Gå til innhold

SØLVKRE: limfelle, gift, støvsuging, annet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vel ikke sett ett eneste kre på et halvt år nå, etter at det ble sanert i fjor sommer. Det var enkelt og kjapt. En person kom og la små kuler med gift langs lister i alle rom. Sameiets forsikring dekket den runden. 

Anonymkode: a1f3f...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har satt ut limfeller, to i en liten 1-roms leilighet. Jeg håper bare ikke jeg må vasse i hva-en-for-kre det er på vei til limfellen. Bekymret de finner en vei utenom; vet ikke hva som er mest fristende av støv, mat og åten. Det er dårlig med plass her, så alt er litt oppå hverandre. Sjeldent jeg ser noen egentlig, men blir engstelig hver gang. Det tar nattesøvnen min, men det gjør det vel mens limfellene er ute også. Hvor lenge bør jeg ha dem ute? Holder det med noen dager?

Anonymkode: 2eb05...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det finnes flått, det finnes fuglelopper, det finnes mygg, lus  skabb og veggdyr. Alle er ute etter deg og blodet ditt og kan være helt utrolig ekkelt og utrivelig.

Sølvkre holder seg på gulvet og er redd for deg. De knuser bare du ser hardt på dem og de ødelegger ingen ting. Dette går helt fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldenretriever skrev (1 time siden):

Hvis du ikke bor i kjeller tipper jeg som andre at det er skjeggkre. Veldig vanlig nå, og kan haike med hva som helst du har fått levert i en pappeske, for eksempel.

Men er det sølvkre tørker de ut om du har det varmt og tørt. I en ettroms tipper jeg det hjelper med en vifteovn og å unngå å la vann ligge etter dusj, ikke bruk mye vann til gulvvask osv. Har hatt det to steder (på bad) jeg har bodd, og blitt kvitt de ved å sørge for at vi holdt det tørt.

Er det skjeggkre (søk opp bilder på forskjellen) ville jeg gått rett på giftbehandling. 

Ja, sølvkre er faktisk ikke umulig å bli kvitt. 👍 Vi hadde sølvkre i kjelleren i forrige hus. Det var fuktig i kjelleren da vi flyttet inn der, og masse sølvkre på vaskerommet. Mannen satte inn ventilasjon og jeg støvsuget daglig. Så ikke et sølvkre de neste 12 årene vi bodde der. Så så enkelt var det å gjøre noe med det.

Skjeggkre er nok verre. Men jeg ville gjort et forsøk med limfeller først. Vi hadde skjeggkre på kontoret og satte ut limfeller. Ble kvitt det faktisk, så vi trengte aldri å komme i gang med bekjempelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (10 minutter siden):

Du, det finnes flått, det finnes fuglelopper, det finnes mygg, lus  skabb og veggdyr. Alle er ute etter deg og blodet ditt og kan være helt utrolig ekkelt og utrivelig.

Sølvkre holder seg på gulvet og er redd for deg. De knuser bare du ser hardt på dem og de ødelegger ingen ting. Dette går helt fint. 

Jeg vet det. Jeg er faktisk ikke redd for mygg, men veggdyr og flått...huff. Jeg vet skjegg- og sølvkre er harmløse, men jeg synes likevel det er ekkelt å ha dem boende i leiligheten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hvor lenge sto deres limfeller ute før dere fikk napp? De har stått ute et døgn, og ingenting er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Hvor lenge sto deres limfeller ute før dere fikk napp? De har stått ute et døgn, og ingenting er endret.

Har du åte i fellene?

Anonymkode: 7e418...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Edit: ser du har skrevet at du har satt ut to limfeller. Jeg ville satt ut flere; under sofa, i alle mørke kriker og kroker.

Har du satt ut mange feller? Vi hadde en runde med limfeller for en tid tilbake, bor i to etasjes rekkehus på 140 kvadrat og hadde vel ute totalt 20-30 feller tror jeg, kanskje enda flere. De stod nok ute noen uker av gangen. Det er ikke sånn at alle kreene kommer løpende til åten, hvis det er lagt ut. Har du ikke åte i fellene er det jo ingenting som trekker de dit, da setter de seg fast bare hvis de tilfeldigvis spaserer over der det er feller. Derfor må du ha mange feller.

Meeen; bor du i leilighet i blokk er det jo dessverre ikke sikkert det hjelper å bare utrydde i din leilighet, da de fint beveger seg mellom leiligheter.

Endret av Splittbinders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (4 minutter siden):

Edit: ser du har skrevet at du har satt ut to limfeller. Jeg ville satt ut flere; under sofa, i alle mørke kriker og kroker.

Har du satt ut mange feller? Vi hadde en runde med limfeller for en tid tilbake, bor i to etasjes rekkehus på 140 kvadrat og hadde vel ute totalt 20-30 feller tror jeg, kanskje enda flere. De stod nok ute noen uker av gangen. Det er ikke sånn at alle kreene kommer løpende til åten, hvis det er lagt ut. Har du ikke åte i fellene er det jo ingenting som trekker de dit, da setter de seg fast bare hvis de tilfeldigvis spaserer over der det er feller. Derfor må du ha mange feller.

Meeen; bor du i leilighet i blokk er det jo dessverre ikke sikkert det hjelper å bare utrydde i din leilighet, da de fint beveger seg mellom leiligheter.

Det er vanskelig å finne plass til fellene. Leiligheten er bare 25 kvm, så skal ikke mye til før jeg går i dem selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig å finne plass til fellene. Leiligheten er bare 25 kvm, så skal ikke mye til før jeg går i dem selv

Du bør plassere de langs veggen. Under sofa, langs listene - gjerne i hjørner hvis mulig. Under skap og senger, hvis de står på føtter og ikke rett på gulvet. Jo flere du setter opp, jo større er sjansen for fangst. Og de er mest aktive i mørket/om natten, så pass på å skru av mest mulig lys når du legger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (1 minutt siden):

Du bør plassere de langs veggen. Under sofa, langs listene - gjerne i hjørner hvis mulig. Under skap og senger, hvis de står på føtter og ikke rett på gulvet. Jo flere du setter opp, jo større er sjansen for fangst. Og de er mest aktive i mørket/om natten, så pass på å skru av mest mulig lys når du legger det.

Jeg har allerede hatt dem i ett døgn. Null. Niks. Nada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har allerede hatt dem i ett døgn. Null. Niks. Nada.

Men to feller i ett døgn er for lite til å forvente særlig fangst, selv i en liten leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 21.55):

TS fortsetter: dessuten er det ikke badet eller kjøkkenet som har problem med sølvkre. Det er i stuen de kryper.

Det høres veldig rart ut. Er du sikker på at det er sølvkre? 

Anonymkode: 5b616...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres veldig rart ut. Er du sikker på at det er sølvkre? 

Anonymkode: 5b616...1cf

Mulig det er skjeggkre. Litt vanskelig å se forskjell. Trodde sølvkre var sølv og skjeggkre var mørkere, men noen her foreslår annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har limfeller ute hele tiden. Skifter dem ut hver måned. Det går gjerne en uke før de første skjeggkreene dukker opp i nye feller. Jeg gidder ikke lenger å putte åte i fellene, for det gjør ingen forskjell. Etter at jeg begynte med limfeller for ett år siden, så er antallet skjeggkre redusert veldig. Men det virker ikke som om jeg blir kvitt dem helt.

Anonymkode: 5ae75...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har limfeller ute hele tiden. Skifter dem ut hver måned. Det går gjerne en uke før de første skjeggkreene dukker opp i nye feller. Jeg gidder ikke lenger å putte åte i fellene, for det gjør ingen forskjell. Etter at jeg begynte med limfeller for ett år siden, så er antallet skjeggkre redusert veldig. Men det virker ikke som om jeg blir kvitt dem helt.

Anonymkode: 5ae75...7be

Nei det er det. De satte ut limfeller i oppgangen, men vi ser fortsatt noen i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kvitt sølvkre på badet og tilstøtende bod ved simpelthen å la lyset stå på i flere måneder, hele døgnet.

Leste rådet et sted på nett, og det har fungert! Har ikke sett noen på flere år nå.

Anonymkode: bcc28...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har blitt kvitt sølvkre på badet og tilstøtende bod ved simpelthen å la lyset stå på i flere måneder, hele døgnet.

Leste rådet et sted på nett, og det har fungert! Har ikke sett noen på flere år nå.

Det høres ut som om man bare hindrer dem i å ville komme frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som om man bare hindrer dem i å ville komme frem :P

I så fall ville de jo vise seg igjen når man begynner å ta av lyset om natten - det har ikke skjedd på mange år nå, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...