Gå til innhold

Vond korsrygg og lite søvn - hvordan fikk dere tilrettelegging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Ville sjekke med andre her. Jeg er gravid i uke 23 og sliter veldig med korsryggen og søvn. Jeg har ikke hatt noen sykemelding eller egenmeldinger tidligere i svangerskapet, men kjenner nå at jeg sliter veldig på jobb. Jeg har en stillesittende jobb på et kontor, men sliter mest med ryggen når jeg sitter stille eller står. Det hjelper litt når jeg ligger på siden eller etterhvert når jeg har vært litt i bevegelse som jeg kan gjøre hjemme. I tillegg så hjelper det ikke med lite søvn da jeg nesten sovner på jobb gjennom dagen. Er det andre i lignende type stilling som har slitt med det samme og hvilken tilrettelegging fikk dere eventuelt satt inn? Jeg ser ikke helt at det er mulig med tilrettelegging her siden jeg har en jobb hvor jeg må være rundt plassen min fra kl 8-16 (kun fasttelefon der, er en resepsjon). 
Har noen blitt sykemeldt en kort periode bare for å komme seg igjen og sovet? 
Jeg har hatt behandling hos naprapat forrige måned 2 ganger og fått øvelser jeg gjør ellers, men jeg kan ikke gjøre de på jobb. Blir litt for dyrt hvis jeg skal dit ofte, og hun har sagt at det er ikke så mye man får gjort med det annet enn å gjøre øvelser og holde seg i aktivitet - dette gjør jeg også ellers. 

Jeg skal ta dette opp med legen min selvsagt da jeg kjenner det begynner å slite veldig på meg, men ville bare sjekke om andre har opplevd lignende i graviditeten og om dere eventuelt fikk tilrettelegging. Eventuelt om man fikk en kort sykemelding bare for å komme seg på grunn av søvnmangelen. Har aldri tatt en sykedag tidligere før eller under så det sitter langt inne å gjøre det også. 

Anonymkode: e7bb7...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noen tips til deg, omtrent like langt på vei og litt plaget her også. Men er du sikker på at det ryggen og ikke bekkenet som gir plager? Trodde det var korsryggen her også, men kan kanskje se ut til at det er bekkenet som er problemet, uten at det nødvendigvis hjelper så mye å høre. 🙈 

Har søkt opp litt øvelser i forbindelse med sårt bekken og noen av de ser ut til å hjelpe litt på for min del. 

Anonymkode: cd72d...cdc

Skrevet

Det er jo ingen grunn til at du skal pushe deg spesielt hardt fremover, og søvnmangelen blir sannsynligvis ikke bedre. Ryggen blir sannsynligvis vondere jo større magen blir, så jeg ville forberedt meg på å kaste inn håndkleet snart, eller i hvert fall å bli delvis sykmeldt. Dette er ikke tiden for å være flink pike, kroppen din holder på å lage et helt nytt menneske og det kan være helvetes tøft. Man skal ha lavere terskel for å si at nok er nok når man er gravid, IKKE høyere.

Anonymkode: 88288...f50

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hørt med legen om å jobbe litt mindre.

Og hvis ryggen tåler det,  forsøk disse øvelsene: https://www.vondt.net/5-ovelser-bekkenlosning/ (gjerne forsiktig første gang med færre repetisjoner)

Anonymkode: 5282d...3f2

Skrevet

Jepp, hadde/har det akkurat sånn. Men til forskjell fra deg er det ikke krise om jeg går vekk fra telefonen i min jobb, jeg bare ringer opp igjen hvis noen har ringt. For min del er det veldig viktig å bevege seg og gå små turer gjennom dagen, eller opp og ned trappene. Vi har også et hvilerom hvor jeg kan legge meg ned. Det er drepen for ryggen å sitte lenge. Kan også reise meg opp og rulle på hoftene. Har testet ut ulike stoler, noen har mye hjelp av salstol, jeg merket ingen forskjell. Så du kan jo evt. teste det.

Jeg har etterhvert fått 50% sykemelding og jobber kortere dager. Er nå i uke 30. Tviler på at det hjelper med sykemelding for å "komme seg", blir nok like ille igjen når du må sitte. Anbefaler kortere dager istedet og ta hyppige pauser.

Anonymkode: 405f5...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...