AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Gubben er ute idag, vi har litt dårlig råd nå og jeg er hjemme alene og har så utrolig lyst på frossenpizza. Finnes det en frossenpizza i vanlig matbutikk som ikke er ultraprosessert? 🙏😇 Anonymkode: 78ec5...ade
Mt3 Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Frossenpizza er i hvertfall langt fra billig. Og i hvertfall ikke rimelig på en søndag. Skinke og peperoniskinke er jo prosessert mat tilsatt salt, og det er jo også pizzabunnen og kjøttdeigen de bruker for at det skal holde seg så lenge. Så da er vel det beste alternativet å lage selv. Putt de ingrediensene du ønsker utover på brødskiver, legg på ost på toppen og stek i ovnen i 5-15min. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Prøv dr otker med kylling og spinat , bedre enn alternativene. Anonymkode: 2c5ac...462
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Slik situasjonen er i Norge pr i dag, finnes det ikke hurtigmat i Norge som ikke er ultraprosessert. Anonymkode: ca7d2...7b2 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Nei. Og frossenpizza på en søndag er *ikke* billig, frossenpizza er forsåvidt aldrig billig. Anonymkode: 5b766...983 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 Hvorfor kan den ikke være ultraprosessert? Tror du på konspirasjonsteoriene og hysterienn rundt dette? Nei, lavprisbutikkene selger Grandiosa for 29 kroner om dagen, kos deg med god samvittighet 🙂 Anonymkode: 0e2e5...72c 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 Det er flott å lære seg nye begreper, men det er minst like viktig å forstå hva de betyr, hva det er og ikke er, hvordan de bør brukes, og hvorfor de har blitt tatt i bruk. Ellers blir det bare enda et moteord, en ny "hype", som mer eller mindre erstatter tidligere "hypes". Hvis det er noe som også virker skummelt, ligner det fort på regelrett hysteri, som bruker over meg nevner. Ultraprosessert er et sånt ord. "Ultraprosessert" betyr produkter som hovedsakelig består av ingredienser som er laget på fabrikk. For eksempel: Smågodt, proteinpulver og lettbrus. Ferdigpizza er bearbeidet mat. Men pizza man lager selv er også bearbeidet mat når man har laget den. Ellers har bruker over meg mye fornuftig å si - men jeg anbefaler på det sterkeste å ikke blande "samvittighet" inn i kostholdet. Men som allerede nevnt, du får ikke kjøpt billig ferdigpizza i dag. "Lavprisbutikkene" er stengt på søndager. (Noen få har åpent. Extra har "søndagsbutikk". Noen få Kiwier her og der er åpne på søndager.) Har du en i frysen allerede? Gir dere ofte etter for trangen til å kjøpe ferdigpizza på søndager, er dette med stor sannsynlighet en del av et mønster, og det kan være litt av grunnen til at dere har dårlig råd. Anonymkode: 6e37d...e2c 2 3
Besserwisser Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Og frossenpizza på en søndag er *ikke* billig, frossenpizza er forsåvidt aldrig billig. Anonymkode: 5b766...983 29kr for en stor Grandiosa er ikke akkurat dyrt heller 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Ultraprosessert" betyr produkter som hovedsakelig består av ingredienser som er laget på fabrikk. For eksempel: Smågodt, proteinpulver og lettbrus. Ferdigpizza er bearbeidet mat. Men pizza man lager selv er også bearbeidet mat når man har laget den. Anonymkode: 6e37d...e2c Hvis du med dette mener å antyde at hjemmelaget pizza blir like prosessert som frossenpizza gjennom denne lille leken med ord så stemmer jo dette ikke i det hele tatt. Ultraprosessert er slett ikke det samme som bearbeidet. Matvareindustrien bearbeider på måter man ikke kan få til i eget kjøkken. Å lage mat av råvarer (eller prosesserte ingredienser som olje, mel og ost) er ikke å ultraprosessere dem. Til TS: Alle frossenpizzaer er ultraprosessert industrimat. Det er nettopp slik mat som er ultraprosessert. Hvis du i stedet koker tørket pasta, blander med en enkel tomatsaus av hermetiske tomater, chili, hvitløk og olivenolje og river litt ost over, er maten ikke ultraprosessert. Heller ikke hvis du lager pizzadeig av mel, gjær, salt og vann, har samme saus og ost på. Anonymkode: 1280d...726 2 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 PS: Dr Oetkers kyllingpizza er selvsagt også ultraprosessert. https://meny.no/varer/middag/pizza/pizza/ristorante-pizza-4001724039174 Ingredienser: Sitat Hvetemel, 11% mosede tomater, 11% ost (skjærefast mozzarella, edamer), 9,5% marinert kyllingbryst (kyllingbryst, solsikkeolje, salt, tomatpulver, krydder, urter, sukker, naturlig aroma), spinat, vann, rømme, 5,8% tomatkonsentrat, rapsolje, tomatbiter, mais, gjær, salt, sukker, basilikum, hvitløk, brennevinseddik, løk, hvit vineddik, byggmalteddik, oregano, byggmaltekstrakt, paprika, naturlig aroma, stekt løk, hvitvin, hydrolysert vegetabilsk protein. Siste punkt på denne listen, "hydrolysert vegetabilsk protein" er en omskriving av MSG som brukes av industrien for å skjule at varen inneholder dette. Anonymkode: 1280d...726 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det er flott å lære seg nye begreper, men det er minst like viktig å forstå hva de betyr, hva det er og ikke er, hvordan de bør brukes, og hvorfor de har blitt tatt i bruk. Ellers blir det bare enda et moteord, en ny "hype", som mer eller mindre erstatter tidligere "hypes". Hvis det er noe som også virker skummelt, ligner det fort på regelrett hysteri, som bruker over meg nevner. Ultraprosessert er et sånt ord. "Ultraprosessert" betyr produkter som hovedsakelig består av ingredienser som er laget på fabrikk. For eksempel: Smågodt, proteinpulver og lettbrus. Ferdigpizza er bearbeidet mat. Men pizza man lager selv er også bearbeidet mat når man har laget den. Ellers har bruker over meg mye fornuftig å si - men jeg anbefaler på det sterkeste å ikke blande "samvittighet" inn i kostholdet. Men som allerede nevnt, du får ikke kjøpt billig ferdigpizza i dag. "Lavprisbutikkene" er stengt på søndager. (Noen få har åpent. Extra har "søndagsbutikk". Noen få Kiwier her og der er åpne på søndager.) Har du en i frysen allerede? Gir dere ofte etter for trangen til å kjøpe ferdigpizza på søndager, er dette med stor sannsynlighet en del av et mønster, og det kan være litt av grunnen til at dere har dårlig råd. Anonymkode: 6e37d...e2c Du viser veldig tydelig at du ikke har forstått ultraprosessert som begrep. La oss se på fyllet på Grandiosa som eksempel: storfekjøtt,vann, soyaprotein, hvetestivelse, stivelse, salt, krydder,krydderekstrakt, konserveringsmiddel (E250). Kan du være så snill å fortelle meg hva soyaprotein gjør i noe som utgir seg for å være kjøtt? Eller favoritten min, med kjøttdeig og løk: storfekjøtt,vann, løk, stivelse, salt, sukker, krydder, stabilisator (E450, E451). Når jeg selv putter kjøttdeig på pizzaen, består denne kun av kvernet kjøtt, og eventuelt krydder for smaken. Med det sagt, en frossenpizza i ny og ne er helt ok, om kostholdet ellers består hovedsakelig av råvarer. Jeg spiser også frossenpizza, men jeg prøver ikke å innbille meg selv at den tilsvarer pizzaen jeg ville laget selv. Anonymkode: 46360...f68 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): PS: Dr Oetkers kyllingpizza er selvsagt også ultraprosessert. https://meny.no/varer/middag/pizza/pizza/ristorante-pizza-4001724039174 Ingredienser: Siste punkt på denne listen, "hydrolysert vegetabilsk protein" er en omskriving av MSG som brukes av industrien for å skjule at varen inneholder dette. Anonymkode: 1280d...726 Ja, matvareindustrien er jo en mafia, med uærlige hensikter 😁 Da er det bedre å stole på selverklærte ernæringsspesialister med utdannelse fra Tik Tok 😅 Anonymkode: 0e2e5...72c 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: PS: Dr Oetkers kyllingpizza er selvsagt også ultraprosessert. https://meny.no/varer/middag/pizza/pizza/ristorante-pizza-4001724039174 Ingredienser: Siste punkt på denne listen, "hydrolysert vegetabilsk protein" er en omskriving av MSG som brukes av industrien for å skjule at varen inneholder dette. Anonymkode: 1280d...726 "Ultraprosessert" et ekstremt upresist begrep, så det går ikke ann å si med sikkerhet om noe er ultraprosessert eller ikke. Det er synsebasert. Jeg mener ultraprosessert er når det er ingredisenser som uvanlig å kunne få tak i på butikken, og/eller noe jeg ikke vet hva er. Eneste jeg ser i denne listen som kan kvalifisere som dette er "naturlig aroma", fordi hva i huleste skal liksom det bety? MSG er det i hvert fall absolutt ingenting galt med, så jeg synes det er rart du fremhever dét. MSG er kjempegodt, og helt ufarlig. Anonymkode: ff286...00b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Ultraprosessert" et ekstremt upresist begrep, så det går ikke ann å si med sikkerhet om noe er ultraprosessert eller ikke. Det er synsebasert. Jeg mener ultraprosessert er når det er ingredisenser som uvanlig å kunne få tak i på butikken, og/eller noe jeg ikke vet hva er. Eneste jeg ser i denne listen som kan kvalifisere som dette er "naturlig aroma", fordi hva i huleste skal liksom det bety? MSG er det i hvert fall absolutt ingenting galt med, så jeg synes det er rart du fremhever dét. MSG er kjempegodt, og helt ufarlig. Anonymkode: ff286...00b Nei, selvsagt er det ikke "synsebasert" (når ble det et ord??). https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/ Sitat Nova-klassifiseringen ble innført i 2009 og er et system for å dele inn og klassifisere matvarer basert på graden av bearbeiding. Systemet brukes for å evaluere den ernæringsmessige kvaliteten til matvaren, og består av fire kategorier. Det finnes ulike definisjoner, og Nova-klassifisering er den mest brukte per nå. Nova-klassifiseringen er omdiskutert (Gibney et al, 2017) og kritiseres blant annet fordi den plasserer både sunne og usunne matvarer i samme kategori. Dette er likevel den mest brukte klassifiseringen i inndeling av prosesseringsgrad av matvarer per nå. Jeg forholder meg til de fire punktene fra Nova-klassifiseringen. Anonymkode: 1280d...726 2 4
Djungelvrål Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 Besserwisser skrev (2 timer siden): 29kr for en stor Grandiosa er ikke akkurat dyrt heller 🤷♀️ KJøpte denne på tilbud for noen dager siden, syns av og til det var godt med Grandis. Men de har forandret oppskriften, nå er den ikke god i det hele tatt og jeg kasta halve pizzaen.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, matvareindustrien er jo en mafia, med uærlige hensikter 😁 Da er det bedre å stole på selverklærte ernæringsspesialister med utdannelse fra Tik Tok 😅 Anonymkode: 0e2e5...72c Jeg har holdt meg unna industriell ferdigmat og laget mat fra bunnen av råvarer i 25 år nå, fra før jeg visste hva internett var omtrent. Tik tok aner jeg ingenting om, så der har nok du mer utdannelse enn meg. Anonymkode: 1280d...726 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 Den her er ikke så verst https://www.oetker.no/produkter/p/la-mia-grande-rucola Anonymkode: 862c1...fed
Blåttvann Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 Frossenpizza er dyrt, men jeg hadde valgt en med skikkelig ost og minst mulig bearbeidet kjøtt.
Silvia515 Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 Det nærmeste du kommer er Pinza-bunn eller tilsvarende, pluss San Marzano-tomater og en god ost.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #20 Skrevet 4. februar 2024 Hvorfor kan ikke pizzaen være ultraprosessert? De aller fleste hjemmelagde pizzaer og frossenpizzaer er ultraprosesserte. Ingenting farlig med det Spis ferdigpizzaen med god samvittighet, så lenge majoriteten av kostholdet er "vanlig" mat! Anonymkode: a2164...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå