AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Jeg var på visning i en eldre enebolig i sommer sammen med et familiemedlem som så etter hybel. Scenarioet var dette: felles kjøkken / bad . Med gammel og dårlig standard. Smått var det også. Det var en liten stue . Her skulle huseier dele av rommet ( som to soverom ) Hvordan sa hun ikke . Så en reell stue falt da bort. Det var ett lite soverom på samme plan i tillegg . Utrolig smått. Hun hadde satt inn en solseng 🙄, og rommet manglet en dør med lås. Kun en skyvedør. Nede i kjelleren ( med en trapp kun de modige er komfortable med ) var det felles vaskerom . I denne kjelleren skulle vaskerommet halveres for å lage enda et hybelrom . Husker ikke om det var vinduer der. Nå ser jeg på Finn at denne utleieren leier ut rom igjen. Hun er utenlandsk og kjenner kanskje ikke til regler osv...jeg vet ikke. Da mitt familiemedlem gav beskjed at det ikke var aktuelt ,fikk vi null tilsvar tilbake. Det i seg selv føltes litt useriøst. Under visningen vi var på fortalte hun at soverommet uten ordentlig dør,skulle leies ut til en mann på over 70...og den ene halvdelen av stuen ( som ennå ikke da var avdelt) til en student. Vi takket nei,fordi alt føltes feil. Det er ikke innafor det her ??? Burde ikke slikt meldes et sted ? I det minste som bekymring ? Jeg reagerte ,som sagt, da jeg så hun annonserte igjen... Eller er det jeg som ikke har snøring ? Anonymkode: 8ced8...5d5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Bare å melde Anonymkode: 23abd...639 3
Vaffelhunden Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Det er vel egentlig bare tilbud og etterspørsel som avgjør om standarden er bra nok. Hvis dere finner noe konkret, som f.eks manglende rømningsvei, så er det bare å melde inn til relevant myndighet. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Hvor melder man slikt ? Anonymkode: 8ced8...5d5
Traktor Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da mitt familiemedlem gav beskjed at det ikke var aktuelt ,fikk vi null tilsvar tilbake. Det i seg selv føltes litt useriøst. Hvorfor skulle dere få tilsvar på dette? 11
tenkselv Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 Hverken dårlig standard eller manglende lås på dør (i felles bolig) er ulovlig. Hybelrommet i kjelleren kan være ulovlig. Du kan selvsagt sende melding til kommunens teknisk etat/bygningskonstruksjoner. Uansett er dere ikke part i saken, og får ingen informasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 tenkselv skrev (29 minutter siden): Hverken dårlig standard eller manglende lås på dør (i felles bolig) er ulovlig. Hybelrommet i kjelleren kan være ulovlig. Du kan selvsagt sende melding til kommunens teknisk etat/bygningskonstruksjoner. Uansett er dere ikke part i saken, og får ingen informasjon. Om kommunen setter i gang oppfølging har man krav på innsyn i saken. Anonymkode: 7c20c...2f1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Jeg skjønte ikke hva dere skulle melde her jeg? Det er ikke ulovlig med små rom og dårlig standard, ellers så fortalte hun deg om noen fremtidsplaner, som enda ikke var satt ut i livet enda. Du husket ikke om det var vindu, kanskje var det det? Hva er det som skulle være ulovlig? Anonymkode: 1563a...683 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om kommunen setter i gang oppfølging har man krav på innsyn i saken. Anonymkode: 7c20c...2f1 Nei, utenforstående har ikke rett til innsyn i internt arbeid i kommunen. De blir selvsagt heller ikke holdt informert. Vedtak er offentlige, så de kan vi alle se. Anonymkode: 5ff21...058 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, utenforstående har ikke rett til innsyn i internt arbeid i kommunen. De blir selvsagt heller ikke holdt informert. Vedtak er offentlige, så de kan vi alle se. Anonymkode: 5ff21...058 Nevnte aldri interne dokumenter, men om de setter i gang oppfølging kommer de til å sende brev som vil være offentlige. Anonymkode: 7c20c...2f1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nevnte aldri interne dokumenter, men om de setter i gang oppfølging kommer de til å sende brev som vil være offentlige. Anonymkode: 7c20c...2f1 Saksgang er offentlig, men det betyr ikke ar den som meldes holdes orientert. Følger de med på kommunens postjournal og vedtak finner de etterhvert offentlig informasjon. Anonymkode: 5ff21...058
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Saksgang er offentlig, men det betyr ikke ar den som meldes holdes orientert. Følger de med på kommunens postjournal og vedtak finner de etterhvert offentlig informasjon. Anonymkode: 5ff21...058 Det har jeg heller ikke sagt, men man kan få innsyn i saksgangen om man ber om det. Anonymkode: 7c20c...2f1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 Traktor skrev (6 timer siden): Hvorfor skulle dere få tilsvar på dette? Fordi det er vanlig høflighet å svare på meldinger. Min tanke med innlegget her er å få innspill. Magefølelsen sier at det er urent mel i posen der. Og at huseier leier ut uten oppgi rett regnskap til skatteetaten. Og det har jo ikke jeg noe med. Men 4 hybler i en liten enebolig på toppen 60 m2 virket sært. Hvor mye var på halv tolv. Og hvis det var vindu i vaskekjelleren , så kan det ikke vært stort. Og hvertfall ikke en rømningsvei. Det var et eldre hus . Men nå vet jo ikke jeg hva som har blitt gjort siden i sommer, så jeg kan jo ikke akkurat melde inn en magefølelse 🤪 Anonymkode: 8ced8...5d5
Traktor Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er vanlig høflighet å svare på meldinger. Så da skulle du svart på meldingen hennes igjen, også har dere det gående i all evighet? At du takker nei til en bolig, er da ikke noe å svare tilbake på? Endret 4. februar 2024 av Traktor 5 1
Traktor Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi det er vanlig høflighet å svare på meldinger. Min tanke med innlegget her er å få innspill. Magefølelsen sier at det er urent mel i posen der. Og at huseier leier ut uten oppgi rett regnskap til skatteetaten. Og det har jo ikke jeg noe med. Men 4 hybler i en liten enebolig på toppen 60 m2 virket sært. Hvor mye var på halv tolv. Og hvis det var vindu i vaskekjelleren , så kan det ikke vært stort. Og hvertfall ikke en rømningsvei. Det var et eldre hus . Men nå vet jo ikke jeg hva som har blitt gjort siden i sommer, så jeg kan jo ikke akkurat melde inn en magefølelse 🤪 Anonymkode: 8ced8...5d5 Mitt innspill: pass dine egne saker og kom deg videre i livet! Hvorfor går du å tenker på dette over ett halvt år etter du var på visning? Driver dere fortsatt å sender meldinger frem og tilbake, siden dette etter ditt syn er vanlig høflighet? Endret 4. februar 2024 av Traktor 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 Traktor skrev (1 minutt siden): Så da skulle du svart på meldingen hennes igjen, også har dere det gående i all evighet? At du takker nei til en bolig, er da ikke noe å svare tilbake på? Ikke en evighet. Vi har nok forskjellig oppfatning av høflighet. Anonymkode: 8ced8...5d5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 Traktor skrev (1 minutt siden): Mitt innspill: pass dine egne saker og kom deg videre i livet! Det kan jeg være enig i. Anonymkode: 8ced8...5d5
Traktor Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke en evighet. Vi har nok forskjellig oppfatning av høflighet. Anonymkode: 8ced8...5d5 Når tar det slutt da? 1
bvp Skrevet 4. februar 2024 #20 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det er vanlig høflighet å svare på meldinger. Anonymkode: 8ced8...5d5 Du skøyer med oss nå? Når ble det vanlig høflighet at utleier svarer når potensiell leietager sier leie ikke er aktuelt? Da må også utleier forvente svar når vedkommende gir svar til den som ikke ville leie også, og så gi ett nytt svar og så er det i gang. Hjelp jeg må si opp jobben for jeg har mer enn nok med å sende og motta svar fra alle jeg noen gang har vært i kontakt med på mail og telefon. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå