Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fleksibelt har dere det? Registrerer dere egenmeldingsdager/sykt barn dager? Kan dere dra tidlig/ta fri en fredag for å reise tidlig på hytta uten å ta ut feriedag?

Generelt hvor fleksibelt har dere det?

Anonymkode: 4cce6...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jeg forholder meg til frister så har jeg det svært fleksibelt, planlegger mitt eget arbeid ut fra forutsetningene som tross alt ligger der og jobber ut fra det. Null stress for meg å ta en fridag i ny og ne eller gjøre ærender i «arbeidstida», jeg skriver uansett timer så dersom jeg bruker 2 timer i lunsjen til noe annet tar jeg det igjen på et annet tidspunkt.

egenmeldinger registrerer jeg hvis jeg er syk

Anonymkode: 5c502...4f6

Skrevet

Jeg jobber minst 40 timer hver uke, som regel mer. Er jeg så syk at jeg ikke får jobbet fører jeg egenmelding, men det er sjeldent det blir rom for det da man i en slik stilling ofte må ta unna arbeid i det man er frisk igjen. 

Er det møter, medarbeidere som må følges opp, og så videre, så er jeg fysisk til stede. Det kan innimellom også være sen kveld, eller en lørdag. 

Er det en leveranse som haster så stiller jeg opp, selv om jeg er i London eller på Maldivene. 

Innenfor de rammene står jeg fritt til å planlegge dagene selv. Jeg starter ofte dagene veldig tidlig hjemmefra, tar som regel handleturer og løpeturer midt på dagen. Er på hytta en fredag og logger meg opp derfra. Tar en langweekend - men er tilgjengelig om noe dukker opp. 

Anonymkode: 56d57...97b

Skrevet

Jeg fører ikke timer, men feriedager og sykdom må jeg jo forholde meg til. Tar ikke en dag fri, men kan ta noen timer her og der. 

Problemet er jo at jeg har mye å gjøre og mengden er tildels uforutsigbar. Ikke alltid jeg kan dra tidlig en fredag selv om det var planen. 

Anonymkode: 78e06...d9a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor fleksibelt har dere det? Registrerer dere egenmeldingsdager/sykt barn dager? Kan dere dra tidlig/ta fri en fredag for å reise tidlig på hytta uten å ta ut feriedag?

Ja og ja. Egenmelding/sykt barn er viktig for statistikken til organisasjonen. Kan dra tidlig eller ta noen dager fri. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge jeg forholder meg til frister så har jeg det svært fleksibelt, planlegger mitt eget arbeid ut fra forutsetningene som tross alt ligger der og jobber ut fra det. Null stress for meg å ta en fridag i ny og ne eller gjøre ærender i «arbeidstida», jeg skriver uansett timer så dersom jeg bruker 2 timer i lunsjen til noe annet tar jeg det igjen på et annet tidspunkt.

egenmeldinger registrerer jeg hvis jeg er syk

Hvis du må registrere timer og ta igjen tiden du tar fri midt på dagen har du jo ikke særlig uavhengig stilling? 

Anonymkode: 29e1e...9a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger hele løpet selv, og ingen legger seg borti når eller hvor jeg jobber fra så lenge jeg løser mine oppgaver til firmaets beste.

Men dette er tillitt som er bygd opp gjennom mange år, har jobbet sammen med ledelsen i det firmaet jeg er i nå siden 2007.

Største drawbacket er at det er ingen som gjør mine oppgaver om jeg tar ferie, hvis jeg tar fullst3ndig ferie i 3 uker så blir det sinnsykt mye å ta igjen. Derfor blir det gjort svært sjelden.

Anonymkode: 85e08...e2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og ja. Egenmelding/sykt barn er viktig for statistikken til organisasjonen. Kan dra tidlig eller ta noen dager fri. 

Hvis du må registrere timer og ta igjen tiden du tar fri midt på dagen har du jo ikke særlig uavhengig stilling? 

Jo, jeg jobber med kunderettede prosjekter så timene må registreres for at de skal kunne faktureres. Når jeg jobber de timene er i veldig stor grad opp til meg selv

Skrevet

Jeg jobber fra hvor jeg vil, når jeg vil, men ofte begrenses disse friheten av mine plikter som krever at jeg er på et bestemt sted til en bestemt tid.

Jobber sjelden under 40t, og når det drar seg til kan det fort bli mer enn det dobbelte. Skriver sykedager/sykt barn for statistikken sin del, men det er ikke av videre betydning for mitt arbeidsforhold. Når det faktisk er rolig tar jeg meg en fridag eller ser til at jeg kun er tilgjengelig for spørsmål, men intet mer.

Anonymkode: 522bd...2c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidsukene er veldig fleksibelt. Det er derfor det heter «særlig uavhengig stilling».

Min oppgave er å øke omsetningen til arbeidsgiver i det nordiske markedet. Hvordan jeg løser det er nesten helt opp til meg selv. Vi leverer et veldig spesielt produkt som koster flere hundre millioner og det er lite konkurranse på verdensbasis. Jeg deltar på konferanser, og reiser rundt til bedrifter og andre aktører slik at de husker oss den dagen produktet er relevant. Må i ny og ne rapportere til arbeidsgiver ift. hvem jeg har vært i kontakt med og hva vi har snakket om.

Det er mye mer avslappende nå enn i tidligere arbeidsforhold. Tidligere skulle det hele tiden leveres rapporter til kunder og det var knapt tid til pauser for å snakke med kollegaer. Ulempen med nåværende jobb er selvsagt fraværet av kollegaer.

Anonymkode: 9fd32...9e0

Skrevet

Fører kun feriedager. 

Ellers gjør jeg som jeg vil. 

Jobber så mye jeg klarer hjemmefra hvis jeg har syke barn/er syk. 

Er tilgjengelig 24/7/365. 

Anonymkode: e4bb3...2be

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, jeg jobber med kunderettede prosjekter så timene må registreres for at de skal kunne faktureres. Når jeg jobber de timene er i veldig stor grad opp til meg selv

Men kan du selv påvirke arbeidsmengden din? Høres jo ikke helt sånn ut hvis du fakturerer å prosjekt? Prosjektarbeid vil som regel stride mot prinsippene ved særlig uavhengig stilling. Men mulig jeg ikke forstår hvordan du jobber. Er bare at denne type stilling dessverre blir en del misbrukt og feilbrukt. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

Arbeidstakere som jobber i prosjekt har stor frihet til å bestemme sin egen arbeidstid, og kan til en viss grad selv vurderer behovet for egen arbeidsinnsats. De har likevel ikke en uavhengig stilling om de i realiteten blir styrt av omgivelsene sine. Dette kan for eksempel være utviklingen i et prosjekt, som er avhengig av omstendigheter i og utenfor virksomheten. 

Skrevet

Jeg førte både feriedager og sykedager. I teorien veldig fleksibelt, men i realiteten ikke. Hadde mye mer fleks som vanlig saksbehandler i kommunen. Der kunne jeg i stor grad selv velge når jeg ville ha møter, så jeg kunne avspasere når jeg følte for det. I lederstilling er folk avhengig av deg, og jeg rakk aldri å ta ut feriedagene mine, og jobber ytterst sjelden mindre enn åtte timer om dagen.

Skrevet

Jeg har såkalt særlig uavhengig stilling (konsulentbransjen), men samtidig krav om å følge arbeidstid hos kunde, kjernetid internt, minst 90% fakturerbare timer, og levere nøyaktig 40 timer hver uke. Jeg har "fleksibilitet" til å jobbe hvor og når jeg ønsker så lenge det er innenfor disse rammene.

Anonymkode: 6c4b8...1ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har såkalt særlig uavhengig stilling (konsulentbransjen), men samtidig krav om å følge arbeidstid hos kunde, kjernetid internt, minst 90% fakturerbare timer, og levere nøyaktig 40 timer hver uke. Jeg har "fleksibilitet" til å jobbe hvor og når jeg ønsker så lenge det er innenfor disse rammene.

Høres ut som min gamle arbeidsplass. Fikk fagforeningen til å se gjennom kontrakten min og det viste seg jo at jeg langt i fra hadde særlig uavhengig stilling. Ulovlig kontrakt. Vi ble rett og slett utnyttet for å fylle lommeboka til sjefen. 

Anonymkode: d245a...ff9

• Liker 3
Skrevet

Helt fritt fir meg.
Fører ingenting, men avtaler/informerer kolleger når jeg tar ferie eller avspasering. 

Anonymkode: e40e0...c50

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres helt klart ulovlig ut. Konsulentbransjen er kjent for å misbruke dette. 

I realiteten er det svært få stillinger som kvalifiserer til å være særlig uavhengige. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er arbeidsgivere som later som de har ansatt folk i "særlig uavhengig stilling" for å slippe å betale overtid. Det er ikke lov (men jeg ser det bli gjort hele tiden, også på min arbeisplass).

Anonymkode: bea0c...791

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en uavhengig stilling i konsulent. kanskje en litt på kanten stillingstype men det fungerer for meg. Har ingen egentlig arbeidstid, men har avtalefestet 37,5 timer uke, og følger selv med på mitt timetall.
Jeg avspaserer når jeg selv ønsker, legger opp ukene mine selv og gjør for det meste som jeg selv vil. For det meste tilgjengelig på telefon, og det fungerer for mine kunder. Tenker jeg å være utenfor dekning setter jeg opp en svarer som sender de til en kollega. Er en god del  reising og fleksibiliteten passer meg veldig bra. Jeg egner meg ikke til faste arbeidstider - og å ikke ha overtid gjør og at arbeidsgiver ikke trenger å ha en mening om når jeg jobber, hvor lenge og hvordan jeg løser min jobb.  Ingenting av det jeg gjør er pålagt når jeg skal gjøre det. 

Jeg jobber ikke gratis, så jeg er veldig nøye på å avspasere alt over normaltid. Fører sykedager og fridager som normalt.

Anonymkode: edaad...3c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man har jo avtalefestet stilling med forventning til minimum timer levert, tross tittelen særlig uavhengig stilling. 

Noen dager er det bare 4 timer, så er det raskt 6 timer en lørdag. Kundearbeid, så det skal faktureres, derfor timeføring. Kan gå i minus en uke her og der uten problem, men de fleste uker blir det jo godt i pluss. Og det gjelder nok de fleste med en slik stilling. 

For meg er det gull å ikke ha faste arbeidstider,selv om forventninger til leveranser og tidsbruk er som før, om ikke enda mer krevende. 

Anonymkode: 56d57...97b

Skrevet

Tar ikke egenmelding hvis jeg klarer få unnagjort det viktigste hjemmefra. Hvis jeg klarer få svart på noen mail, eller oppdatere noen dokumenter, så gjør jeg det. Registrerer kun egenmelding om jeg er for dårlig til å jobbe noe som helst hjemmefra.

Drar tidlig eller kommer sent hvis det er behov for det, f.eks på grunn av timer hos lege, veterinær, verksted eller lignende. 
Og tar fri noen ekstra fredager hvis jeg skal ut å reise. 

Jeg har svært mye fleksibilitet, men samtidig mye ansvar. Det forventes at jeg leverer det jeg skal, innenfor frist, og av god kvalitet. Hadde jeg ikke klart levere, så hadde nok fleksibiliteten også blitt strammet inn. 

Anonymkode: 82f81...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...