Gå til innhold

Når mener dere det er greit å flytte med tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det best å flytte siste  året på ungdomskolen. Når de skal velge retning i forhold til skoler? Eller er det bedre å vente til de er litt eldre? 

Anonymkode: f68d3...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytte til større sted: mellom ungdomsskolen og videregående.

Flytte til mindre sted: senere.

Anonymkode: 94eb2...f55

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 18.04):

Flytte til større sted: mellom ungdomsskolen og videregående.

Flytte til mindre sted: senere.

Anonymkode: 94eb2...f55

Hva med ett mindre sted ca 35 minutter unna skolen med bil? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er fortsatt mindre sted og bør unngås i den alderen.

Anonymkode: 31d10...c3e

Skrevet

Det er ikke noe fasit på det. Har dere snakket med ungdommen om det? 

Anonymkode: 3fe54...da9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer veldig an på ungdommen du har i hus! 

Nå gikk jeg selv ut fra ungdomsskolen for snart 10 år siden, og hadde personlig ville ventet til mellom ungdomsskolen og videregående, sånn at ungdommen kan fullføre 10 års skolegang med vennene sine, i stedet for å måtte bruke halve høstsemesteret i tiende på å bli kjent med nye folk, som man knapt rekker å bli godt kjent med før skoleåret er over. 

Men som den over her sier, snakk med ungdommen, hen er gammel nok til å kunne utrykke sin mening! :)

Anonymkode: 97435...b2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da hadde jeg ventet til de flyttet ut. 

Vi flyttet midt i siste året på ungdomsskolen. De måtte da busse til skolen siste halvåret, men så skulle de på ulike VGS, som uansett var mer tilgjengelig der vi flyttet til. For vi flyttet mer sentralt, hvilket er en fordel angående å bo med tenåringer. Da kommer de seg rundt selv. 

Om de uansett skal på VGS der de må jo borte er ikke dette like vesentlig, men generelt ville jeg ikke flyttet mer usentralt med tenåringer. Det kan fort oppleves som sosial krise for dem. 

Anonymkode: b9e7c...89c

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Helt uaktuelt så sant ikke ungdommen selv av en eller annen grunn ønsker det. Jeg ser hvor viktig venner og det sosiale er for ungene mine på 12 og 17, jeg kommer ikke på ett scenario hvor jeg kunne forsvart å flytte ungdommer til et sted 35 min kjøring unna skolen før de minimum hadde startet på vgs. (og da måtte vi bodd nært venner eller god kollektiv).   

Anonymkode: 45caa...978

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det spørs vel om ungdommen syns er greit, men du må jo spørre henne/han? Du kjenner ditt barn, er h*n mye sammen med venner i nærmiljøet eller aldri? Vi kan jo ikke si «greit eller ikke-greit». 

Anonymkode: 36bba...629

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mine foreldre flyttet ut av Oslo året jeg fylte 16, dvs da jeg skulle begynne på videregående. Problemet var at skoler allerede var søkt, så jeg begynte på skole i Oslo, men bodde da ca 45 minutter med bil unna skolen. Jeg HATET det. Virkelig. Problemet var at jeg kjente ingen, fikk ingen venner fordi jeg ikke kjente noen der, det var langt unna både butikker og kollektivtransport. Å reise én vei tok ca 1 1/2 time til skole med kollektivt. Det var en kjip tid.

Mamma og pappa angret en del på det i etterkant, for det medførte store omveltninger for meg. I tillegg drev jeg med toppidrett i nærheten av der jeg bodde før, så i stedet for å være hjemme 5 minutter etter trening sluttet, var jeg hjemme kl 22:30-23 om kvelden. Og da skulle jeg rekke middag og lekser etter det.

Et helt håpløst valg mine foreldre har unnskyldt seg for i etterkant. Jeg har et godt forhold til dem i dag, men det er et valg jeg absolutt aldri ville gjort i dag med egne barn.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ooh, det kan bli krise. I den alderen er det å be om bråk. De færreste vil akseptere å flytte fra en by til et lite sted. Jeg snakker av erfaring. Var 13 år når vi flyttet, og selv om jeg var en omgjengelig og lite utfordrende tenåring, så ble ikke flyttingen noe positivt for meg. 

Anonymkode: 34798...ba6

Skrevet

Tror dere skal være forsiktige med å flytte på tenåringer. Noen tåler fint en ny start, andre ikke. Vi flyttet med en på 12 år, kun et par kilometer og han fikk beholde det gamle miljøet men fortsatt var det litt vanskelig for ham.

Det å flytte fra et større sted til et mer "øde" sted ville jeg ikke gjort om jeg hadde noe som helst valg. Eneste måtte vært om tenåringen hadde rotet seg bort i noe destruktivt og dette var måten å få vedkommende vekk fra det miljøet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 18.02):

Er det best å flytte siste  året på ungdomskolen. Når de skal velge retning i forhold til skoler? Eller er det bedre å vente til de er litt eldre? 

Virker noe dumt å flytte vekk fra skole siste året, slik at barnet må omgås kun ukjente - bare fordi man har lyst til å flytte. MÅ man flytte, så flytter man. Er det bare et ønske, så kan man la vær.

Anonymkode: 77e45...541

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...