AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Fikk vite under en ferietur nå av familien min at jeg snorket så høyt at de ikke fikk sove Dette er utrolig pinlig, og jeg var ikke klar over det. Jeg bor jo alene så da er det umulig å vite. Har lest meg opp på dette og det finnes ulike hjelpemidler, men hva er det som funker best? Og hvordan vet man om man har søvn-apnè? Jeg har allerede gått ned ca 4 kg, og er ikke kjempe-overvektig, men burde sikkert gå ned litt mer i vekt (er 1.74 cm høy og 72 kg. Trenger 3-4 ganger i uken og røyker ikke). Kjenner ikke på at jeg sliter spesielt med energien eller noe. Er dame forresten, 42 år. Er det alderen som gjør det? Må jeg operere? Jeg lastet ned en snorke-app og hørte at jeg snorket heftig i natt og. Dette er SÅ pinlig og det stresser meg! Anonymkode: c6660...cc8
Stor pike Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Fastlegen henviser deg til søvnutredning. Da kartlegger de søvnmønster og evt pustestopp. Pustestopp er ikke uvanlig men kan være veldig farlig. I så fall får du gjerne en c-pap maskin (maske) som du sover med. Da forsvinner snorkingen også.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Lurt å være innom øre-nese-hals spesialist også, falske mandler (adenoids) og polypper kan også forårsake/forsterke snorking. Vekt har endel å si. Og sovestilling…snorking kommer ofte ved «ufri» luftvei, så om du legger deg på siden med haken litt opp så hjelper det. (Å ligge på rygg, og eller med haken ned mot brystet forsterker snorkingen) - Jeg tar ofte kjevegrep, og legger gubben i stabilt sideleie når han snorker som mest 😂 Her var ikke overvekt problemet, men polypper, og det hjalp mye med operasjon. Anonymkode: 2ba47...39e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Få deg en legetime og forklar det du skriver her så hjelper legen deg videre. Anonymkode: 2682c...914
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Vet du om dette er noe nytt (alder, polypper, nesemuslinger) eller om du ikke har lagt merke til det før men har likevel snorket? Kan du høre om du har pustestopp? Kan du ha skjev neseskillevegg? Allergier? Har sovestillingen noe å si for deg (side vs rygg)? Er du tett i nesen? Ville også ha tatt en tur til fastlegen og fått deg til ØNHog håper at de finner hva det er og at det kan fikse årsaken. Dersom du er maks uheldig kan vekt ha noe å si at du gjerne må litt mer ned selv om du har fin vekt. Men begynn gjerne med lege og slik først. Tannlege kan også kanskje se om det er noe. Håper det løser seg for deg Anonymkode: 1f1a4...e2b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet du om dette er noe nytt (alder, polypper, nesemuslinger) eller om du ikke har lagt merke til det før men har likevel snorket? Kan du høre om du har pustestopp? Kan du ha skjev neseskillevegg? Allergier? Har sovestillingen noe å si for deg (side vs rygg)? Er du tett i nesen? Ville også ha tatt en tur til fastlegen og fått deg til ØNHog håper at de finner hva det er og at det kan fikse årsaken. Dersom du er maks uheldig kan vekt ha noe å si at du gjerne må litt mer ned selv om du har fin vekt. Men begynn gjerne med lege og slik først. Tannlege kan også kanskje se om det er noe. Håper det løser seg for deg Anonymkode: 1f1a4...e2b Så vidt jeg vet har jeg tidligere kun snorket dersom jeg har vært forkjølet eller drukket masse alkohol. Var på ferie med en venninne i fjor sommer og da snorket jeg ikke i det hele tatt visstnok. Jeg har allerede operert meg for skjev neseskillevegg for 9 år siden, så kan ikke være det. Men sliter mye med allergi og rennende nese. Jeg sover i all slags stillinger og det er ikke noe jeg kan kontrollere med mindre jeg setter på alarm hver halvtime eller noe.. pleier å sovne på siden men våkner ofte opp på ryggen, som en sjøstjerne. Får sjekke med legen ja, for det er flaut å ha det sånn! Jeg har allerede gått ned 4 kg men prøver å gå ned 5-6 kg til. Takk til alle for tips ❤️ Anonymkode: c6660...cc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå