Gå til innhold

Tenåringer som klager på alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare her i huset at tenåringer klager på alle måltider? Alltid er det er det en negativ kommentar på maten, ikke et hyggelig måltid sammen i løpet av uken. Forstår virkelig ikke hva jeg skal gjøre..de er med å bestemmer middagen men likevell er det misnøye og jeg er faktisk ikke dårlig til å lage mat

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett de til å lage maten selv da.

Anonymkode: c2e5e...9ee

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg serverer kun ren mat, og mine to ungdommer klager aldri over maten :)

Skrevet

Typiske tenåring. 

1. "Er du ikke fornøyd kan du gå fra bordet. Ta med deg en brødskive i hånda om du er sulten. Så blir det mer middag på oss andre." 

2. "Jeg er lei av at du klager. Denne uka lager jeg ikke middag, så du får lage middag selv."

3. "Jeg spiser ute, så du kan lage deg et ostesmørbrød." 

4. "Vi slutter med middager, vi. Så sparer vi de pengene. Det er brød og knekkebrød. Leverpostei er sunt og godt." 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Ungdomma har det for godt her i landet. Bortskjemte snøflak hele sullamiten. Da jeg var liten spiste vi opp den maten vi fikk og satt ved bordet til alle var ferdig.

Anonymkode: 47a3b...a8c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nå er jeg i midten av tjueårene, men vi ungene pleide ikke å klage på middagen vi fikk servert som tenåringer. Noen unntak selvsagt, som den gangen pappa ved et uhell byttet ut muskat med kanel, kanel i lasagne ble ikke en favoritt akkurat. Vi fikk heller ikke lov til å ha mobiler eller andre enheter (som Nintendo DS) med til middagsbordet.

Men vi vokste opp med at mamma lagde én middag, likte vi ikke alt, så spiste vi de delene vi likte. Ja, noen dager spiste jeg kokte poteter med smør og kokt kål, fordi jeg ikke liker kjøttet i fårikål. Så spiste jeg heller en ekstra brødskive til kveldsmat. 

Men vi ungene lagde middag til hele familien en gang i uka fra vi gikk i 5. klasse. På ungdomsskolen økte det fort til å lage middag flere ganger i uka for min del, pga. tidsklemma ifht. fritidsaktiviteter. 

Men derfor visste vi ungene at det å lage middag krever tid, energi og innsats, og satte for det meste pris på å få det vi fikk til middag, selv om vi var delaktige i å velge ut ukesmenyen til middagene foreldrene også lagde. Også visste vi at det å klage førte ingen vei, vi fikk middagen vi fikk, konstruktiv kritikk var lov, men ellers fantes det brødskiver med pålegg til kveldsmat. 

Så kanskje du skal forsøke å delegere matlagingen ut til ungdommen i huset i stedet? La de få kjenne på arbeidet med å lage middager til hele familien. 

Som student har jeg i alle fall satt stor pris på ferdighetene mine på kjøkkenet, og regner med at jeg kommer til å fortsette å sette pris på de senere i livet også. 

Anonymkode: 5025d...bba

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ungdomma har det for godt her i landet. Bortskjemte snøflak hele sullamiten. Da jeg var liten spiste vi opp den maten vi fikk og satt ved bordet til alle var ferdig.

Ja jøss

Anonymkode: 78dc4...429

• Liker 1
Skrevet

Våre har startet i barneskole alder. Aldri noe som er bra nok, enda de får være med å bestemme. Feil type kjøttboller, ikke nok laks, eller så har vi for mye laks fordi de ikke er så sultne. Alltid noe som er feil! Jeg går i mamma streik snart..

• Liker 1
Skrevet

Tja. Hva med å la de foreslå en rett hver hver uke? 

Anonymkode: 539ff...e90

Skrevet

Jeg har sagt at enten må de være fornøyde med maten jeg lager, eller så lager vi middag på tur. Da ble det slutt på klagingen 😉

Anonymkode: 7988a...562

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Silvia515 skrev (3 timer siden):

Så flink du da

Anonymkode: 8582d...466

• Liker 4
Skrevet
Silvia515 skrev (3 timer siden):

Jeg serverer kun skitten, men de klager ikke da heller. 

Neida, tror det har noe med forarbeidet du legger ned. Mine barn har alltid vært takknemlige, de har fått lov til å ikke like enkelte matvarer, men ikke si æsj for eksempel. Jeg merker når jeg lager noe de ikke har spesielt lyst på, men de klager ikke direkte. Hadde de fått velge hadde det vært taco, pizza og burger hver dag. 

Anonymkode: 977f5...af9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg serverer kun skitten, men de klager ikke da heller. 

Neida, tror det har noe med forarbeidet du legger ned. Mine barn har alltid vært takknemlige, de har fått lov til å ikke like enkelte matvarer, men ikke si æsj for eksempel. Jeg merker når jeg lager noe de ikke har spesielt lyst på, men de klager ikke direkte. Hadde de fått velge hadde det vært taco, pizza og burger hver dag. 

Anonymkode: 977f5...af9

Neida det handler ikke alltid om forarbeidet ;)

Anonymkode: 78dc4...429

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har en som alltid heller skulle hatt noe annet, og en som er veldig glad i matlaging og selvfølgelig tror hen er ekspert 😆 Derfra blir det mye "det var godt altså, men har du vurdert *noe fancy*? " 

Tenåringer skal jo liksom klage på ting, så om det er maten tenker jeg man slipper billig unna. 

Endret av solsolsol
  • Liker 3
Skrevet
solsolsol skrev (29 minutter siden):

Jeg har en som alltid heller skulle hatt noe annet, og en som er veldig glad i matlaging og selvfølgelig tror hen er ekspert 😆 Derfra blir det mye "det var godt altså, men har du vurdert *noe fancy*? " 

Tenåringer skal jo liksom klage på ting, så om det er maten tenker jeg man slipper billig unna. 

Vi spiser "fancy mat" oftere enn norsk husmannskost for å si det slik..

Føler ikke jeg slipper billig unna om de bare klager på maten.  Det legges jobb i matlaging,innkjøp og osv.

Hadde det skjedd en gang i ny og ned Hadde jeg skjønt det,men det er akkurat som det har blitt en trend..

• Liker 2
Skrevet
Anneisabell skrev (2 timer siden):

Vi spiser "fancy mat" oftere enn norsk husmannskost for å si det slik..

Føler ikke jeg slipper billig unna om de bare klager på maten.  Det legges jobb i matlaging,innkjøp og osv.

Hadde det skjedd en gang i ny og ned Hadde jeg skjønt det,men det er akkurat som det har blitt en trend..

Du får ikke en tenåring til å være takknemlig over at du lager middag, hverken i 2024 eller 1990. 

• Liker 2
Skrevet
Silvia515 skrev (7 timer siden):

Skrytepave. 

Anonymkode: 6a47e...65f

• Liker 1
Skrevet
solsolsol skrev (11 timer siden):

Hahaha, kjenner igjen begge deler. 

Har en som nå er 23, som har vokst opp med at maten blir laget fra bunnen, og at mat er noe man bruker tid på. Nå har han blitt litt småsnobbete, så han vegrer seg for å spise hos svigermor sin, fordi hun bruker poser og halvfabrikata. 

Til jul lurte han på om han skulle stå for ribba, for hans måte ga bedre resultat enn min, syns han. 🤣

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.25):

Hvis de er bortskjemte, så er jo det foreldrene din skyld.

Anonymkode: 0c825...964

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Ebbeliten said:

Hahaha, kjenner igjen begge deler. 

Har en som nå er 23, som har vokst opp med at maten blir laget fra bunnen, og at mat er noe man bruker tid på. Nå har han blitt litt småsnobbete, så han vegrer seg for å spise hos svigermor sin, fordi hun bruker poser og halvfabrikata. 

Til jul lurte han på om han skulle stå for ribba, for hans måte ga bedre resultat enn min, syns han. 🤣

Helt ærlig, han høres ut som en utakknemlig dritt. Jeg hadde ikke vært sammen med en fyr som ikke var høflig og hyggelig når folk laget mat til ham. 

Anonymkode: c91d2...8a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...