Gå til innhold

Er det automatikk i at den ene forelderen blir verge for mindreårige barn, hvis den andre forelderen dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir den gjenlevende forelderen automatisk verge for sitt mindreårige barn, eller må det bestemmes på forhånd i et testamente?

Saken gjelder foreldre som ikke er sammen lenger, men har to mindreårige barn sammen.

Anonymkode: 1c13f...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den andre forelderen har foreldreansvar går det automatisk ja.

Anonymkode: 30e3c...6a9

• Liker 5
Skrevet

Barn som har en forelder med foreldreansvar i live, trenger ikke verge, de har en forelder. 

Anonymkode: 557fc...619

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Barn som har en forelder med foreldreansvar i live, trenger ikke verge, de har en forelder. 

Anonymkode: 557fc...619

I arveoppgjør etter at den ene forelderen har gått bort, må de ha verge.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I arveoppgjør etter at den ene forelderen har gått bort, må de ha verge.

Ts

I mitt tilfelle ble det satt inn en ukjent verge ifm arveoppgjøret. Jeg møtte aldri personen, det va overformynderiet (statsforvalteren nå) som ordnet dette. 
Personen håndterte oppgjøret, og avsluttet vergemålet sitt. 
Jeg var glad jeg slapp å tenke på det :) 

Anonymkode: 84fc3...2a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 16.57):

Blir den gjenlevende forelderen automatisk verge for sitt mindreårige barn, eller må det bestemmes på forhånd i et testamente?

Hvis begge foreldrene har foreldreansvaret, så er begge verger. Hvis bare den ene har foreldreansvaret, og denne dør, så må statsforvalteren nevne opp en ny eller midlertidig verge for barnet. 

Vergemålslova § 16: "Hvem som er verge for den mindreårige

Verge for en mindreårig er den som har foreldreansvar for den mindreårige etter reglene i barneloven, og som er myndig. Er den mindreårige uten fungerende verge, skal statsforvalteren oppnevne ny eller midlertidig verge."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Hvis den andre forelderen ønsker å få foreldreansvaret, så må han/hun sette fram et krav om det. Hvis han/hun bodde sammen med barnet, får han/hun foreldreansvaret. Hvis han/hun ikke bodde sammen med barnet, kan også andre kreve å få foreldreansvaret.

Barnelova § 38: "Døyr ein forelder som har foreldreansvaret aleine, får den attlevande foreldreansvaret dersom barnet budde saman med begge ved dødsfallet."

"Attlevande og andre kan krevje å få foreldreansvar etter reglane i §§ 64 til 64 d."

Barnelova § 64: "Retten skal leggje vekt på om den attlevande ønskjer foreldreansvaret. Retten bør også leggje vekt på den avdøde sine ønskjer, særleg når de er uttrykt skriftleg."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#§38

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I mitt tilfelle ble det satt inn en ukjent verge ifm arveoppgjøret. Jeg møtte aldri personen, det va overformynderiet (statsforvalteren nå) som ordnet dette. 
Personen håndterte oppgjøret, og avsluttet vergemålet sitt. 
Jeg var glad jeg slapp å tenke på det :) 

Anonymkode: 84fc3...2a3

Ble du spurt om å være verge til ditt barn?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble du spurt om å være verge til ditt barn?

ts

Hun var inhabil som verge i forbindelse med arveoppgjøret etter barnets døde forelder, og derfor oppnevnte statsforvalteren en annen person som midlertidig verge for barnet med mandat til å ivareta barnets interesser under arveoppgjøret

Vergemålslova § 27: "Midlertidig oppnevning av verge

Hvis en oppnevnt verge ikke kan utføre sine oppgaver for en viss tid eller for visse saker, eller hvis det medfører betydelige problemer for vergen å utføre dem, kan det oppnevnes en midlertidig verge."

Vergemålslova § 34: "Vergens habilitet

En verge er inhabil til å handle for den som er under vergemål, når vergen eller noen som står vergen nær, har en interesse i saken som strider mot interessene til den som er under vergemål. Følgende personer skal alltid anses å stå vergen nær:

a.vergens ektefelle eller samboer,

b.vergens slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken,

c.slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken til en person som nevnt i bokstav a,

d.ektefelle til eller samboer med noen som er nevnt i bokstav b,

e.person som vergen representerer.

Er vergen inhabil, skal det oppnevnes en midlertidig verge (setteverge) etter § 27."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 

Skrevet

Jeg bare tenker at det er litt uheldig at vergen er forelderen når det er snakk om arveoppgjør, fordi prosessen ofte blir farget av følelser/konflikter som allerede er der, eller det kan bli konflikter når snakk om arv som pliktdelsarvingen må dele med avdødes partner.

Min bror arver sin avdøde samboer og deler arven med sitt bonusbarn. Barnets far liker ikke at hans barn ikke arver alt og at moren skrev inn samboer som arving, så nå er helvetet i gang og han lager mye problemer for min bror.

Det beste hadde vært at vergen var en nøytral person å forholde seg til, siden min bror er bostyrer for dødsboet og er den som skal ordne opp etter dødsfallet.

ts

• Hjerte 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Hun var inhabil som verge i forbindelse med arveoppgjøret etter barnets døde forelder, og derfor oppnevnte statsforvalteren en annen person som midlertidig verge for barnet med mandat til å ivareta barnets interesser under arveoppgjøret

Vergemålslova § 27: "Midlertidig oppnevning av verge

Hvis en oppnevnt verge ikke kan utføre sine oppgaver for en viss tid eller for visse saker, eller hvis det medfører betydelige problemer for vergen å utføre dem, kan det oppnevnes en midlertidig verge."

Vergemålslova § 34: "Vergens habilitet

En verge er inhabil til å handle for den som er under vergemål, når vergen eller noen som står vergen nær, har en interesse i saken som strider mot interessene til den som er under vergemål. Følgende personer skal alltid anses å stå vergen nær:

a.vergens ektefelle eller samboer,

b.vergens slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken,

c.slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken til en person som nevnt i bokstav a,

d.ektefelle til eller samboer med noen som er nevnt i bokstav b,

e.person som vergen representerer.

Er vergen inhabil, skal det oppnevnes en midlertidig verge (setteverge) etter § 27."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 

Hva er det som gjør at en verge er inhabil, hvis det ikke er snakk om alvorlig sykdom?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som gjør at en verge er inhabil, hvis det ikke er snakk om alvorlig sykdom?

ts

Hvis et barn arver mye skal ikke en forelder ha tilgang til verdiene.

Anonymkode: af7d2...a23

Skrevet

De tilfellene jeg vet om.har statsforvaltningen kommet inn. Årsak er at den foresatte som gikk bort var forsikret og eide og deler av huset..da når de regnet arv ble sum så høyt at den foresatte som satt igjen ikke skulle styre pengene til barna og eiendom. Da måtte den som satt igjen kjøpe ut barne og penger inn på konto som statsforvaltningen styret

Anonymkode: b0ba2...d4b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis et barn arver mye skal ikke en forelder ha tilgang til verdiene.

Anonymkode: af7d2...a23

Fikk vite hos statsforvalter at vergen kan be om/søke om å få ta ut større beløp som skal gå til konfirmasjon, klassetur, bunad o.l uten at det kreves dokumentasjon fra vergen hva pengene egentlig går til. De tar stikkprøver innimellom.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

ts

Motstridende interesser med barnet hvis de begge er arvinger

Skrevet

En forelder må ikke kjøpe ut sitt mindreårige barn nei. 

Her har jeg, dessverre, god erfaring. Mitt barn arvet sin far da han plutselig døde. Barnet var mindreårig. Han fikk oppnevnt en verge av statsforvalter. Her var summen såpass stor, så det ble valgt bank som pengene skulle settes på. Jeg sitter nå i uskiftet bo, men måtte såklart ikke kjøpe ut mitt barn. 

Jeg måtte møte denne vergen i flere møtet og prosessen tok tid av ulike grunner. 

Skrevet

Oppnevner Statsforvalter verge kun i de sakene hvor foreldrene bor sammen og den ene faller fra, eller kan det også skje når foreldrene ikke er sammen og den forelderen som faller ifra er den med minst samvær, og den forelderen som blir verge har det daglige foreldreansvaret ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg bare tenker at det er litt uheldig at vergen er forelderen når det er snakk om arveoppgjør, fordi prosessen ofte blir farget av følelser/konflikter som allerede er der, eller det kan bli konflikter når snakk om arv som pliktdelsarvingen må dele med avdødes partner.

Min bror arver sin avdøde samboer og deler arven med sitt bonusbarn. Barnets far liker ikke at hans barn ikke arver alt og at moren skrev inn samboer som arving, så nå er helvetet i gang og han lager mye problemer for min bror.

Det beste hadde vært at vergen var en nøytral person å forholde seg til, siden min bror er bostyrer for dødsboet og er den som skal ordne opp etter dødsfallet.

ts

Det beste er at uvedkommende holder seg unna her. Det inkluderer deg og barnets far. Dette er et tilfelle av at loven går sin gang. 

• Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (4 timer siden):

Det beste er at uvedkommende holder seg unna her. Det inkluderer deg og barnets far. Dette er et tilfelle av at loven går sin gang. 

Min bror kan jo ikke holde seg unna når der er han som er bobestyrer og som skal dele ut arven.

Jeg holder meg unna selvfølgelig, men jeg bare synes det er rart at en verge kan være inhabil, fordi det er ikke riktig.

Det er loven som bestemmer hvem som skal arve penger, og da skal ikke en verge bli sur fordi avdøde har tilgodesett sin partner i testamentet. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min bror kan jo ikke holde seg unna når der er han som er bobestyrer og som skal dele ut arven.

Jeg holder meg unna selvfølgelig, men jeg bare synes det er rart at en verge kan være inhabil, fordi det er ikke riktig.

Det er loven som bestemmer hvem som skal arve penger, og da skal ikke en verge bli sur fordi avdøde har tilgodesett sin partner i testamentet. 

Ts

En verge er ikke inhabil. En verge er nøytral. At en «verge blir sur» kan jeg ikke forholde meg til. Det er for absurd barnslig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 20.30):

Fikk vite hos statsforvalter at vergen kan be om/søke om å få ta ut større beløp som skal gå til konfirmasjon, klassetur, bunad o.l uten at det kreves dokumentasjon fra vergen hva pengene egentlig går til. De tar stikkprøver innimellom.

ts

Dette er feil, en får ikke ut midler om en ikke dokumenterer hva det blir brukt til. Her legger jeg ved kvittering på det som er kjøpt/bestilt evt må det sendes inn i ettertid.

Anonymkode: e636a...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...