Gå til innhold

Hund og ferier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg sørget for at jeg hadde pass til hunden før jeg i det hele tatt valgte å kjøpe den.

Jeg passer for datter/svigersønn og for bestevennen min. De passer for meg når jeg har behov. Null stress når både mennesker og hunder kjenner hverandre godt.

I tillegg stiller et familiemedlem mer enn gjerne opp som hundepasser selv om vedkommende ikke har hund selv. Jeg gjør gjengjeld på andre måter.

Anonymkode: 8cbc2...19c

Det gjorde jeg også, men noe har skjedd som gjør at det ikke ble som planlagt. 

Anonymkode: 5d790...0f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kennel eller ikke kennel avhenger av hunden.

Min nåværende hund ville ikke trivdes overhode på kennel så han skal aldri dit. Min forrige hund elska kennel.

Jeg allierte meg med et nært familiemedlem da jeg fikk hund og har droppa ferier når det ikke har klaffa med pass for han. I år for eksempel er begge invitert på samme ferie, da blir jeg hjemme.

Anonymkode: bdfbf...cea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min nåværende hund ville ikke trivdes overhode på kennel så han skal aldri dit. Min forrige hund elska kennel.

Hva er det som gjør at en elsker det og en ikke skal dit? Er det mye sosialisering med andre hunder, for lite tur, feil mat, …? Aldri brukt kennel til hund, bare katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp derfor jeg passet på å ha flere alternativ så det ikke skulle stå og fall på bare en person. Om en av de tre ikke kan passe, så kan som regel minst en av de to andre. Jeg er veldig heldig sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer at hun kan reise på hundevennlig ferie for slik å ha med hunden har ikke forstått problemstillingen. Selv om det er fint mulig å reise med hund, så er det ikke DEN type ferie ts vil på. Og det forstår jeg godt. 

Det aller beste er jo å bruke noen i din egen omgangskrets, og at du da selvfølgelig betaler dem (de blir tross alt bundet til sitt hjem mens du er på ferie.) Jeg har gjort det på denne måten, og da har jeg også brukt litt tid på å gjøre hunden min vant til å være i deres hjem, sove over osv i forkant, slik at jeg er sikker på at det vil gå bra for begge parter. Jeg ser også at det i diverse hundegrupper på facebook er veldig mange som villig stiller opp som pass i ferier. Mange familier eller andre har ikke mulighet til å ha hund, eller vurderer å skaffe seg en, så for dem kan det å passe en hund i 14 dager være supert. 

Jeg ville heller ikke brukt kennel på min hund med mindre jeg kjente de som drev kennelen godt. Synes ofte kennel ser veldig stusselig ut, mye tid i bur og stress med mange hunder. 

Anonymkode: 1ddcf...5af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp derfor jeg passet på å ha flere alternativ så det ikke skulle stå og fall på bare en person. Om en av de tre ikke kan passe, så kan som regel minst en av de to andre. Jeg er veldig heldig sånn.

Ja, det er du. Jeg hadde også flere alternativer, men så skjedde sykdom, død, skilsmisse. Vanskelig å gå tilbake i tid og gjøre om på akkurat det. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som svarer at hun kan reise på hundevennlig ferie for slik å ha med hunden har ikke forstått problemstillingen. Selv om det er fint mulig å reise med hund, så er det ikke DEN type ferie ts vil på. Og det forstår jeg godt. 

Det aller beste er jo å bruke noen i din egen omgangskrets, og at du da selvfølgelig betaler dem (de blir tross alt bundet til sitt hjem mens du er på ferie.) Jeg har gjort det på denne måten, og da har jeg også brukt litt tid på å gjøre hunden min vant til å være i deres hjem, sove over osv i forkant, slik at jeg er sikker på at det vil gå bra for begge parter. Jeg ser også at det i diverse hundegrupper på facebook er veldig mange som villig stiller opp som pass i ferier. Mange familier eller andre har ikke mulighet til å ha hund, eller vurderer å skaffe seg en, så for dem kan det å passe en hund i 14 dager være supert. 

Jeg ville heller ikke brukt kennel på min hund med mindre jeg kjente de som drev kennelen godt. Synes ofte kennel ser veldig stusselig ut, mye tid i bur og stress med mange hunder. 

Takk! Ja, dette stemmer, har tenkt akkurat som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hunden er godt oppdratt og helst kan være alene hjemme en arbeidsdag, så er det helt sikkert noen i bekjentskapskretsen din som kan tenke seg å passe den en uke eller helg iblant. lange reiser kan selvsagt bli vanskelig med hund.

selv har jeg veldig god erfaring med Finn og kunne godt prøvd noen gjennom Facebook, men da er det en selvfølge at man drar og besøker personen og blir litt kjent før de skal passe hunden, og da merker du veldig fort om det er noen som er vant med og glad i hunder, eller om det er noen som bare gjør det for pengene. Gjerne også gå en tur med den aktuelle personen og la dem gå med hunden, da ser du veldig fort om hun/han har erfaring med hund, og ikke minst om de har kjemi med hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundejente skrev (4 minutter siden):

hvis hunden er godt oppdratt og helst kan være alene hjemme en arbeidsdag, så er det helt sikkert noen i bekjentskapskretsen din som kan tenke seg å passe den en uke eller helg iblant. lange reiser kan selvsagt bli vanskelig med hund.

selv har jeg veldig god erfaring med Finn og kunne godt prøvd noen gjennom Facebook, men da er det en selvfølge at man drar og besøker personen og blir litt kjent før de skal passe hunden, og da merker du veldig fort om det er noen som er vant med og glad i hunder, eller om det er noen som bare gjør det for pengene. Gjerne også gå en tur med den aktuelle personen og la dem gå med hunden, da ser du veldig fort om hun/han har erfaring med hund, og ikke minst om de har kjemi med hunden din.

Vi har tatt på oss å ha hunder via grupper på FB noen ganger. Jeg tar 200 kr døgnet, dersom eier skal på ferie. Jeg setter av all min tid til hunden den tiden den er hos oss. Alle våre planer dreier seg om at hunden skal ha det bra, i et trygt og godt hjemmemiljø. Venner og familie passer vi selvsagt gratis for. For mange er dette et bedre alternativ en kennel. Her får hunden følge de vanene de har hjemmefra og vil ha selskap hele døgnet. Vi passer bare hund, når vi selv har fri. 

Men man skal være kritisk. Vi er også kritiske når vi tar imot hunder. Vi skal møte dem først. Vi skal ha en viss kjemi med eier. Hunden må være trygg med barn osv. Vi passer kun hunder vi vet vi kan håndtere. 

Anonymkode: cac82...ec7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er det som gjør at en elsker det og en ikke skal dit? Er det mye sosialisering med andre hunder, for lite tur, feil mat, …? Aldri brukt kennel til hund, bare katt. 

Personligheten på hundene har betydd mest på mine.

Den som elska kennel var mer sosial, mer utadvendt, mer selvstendig og utforskende. Han fant lett roen og ble fort komfortabel selv i situasjoner som var uvante.

Han som aldri skal til kennel er mer slik som trenger tid og rutiner. Han hater endringer hjemme også, brukte uker på å føle seg hjemme når vi flytta selv om vi flytta til et område han kjente godt og jeg tok det gradvis. Han liker heller ikke for eksempel hundeparken selv om han er veldig godt sosialisert og leker godt med andre hunder han kjenner. Straks de blir flere så faller interessen og han går sin vei. Han er slik med besøk også, 1-2 gjester er greit men blir det mange så trekker han seg unna, når han synes de har vært her lenge nok så går han sin vei.

Anonymkode: bdfbf...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du som har hund, hva gjør du i feriene? Jeg har ikke reist bort på tre år og føler meg veldig fanget. Elsker å reise, men å ta med hunden er ikke aktuelt. Er kennel et trygt valg? Han er en rolig og glad liten fyr, men lettskremt og definitivt ikke en som hevder sin rett i møte med større hunder. 

Har hundepasser, uaktuelt å sende på kennel 

Anonymkode: 09145...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Samme her. Var eksen som kjøpte hunden og hadde sin egen familie som pass, men så dro han fra både meg og hund da det ble slutt, så nå sitter jeg her alene med hund og uten pass, men det skjer ikke at jeg gir opp hunden slik han gjorde. Har ekstremt gode erfaringer med Trusted Housesitters. Hunden min har vært kjempefornøyd og huset har vært helt strøkent når jeg har kommet hjem, men nå har jeg også en ekstremt sosial hund som er glad i alle mennesker umiddelbart.

I tillegg er det jo gratis (unntatt medlemskapet på siden).

Anonymkode: 1bcf4...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tar hundene med og kjører sørover i Europa. Jo lengre sør du kommer jo flere steder får hunden være med inn. Så butikker og restauranter er null problem, er kun på matbutikker vi lar er sitte igjen i bilen.

Anonymkode: 371a2...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du som har hund, hva gjør du i feriene? Jeg har ikke reist bort på tre år og føler meg veldig fanget. Elsker å reise, men å ta med hunden er ikke aktuelt. Er kennel et trygt valg? Han er en rolig og glad liten fyr, men lettskremt og definitivt ikke en som hevder sin rett i møte med større hunder. 

Skjønner deg veldig!

Jeg har en vanskelig og redd hund. Kunne aldri hatt med den på fly, det ville traumatisert den. Kennel er ikke er alternativ, da hunden min ville mistrivdes og vært redd stort sett hele tiden (pga det er mange andre hunder der). Men jeg har noe familie og venner som kan passe hunden, og hvis jeg ikke får avtalt pass så dropper jeg ferien rett og slett.

Har de siste årene kun vært på bilferie i Norge, der hunden er med. Trives egentlig med det, for jeg vil jo gjerne være med hunden min. Men i år skal jeg på en ukes utenlandsferie, og hunden skal passes av bekjente.

Kunne også vurdert å la «fremmede» fra slike Facebook-grupper passe den, men da ville jeg blitt litt kjent med de først, og tatt en prøverunde med en overnatting for å teste. Det er viktig for meg at hunden min har det bra og blir godt tatt vare på. Hadde ikke kunnet slappe av og kost meg på ferie om jeg var usikker på hvordan hunden hadde det hjemme.

Anonymkode: 04e7f...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar hunden med på ferie. Er jo ikke avhengig av å dra til utlandet på ferie.

Anonymkode: 23768...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis målet er at jeg skal reise bort og ikke at jeg skal gjøre noe jeg har lyst til, så er det klart at det ikke er noe problem å ta med hunden. Men det er jo ikke det jeg spør om. 

Du har skaffet deg hund. Da tar du enten å legger opp til ferier med den eller så har du ordnet alternativer til den før du skaffet deg hund. Å komme  i ettertid å si at du føler deg fanget, blir for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Troyamin said:

Du har skaffet deg hund. Da tar du enten å legger opp til ferier med den eller så har du ordnet alternativer til den før du skaffet deg hund. Å komme  i ettertid å si at du føler deg fanget, blir for dumt. 

Hunder lever i MANGE år. Man kan godt ha hatt flere alternativer da man skaffet seg hund som man ikke lenger har etter en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunder lever i MANGE år. Man kan godt ha hatt flere alternativer da man skaffet seg hund som man ikke lenger har etter en del år.

Da velger man likevel å legge om til en livsstil som passer med eller uten hund. Omplassering er da det beste alternativet, dersom livet med hund gjør at man føler seg fanget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (9 minutter siden):

I alle dager. Det er ikke mulig å planlegge alt som skal skje i fremtiden, heller ikke for hundeeiere. Livet skjer med oss alle. Man trenger ikke omplassere hunden bare fordi man ikke har funnet hundepass til sommerferien i februar... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...