Gå til innhold

Når bussen hiver seg ut i sekundet se tar på blinklyset..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny sjåfør. Misliker sterkt å komme bak en buss som står ved bussholdeplassen. Pleier som regel ta det ekstra rolig og stopper gjerne selv om de ikke blinker seg ut. Dette til stor fortvilelse for trafikken bak og flere passasjerer som har klagd. Så har øvd meg på å være mer effektiv. Men idag står bussen helt i ro, ingen lys. Så jeg blinkee og legger meg godt på siden for å kjøre ut. Når jeg er på høyde med bussen blinker den plutselig og hiver seg ut?! Dette er jo akkurat det jeg frykter til vanlig. Gikk helt fint da avstanden var god. Men off. Er litt skjelven enda. 

Hva gjør dere i slike situasjoner? 

Anonymkode: 6e739...d05

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har angst for akkurat det samme! 

Anonymkode: ce1c7...ff6

• Liker 3
Skrevet

Noen bussjåfører er dessverre maktsjuke. De tror at de kan gjøre som de vil bare fordi vi skal vike for bussen når den kjører ut fra busslomme, MEN det mange av de glemmer er at loven like mye gjelder for dem om å ikke skape farlige situasjoner. 

Anonymkode: 77a1b...988

• Liker 5
Gjest vintersolverv
Skrevet

Ja dette er skummelt. Jeg er ekstra obs når jeg kjører forbi busser på grunn av det . En ide hadde kanskje vært  dashbordkamera og så gå til busselskapet med det som skjedde, evt. politiet om de ikke vil høre..?

Skrevet

Det der har jeg også irritert meg over.

Men det der er dessverre enda mer vanlig blant vanlige privatbilister. Jeg vil si at så få som en fjerdedel av bilister bruker blinklys riktig. De andre bruker det enten ikke i det hele tatt, eller de bruker det som bussjåføren TS nevner, de blinker idet de svinger / tar av.

Men hva i alle dager er det de tenker man blinker for? Skjønner de ikke at poenget er å signalisere til andre trafikanter at de kommer til å svinge om litt, slik at andre kan tilpasse seg? Tror de virkelig at blinklysene er for å signalisere "Her kommer jeg NÅ"?

Blir litt matt av sånt. Det er jo voksne folk, ofte med viktige ansvarsfulle jobber og ansvar for barn som åpenbart ikke skjønner noe så enkelt.

Skrevet

Da hiver du deg på fløyta, og fløyter som faen, mange ganger og laaaaaange fløyt. 

Anonymkode: 31480...d21

• Liker 4
Skrevet

Du bremser og slipper frem bussen

Anonymkode: b5056...cc6

• Liker 2
Skrevet

Er det 60km/t eller lavere har du vikeplikt for buss i rute ut fra bussholdeplass. Over 60km/t har du ikke vikeplikt. Og det skal bussjåførene vite. Men, har selv opplevd at buss har gjort det samme i 80 sone, kjørte ut av busslomme samtidig som blinklys ble satt på. Gjett om jeg måtte stå på bremsen!

Anonymkode: 8f793...884

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bremser og slipper frem bussen

Anonymkode: b5056...cc6

Personlig synes jeg det er bedre å gi gass for å komme forbi bussen. Når man faktisk er på siden av den når den legger seg ut. 

Anonymkode: f8c12...792

• Liker 1
Skrevet

Vedc60 km/t eler lavere faresonen har man vikeplikt for buss som kjøre ut fra holdeplass...

Skrevet

De har forkjørsrett. 

Hold vikeplikten. 

Anonymkode: b6876...6a9

• Liker 1
Skrevet

Enig, irriterer meg også og jeg har hatt lappen i 20 år. 

Bare å være defensiv og ta det med ro langs buss i busslomme, både over og under 60 sone. Så har du mulighet for å stoppe og slippe ut om den plutselig bestemmer seg for å kjøre. Drit i de bak deg, du er ansvarlig for å unngå farlige situasjoner rundt deg. 

Jeg tenker på busser litt som hormonelle travhester, litt uforutsigbare. 

Anonymkode: f390a...64a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har forkjørsrett. 

Hold vikeplikten. 

Jeg tror mange misforstår hi. Ikke snakk om å holde vikeplikt eller ikke, her er det snakk om busser som ikke gir signal i tide om at de skal kjøre. 5- eller 7-sekunders regel om å gi signal gjelder for alle, også busser. 

Anonymkode: f390a...64a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ny sjåfør. Misliker sterkt å komme bak en buss som står ved bussholdeplassen. Pleier som regel ta det ekstra rolig og stopper gjerne selv om de ikke blinker seg ut. Dette til stor fortvilelse for trafikken bak og flere passasjerer som har klagd. Så har øvd meg på å være mer effektiv. Men idag står bussen helt i ro, ingen lys. Så jeg blinkee og legger meg godt på siden for å kjøre ut. Når jeg er på høyde med bussen blinker den plutselig og hiver seg ut?! Dette er jo akkurat det jeg frykter til vanlig. Gikk helt fint da avstanden var god. Men off. Er litt skjelven enda. 

Hva gjør dere i slike situasjoner? 

De pleier det, derfor bremser jeg alltid ned for buss. Der det er opptil 60 kmt så er det bare å vente.

Anonymkode: 1e33e...6db

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De pleier det, derfor bremser jeg alltid ned for buss. Der det er opptil 60 kmt så er det bare å vente.

Anonymkode: 1e33e...6db

Tror jeg bare fortsetter som før jeg da, med å bare ta god tid her. For det som skjedde i går synes jeg var veldig ekkelt. 

Til alle som skriver at jeg ikke holdt vikeplikten: jo det gjorde jeg. Bussen ga ingen tegn til å skulle kjøre ut i veien før jeg var på god vei til å passere den! Og når den da kjører ut i samme sekund så er det en potebsielt veldig farlig situasjon.. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De har forkjørsrett. 

Hold vikeplikten. 

Handler ikke om dette i det hele tatt. Men bussjåføren skaper veldig farlige situasjoner av og til ved å blinke i det sekundet de tråkker på gassen. Det skal ikke være nødvendig for billister å stå stille bak bussen i tilfelle den vrenger seg ut uten forvarsel. Plutselig hjelper sjåføren en person med rullestol, da tar det gjerne et minutt før den får kjørt igjen. Det blir mye unødvendig kø det. Det er fullt lovlig å passere en buss i en busslomme når den ikke gir tegn til å kjøre ut. 

Anonymkode: 77a1b...988

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Personlig synes jeg det er bedre å gi gass for å komme forbi bussen. Når man faktisk er på siden av den når den legger seg ut. 

Anonymkode: f8c12...792

Det er veldig skummelt. Fler har dødd pga dette. Passasjereer som går av bussen og krysser veien rett foran bussen Jar blitt drept av biler som gasser på forbi bussen. 
bussen må egentlig ha 3 blink ut før bussen svinger ut i veien

Anonymkode: a12f7...e94

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er veldig skummelt. Fler har dødd pga dette. Passasjereer som går av bussen og krysser veien rett foran bussen Jar blitt drept av biler som gasser på forbi bussen. 
bussen må egentlig ha 3 blink ut før bussen svinger ut i veien

Anonymkode: a12f7...e94

Dette. Er heller litt ekstra forsiktig enn å risikere å drepe noen. Her synes jeg bussene er flinke da, og har aldri opplevd at de ikke blinker lenge før de beveger seg. 

Anonymkode: 79146...c9f

Skrevet

Jeg har egentlig innfunnet meg med at dette er modus operandi for alle bussjåfører, slik at jeg følger nøye med på dem. Er det ledig i motgående felt/feltet ved siden av, så legger jeg meg ut for sikkerhetsskyld.

Det er skremmende hvor mange elendige yrkessjåfører det finnes i Norge. Jeg har stått på tuta mot utrolig mange bussåfører som peiser inn i rundkjøringa rett foran meg, slik at jeg har måttet bremse mens jeg er inne i den, og bussen brøt vikeplikten sin.

• Liker 2
Skrevet

Bussjåfører i Trondheim er ganske dårlige på trafikkultur, iallfall mange av dem. De har egne trafikklys, eller signal på eksisterende trafikklys. De skifter mellom  en strek og S, enkelte bussjåfører kjører på begge to! 

De kjører også ofte på rødt lys, til og med på grønn mann for gående. Jeg har selv måttet bråstoppe på vei over gata fordi en buss kjørte når jeg hadde grønn mann. 

Man bør ha mobil klar og filme hele tiden.  Bor selv ved hovedvei og ser hver eneste dag busser som kjører på rødt lys. Synd det ikke er kamera, da ville kommunen håvet inn bøter. Og kanskje spart noen liv også. 

Jeg har lurt på om enkelte har sertifikat i det hele tatt, en gang var det en bussjåfør som ga full gass, bråbremset når det var rødt lys, så full gass og bråbrems i neste kryss. Folk tviholdt seg til alt de bare kunne finne. Hva i all verden...

Anonymkode: 2980b...56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...