Gå til innhold

Det er umulig for voksne å studere nå som det er obligatorisk oppmøte på alle studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på uio og det er obligatorisk oppmøte på alt fra kjemi til sosialantropologi. Vi som er voksne og har barn har ikke muligheten til å flytte langt for å studere heller. Hvorfor har det blitt sånn nå? Det må gå under aldersdiskriminering 

Anonymkode: 2d620...130

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må gå under aldersdiskriminering 

Nei

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Tuller du nå? Da jeg studerte var absolutt alt obligatorisk, men det visste jeg før jeg søkte på studiet. I dag vil alle ha bachelor og master pr brevkurs…..🙈🙈

Anonymkode: 69c90...7b9

• Liker 11
Skrevet

Det har med kvalitet på studiet å gjøre. Det finnes mange samlingsbasert studier du Jan delta på. 

Anonymkode: 41bf7...cad

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn går det når Høyre får styre skolen og AP nekter å reversere endringene. Skjønner virkelig ikke at folk er overrasket.....

Anonymkode: 0caaa...6e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vurdert samlingsbasert og nettstøttet studier? Et alternativ for dem som ikke kan eller vil følge et ordinært studieløp.

Jeg skal ta master på denne måten. Bor i en storby og kan i prinsippet følge undervisningen, men ønsker mer frihet i hverdagen og ikke måtte delta på daglige forelesninger. 

Anonymkode: ef5f0...58c

• Liker 3
Skrevet

Hvis du bare ser på UiO, er det jo ikke rart… 🙃

Tydeligvis er du veldig dårlig til å gjøre research, fordi jeg vet om flere utdanninger som ikke har obligatorisk oppmøte både på Nord, NTNU, USN, UiS, UiB, UiT osv. Selv tar jeg en nettbasert mastergrad på Nord.

Du kan også se over til Sverige. Der er mye nettbasert.

Anonymkode: 061ce...017

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser på uio og det er obligatorisk oppmøte på alt fra kjemi til sosialantropologi. Vi som er voksne og har barn har ikke muligheten til å flytte langt for å studere heller. Hvorfor har det blitt sånn nå? Det må gå under aldersdiskriminering 

Det har blitt sånn pga penger. Studiestedene får penger per student, og de kan tjene mye mer penger på å lage alternative opplegg som koster masse penger enn å tilpasse opplegget som allerede finnes. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du vurdert samlingsbasert og nettstøttet studier? Et alternativ for dem som ikke kan eller vil følge et ordinært studieløp.

Jeg skal ta master på denne måten. Bor i en storby og kan i prinsippet følge undervisningen, men ønsker mer frihet i hverdagen og ikke måtte delta på daglige forelesninger. 

Mesteparten av slike tilbud er veldig dyre og fortsatt vanskelig å kombinere med jobb og barn. 

Anonymkode: 28256...173

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

.Mesteparten av slike tilbud er veldig dyre og fortsatt vanskelig å kombinere med jobb og barn. 

Anonymkode: 28256...173

Det tilbys også på offentlige høyskoler og universitet, men klart ikke like godt utvalg som ordinære studiene. Da betaler en kun semesteravgift. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi er da mange som flytter med barn for både jobb og utdanning?

Anonymkode: 76128...8a5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok enkeltemner ved uio senest i 2022 hvor jeg ikke møtte på undervisning en eneste gang, og det gikk helt fint. I så fall har de endret på ting nylig, eller det er forskjell mellom fag. I kjemi har man kanskje lab etc.?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men har du kikket på andre universiteter enn UiO? 
Her studerer mannen ved NTNU, vi bor i en helt annen landsdel enn skolen, men det funker fint. 
Selv studerer jeg på UiA, noe obligatorisk men for det meste så kan man sitte hjemme og lese.

Vi begge kombinerer studiene med to små barn og fulltidsjobber 

Anonymkode: b6506...6a9

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tenkte du at du skulle leke deg med svovelsyre på kjøkkenbenken? Selvfølgelig må fag med laboratorieøvelser ha oppmøte.

Skrevet

På hvilken måte er det å være voksen og ha barn til hinder for å delta i obligatorisk undervisning? 

Anonymkode: 4dd27...58c

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Tar nettbasert master på Hiof, samarbeid med Gøteborgs universitet. Ingen oppmøte og betaler bare semesteravgift og bøker.

Anonymkode: 8071f...98f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å ta en titt på samlingsbaserte studier, nettstudier... Og husk det finnes flere studiesteder enn uio ;) Hvis absolutt ingen slike alternativer er aktuelle og det kun er studier med fysisk oppmøte som passer for deg, så ja da må du faktisk flytte på deg, om du skal ta denne utdannelsen. Det er jo ikke uvanlig det heller, mange som må flytte med barn pga utdannelse eller jobb. 

Anonymkode: 87387...dec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar en samlingsbasert master. Der har vi samlingen ca 3-4 dager i måneden. Det fungere kjempefint for meg og familien min. På denne måten får jeg til å kombinere fulltidsjobb, mann, barn og utdannelse. Når jeg er på samling er far alene med barna. 

Anonymkode: 87387...dec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal søke nå, og skal da søke studie som er deltid samlingsbasert. Samling 3 dager i måneden, resten er selvstudier. Planen er å jobbe noe redusert for å ha en lesedag (men vet ikke om det er nødvendig). Har to barn:) 

Anonymkode: 19e28...422

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På hvilken måte er det å være voksen og ha barn til hinder for å delta i obligatorisk undervisning? 

Anonymkode: 4dd27...58c

At studiet ikke finnes i nærheten av der man bor. Kan vært kostbart, og ikke alle har et nettverk som kan passe barna. 

Anonymkode: 720a5...135

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må se på andre studiesteder enn UiO. Det er flere steder i Norge som tilbyr nettbasert eller samlingsbasert utdanning f.eks Universitet i Tromsø. Utover det så kan man ta enkeltemner via UiO, der en del emner ikke krever at man møter på studiene. Nå skriver du ikke om du har jobb, men vil anta at det er det som er problemet med de obligatoriske oppmøtene? 

Ingen anelse hva du mener med aldersdiskriminering. Det er ikke diskriminering at de legger opp en del fag med seminarer som f.eks språkfagene. Det handler jo om at man lærer best av hverandre.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...