Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 25 uker på vei og jobber i barnehage. Har fått tilrettelegging på jobb så langt det lar seg gjøre men siste mnd har jeg blitt mer og mer plaget med kynnere når jeg er på jobb, blitt verre siste uken. Hver gang jeg reiser meg opp fra gulvet, kynnere.. hver gang jeg skal rydde leker, kynnere.  Hver gang jeg tar brå bevegelser for å feks stoppe krangel blandt unger, kynnere.. uansett hva jeg gjør i arbeidshverdagen får jeg masse kynnere. Hadde jeg hodt tellingen ville jeg sagt jeg hadde hatt 30-50 kynnere hver dag på jobb. Dette er utrolig slitsomt jeg jeg blir selvsagt bekymret for om det kan sette igang for tidlig fødsel. 

Jeg har som sagt allerede tilrettelagt på jobben, men er det slik at jeg kan kvalifisere til 100% svangerskapspenger og heller holde meg hjemme? 

Anonymkode: 7d21a...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 100% sykemelding fra ca samme uke begge gangene av samme grunn

Anonymkode: 4fefa...331

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk 100% sykemelding fra ca samme uke begge gangene av samme grunn

Anonymkode: 4fefa...331

Føler ikke det er rett med sykemelding da jeg er frisk ellers.

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde samme utfordringer som deg ved mitt forrige svangerskap, jeg startet med å jobbe redusert i samråd med jordmor og lege. De var veldig tydelig på at jeg ikke skulle pushe meg for mye og var tydelig på at sykmelding var det eneste rette. Hadde tett dialog med lege hele veien og til slutt satt han ned foten med beskjed om at jeg ikkje fikk jobbe mer. Gikk da ut i 100 % sykmelding. Jeg jobbet halve dager en periode og var heldig med at det var mulig.

Anonymkode: f7028...e11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg følte det samme og jobber som lærer. Ble sykmeldt 50% da jeg i tillegg til kynnere fikk kraftige mensmurringer om natta rundt uke 26. Det var litt rart å være sykmeldt bare pga det når jeg følte meg frisk ellers, har aldri vært sykmeldt før, men det hjalp fra dag 1. Vet dessverre ikke om jobben din kvalifiserer til svangerskapspenger, så er ikke helt det du spurte om.

Anonymkode: dcdfa...c6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei, jeg er 25 uker på vei og jobber i barnehage. Har fått tilrettelegging på jobb så langt det lar seg gjøre men siste mnd har jeg blitt mer og mer plaget med kynnere når jeg er på jobb, blitt verre siste uken. Hver gang jeg reiser meg opp fra gulvet, kynnere.. hver gang jeg skal rydde leker, kynnere.  Hver gang jeg tar brå bevegelser for å feks stoppe krangel blandt unger, kynnere.. uansett hva jeg gjør i arbeidshverdagen får jeg masse kynnere. Hadde jeg hodt tellingen ville jeg sagt jeg hadde hatt 30-50 kynnere hver dag på jobb. Dette er utrolig slitsomt jeg jeg blir selvsagt bekymret for om det kan sette igang for tidlig fødsel. 

Jeg har som sagt allerede tilrettelagt på jobben, men er det slik at jeg kan kvalifisere til 100% svangerskapspenger og heller holde meg hjemme? 

Jeg ble sykemeldt, men pga flere barn hjemme så ble det ikke mer ro. Dette var koronatider og barna var hjemme. 

Så for meg ble det fra kynnere til premature rier. Så min erfaring er at kroppen forteller deg at du trenger mer ro. Dette går nok på sykemelding, da jobben din har tilrettelagt alt den kan. 

Anonymkode: 1614d...afb

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du er jo ikke «frisk» fra kynnere? Hvorfor er sykemelding feil? Det er at du ikke klarer utføre jobben din evt, ikke at det er nødvendigvis skadelig for fosteret. 

Anonymkode: c2df2...5fa

Skrevet

Jeg fikk sykemelding fra uke 24 av samme grunn, men 50% så jeg følte jeg fikk «det beste av to verdener» med litt kortere arbeidsdager og samtidig nok tid til hvile. Hvordan man organiserer sykemeldingen er jo opp til deg og arbeidsplassen, men jeg fikk det sånn at jeg fikk kortere dager! Det hjalpz

Var inne til sjekk på sykehuset pga mistanke om rier i samme periode, så man skal ta det litt på alvor! 

Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger da jeg jobbet i barnehage pga. hyppige kynnere og ikke mulighet for å tilrettelegge. Var vel fra uke 32 om jeg ikke husker feil. Jordmor skrev en grundig og detaljert søknad. Blant annet begrunnet hun det med at kynnerne kunne føre til premature rier og prematur fødsel men at de ikke var til fare for mor og dermed var ikke sykemelding aktuelt da jeg ellers var frisk og uten vesentlige plager. 

Anonymkode: 8253d...ba2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 21.11):

Jeg fikk svangerskapspenger da jeg jobbet i barnehage pga. hyppige kynnere og ikke mulighet for å tilrettelegge. Var vel fra uke 32 om jeg ikke husker feil. Jordmor skrev en grundig og detaljert søknad. Blant annet begrunnet hun det med at kynnerne kunne føre til premature rier og prematur fødsel men at de ikke var til fare for mor og dermed var ikke sykemelding aktuelt da jeg ellers var frisk og uten vesentlige plager. 

Takk for svar. Er det noe mer jeg må be jordmor skrive i skjema? Som feks at det anbefales full svangerskapspenger? 

Skrevet

Jeg fikk hyppigere kynnere ved den samme aktiviteten du beskriver (opp/ned fra gulv, brå bevegelser for å avverge konflikter, løft, påkledning osv). I skjema skrev jordmor at jeg måtte unngå slike aktiviteter samt at når kynnerne kom så måtte jeg få mulighet til å trekke meg tilbake på skjermet område og ligge/hvile til de gikk over. Det kunne jo ikke arbeidsgiver tilrettelegge for til den grad som jordmor beskrev var nødvendig. Tror det skrives inn anbefalt prosent i skjema, så hun skrev vel 100% ja. 

Men for min del så var det jordmor som anbefalte svangerskapspenger, ikke jeg som foreslo det. Jeg tror hun visste godt hvor detaljert hun måtte være i beskrivelsen for at det skulle bli innvilget da jeg har hørt om flere som ikke får svangerskapspenger for lignende yrker/årsaker. Jeg hadde ikke hatt noe sykemelding i forkant. 

Skrevet

Tror det er viktig du tar det store antallet kynnere på alvor. Vet om andre som er sykemeldt 50% med kontorjobb pga. kynnere i slutten av 2.trimester. 

Anonymkode: bc702...b63

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 23.09):

Jeg fikk hyppigere kynnere ved den samme aktiviteten du beskriver (opp/ned fra gulv, brå bevegelser for å avverge konflikter, løft, påkledning osv). I skjema skrev jordmor at jeg måtte unngå slike aktiviteter samt at når kynnerne kom så måtte jeg få mulighet til å trekke meg tilbake på skjermet område og ligge/hvile til de gikk over. Det kunne jo ikke arbeidsgiver tilrettelegge for til den grad som jordmor beskrev var nødvendig. Tror det skrives inn anbefalt prosent i skjema, så hun skrev vel 100% ja. 

Men for min del så var det jordmor som anbefalte svangerskapspenger, ikke jeg som foreslo det. Jeg tror hun visste godt hvor detaljert hun måtte være i beskrivelsen for at det skulle bli innvilget da jeg har hørt om flere som ikke får svangerskapspenger for lignende yrker/årsaker. Jeg hadde ikke hatt noe sykemelding i forkant. 

Takk for svar. Jeg gikk ut i svangerskapspenger for 2 dager siden. Jordmor skrev en detaljert tilretteleggingsskjema og arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge.  Har ikke fått innvilget fra nav, men jordmor sier hun skal få det gjennom om dem blir vanskelige

Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...