Gå til innhold

Neocate Junior - hvordan tilberede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen vår har melkeallergi og vi har gitt Neocate LCP, men skal nå gå over til Neocate Junior etter anbefaling fra legen. Hun sa at vi bare skal følge anvisning for tilberedning, men nå ble vi stuss.

På selve pakken står det at den blandes med vann. Altså ikke kokende vann. På nettsiden til produsenten står det derimot "Kok opp vann og avkjøl. Tilsett måleskje med Neocate Junior i henhold til utblandingstabell på pakning". 

Noen som vet hva som er riktig? Hvis det er den siste metoden, kan man feks ha kokende avkjølt vann i kjøleskap og blande når det passer eller må det brukes umiddelbart etter avkjøling? Hvor lenge kan en ferdigblandet flaske stå?

Vi kan selvsagt høre med legen, men vi har fått noen ganske dårlige råd fra henne tidligere mtp MME så jeg stoler ikke helt på at hun holder seg oppdatert.

Anonymkode: 13d31...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i det lille «heftet» eller på siden hvor mange skjeer til vann. Du kan bruke kokt avkjølt vann ja. Den er jo fra 1 år. Holder 24 t i kjøleskapet. Finnes i jordbær, vanilje og nøytral smak. 

Anonymkode: 25a58...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor gammel baby er? Før 6 mnd skal alt vann de skal ha kokes, etter 6 mnd sier de jo at man ikke trenger koke vannet i Norge. Så brukt kokt vann hvis baby er under 6 mnd :)

For vanlig MME er det jo regel om 70 grader på vannet pga potensielt bakterier i MME-pulveret men det er vel ikke sånn med melkefritt tror jeg? Men ikke stol på meg for akkurat det.

Anonymkode: 1a914...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjene for når man skal koke vann og ikke til baby er forskjellig i forskjellige land men det med 6 mnd i Norge kommer fra helsenorge.no. Det gjelder drikkevann men det er jo det samme om vannet skal drikkes rent eller blandes ut med noe?

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/#mat-drikke-og-maltider

"Gi kokt, avkjølt vann de første 6 månedene. Etter det kan vann rett fra springen brukes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan brukes til barnet er ganske stort og kan derfor også blandes ut i vanlig kaldt vann fra springen. Kommer altså an på hvor gammelt barnet er. Etterhvert som guttungen ble større og også drakk kaldt vann fra springen varmet jeg bare vannet opp til det var passe varmt i en kjele og blandet ut. Ikke lunket vann fra krana. 
men du kan helt fint bruke kaldt kokt vann. Kan bruke litt lengre tid på å løse seg opp. 

Anonymkode: 4d778...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står i det lille «heftet» eller på siden hvor mange skjeer til vann. Du kan bruke kokt avkjølt vann ja. Den er jo fra 1 år. Holder 24 t i kjøleskapet. Finnes i jordbær, vanilje og nøytral smak. 

Anonymkode: 25a58...267

Har ikke fått noe hefte, men på selve boksen står det ingenting om at vannet skal kokes. Derfor jeg stusset over at det stod på nett at det skal kokes. 

I hvert fall enklere å kunne bruke kokt avkjølt vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kommer vel an på hvor gammel baby er? Før 6 mnd skal alt vann de skal ha kokes, etter 6 mnd sier de jo at man ikke trenger koke vannet i Norge. Så brukt kokt vann hvis baby er under 6 mnd :)

For vanlig MME er det jo regel om 70 grader på vannet pga potensielt bakterier i MME-pulveret men det er vel ikke sånn med melkefritt tror jeg? Men ikke stol på meg for akkurat det.

Neocate Junior er fra 1 år, derfor jeg ikke presiserte alder :). Han er 1,5 år.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Retningslinjene for når man skal koke vann og ikke til baby er forskjellig i forskjellige land men det med 6 mnd i Norge kommer fra helsenorge.no. Det gjelder drikkevann men det er jo det samme om vannet skal drikkes rent eller blandes ut med noe?

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/#mat-drikke-og-maltider

"Gi kokt, avkjølt vann de første 6 månedene. Etter det kan vann rett fra springen brukes."

Når man gi vanlig MME skal vel alltid vannet kokes? Uavhengig av alder? Det handler om bakterier i MME og ikke drikkevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den kan brukes til barnet er ganske stort og kan derfor også blandes ut i vanlig kaldt vann fra springen. Kommer altså an på hvor gammelt barnet er. Etterhvert som guttungen ble større og også drakk kaldt vann fra springen varmet jeg bare vannet opp til det var passe varmt i en kjele og blandet ut. Ikke lunket vann fra krana. 
men du kan helt fint bruke kaldt kokt vann. Kan bruke litt lengre tid på å løse seg opp. 

Takk for svar.

Så det er ikke fare for samme bakterievekst i Neocate Junior som i vanlig MME og Neocate Lcp? Veldig forvirrende 😅 

Sønnen vår er 1,5 år og har vært mye plaget med magen så vil nødig ta noen sjanser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar.

Så det er ikke fare for samme bakterievekst i Neocate Junior som i vanlig MME og Neocate Lcp? Veldig forvirrende 😅 

Sønnen vår er 1,5 år og har vært mye plaget med magen så vil nødig ta noen sjanser:)

MME skal jo varmes til over 70gr pga melkebakterier. Vil anta at de ikke finnes i neocate. Vi brukte pepticate og den kunne blandes i kaldt springvann, det godtok ikke guttungen så her ble den alltid varmet, men ikke kokt når han var så stor. Vet flere som bruker melkeerstatninger som blander de i kaldt vann så vil tro det går helt greit. Evt kan du spørre på apoteket når du henter ut, de har mange ganger mer kunnskap om slikt enn legene har jeg erfart☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

MME skal jo varmes til over 70gr pga melkebakterier. Vil anta at de ikke finnes i neocate. Vi brukte pepticate og den kunne blandes i kaldt springvann, det godtok ikke guttungen så her ble den alltid varmet, men ikke kokt når han var så stor. Vet flere som bruker melkeerstatninger som blander de i kaldt vann så vil tro det går helt greit. Evt kan du spørre på apoteket når du henter ut, de har mange ganger mer kunnskap om slikt enn legene har jeg erfart☺️

Ah. Var ikke klar over at det var melke bakteriene som er farlige i mme.

Ja, det var smart! Har ikke tenkt på å spørre på apoteket. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...