AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Det virker som henting og levering blir en evig diskusjon mellom meg og far. Han bor for øyeblikket 17 minutter unna meg. Sønnen bor 100 % hos meg, men skal nå ha dagssamvær med far annenhver lørdag. (Går ikke inn på hvorfor og grunn, dette er bestemt av retten) Han har samvær fra kl 9-18. Jeg mener det er han som skal stå for henting og levering. Det er vel samværs forelder som skal stå for henting og levering ? Men kostnadene fordeles ut ifra samme fordeling som bidraget blir fordelt ? Eller har jeg misforstått noe her ? Isåfall skal jeg sto for 25-50 kr i mnd for kostnadene og far henter og leverer. Han tjener 3x det jeg tjener. Jeg forstår ikke hvorfor dette er noe han skal si seg uenig i, og dra opp for diskusjon gang på gang. Han gir ingen grunn for hvorfor han vil at vi skal dele på det, bare at han syns det er mest fair. Hvordan løser dere andre det? Når det er snakk om så korte samvær og avstanden egentlig ikke er så stor mellom foreldrene ? Er det flere som har en løsning med at det kun er samværsforelder som henter og leverer ? Anonymkode: 24592...a7a
Surriball Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Oi. Det er snakk om et kvarter. Ta nå den turen og lever ungen. Du kan jo alltids spørre om ikke faren kan levere, men dette er ikke noe jeg hadde giddet å lage styr utav. 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Vet ikke hva som er rett ift loven her. Barnefar er sikkert en drittsekk. Men når det er så lite samvær, er det ikke best for sønnens skyld at du gjør alt du kan for å tilrettelegge for samvær og deler på det hvis det er det som skal til for å unngå krangling? Ikke telle 10-kroninger. Anonymkode: 909a7...1e0 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 En leverte og en hebtet, enkelt og greit Anonymkode: 13d12...77b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Surriball skrev (5 minutter siden): Oi. Det er snakk om et kvarter. Ta nå den turen og lever ungen. Du kan jo alltids spørre om ikke faren kan levere, men dette er ikke noe jeg hadde giddet å lage styr utav. Det er ikke jeg som lager styr av dette. Jeg spør om noen har kunnskap eller erfaring rundt dette.. Anonymkode: 24592...a7a
litle_my Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er vel samværs forelder som skal stå for henting og levering ? Men kostnadene fordeles ut ifra samme fordeling som bidraget blir fordelt ? Eller har jeg misforstått noe her ? Anonymkode: 24592...a7a https://www.nav.no/fordele-reisekostnader Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforelder som skal hente og bringe og kostnadene deles. Nettopp det med deling er vel grunnen til at mange velger å heller dele på henting og bringing. 2
Surriball Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er ikke jeg som lager styr av dette. Jeg spør om noen har kunnskap eller erfaring rundt dette.. Anonymkode: 24592...a7a Min erfaring er at det ikke lønner seg å telle kroner og minutter når det er snakk om så kort. Da bare gjennomfører man enkelt og greit for barnets skyld 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 Surriball skrev (1 time siden): Min erfaring er at det ikke lønner seg å telle kroner og minutter når det er snakk om så kort. Da bare gjennomfører man enkelt og greit for barnets skyld Ja, opplagt at faren skal hente og levere. Det kan han gjennomføre enkelt og greit for barnets skyld. Han som ser barnet så lite . Anonymkode: de278...f43 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan løser dere andre det? Når det er snakk om så korte samvær og avstanden egentlig ikke er så stor mellom foreldrene ? Er det flere som har en løsning med at det kun er samværsforelder som henter og leverer ? Han kan hente når han skal ha samvær, og du kan hente når ungen skal hjem. Da vet du også at han faktisk kommer hjem til avtalt tid. Ja, det heter seg at samværsforeldren er ansvarlig for henting og levering om ikke annet er avtalt. Men om du henter når gutten skal hjem, vil AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men kostnadene fordeles ut ifra samme fordeling som bidraget blir fordelt ? Eller har jeg misforstått noe her ? Isåfall skal jeg sto for 25-50 kr i mnd for kostnadene og far henter og leverer. Han tjener 3x det jeg tjener. Jeg forstår ikke hvorfor dette er noe han skal si seg uenig i, og dra opp for diskusjon gang på gang. Han gir ingen grunn for hvorfor han vil at vi skal dele på det, bare at han syns det er mest fair. Joda, kostnadene skal deles etter inntekt (samme som for bidrag om det er satt via nav). Om du henter når ungen skal hjem, gjør dere halve 'jobben' det er med frakt av barnet. Da kan dere egentlig bare se bort fra fordeling av kostnaden da den bli liten. Det blir også en mindre ting for dere å 'ta opp/krangle om'. Jeg gjorde det på den måten da det var aktuelt. Det var også retten som hadde satt samværet da. Og han er også av den gjerrige sorten som skal telle hver krone som kan gå i hans favør. Anonymkode: 750c4...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 Her var det også bare timessamvær bestemt av retten og jeg forholdt meg til at det var samværsforelder som skulle hente og levere, selv om han også diskuterte på det. Vi bodde 5 min gange fra hverandre. For min del handlet dette både om at jeg hadde så lite avlastning at jeg synes det var det minste faren kunne bidra med og i tillegg hadde vi så høyt konfliktnivå og skremmende episoder som gjorde det krevende for meg å være ved farens bopæl. Han hadde utsatt oss for skremmende opptrinn og hendelser som jeg mente det var mindre risiko at ville gjenta seg om han leverte barnet også. (Jeg fikk ptsd etter så mye som hadde med han å gjøre). Anonymkode: b5e09...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå