Gå til innhold

Til dere med kresne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags sunn mat liker de kresne barna deres? Jeg trenger noen ideer😅

Anonymkode: 277af...084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva definerer du som sunn mat? Kalorifattig? Ikke ultraprosesserte ingredienser? Høyt innhold av vitaminer og nødvendige næringsstoffer?

Da min kresne var på det verste likte han stekt torsk veldig godt (særlig når jeg vendte torsken i litt mel med salt og pepper) med gulrøtter, brokkoli og hjemmelaget aïoli. Han likte også salat hvor vi hadde alle ingrediensene i små skåler slik at han kunne velge selv. Da valgte han vanligvis pasta, kylling, cherrytomater, ost og egg. Wraps eller pitabrød med kylling, revet ost og lettrømme blandet med Holidaydip) likte han også godt. Her kan man jo enkelt velge den grove varianten av wraps/pitabrød om barnet spiser det.

For ham var det stort sett blandet mat og saus som var det store problemet, så middagene hans bestod gjerne av et stykke kjøtt eller fisk og grønnsaker samt ris, pasta eller couscous (poteter likte han ikke) og ingen saus. Jeg opplever at mange kresne barn er som ham, hvor det er nettopp det å blande mat som er problemet og hvor det å separere ingrediensene på tallerkenen og utelate saus gjør det lettere for dem å spise. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hjemmelaget smoothie - enkelt å lure oppi ting som feks brokkoli, egg, spinat osv

Potetstappe - tok oppi egg slik at barnet fikk i seg litt proteiner til middag

Anonymkode: 32053...0e4

Skrevet (endret)

Kresenhet ka  ofte handle om at barnet ikke vet hva det kan forvente av smaken. Altså: blander man mye forskjellig og varierer maten så kan barnet like det én gang og ikke en annen. Ville prøvd mye forskjellig, men ublandet. 

Min likte:

- kokt brokkoli

- skrelt gulrot

- røkelaks

- gratulerer pasta/skruer/spaghetti med litt meierismør

- havregrøt med litt sukker og kanel

- byggryn med sopp- og kyllingbuljong

- nøtter, men kun én type nøtt per skål

- tørket frukt (økologisk, for å unngå sulfitter og andre konserveringsmidler)

- bringebær, blåbær og jordbær

- leverpostei. Gjerne uten brød... greit å da i det minste kjøpe en uten for mye konserveringsmidler. Pleide å kjøpe Grønstad (helt uten noe), men nå er Tulip dessverre beste alternativ

- banan, eple, klementin

- gulost

- potetmos med kun rømme og salt

Egentlig ganske mye mer, men barnet spiste ikke mat med mer enn max 3-4 kjente ingredienser. Gjerne helst ingrediensene hver for seg

Endret av katties
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt kresne barn liker rotgrønnsaker, spesielt kokt eller bakt. Kan også spise potetmos. Har lært seg å like kokt brokkoli. Liker fisk, spesielt laks/ørret, men også all hvit fisk som ikke er sei. Liker noe saus, men spiser så å si ikke gryteretter eller supper, dvs blandet mat. 

Jeg lager ikke noe annet til det kresne barnet enn til resten av familien, men jeg prøver å alltid ha minst en grønnsak han liker i middagen. Og hvis jeg lager suppe, pleier jeg å legge til side noen grønnsaksbiter til ham før jeg moser suppa. Jeg vet han spiser grønnsakene hvis de ligger på tallerkenen, men ikke hvis de er i en suppe. Og det er veldig viktig for meg at han får i seg grønnsaker hver dag, spesielt også fordi han har en kronisk sykdom som gjør at ernæring er ekstra viktig.

Han har for øvrig alltid vært kresen og veldig annerledes enn sine brødre der. Men vi har øvd på å tørre å smake og kjenne at nye smaker kan være godt. Jeg syns selv det er veldig ukjent å ikke like ting, siden jeg liker så mye forskjellig selv. Men press funker jo ikke, og jeg har innsett at han har sine smakspreferanser. Over tid ser jeg heldigvis at han tør å prøve mer og liker flere ting. Viktig at han kan kose seg med mat uten at det blir mas hele tiden. Samtidig som jeg aldri kunne gått med på å kun servere et lite utvalg (usunn) favorittmat og ikke utfordre ham noe. (Nå vet jeg riktignok at det fins helt ekstremt kresne barn, hvor man nærmest bare må gi dem de få tingene de spiser i perioder, nesten samme hva det er, men det gjelder jo fåtallet.)

• Nyttig 1
Skrevet
51 minutter siden, Arkana said:

Hva definerer du som sunn mat? Kalorifattig? Ikke ultraprosesserte ingredienser? Høyt innhold av vitaminer og nødvendige næringsstoffer?

Da min kresne var på det verste likte han stekt torsk veldig godt (særlig når jeg vendte torsken i litt mel med salt og pepper) med gulrøtter, brokkoli og hjemmelaget aïoli. Han likte også salat hvor vi hadde alle ingrediensene i små skåler slik at han kunne velge selv. Da valgte han vanligvis pasta, kylling, cherrytomater, ost og egg. Wraps eller pitabrød med kylling, revet ost og lettrømme blandet med Holidaydip) likte han også godt. Her kan man jo enkelt velge den grove varianten av wraps/pitabrød om barnet spiser det.

For ham var det stort sett blandet mat og saus som var det store problemet, så middagene hans bestod gjerne av et stykke kjøtt eller fisk og grønnsaker samt ris, pasta eller couscous (poteter likte han ikke) og ingen saus. Jeg opplever at mange kresne barn er som ham, hvor det er nettopp det å blande mat som er problemet og hvor det å separere ingrediensene på tallerkenen og utelate saus gjør det lettere for dem å spise. :) 

Torsk rullet i mel kan være en god ide. Min liker kylling rullet i mel. Med sunn mat mener jeg egentlig alt som ikke er pannekake, pizza og typisk mat «alle» barn liker, men som man kanskje ikke vil spise hver dag. Mitt kresne barn er akkurat som du beskriver, redd for blandet mat. Ser i denne tråden at det ikke er helt uvanlig. Opplever at alle råd jeg får går ut på å lure mat inn noe og mose det. Det fungerer dårlig da barnet er veldig skeptisk til most konsistens og eventuelle overraskelser i den blandede maten. Opplever at det er vanskelig å variere proteinene. Blir mye kokte grønnsaker og fisk/kyllingboller. Barnet er undervektig og svært småspist, så jeg vil gjerne at hen skal spise middag. Prøver derfor å lage mat som blir spist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnet er undervektig og svært småspist, så jeg vil gjerne at hen skal spise middag. Prøver derfor å lage mat som blir spist.

Vi fikk tips om å lage is til vårt barn. Med masse fløte og egg. 

Pannekaker med fløte var også en slager. 

Pasta med masse olje (her fikk jeg også lurt inn MASSE grønnsaker i pastasausen - og pizzasausen). 

Osv. 

Melkefett, oljer og egg anbefalte helsesykepleier sterkt. 

Vårt barn var så kresent at det begynte å gå ned i vekt. Heldigvis snudde det og nå forstår barnet at det må spise noe-selv om vi enda periodevis strever. 

Anonymkode: 38e0f...d48

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Torsk rullet i mel kan være en god ide. Min liker kylling rullet i mel. Med sunn mat mener jeg egentlig alt som ikke er pannekake, pizza og typisk mat «alle» barn liker, men som man kanskje ikke vil spise hver dag. Mitt kresne barn er akkurat som du beskriver, redd for blandet mat. Ser i denne tråden at det ikke er helt uvanlig. Opplever at alle råd jeg får går ut på å lure mat inn noe og mose det. Det fungerer dårlig da barnet er veldig skeptisk til most konsistens og eventuelle overraskelser i den blandede maten. Opplever at det er vanskelig å variere proteinene. Blir mye kokte grønnsaker og fisk/kyllingboller. Barnet er undervektig og svært småspist, så jeg vil gjerne at hen skal spise middag. Prøver derfor å lage mat som blir spist.

Ja, min har aldri likt most mat så det fungerer ikke her heller. Så lenge det var rene ingredienser som ikke lå blandet på tallerkenen fungerte det greit, mens alt av gryteretter, supper, blandede ovnsretter o.l. ikke gikk. Det er heldigvis enkelt å ta ut grønnsaker og kjøtt/fisk før det blandes og så hadde jeg alltid ferdigstekte kyllinglår og fiskepinner i fryseren som han kunne få de dagene vi spiste noe som han ikke klarte og som heller ikke enkelt kunne tilpasses. 

Når det gjelder proteinkilder kan det hjelpe å huske på at det ikke trenger være middager som er hovedkilden til proteiner og for mange kresne barn kan det være lettere å få i seg proteiner til andre måltider i stedet. Min spiste lenge speilegg til frokost eller kveldsmat og yoghurt hadde han ofte som tillegg til matpakken. Fiskekake i hamburgerbrød er en fin proteinkilde til matpakkene eller kveldsmaten om han liker det. Min var veldig glad i peanøttsmør og det var lenge det eneste pålegget han spiste, og det er heldigvis både proteinrikt og kaloririkt. Jeg tror faktisk peanøttsmøret alene var mye av grunnen til at undervekten ikke var enda større.

Skrevet

På sitt verste spiste hun vel bare agurk, grønne druer, jordbær, ananas tror jeg. Pasta, litt ris. Burger, laks (helst rå), kjøttboller, brødskive/rindstykke uten noe, yoghurt i klemmepose. Det var ille. Kunne spise noen få ting til under tilnærmet tvang.. Eneste hun faktisk likte godt var vel sushi og burger og pasta, alt annet var bare ok. 

nå spiser hun brokkoli, gulrot, pizza, vanlig yoghurt, salami, smøreost, smør,kyllingfilet i tillegg. Men helst alt adskilt da.. 

Anonymkode: a724b...7fd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 23.13):

Vi fikk tips om å lage is til vårt barn. Med masse fløte og egg. 

Pannekaker med fløte var også en slager. 

Pasta med masse olje (her fikk jeg også lurt inn MASSE grønnsaker i pastasausen - og pizzasausen). 

Osv. 

Melkefett, oljer og egg anbefalte helsesykepleier sterkt. 

Vårt barn var så kresent at det begynte å gå ned i vekt. Heldigvis snudde det og nå forstår barnet at det må spise noe-selv om vi enda periodevis strever. 

Anonymkode: 38e0f...d48

Vi tenkte også mye på hvordan øke kaloriinnholdet i maten da min gutt var undervektig (faktisk ikke pga kresenhet, men andre årsaker). Ga h-melk, ekstra mye smør på brødskiva, mat med mye smeltet ost osv. Tenkte hele tiden på hvordan maten kunne berikes mest mulig. Her har det ikke funket så bra å lure ting inn i annen mat. Dvs noen ganger har det faktisk gått, men en del ganger ender det med skepsis mot hele middagen. Men er nok individuelt hva som funker der.

Skrevet

Min sønn er særdeles kresen, og liker best pizza, pasta, pølser, taco, hamburger og ostesmørbrød. Men han kan ikke leve kun på det. 

Her er noen andre ting han liker, som er sunt: 

+ Egg av alle slag: Omelett, speilegg, eggerøre, kokte egg. 

+ Havregrøt (jeg pleier å lure i litt andre ting slik den blir mer mettende, som melk, cottagecheese eller lignende)

+ Stekt kylling 

+ Stekt torsk ala fish and chips 

+ pitabrød ned kylling, paprika, agurk og ost 

+ potetball (av alle ting) 

Vanskeligste er å få i han grønnsaker og frukt. Svært begrenset hva han liker der. 

Merkelig at noen unger er så kresne, han MÅ smake alle middagene og rettene vi serverer. Han forsøker, men liker det ikke. Forsøker han å tvinge det i seg så brekker han seg. Han har 2 søsken, de spiser nærmest alt. Håper han vokser det av seg. 

Anonymkode: c6c75...320

Skrevet

Havregrøt med "syltetøy" laget av å koke frosne bær og ha i chiafrø. Altså uten sukker. 

Anonymkode: 42c14...caf

Skrevet

Min er ekstremt kresen, så om alt er sunt eller ikke noe særlig... Det er det sunneste vi får i ham. Alt går i perioder, så noen ganger er noe ok, andre ganger er det direkte ÆSJ. Det varierer så utrolig mye for hva som er ok, men jeg ramser opp det som iblant er ok.

Paprika, agurk, eple, appelsin, søte blåbær og bringebær. Epleskiver funker godt på skiva.
Hjemmelagde kjøttboller, helt rent kjøtt, ikke noe tilsetninger, krydderier, ingenting. De må være små/kuttet opp, ellers blir det for mye smak. Storfe er "favoritten", svin er nja.
Fiskepinner, kun Findus matlyst. Fiskeboller med karri. Kan til nød spise bittelitt potetstappe (kun den hjemmelagde, de på pose/ferdig er det ingen som liker).
Arme riddere, iblant med eplebiter.
Kyllingskinke og ost, gjerne "osterull", hvor vi surrer ei osteskive rundt skinka. 
Smoothie med spinat. Ikke spør meg hva annet som er i den, det er mannen som ordner den.

Anonymkode: f54e0...fbf

• 1 måned senere...
Skrevet

Min ene sønn var super kresen (har to søsken som ikke er kresne). Da det stod på som verst var det blant annet dette han spiste: agurk, rå gulerot, leverpostei (gul boks), norvegia, first price fiskekaker, speilegg, hardkokt egg og noen få grønne druer.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er kresent, men liker da sunn mat. Liker ikke pølser, brød som ikke er helt nybakt  og varmt fra ovnen, hamburgerbrød, ketchup, kjøpesauser, mat som lukter frityr eller grillkrydder, ikke melkesjokolade, har kun tre typer smågodt hen liker, vil bare spise den dyre isen fra rekoringen, liker ikke kokte gulrøtter (men elsker brokkoli), ikke «slimete» farseprodukter ala medisterdeig, ikke den superdistinkte toro-smaken.

Mitt problem er mer at den kresne ungen kun liker tidkrevende gourmet-mat enn at den ikke liker sunn mat. 

Anonymkode: 9383b...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...