Gå til innhold

Date en mann som er nylig ute av et toxic forhold - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har truffet en hyggelig mann som, etter 3 vennlige treff i hvertfall, har gode verdier, er aktiv, omsorgsfull og så videre.

MEN! Han har nylig avsluttet et forhold på 4 år og det han fortalte om forholdet kan etter min mening beskrives som ren mishandling (ikke fysisk så vidt jeg vet). Kjefting plutselig, hun anklaget ham for å tenke på andre damer, krevde full tilgang til mobilen, at han kuttet kontakt til kvinnelige venner, slettet kvinnelige venner på Facebook. Og han hadde ikke vært utro eller noe. Hun hadde rimelig grei tilgang til hans kredittkort som hun ville ha mer av, han hadde arvet en del. En terapeut fikk han å innse at det ikke er sunt. De må fortsatt dele eiendeler, kjøpte er hus sammen, hun vil ha mye mer enn hennes del. Blir advokatmat.

Jeg liker ham svært godt, men han har også et ekteskap bak seg (jeg kjenner dama via jobb, hun havner mye i konflikt og) rett før det crazy forholdet. 

Det jeg gjerne vil få input til:

1) Helt håpløst å starte dating med noen som er rett ut fra et vanskelig forhold som preger han mye (tror eksen ringte ca 15 ganger mens vi var på kino)? Erfaringer?

2) Hva kan jeg forvente av reaksjoner? Hvordan ta vare på en mann som har vært utsatt for noe sånt?

3) Jeg tror ikke han har helt antenner for crazy golddiggere… Litt naiv (men ellers veldig smart…), fortalte meg alt om arv på første date, aldri møtt en sånn. Jeg tenkte - OMG, noen må passe på deg. Men er det et tegn på noe større? Eller er sånne folk bare dumsnille?

= Hva må til at det skal gå bra?

Anonymkode: 693ba...06b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært ganske forsiktig her og ikke håpt på for mye.. han kan fortsatt være i traumebånd med eksen sin, og desto nærmere dere kommer hverandre, desto mer kan det trigge frem minner og flashback. 4 år med slikt forhold trenger en del bearbeiding 

Anonymkode: 65f3f...4a7

• Liker 5
Skrevet

Det viktigeste er at du er en trygg person han kan stole på 😊 Vis at du stoler på han, at han kan være seg selv, så skal du nok se at han blir mindre anspent med tiden.  Og ja, det finnes dumsnille mennesker. Jeg har vært det selv engang og vokste det av meg. Kanskje du bare må lære han å sette grenser for seg selv. Har man ikke lyst til noe, og man har rett til å si nei, da er det fullt lov til å si nei.

Det at eksen ringte 15 ganger i løpet av kinoen preger han nok veldig. Det er ikke noe han kan styre. Det å ha en eks som ødelegger for forhold pga sjalu må være helt forferdelig.  

Anonymkode: f7a95...357

• Nyttig 1
Skrevet

Det er fare for at du blir ein rebound.

Anonymkode: 88cf1...86d

• Liker 3
Skrevet

Jeg traff en mann med lignende historie som jeg trodde på.

Det tok noen år før jeg skjønte at det meste han hadde fortalt meg om eksen, ikke stemte.

10 år senere er det jeg som sitter i en situasjon hvor han svartmaler meg til alle som vil høre på.

Det sitter langt inne for meg å å dele dette med en date eller noen jeg ikke kjenner så godt.

Min eks delte også om sin eks på ett ekstrem tidlig tidspunkt.

Nå kan det godt hende at han i din situasjon bare er svært åpen men for meg hadde det vært ett rødt flagg.

Anonymkode: a4577...241

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fare for at du blir ein rebound.

Anonymkode: 88cf1...86d

Ts her. Nettopp det jeg er redd for. Lenge siden jeg har likt noen så godt så fort. Hvordan unngår jeg å bli rebound? 🤔

Jeg fortalte det egentlig til han og. At jeg ikke vil bli en rebound.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det at eksen ringte 15 ganger i løpet av kinoen preger han nok veldig. Det er ikke noe han kan styre. Det å ha en eks som ødelegger for forhold pga sjalu må være helt forferdelig.  

Anonymkode: f7a95...357

Jo det kan han faktisk, hvis de ikke har barn eller noe sånt så er det bare å blokkere og gå videre. Sette grenser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Nettopp det jeg er redd for. Lenge siden jeg har likt noen så godt så fort. Hvordan unngår jeg å bli rebound? 🤔

Be ham bruke tid på å ordne i egne følelser, så kan dere date. Han er ikke klar,.han kommer over ene forholdet ved å hoppe på et annet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt ærlig… det kreves two to tango… synes det er et dårlig tegn at han fremstiller eksen slik han gjør… ham er garantert ikke så uskyldig som han fremstiller seg….. 

Anonymkode: 6ff3f...cd9

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg traff en mann med lignende historie som jeg trodde på.

Det tok noen år før jeg skjønte at det meste han hadde fortalt meg om eksen, ikke stemte.

10 år senere er det jeg som sitter i en situasjon hvor han svartmaler meg til alle som vil høre på.

Det sitter langt inne for meg å å dele dette med en date eller noen jeg ikke kjenner så godt.

Min eks delte også om sin eks på ett ekstrem tidlig tidspunkt.

Nå kan det godt hende at han i din situasjon bare er svært åpen men for meg hadde det vært ett rødt flagg.

Anonymkode: a4577...241

Ts her. Takk for deling. Jeg har det også i bakhodet. Men han er tydelig emosjonelt preget når han snakker, og jeg så eksen ringe konstant.

Så per NÅ har jeg ikke grunn til å tvile på at hans opplevelser er ekte. Nå vil jeg bare vite hvordan gå videre og muligens gi det en sjans uten å bli såret. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det kan han faktisk, hvis de ikke har barn eller noe sånt så er det bare å blokkere og gå videre. Sette grenser. 

Ts her - hun ringte 15 ganger fordi hun er ikke med på å få et halvt hus (hun gikk inn med under 20%) og gi tilbake bilen hans. Når deling av eiendeler er ferdig kan han kutte kontakt.

Skrevet

Ts her - hun ringte 15 ganger fordi hun er ikke med på å få et halvt hus (hun gikk inn med under 20%) og gi tilbake bilen hans. Når deling av eiendeler er ferdig kan han kutte kontakt.

Han burde skaffe advokat hun kan gå gjennom. 

• Nyttig 3
Skrevet

Det kan godt gå bra om dere bare er rause med hverandre og du tåler å høre han lufte ut. Jeg møtte min kjæreste mens jeg var ganske skadeskutt etter å ha levd i ett destruktivt forhold en stund. Min eks var helt forferdelig å forholde seg til de første årene etter bruddet. Men å treffe en rolig, raus, lydhør og snill person som tålte bagasjen min har betydd alt for meg. Vi har det fortsatt helt topp etter 4 år sammen.

Det kan fort gå bra🥰

Anonymkode: fe56d...071

Skrevet

Du kommer inn på feil tidspunkt, så om du tåler å stå der i stormen med han må du selv finne ut. Det er mye følelser til de begge to nå, det får man ikke gjort noe med enn å bare være rolig om du skal være med han. 

Anonymkode: c2ab3...eb5

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Var borti det samme selv. Veldig hyggelig i starten :) 3 måneder etterpå så ghostet han meg. Jeg sa også at jeg ikke ønsket å bli en rebound og han lovte at han var glad i meg

Anonymkode: b52bd...6c1

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt ærlig… det kreves two to tango… synes det er et dårlig tegn at han fremstiller eksen slik han gjør… ham er garantert ikke så uskyldig som han fremstiller seg….. 

Anonymkode: 6ff3f...cd9

Hehe det er det jeg tenker også når jeg får servert sånne historier og når man blir kjent med dem - så i alle tilfellene så har det vært han som har vært problemet 😅 men de tar den offerrollen om at «alle er slemme med meg». 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har truffet en hyggelig mann som, etter 3 vennlige treff i hvertfall, har gode verdier, er aktiv, omsorgsfull og så videre.

MEN! Han har nylig avsluttet et forhold på 4 år og det han fortalte om forholdet kan etter min mening beskrives som ren mishandling (ikke fysisk så vidt jeg vet). Kjefting plutselig, hun anklaget ham for å tenke på andre damer, krevde full tilgang til mobilen, at han kuttet kontakt til kvinnelige venner, slettet kvinnelige venner på Facebook. Og han hadde ikke vært utro eller noe. Hun hadde rimelig grei tilgang til hans kredittkort som hun ville ha mer av, han hadde arvet en del. En terapeut fikk han å innse at det ikke er sunt. De må fortsatt dele eiendeler, kjøpte er hus sammen, hun vil ha mye mer enn hennes del. Blir advokatmat.

Jeg liker ham svært godt, men han har også et ekteskap bak seg (jeg kjenner dama via jobb, hun havner mye i konflikt og) rett før det crazy forholdet. 

Det jeg gjerne vil få input til:

1) Helt håpløst å starte dating med noen som er rett ut fra et vanskelig forhold som preger han mye (tror eksen ringte ca 15 ganger mens vi var på kino)? Erfaringer?

2) Hva kan jeg forvente av reaksjoner? Hvordan ta vare på en mann som har vært utsatt for noe sånt?

3) Jeg tror ikke han har helt antenner for crazy golddiggere… Litt naiv (men ellers veldig smart…), fortalte meg alt om arv på første date, aldri møtt en sånn. Jeg tenkte - OMG, noen må passe på deg. Men er det et tegn på noe større? Eller er sånne folk bare dumsnille?

= Hva må til at det skal gå bra?

Godt mulig hun er gæren, men mulighetrn er stor for at han lurer deg og er narsisst og, da sier de ofte sånn. Få deg til å syns synd på de!

Anonymkode: 2b3f1...17b

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe det er det jeg tenker også når jeg får servert sånne historier og når man blir kjent med dem - så i alle tilfellene så har det vært han som har vært problemet 😅 men de tar den offerrollen om at «alle er slemme med meg». 

Jeg ser poengene deres - men jeg kan jo ikke gå ut fra at hver person som forteller om psykisk mishandling overdriver/lyver. Har venninner som har blitt mishandlet, jeg har jo trodd på dem.
I dette tilfellet er det en mann som har opplevd ugrei oppførsel og foreløpig legger jeg til grunn at han snakker sant.

Samtidig har jeg ikke erfaringer med sånt før - ideer til hvordan finne ut om det stemmer?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt mulig hun er gæren, men mulighetrn er stor for at han lurer deg og er narsisst og, da sier de ofte sånn. Få deg til å syns synd på de!

Anonymkode: 2b3f1...17b

Ts her. Men det er også mulgihet at de som har blitt mishandlet faktisk er det, uavhengig av kjønn…

Men ja. Jeg skal prøve å være obs på «hull» i historien hans.

Skrevet

Jeg ser poengene deres - men jeg kan jo ikke gå ut fra at hver person som forteller om psykisk mishandling overdriver/lyver. Har venninner som har blitt mishandlet, jeg har jo trodd på dem.
I dette tilfellet er det en mann som har opplevd ugrei oppførsel og foreløpig legger jeg til grunn at han snakker sant.

Samtidig har jeg ikke erfaringer med sånt før - ideer til hvordan finne ut om det stemmer?

Men du jobbet eller jobber med henne?

Anonymkode: c2ab3...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...