Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

I parforhold der en er ufør og en i full jobb, hvordan gjør dere det med husarbeid? 

Jeg er hjemmeværende og samboeren min drar kl 06 hver dag og hjemme litt over 4. Blir til at jeg gjør alt hjemme (alt fra handling, husarbeid, middag osv) men føler meg litt som en hushjelp. Samtidig føler jeg at det er det minste jeg kan gjøre. Hva med dere? (Har me/fibromyalgi) og barn som skal følges opp. 

Anonymkode: a081d...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel en grunn til at man er syk, så blir det vel feil at du gjør alt? Her gjør mannen mest. 

Anonymkode: 9cdea...ce7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Om årsaken til at du er ufør gjør at du blir dårligere av for mye husarbeid så må dere snakke sammen og bli enig om hvordan det løses. Det er tross alt en grunn til at du er ufør, det er ikke latskap.

Jeg tenker at det er feil at du skal gjøre alt husarbeid fordi du er hjemmeværende. Jeg ville delt det 50/50.

Anonymkode: 5b7a1...42e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom du ikke blir sykere av å gjøre alt husarbeidet tenker jeg det er naturlig at du gjør det. Regner med han betaler mer enn deg? Om husarbeidet deles på to bør vel utgiftene også deles på to?

Anonymkode: 64382...e22

• Liker 2
Skrevet

Mannen jobber fullt, og jeg er langtidssykemeldt pga fibro, kronisk migrene og tidlig overgangsalder med mye plager. Jeg gjør det jeg orker av husarbeid, og mannen gjør resten. Som regel lager jeg middagen, da han ofte ikke er hjemme fra jobb til middag. Totalt blir det til at han tar mest. Heldigvis er han forståelsesfull ang min helse. ❤️

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du ikke blir sykere av å gjøre alt husarbeidet tenker jeg det er naturlig at du gjør det. Regner med han betaler mer enn deg? Om husarbeidet deles på to bør vel utgiftene også deles på to?

Er man ufør, så er det jo en grunn til det ... Det virker som du har en noe forvridd tanke om hvordan et partnerskap bør være. Når en er syk, må selvsagt den andre steppe opp både praktisk og økonomisk. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har en avtale om at han lager handler og middag til jeg kommer hjem og ellers gjør det han klarer ut i fra dagsform. Så gjør jeg litt i løpet av kvelden, og ungdommene har faste oppgaver som de gjør. Søndag formiddag tar er alle som er hjemme med på å få gjort ryddet og vasket alle rom. 

Så ukedagene gir vi alle hverandre litt slack, så lenger alle er med på å få alt på stell i helgen. Jeg syntes det fungerer veldig fint hos oss. Det skjer at vi noen ganger havner litt bakpå med husarbeid utover uken, men det fikser vi på søndagene. 

Anonymkode: 9bcac...527

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg er ufør, og i gode perioder har jeg en kapasitet på ca 1-2 aktive timer med lav intensitet om dagen, fordelt i bolker på ca 15-20 minutter om gangen.

I dårlige perioder er kapasiteten omtrent halvert.

Jeg gjør jeg det jeg kan uten å bli dårligere, og resten tar han.

Anonymkode: 9fc18...268

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som at enkelte tror det å være ufør er å være hjemmeværende husmor/husfar. Det finnes kanskje noen få som er ufør av årsaker som ikke vil virke inn på evnen til å utføre husarbeide, men er man så syk at man er 100% ufør, er man som oftest heller ikke i stand til å gjøre alt husarbeidet hjemme.
For noen er kanskje løsningen at den uføre gjør husarbeide på gode dager men får hjelp på dårlige dager. Eller evt at den arbeidsaktive godtar at huset ser bomba ut i perioder eller ikke alltid er rent og ryddig.

Her i huset er jeg arbeidsaktiv i redusert stilling (tilfeldig, ikke pga sykdom), men har en autoimmun sykdom som påvirker meg i hverdagen og gjør at enkelte dager og perioder orker jeg ikke mer enn å dra meg gjennom arbeidsdagen. Mannen er ufør grunnet annen autoimmun sykdom, men er rastløs av seg og klarer av og til å gjøre ting som å klippe plen, hugge/bære ved, måke/brøyte snø o.l. Jeg tar mesteparten av husarbeidet, men han er inneforstått med at huset aldri vil være superryddig og gullende rent. Det orker jeg ikke, rett og slett. Hvis han er ufornøyd med noe, kan han gjøre det selv mens jeg er på jobb.

Anonymkode: 42c57...9df

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er vel en grunn til at man er syk, så blir det vel feil at du gjør alt? Her gjør mannen mest. 

Anonymkode: 9cdea...ce7

Jaha. Enda en grunn til å holde seg langt unna de uføre tenker jeg 

Anonymkode: 53ed4...ffd

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MariaIsabel skrev (12 minutter siden):

Er man ufør, så er det jo en grunn til det ... Det virker som du har en noe forvridd tanke om hvordan et partnerskap bør være. Når en er syk, må selvsagt den andre steppe opp både praktisk og økonomisk. 

Jeg skrev «dersom du ikke blir sykere av det».

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si at ufør også er lik 100% jobb. Hadde man hatt restarbeidsevne så hadde man jobbet. Og hadde du jobbet så hadde mannen måttet ta sin del. Som han skal nå også. Det sagt, så har jeg også endt opp i et slikt forhold der jeg gjør alt, men det hadde jeg nok gjort selvom vi begge jobbet. 

Anonymkode: fe34c...76a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skrev «dersom du ikke blir sykere av det».

Ts skrev hun har me/fibromyalgi, hun er 100 % ufør, og de har barn. Selvsagt blir hun sykere av det. Om hun ikke hadde blitt det, ville hun ikke vært 100 % ufør. 

Med slik sykdom, har man en veldig begrenset mende energi per dag. Om man gjør alt husarbeidet (hvis det i det hele tatt er mulig), vil man ikke ha noe som helst overskudd til barn, partner eller andre ting. Og da er det ikke snakk om på samme måte som friske mennesker ofte er slitne på slutten av dagen - da er det snakk om at man må ligge på et helt mørkt rom, uten en eneste lyd, og enten sove, vri seg i smerter eller bare ligge og gråte. 

• Liker 2
Skrevet

Her så tar jeg det jeg orker  , så fordeles resten på ungdommene og mannen.

Middagen er klar når siste kommer fra jobb. Da spiser vi alle sammen

Anonymkode: 6f98c...179

Skrevet

Jeg er også ufør, samme rutine som dere, med jobb 06 og hjemme 16. Jeg tar det jeg orker, samboer tar resten. Jeg har aldri hørt en sur mine fra han. Han pleier å handle på vei hjem, vi bytter på hvem som lager mat. Han sier jeg får bruke energien min på ting som gir meg glede til å "keep going" om dagene når han ikke er her, bare bonus hvis jeg har overskudd :)

Anonymkode: d6d1d...f02

Skrevet

Tar alt jeg💪🏻

Anonymkode: 94351...d95

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

I parforhold der en er ufør og en i full jobb, hvordan gjør dere det med husarbeid? 

Jeg er hjemmeværende og samboeren min drar kl 06 hver dag og hjemme litt over 4. Blir til at jeg gjør alt hjemme (alt fra handling, husarbeid, middag osv) men føler meg litt som en hushjelp. Samtidig føler jeg at det er det minste jeg kan gjøre. Hva med dere? (Har me/fibromyalgi) og barn som skal følges opp. 

Jeg gjør og nesten alt hjemme. Føler jeg må siden jeg er hjemme. Han tjener mest. Og jobber.  Er for syk til jobb. Men husarbeid tar jeg det jeg klarer. Og pause når jeg trenger det.

Anonymkode: 08fce...28b

• Nyttig 1
Skrevet

Gjorde 100% alt og var uføre. Dritt menn.

Bodd alene siste 6 årene og det er helt fantastisk😍😍

Normalt sett deles 50/50 mellom.friske,men er du syk selvfølgelig bør mannen gjøre en del..

Anonymkode: d5d04...e23

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mannen gjør mest i huset, han jobber 100% og er frisk. Jeg er syk og gjør det jeg klarer. 

Anonymkode: b0bf9...737

Skrevet

Da jeg enna var sammen med mannen min, forventet han at jeg skulle gjøre ALT hjemme, selv om jeg var ufør grunnet leddgikt og kronisk fatique. Jeg gikk jo bare hjemme om dagene sa han😨Hadde vi enna hadd felles økonomi hadde det kjentes litt bedre ut, men han tjente mye mer enn meg, og delte aldri. Ville ikke bidra med betaling til fysio el heller.. 

Gikk fra han for 2 år siden. 

Anonymkode: 19af1...88f

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...