Gå til innhold

Hvordan gjør jeg katten redd for biler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er ikke redd for noen ting. Ho har aldri skjønt at store, tunge ting kan skade ho. Skal begynne å ta ho ut litt utover våren (ho har ikke særlig med pels på ørene, så jeg venter til været er litt mildere her), men jeg er skikkelig redd for at ho ikke kommer til å forstå hvor farlige bilene er.

Vi bor i nærheten av en vei som er ganske trafikkert visse tider på døgnet, ellers er den ganske rolig. Men jeg kan ikke alltid stole på at bilistene vil se ho, selv om ho har refleksbånd. Så hvordan går jeg fram for å lære gullet mitt at ho ikke kan legge seg rett ned forran store farlige ting. Det er det ho gjør sålangt når vi kommer trampende inn etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du får noen gode svar, for jeg har det samme problemet med en av kattene mine. Vi bor et stykke fra trafikert vei, men de få gangene han går ned til veien, legger han seg gjerne midt i veibanen. Skjønner tydeligvis ikke at trafikk er farlig, og jeg er veldig redd for at han skal bli påkjørt.

Skrevet

Min pus ble flat på motorveien før han rakk å bli redd for trafikk...

Survival of the fittest? Men det var jo min feil at jeg ville ha katt og samtidig bodde så nærme trafikert vei. Nå har jeg ikke katt, det er for trafikert til at jeg synes det er riktig.

Skrevet

Katten min er av og på, av og til veldig redd, mens andre ganger er hun som et medlem av Jackass og spurter over veien rett foran biler. Så da blir jeg dritnervøs, og kjefter på henne :frustrert:

Leste en gang om en som bodde på landet som hadde fått en omplassert katt som hadde tidligere vært innekatt. Han måtte "kjøre på" katten for at han skulle skjønne at det var dumt å stå midt i veien. Han tok bilen sakte-sakte og dultet borti katten et par ganger til den hadde lært at den måtte flytte seg. Kan nok ikke anbefale dette trikset, jeg hadde iallefall ikke turt. Kanskje det går an med sykkel?

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg har heller ikke noe dressur på hvordan katten din skal lære seg hva som er farlig eller ikke, men den blir mer påpasselig med alderen.

Katter bør egentlig ikke gå ut alene på egenhånd før de er rundt 7-8 mnd for de har ikke utviklet rettningsans og alle faresignalene før den tid.

Skrevet

Jeg vet ikke om man KAN lære katter det, jeg. Vi har noen ganger prøvd å "skremme" katten vår om han sitter midt foran bilen når vi skal noe sted, men han blir ikke redd. Han flytter seg gjerne - saaakte - når bilen kjører, men kan like gjerne løpe ut foran den som bak når vi kommer inn på tunet. Heldigvis er det nesten ikke biler her, og lav fart, da vi bor i enden av en gårdsvei. Han har aldri beveget seg nærmere hovedveien enn 100 m.

Tror ikke "dumdristige" og modige katter er mer utsatt enn andre heller, bestandig. Jeg har noen bekjente som bor rett ved en kjempetrafikkert vei - de har tre-fire store, tøffe katter, og har hatt dem i årevis. De har aldri noensinne fått en katt overkjørt, såvidt jeg vet. Andre igjen mister den ene katten etter den andre, selv om de bor lenger fra vei osv.

Jeg tror det kan ha noe å si hvordan det er rundt veien også. Katter liker visst å ligge i nærheten av veien for å få oversikt over byttedyr som krysser den. Om sommeren liker de kanskje å ligge og varme seg på asfalten, og om det er gjengrodd ellers er veien det mest framkommelige alternativet når de er ute på vift...

Skrevet

Katten min er åtte måneder nå, så ho er ikke så liten lenger, men fortsatt like uredd alt som beveger seg...

Er litt vanskelig dette her...

Men, men. Det er fortsatt ett par måneder igjen til jeg har tenkt å begynne utetrening. Vil som sagt at det skal bli litt varmere først, siden ho ikke har særlig med pels på ørene.

Kanskje jeg klarer å finne en bok om det på biblioteket eller dyrebutikken.

Tusen takk for tips og råd :)

Skrevet

Det var såpass mildt ute i dag at jeg rett og slett prøvde med katten ute. Det var ti minutter med litt sånn skummel, men spennede opplevelse for ho.

Vi får bare ta dette steg for steg. Det er ikke så trafikkert her, så jeg får bare ta sjansen på at ho lærer seg at biler er farlige etterhvert. Så skal vi sikre ho så godt som mulig med refleksbånd for at eventuelle bilister kan se ho på kvelden.

Ho er øremerka, så dersom noe skjer, er vi litt mer sikret om noen tar ho med til dyrlegen etter en ulykke.

Nå skal vi prøve å være ute litt på de dagene været er varmt nok, sånn at ho er trygg på seg selv utendørs til sommeren. Det er vel mer skummelt for meg enn for ho dette...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

En jeg kjenner som bor midt i en uoversiktlig sving med mange råkjørere valgte å fotfølge katten ute i begynnelsen, og hver gang den la seg ned i veien løp han og skremte den vekk derfra. Det er noen år siden, og katten lever enda, så det virket tydeligvis. Ellers kan man også prøve å skremme katten vekk fra sin egen bil, når den er i gang og katten kommer for nærme, som regel holder det å tute og ruse motoren litt.

Grunnen til at katter liker å ligge i veien er dette med oversikt, i tillegg til at det gjerne er varmere på grus/asfalt om sommeren. Men det er ikke nødvendigvis farlig, mine katter liker å ligge på grusen, men løper lenge før bilene kommer.

Gjest Aurélie
Skrevet

I barndommen hadde familien min endel skogkatter og de hadde en lei tendens til å vandre oppover i skogen mot hovedveien og bli overkjørt. Men det var inntil fatter'n fikk ideen om å herde de fra vi fikk de som kattunger, og det ble gjort ved at vi tok de opp til hovedveien, stod i veigrøfta med katten i armen mens det stadig føyk biler forbi. Kattene ble vettskremte, og unngikk for ettertiden biler så langt det lot seg gjøre.

Skrevet

Til alle dere som prøver å gjøre kattene deres redde for biler: lykke til :)

Jeg synes det er trist å se på alle de døde dyrene som ligger langs veibanen. Og jeg håper jeg aldri kjører på et dyr, uansett hvilken art det er. Så nok en gang; lykke til og jeg håper dere får det til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...