Gå til innhold

Blir det bedre?? Unghund…..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 hunder, en eldre hannhund og en unghund på 10 mnd (tispe). Nå er tispen begynt å bli skikkelig bitch inne, det handler nok om rang. Hun vokter den andre hunden og ryker i han, nå har hun begynt å gjøre dette mot katten også!! Han tar det med fatning og utfordrer ikke og svarer ikke tilbake. Jeg prøver å stoppe/forebygge så godt som jeg kan. Tispen er grei ellers, vi trener lydighet og agility og hun fungerer fint rundt hunder ellers. De har aldri fått mat sammen og hun er i bur når de er alene. Vil det gå seg til? Akkurat nå synest jeg bare at hun er grusom😬😬

Anonymkode: 70992...eb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun løpetid, er hun på vei til å få første løpetid nå, eller hadde hun løpetid 1-3 mnd siden? 

Anonymkode: 0495d...c5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hun løpetid, er hun på vei til å få første løpetid nå, eller hadde hun løpetid 1-3 mnd siden? 

Hun har hatt løpetid før jul, og endret seg litt etter dette. Ble liksom litt skarpere på en måte.

Skrevet

Dette gjør ene katten min når han er sulten, kjeder seg eller vil ut, og det handler ikke om rang. Tipper hun er en hormonbunt med kort lunte akkurat nå,  og at mye kan forandre seg ettersom hun vokser til. Det jeg har gjort er å gi de to andre kattene mine trygge plasser å være så de kan komme seg bort  fra "angriperen". For katten din i alle fall er jo det en enkel sak å få til da hunder ikke kan klatre i et kloretre f.ex. Og om den andre har f.ex. et bur å legge seg i, så vil hun ikke prøve seg da det eneste stedet  hun kommer inn i den trygge "hulen" er i front.

Anonymkode: 4434a...49a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette gjør ene katten min når han er sulten, kjeder seg eller vil ut, og det handler ikke om rang. Tipper hun er en hormonbunt med kort lunte akkurat nå,  og at mye kan forandre seg ettersom hun vokser til. Det jeg har gjort er å gi de to andre kattene mine trygge plasser å være så de kan komme seg bort  fra "angriperen". For katten din i alle fall er jo det en enkel sak å få til da hunder ikke kan klatre i et kloretre f.ex. Og om den andre har f.ex. et bur å legge seg i, så vil hun ikke prøve seg da det eneste stedet  hun kommer inn i den trygge "hulen" er i front.

Anonymkode: 4434a...49a

Ja, katten klarer seg alltids😄 og jeg prøver å skjerme de andre mot dette og stoppe slik oppførsel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun har hatt løpetid før jul, og endret seg litt etter dette. Ble liksom litt skarpere på en måte.

Kanskje har hun en grad av innbilt svangerskap? Noen tisper kan bli litt skarpere i denne tiden, og være litt mer på det og skulle forsvare ressurser. Jeg ser det på én av tispene mine rundt 2mnd etter løpetid. Hun er litt mer usikker/trenger litt mer plass. Hun flyr ikke på den andre tispa, men kan være litt raskere med å knurre for å ressursforsvar plassen sin enn tidligere, for eksempel. Her er det ikke noe problem fordi hun reagerer ikke sterkere/over hva som er innenfor normalen hos hunder som ønsker å ligge alene/ha tyggebein i fred, og det går ikke ut over husfreden, men jeg ser alltid at det er en endring i denne perioden.

Tispa di e også i den alderen hvor hun går gjennom kjønnsmodning. Mye hormoner i sving.

Når du sier "flyr på", hva mener du da? I hvilke situasjoner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje har hun en grad av innbilt svangerskap? Noen tisper kan bli litt skarpere i denne tiden, og være litt mer på det og skulle forsvare ressurser. Jeg ser det på én av tispene mine rundt 2mnd etter løpetid. Hun er litt mer usikker/trenger litt mer plass. Hun flyr ikke på den andre tispa, men kan være litt raskere med å knurre for å ressursforsvar plassen sin enn tidligere, for eksempel. Her er det ikke noe problem fordi hun reagerer ikke sterkere/over hva som er innenfor normalen hos hunder som ønsker å ligge alene/ha tyggebein i fred, og det går ikke ut over husfreden, men jeg ser alltid at det er en endring i denne perioden.

Tispa di e også i den alderen hvor hun går gjennom kjønnsmodning. Mye hormoner i sving.

Når du sier "flyr på", hva mener du da? I hvilke situasjoner? 

Jeg ser at hun «provoserer» med å stirre før hun flyr på den andre hunden. Det kan gjerne være dersom han kommer for å hilse på meg, eller katten går forbi sofaen osv. Hun har ikke vist tegn til ressursforsvar på verken liggeplass eller meg tidligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser at hun «provoserer» med å stirre før hun flyr på den andre hunden. Det kan gjerne være dersom han kommer for å hilse på meg, eller katten går forbi sofaen osv. Hun har ikke vist tegn til ressursforsvar på verken liggeplass eller meg tidligere.

Stirringen er ikke provokasjon, men et signal.

Kan høres ut som ressursforsvar av deg/liggeplass. 

Ressursforsvar over det normale er som oftest et tegn på usikkerhet/stress, og et behov for å kontrollere omgivelsene. Vær i forkant så hun ikke får utvist ressursforsvar. Ser du at hun stirrer, avleder du. 

Men først bør du ta henne med til veterinær for å utelukke fysiske plager. Kanskje er det bare masse hormoner i sving, eller kanskje har hun vondt noe sted. Nevn at hun hadde første løpetid før jul.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...