Gå til innhold

Hvorfor gidder ikke Norge å skattelegge rikfolk som flytter fra landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/livet-som-skatteflyktning-i-little-norway-i-sveits-1/16426428/

Folk som har tjent seg rike på å arve eienandeler i våre felles ressurser som eks lakseoppdrett skal få flytte til utlandet og ta med seg formuen uten å gi noe tilbake etter år med forurensing i fjordene og dyremishandling. Samtidig må sykepleiere og lærere betale nesten en tredjedel av inntekten sin i skatt. Da synes jeg det minste regjeringen kan gjøre er å sørge for en ettervirkende formueskatt på 33% av all formue som går ut av landet. Det er som sagt rimelig i og med at andre må skatte hardt av arbeidet sitt. Hvorfor skal noen som sitter i Sveits og driter i landet vårt ha så mye makt over eierskap her hjemme?

Endret av Majer
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Da synes jeg det minste regjeringen kan gjøre er å sørge for en ettervirkende formueskatt på 33% av all formue som går ut av landet. Det er som sagt rimelig i og med at andre må skatte hardt av arbeidet sitt. Hvorfor skal noen som sitter i Sveits og driter i landet vårt ha så mye makt over eierskap her hjemme?

Blir litt problematisk i forhold til Grunnlovens § 97 som sier at ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

• Liker 14
Skrevet

Skattelegge folk som ikke bor i landet??

• Liker 12
Skrevet

Fordi de ikke bor her.

Heldigvis er det begrenset hvor mye staten kan rane folk. 

''Våre felles'' er sosialistenes og kommunistenes måte å omtale folks egne eiendeler på.

Ved å kalle dem ''våre felles'' vil de forsøke å rettferdiggjøre ranet.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Fiskeoppdrett betaler 62% skatt av overskudd. 38% av utbytte og 1.1% formuesskatt. Jeg ville også flyttet så hadde jeg spart deler av de 38% og 1.1%. De 62 % er tapt fordi det ligger i Norge. Etterhvert vil det meste av oppdrett flyttes ut av Norge grunnet skattene.

Endret av Tror og ser det
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (5 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/livet-som-skatteflyktning-i-little-norway-i-sveits-1/16426428/

Folk som har tjent seg rike på å arve eienandeler i våre felles ressurser som eks lakseoppdrett skal få flytte til utlandet og ta med seg formuen uten å gi noe tilbake etter år med forurensing i fjordene og dyremishandling. Samtidig må sykepleiere og lærere betale nesten en tredjedel av inntekten sin i skatt. Da synes jeg det minste regjeringen kan gjøre er å sørge for en ettervirkende formueskatt på 33% av all formue som går ut av landet. Det er som sagt rimelig i og med at andre må skatte hardt av arbeidet sitt. Hvorfor skal noen som sitter i Sveits og driter i landet vårt ha så mye makt over eierskap her hjemme?

Vi kan ikke skatte utflyttede folk. Men vi kan skattlegge selskaper for bruk av naturressurser her. Og vi kan øke skattesatsen, om vi vil.

Det vi IKKE kan ha er skatter som kun rammer norskeide selskaper i Norge, men ikke utenlandseide selskaper i Norge. Som formuesskatten. 

• Liker 5
Skrevet
Thywjyr skrev (1 time siden):

Vi kan ikke skatte utflyttede folk. Men vi kan skattlegge selskaper for bruk av naturressurser her. Og vi kan øke skattesatsen, om vi vil.

Det vi IKKE kan ha er skatter som kun rammer norskeide selskaper i Norge, men ikke utenlandseide selskaper i Norge. Som formuesskatten. 

Jeg synes ikke noe om formueskatten jeg heller, men jeg synes enda mindre om at folk som har hatt mye flaks og utnyttet det norske systemet bare skal stikke av. I USA har de tross alt utflytterskatt og det landet er langt mer til høyre enn Norge 

Drizzt skrev (1 time siden):

Fordi de ikke bor her.

''Våre felles'' er sosialistenes og kommunistenes måte å omtale folks egne eiendeler på.

Havet eies ikke av enkeltmennesker. 

Er det virkelig grenser for hvor mye vanlig folk blir ranet? Skatt på en tredjedel av hardt arbeid og boligpriser som ligger på mange ganger inntekt. Skulle likt å se en med lønn på 100 millioner få beskjed om han må betale inn fem ganger så mye for å ha tak over hodet

• Liker 4
Skrevet
NordicViking skrev (2 timer siden):

Blir litt problematisk i forhold til Grunnlovens § 97 som sier at ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

Autsj:( ganske konkret den der

Skrevet
Majer skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke noe om formueskatten jeg heller, men jeg synes enda mindre om at folk som har hatt mye flaks og utnyttet det norske systemet bare skal stikke av. I USA har de tross alt utflytterskatt og det landet er langt mer til høyre enn Norge 

Er det virkelig grenser for hvor mye vanlig folk blir ranet? Skatt på en tredjedel av hardt arbeid og boligpriser som ligger på mange ganger inntekt. Skulle likt å se en med lønn på 100 millioner få beskjed om han må betale inn fem ganger så mye for å ha tak over hodet

Enig med deg . Problemet er at de som er veldig rike i liten grad tar ut noe i lønn, og skatter derfor lite/ingenting. De bor i hus eid av selskaper de eier, de kjører biler eid av selskaper  og reiser på «forretningsreiser» på ferie til feriesteder selskapet eier. Selv eier de ofte ikke noe annet enn nettopp - selskapet. 

Om en borger med en god lønn - typ 1 mill, har betalt bil gjennom firma så skatter de mye av det. Men hvordan skal man skatte de rike som ikke har noen inntekt på en rettferdig måte? Det er en stor utfordring. 

Innføring av «oljeskatt» på alle naturressurser er kanskje en plass å begynne? Det vil bli mindre lukrativt å drive, men det er sikkert noen som kan nøye seg med 50 mill i året fremfor 150mill.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Majer skrev (34 minutter siden):

Pengene de som flyttet ut av Norge eies av dem selv. Ikke av staten. Det er penger de har tjent selv - enten ved å legge innsatsen selv, eller ved å være arbeidsgiver og multiplisere pengene sine.

De er ikke ''våre felles''. Ikke sosialistene, kommunistene eller staten sine.

Ja, det er grenser for hvor mye vanlig folk blir ranet av staten. Landsgrensene. Når de flytter ut av landet og tar med pengene sine, så er de beskyttet.

Et annet spørsmål er hva staten tjener på at de som betaler mest skatt flytter ut av landet og slutter å betale skatten. 

Svaret er - ingenting. Grenseløs grådighet straffer seg og det har nå regjeringen lært.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Skrevet
Drizzt skrev (5 timer siden):

Fordi de ikke bor her.

Det kan jo diskuteres hvem som raner hvem her.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det kan ramme dem selv sikkert 

Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

Pengene de som flyttet ut av Norge eies av dem selv. Ikke av staten. Det er penger de har tjent selv - enten ved å legge innsatsen selv, eller ved å være arbeidsgiver og multiplisere pengene sine.

De er ikke ''våre felles''. Ikke sosialistene, kommunistene eller staten sine.

Ja, det er grenser for hvor mye vanlig folk blir ranet av staten. Landsgrensene. Når de flytter ut av landet og tar med pengene sine, så er de beskyttet.

Et annet spørsmål er hva staten tjener på at de som betaler mest skatt flytter ut av landet og slutter å betale skatten. 

Svaret er - ingenting. Grenseløs grådighet straffer seg og det har nå regjeringen lært.

Det har vel skatteflyktningene lært også. Det er jo deres grenseløse grådighet og gjerrighet som har gjort at de flytter for  å grabbe til seg selv mer og dele mindre med andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, Majer said:

De gjør det. Det heter skatt på latent gevinst. 

Flytter selv og . Formueskatten gjør at folk må selge deler av livsverket sitt hvert år for å betjene formueskatten. Men vanlige folk i gata skjønner ikke renters rente-Effekten denne skatten har...

Endret av Betasuppe
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (14 timer siden):

Det kan jo diskuteres hvem som raner hvem her.

Det kan ikke diskuteres.

Staten raner egen befolkning. Spesielt delen som skaper verdier. 

• Liker 7
Skrevet
Grüner skrev (14 timer siden):

Det har vel skatteflyktningene lært også. Det er jo deres grenseløse grådighet og gjerrighet som har gjort at de flytter for  å grabbe til seg selv mer og dele mindre med andre.

Eller som det også heter - de flytter ut av landet for å beholde arbeidsplassene i Norge.

• Liker 6
Skrevet

Snodig med de som påstår at det er sosialisme å skatte utflytterne. USA gjør dette, med full støtte i det republikanske partiet, og det er vel relativt få som påstår amerikanerne er så vanvittig sosialistiske. Holdningen der er at at formuene er skapt i det amerikanske samfunnet med amerikanske arbeidere, og at å stikke utenlands med den er landssvik, mer eller mindre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (På 4.2.2024 den 13.04):

Tror du ikke har forstått hvorfor de flytter.  

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Okapi said:

Snodig med de som påstår at det er sosialisme å skatte utflytterne. USA gjør dette, med full støtte i det republikanske partiet, og det er vel relativt få som påstår amerikanerne er så vanvittig sosialistiske. Holdningen der er at at formuene er skapt i det amerikanske samfunnet med amerikanske arbeidere, og at å stikke utenlands med den er landssvik, mer eller mindre.

Derfor har mange amerikanere sagt fra seg det amerikanske statsborgerskapet, eller flyttet til Puerto Rico

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...