AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg og kjæresten ønsker en katt. Vi tenker en rasekatt, evt adoptere fra dyrebeskyttelsen. Jeg er helt imot mat fra matbutikken egentlig. Han synes det er helt greit (f.eks. Friskies). Jeg har vokst opp med at kattene fikk butikk våtfor/tørrfor da jeg var liten. Det gikk fint med dem, men når jeg selv vil eie egen katt, så ønsker jeg å gi det som er best for katten. Alle katter er så klart forskjellige. Noen er kresne og noen spiser alt. Det er jo diskusjoner om hva slags fôr som er bra for katten. Hva som er best av billig eller dyrt, f.eks. Har lest litt om Friskies, og det står ikke så mye negativt om det etter hva jeg finner. Er det bare jeg som overtenker det her?😅 Anonymkode: 96ad7...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 4. februar 2024 #2 Del Skrevet 4. februar 2024 Min katt spiser bare friskies tørrfor. Hun drikker mye vann også. Fikk våtfor en periode, men tipper det gikk utover tannhelsen, fikk hvertfall dårligere ånde som ble bedre igjen etter vi kuttet ut våtforet. Du bør fortsette med det foret katten får fra før, og gradvis bytte i tilfelle du vil gi noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Del Skrevet 4. februar 2024 Har alltid gitt kattene mat fra dyrebutikk (eller kjøpt hos dyrlegen). Har forsøkt å finne tørrfor med høyt kjøttinnhold og uten korn da ene katten alltid har reagert dårlig på mat med korn. Ikke prøvd Friskies osv til katt men måtte gi det til hunden en gang og herregud så mye den bæsjet... Anonymkode: 3484b...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. februar 2024 #4 Del Skrevet 4. februar 2024 Se hva som er i maten...korn, mais,stivelse,erter etc er ikke bra. Kjøp mat i dyrebutikken som innholder mye fisk,kjøtt el. Iallefall til rasekatt 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Del Skrevet 4. februar 2024 Det spørs veldig på summen av næring katta får i seg, og hvilke behov katten har for å ha det bra. For eksempel så har jeg en katt som spiser mye utendørs, så da er Friskies fra matbutikken helt greit. På vinteren er han mere inne, så da får han attpåtil våtfôr og sunn godis. Han er en robust korthåret huskatt og trenger ikke noe ekstra for å se bra ut eller ha det bra. Anonymkode: 17def...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Del Skrevet 4. februar 2024 Katten vår nekter å spise Friskies, så jeg tror at det er noe i den negative omtalen altså. Det er ikke spesielt mye dyrere på dyrebutikker, får hele tiden rabattkoder og tilbud på mail. Mitt råd er å teste ut ulike småposer fra dyrebutikk, f.eks. Royal Canin Kitten. Vet at RC ikke er det aller beste mtp. korninnhold og lite kjøtt, men vi er studenter nå og må tenke økonomi opp i det hele. Ellers får du gode råd på Facebook-gruppen "Kattens atferd og helse". Når vi er ferdige å studere blir det litt dyrere kvalitetsfôrpå både oss og katten. Anonymkode: c5030...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 5. februar 2024 #7 Del Skrevet 5. februar 2024 (endret) Våre katter fikk først kattemat fra dagligvarebutikken. Etter noen år med den maten, så utviklet den ene katten nyresteiner og urinveisinfeksjon. Etter det så måtte den katten gå på spesialmat resten av livet pga dette. Og etter det så sluttet vi tvert å bruke kattemat fra dagligvarebutikken. Ja, kattemat fra dyrebutikk/dyrlege er dyrere, men er så mye bedre enn kattemat fra dagligvarebutikken. Kattematen fra dagligvarebutikken har en del saltinnhold, er ikke så snill med tennene, inneholder en del fyllstoff osv. Så den er ikke så bra for pus i det lange løp. Jeg er oppvokst med katter og mine foreldre kjøpte kattemat fra dagligvarebutikken til de og jeg gjorde dermed det samme, for jeg trodde det var bra nok. Men dessverre så gikk det utover kattenes helse. Ja, noen katter klarer seg fint med kattemat fra dagligvarebutikken, men vi opplevde det motsatte. Så blir det kun mat fra dyrebutikk/dyrlege for oss. Jeg betaler med glede litt mer for skikkelig mat til pus. Endret 5. februar 2024 av Kittykat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. februar 2024 #8 Del Skrevet 5. februar 2024 Nå er jeg litt prisbevisst, men også opptatt av næringsinnhold. Friskies i kiloesposer koster det samme som i en dyrebutikk. Du må se hva maten inneholder, hva katten trenger av næring og proteiner. Jeg har 3 katter, ingen rasekatter, men opptatt av at de skal få det de trenger. Ser på hva de trenger for få fin pels, ikke bærsjer hver andre time, noe som gir næring. Kjøper mat fra dyrebutikk. Men enhver katt er unik. Noen tåler dette, andre tåler annet. Tror nå jeg har kattefor som alle 3 liker. Man må forske seg ut. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosinvin Skrevet 5. februar 2024 #9 Del Skrevet 5. februar 2024 Det finnes fôr med MYE bedre kvalitet enn Friskies - òg lavere kilopris. Sjekk ut feks. Zooplus, sorter etter kilopris, huk av for høyt kjøttinnhold 🙂 Jeg hadde ikke gitt et fôr der "korn" står først på ingredienslisten som i Friskies: Korn, kjøtt og animalske biprodukter (10% *), planteproteinekstrakter, oljer og fett, derivater av vegetabilsk opprinnelse, mineraler, gjær, grønnsaker (grønn, orange og hvit tørrblanding 0,5% **). Katter er ikke planteetere.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Del Skrevet 5. februar 2024 Bare husk at katten også kan bli matlei. Om du gir katten kun mat fra dagligvaren så er det som å gi de godteri. En gang i blant, krisesituasjoner, er det greit men ikke kun det. Katter som også kun får tørrfôr kun fra dagligvarer kan utvikle ulike sykdommer, som nevnt over her, i tillegg diabetes. Anonymkode: b164a...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Del Skrevet 5. februar 2024 Akkurat som at jeg er opptatt av hva jeg putter i meg selv og familien, bryr jeg meg om hva jeg putter i kattene. Det er greit å hive en grandis i ovnen, eller ta noen never chips til middag, innimellom. Men i hverdagen spiser vi mye grønnsaker, gode proteinkilder, grovt brød, og reduserer sukker og fyllstoffer. På samme måten får kattene tørrfor fra dyrebutikk som basis-mat. Men litt våtfor og snop kan jeg også fint plukke med fra dagligvare. Anonymkode: 8e17d...277 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 5. februar 2024 #12 Del Skrevet 5. februar 2024 Friskies er ikke mat for katt, det er junk. Det er som om vi skulle spist på McDonald’s daglig. Altfor høyt saltinnhold, lite kjøtt og lite taurin. For mye korn og fyllstoffer og lavt næringsinnhold. Gå heller for Farmina, Canagan, Bozita ol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 5. februar 2024 #13 Del Skrevet 5. februar 2024 Hovedforskjellen på butikkfór, dyrebutikkfór og veterinærfór, er næringsinnhold og mengden mat som må til for å tilfredstille næringsbehovet. Sammenlign det med menneskemat, et eple vil gjøre at du føler deg mett like lenge som en halv pose potetgull. Mengden for å holde deg mett, er derfor mye lavere i mer næringsrik mat. Det samme gjelder for kattemat. Selv om kattematen på dyrebutikken er dyrere, er den også vesentlig drøyere i bruk. For en katt på fire kilo vil en pakke Friskies feks vare kanskje en ukes tid, mens en like stor pakke mat fra dyrebutikken, vil vare dobbelt så lenge, kanskje lenger. Katten spiser mindre når den får mer næringsrik mat, og blir heller derfor ikke overvektig, har vesentlig lavere sjanse for å utvikle krystaller i urinen og dermed nyresvikt, og har generelt bedre helse enn en katt som kun spiser kattevarianten av junkfood. Selvfølgelig finnes det unntak som bekrefter regelen, men jevnt over er mat fra dyrebutikk bedre for katten enn de vesentlig billigere alternativene som finnes på dagligvarebutikken. Regner du på pris per kilo og hvor lang tid det tar fra du åpner en pakke til den er tom, vil også den dyrere kattematen være billigere på sikt, i tillegg til at du kan spare mange tusen på veterinærutgifter hvis katten får helseproblemer tilknyttet matvanene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. februar 2024 #14 Del Skrevet 5. februar 2024 Jeg kritiserer ingen. I mine yngre dager gav jeg friskies til pusene mine. Men etter som økonomen i meg slo inn, det er faktisk dyrere med friskies pr kilo enn å kjøpe fra dyrebutikk Da jeg har 3, har måttet tenke. Ok. Jeg kjøper nå 10 kiloes sekker. Dere som har 1 gjør ikke dette. Men tenk igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Del Skrevet 5. februar 2024 svartkatt skrev (20 timer siden): Min katt spiser bare friskies tørrfor. Hun drikker mye vann også. Fikk våtfor en periode, men tipper det gikk utover tannhelsen, fikk hvertfall dårligere ånde som ble bedre igjen etter vi kuttet ut våtforet. Du bør fortsette med det foret katten får fra før, og gradvis bytte i tilfelle du vil gi noe annet. Da håper jeg du spiser elendig mat selv også. Anonymkode: c9fa5...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 5. februar 2024 #16 Del Skrevet 5. februar 2024 om man leser innholdsfortegnelsen på hva det inneholder og sammenligner pris skjønner jeg ikke hvorfor noen kjøper friskies engang. Når korn er hovedingrediensen og det knapt inneholder kjøtt. Som noen sier, det blir som vi selv skulle levd på junk. jeg har en maine coon og en huskatt. Så jeg kjøper en bozita for store raser og en vanlig som jeg blander. Det varer i 2-3 måneder. I tillegg får de kyllingfilet, hjortekjøtt og kjøttdeig. Så fanger de fugl og mus ute. her kan du sammenligne: bozita hvetefri laks (for store katter) 739kr for 10 kg Kylling 26 % (tørket kylling 22 %, kyllingbuljong 4 %), ris*, mais*, benfett* 11 %, laks* (nykokt 10 %), tørket storfekjøttprotein 5 %, maisgluten*, lignocellulose* 4 %, laksemel* 3 %, mineraler, sikoriinulin* (FOS 0,63%), tørket betefiber*, mannanoligosakkarider* (MOS 0,2%), gjær* (ß-1,3/1,6-glukaner 0,1%), glukosamin 0,05%, kondroitinsulfat 0,004%. *Naturlige råvare Friskies:78,50kr/kg Korn, kjøtt og animalske biprodukter (10% *), planteproteinekstrakter, oljer og fett, derivater av vegetabilsk opprinnelse, mineraler, gjær, grønnsaker (grønn, orange og hvit tørrblanding 0,5% **). *Tilsvarer 20% rehydrertekjøtt og animalske derivater, lysebrun, mørkebrun og rød tørrblanding: minst 4% oksekjøtt og 4% kylling. **Tørkede grønnsaker tilsvarer 4 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Del Skrevet 5. februar 2024 Friskies er noe ræl, men kjør på dersom du tenker at det ikke er så nøye hva kjæledyret ditt spiser. En storsekk med Royal Canin kjøpt på kampanje koster rundt 80 kr/kiloet. Friskies for steriliserte katter koster rundt 50 kr/kiloet. Det utgjør en prisforskjell på ca. 30 kroner, en gjennomsnittlig katt bruker rundt 17 dager på en kilo kattemat. Det vil si at man betaler rundt 600 kroner mer i året på å gå over på Royal Canin. Altså 1,60 kr per dag. Hvis man ikke kan ta seg råd til det bør man uansett revurdere å skaffe seg katt. Anonymkode: 5feec...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. februar 2024 #18 Del Skrevet 5. februar 2024 Jeg har lest om proteiner opp og ned i mente. 2 av kattene mine er overvektige. De får slankefor hver vinter. Sommerstid rører de på seg. Springer i skogen. Butikkfor kan være en løsning Kattene sulter ikke. Det viktigste er at kattene får mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 5. februar 2024 #19 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da håper jeg du spiser elendig mat selv også. Anonymkode: c9fa5...733 Sånne kommentarer kan du holde for deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #20 Del Skrevet 5. februar 2024 Har en sunn og sprek sterilisert hukatt på 17 år. Har kjøpt nesten bare kiwifor det meste av hennes liv. De siste årene har jeg kjøpt spesialfor til senior da jeg syns hun er litt tynn. Hun får også mye våtfor. Anonymkode: abde9...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå