Gå til innhold

Når bussen hiver seg ut i sekundet se tar på blinklyset..

Anbefalte innlegg

Skrevet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Handler ikke om dette i det hele tatt. Men bussjåføren skaper veldig farlige situasjoner av og til ved å blinke i det sekundet de tråkker på gassen. Det skal ikke være nødvendig for billister å stå stille bak bussen i tilfelle den vrenger seg ut uten forvarsel. Plutselig hjelper sjåføren en person med rullestol, da tar det gjerne et minutt før den får kjørt igjen. Det blir mye unødvendig kø det. Det er fullt lovlig å passere en buss i en busslomme når den ikke gir tegn til å kjøre ut. 

Anonymkode: 77a1b...988

DETTE.

Hvorfor er det så mange som svarer på TS sitt innlegg med å informere om at man har vikeplikt for bussen?

Det er ikke det saken dreier seg om, og TS sier jo at hun tar det ekstra rolig og gjerne stopper selv om bussen ikke blinker seg ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De har forkjørsrett. 

Hold vikeplikten. 

Anonymkode: b6876...6a9

Ja, det har de, men å kjøre ut samtidig som de begynner å blinke, og når en bil nesten har passert den, da er det kun maktdemonstrasjon! Egentlig litt psykt!

Anonymkode: aedb1...91f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du bremser og slipper frem bussen

Anonymkode: b5056...cc6

Ja, og det er alltid lett når man er nesten kommet forbi.... 

• Liker 1
Skrevet

Er det 60km/t eller lavere har du vikeplikt for buss i rute ut fra bussholdeplass. Over 60km/t har du ikke vikeplikt. Og det skal bussjåførene vite. Men, har selv opplevd at buss har gjort det samme i 80 sone, kjørte ut av busslomme samtidig som blinklys ble satt på. Gjett om jeg måtte stå på bremsen!

Anonymkode: 8f793...884

TS vet at det er vikeplikt, men det er som andre her sier; man skal vike hvis bussen blinker i god tid. Hvis bussen begynner å blinke og kjøre samtidig når bilisten er nesten forbi, ja da er det regelbrudd fra bussjåfør! Bilene skal heller ikke stå helt i ro og vente til bussjåføren kanskje skal ut på veien. Mange busser ligger foran i kjøretid og må stå på busslommen i flere minutter for å ikke komme for tidlig til neste stopp. Mener du da at bilistene skal stå og vente like lenge, i tilfelle sjåføren skal bråsvinge ut av lomma?

• Liker 1
Skrevet

De pleier det, derfor bremser jeg alltid ned for buss. Der det er opptil 60 kmt så er det bare å vente.

Anonymkode: 1e33e...6db

Pleier de det?? De pleier ofte å kaste seg ut og sette blinklyset på samtidig.... Jeg pendler med buss, og ser dette daglig! Og ofte står bussen på busslommen i flere minutter fordi de ligger foran kjøreskjema - gjerne opptil 5-10 minutter. Står du bak og lager kø da??? 

Skrevet

Det er veldig skummelt. Fler har dødd pga dette. Passasjereer som går av bussen og krysser veien rett foran bussen Jar blitt drept av biler som gasser på forbi bussen. 
bussen må egentlig ha 3 blink ut før bussen svinger ut i veien

Anonymkode: a12f7...e94

Det er jo en annen sak, og veldig skummelt. Skal være helt unødvendig for en bilist som nesten har passert å måtte trykke på gasspedalen fordi bussjåføren skal vise makt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleier de det?? De pleier ofte å kaste seg ut og sette blinklyset på samtidig.... Jeg pendler med buss, og ser dette daglig! Og ofte står bussen på busslommen i flere minutter fordi de ligger foran kjøreskjema - gjerne opptil 5-10 minutter. Står du bak og lager kø da??? 

Jeg har faktisk aldri opplevd dette som kjørende i trafikken. Ikke som passasjer heller. 

Anonymkode: 79146...c9f

Skrevet

Dette. Er heller litt ekstra forsiktig enn å risikere å drepe noen. Her synes jeg bussene er flinke da, og har aldri opplevd at de ikke blinker lenge før de beveger seg. 

Har du ALDRI opplevd det? Da lurer jeg på hvor du kjører. Her i Bergens-området og øyene rundt skjer det HVER eneste busstur nesten.... Jeg ser det jo selv når jeg sitter på bussen, og jeg merker det når jeg kjører selv og kommer bak en buss. Hvordan forhindrer du å drepe noen ved å kjøre forsiktig forbi en buss som står på en lomme, hvis den svinger brått ut? Det blir skader på bil osv, men sjelden alvorlige skader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bussjåfører i Trondheim er ganske dårlige på trafikkultur, iallfall mange av dem. De har egne trafikklys, eller signal på eksisterende trafikklys. De skifter mellom  en strek og S, enkelte bussjåfører kjører på begge to! 

De kjører også ofte på rødt lys, til og med på grønn mann for gående. Jeg har selv måttet bråstoppe på vei over gata fordi en buss kjørte når jeg hadde grønn mann. 

Man bør ha mobil klar og filme hele tiden.  Bor selv ved hovedvei og ser hver eneste dag busser som kjører på rødt lys. Synd det ikke er kamera, da ville kommunen håvet inn bøter. Og kanskje spart noen liv også. 

Jeg har lurt på om enkelte har sertifikat i det hele tatt, en gang var det en bussjåfør som ga full gass, bråbremset når det var rødt lys, så full gass og bråbrems i neste kryss. Folk tviholdt seg til alt de bare kunne finne. Hva i all verden...

Anonymkode: 2980b...56b

På vei inn til bystasjonen i Bergen er det et overgangsfelt med rødt/grønt lys for gående. Her presser sjåførene seg ofte frem selv om det er grønt lys for gående.... 

• Liker 1
Skrevet
Fru-Krok skrev (19 timer siden):

Vedc60 km/t eler lavere faresonen har man vikeplikt for buss som kjøre ut fra holdeplass...

hvis (og når) bussen blinker seg ut ja. De skal blinke først, sjekke sin blindsone og deretter kjøre ut.

Anbefaler TS å skaffe seg et dashbordkamera, så filmes det hele tiden og man slipper å bruke ulovlige midler som mobil som sjåfør.

Anonymkode: aa57d...c19

• Liker 1
Skrevet

De fleste busser i området her, er det ganske greit å se om dørene er åpne eller lukket/er i ferd med å lukke seg. 

Er de åpne, kjører jeg. Er de i ferd med å lukke seg, eller har lukker seg, stopper jeg. 

Men ja, har sett mange kjipe situasjoner enten på grunn av idiotiske bussjåfører eller idiotiske bilister. 

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet

Ville sendt melding til busselskapet om dette, og konkretisert med adresse og klokkeslett for når dette har hendt. Forkjørsrett betyr ikke påkjørsrett og signal skal gis i god tid. 

Jeg senker farten forbi busser og har heldigvis aldri opplevd at de bare vrenger seg ut. Noen ganger har de begynt å blinke når jeg holder på å passere og da har de ventet. 

Bussene kan stå ganske lenge i disse lommene (for eksempel for å ta vente på tiden hvis de kjører raskere enn ruten tilsier) så å stå stille og vente er uaktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri opplevd dette som kjørende i trafikken. Ikke som passasjer heller. 

Det er utrolig. Jeg har 15 år som sjåfør i Oslo-området. Sett dette altfor mange ganger. 

• Liker 1
Gjest vintersolverv
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Personlig synes jeg det er bedre å gi gass for å komme forbi bussen. Når man faktisk er på siden av den når den legger seg ut. 

Anonymkode: f8c12...792

Problemet er at det kan plutselig velte passasjerer ut i veien foran bussen også....

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du ALDRI opplevd det? Da lurer jeg på hvor du kjører. Her i Bergens-området og øyene rundt skjer det HVER eneste busstur nesten.... Jeg ser det jo selv når jeg sitter på bussen, og jeg merker det når jeg kjører selv og kommer bak en buss. Hvordan forhindrer du å drepe noen ved å kjøre forsiktig forbi en buss som står på en lomme, hvis den svinger brått ut? Det blir skader på bil osv, men sjelden alvorlige skader. 

Nei jeg har ikke det, men bor heller ikke i Bergen ☺️ Har heller aldri opplevd det som passasjer i buss og tar de mye. 

Når det gjelder siste kommentar så snakket jeg om den som gasset på for å kjøre forbi og dermed risikerer å drepe en fotgjenger som går over veien før bussen har kjørt. 

Skrevet

Her i Bergen er det noen bussjåfører som gjør dette. Hver gang jeg passerer en buss på holdeplass, er jeg bare ekstra oppmerksom. Heldigvis har det aldri skjedd meg at han har blinket/kjørt ut mens jeg var på siden. Men har hørt flere som har kommet i vanskelige situasjoner pga det her. 

Jeg er en erfaren sjåfør og synes dette er like vanskelig som deg TS, helt naturlig. Det er en uting fra bussjåfører. Heldigvis gjør de færreste det. 

Anonymkode: a2ce4...565

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
TomBombadil skrev (4 timer siden):

Det er utrolig. Jeg har 15 år som sjåfør i Oslo-området. Sett dette altfor mange ganger. 

Bor ikke i Oslo heller. Min far er bussjåfør så jeg følger alltid godt med på bussene, men har aldri opplevd at de har svingt ut før blinklysene har stått på en stund. Det er kanskje travlere i de største byene og mer slurv der, men de yrkessjåførene jeg kjenner har jeg stor respekt for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 19.38):

De har forkjørsrett. 

Hold vikeplikten. 

Anonymkode: b6876...6a9

Til tross for dette så har ikke bussen påkjørselsrett.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bor ikke i Oslo heller. Min far er bussjåfør så jeg følger alltid godt med på bussene, men har aldri opplevd at de har svingt ut før blinklysene har stått på en stund. Det er kanskje travlere i de største byene og mer slurv der, men de yrkessjåførene jeg kjenner har jeg stor respekt for. 

Siden du ikke bor i Oslo eller Bergen, og det er fortalt at dette skjer ofte i Trondheim, så høres det ikke ut som du bor et spesielt trafikkert sted.

Skrevet

Jeg har opplevd dette 1 gang etter ca 2,5 år med lapp og kjøring. Jeg prøvde da å gasse på og kjøre forbi, men det ble ganske ubehagelig. Neste gang velger jeg å bremse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...