun være først til mølla.

Anonymkode: 4383a...955

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...