Gå til innhold

Ferietips for familie med tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en familie med to barn på 13 og 16 år. Til sommeren ønsker vi oss ferie med muligheter for bading, men også by av litt størrelse som gir muligheter for shopping og kultur. 

Har kikket på Rethymnon på Kreta. Det ser fint ut. Men jeg er bare bekymret for at det blir for varmt. De siste årene har det vært så mye snakk om hetebølger rundt Middelhavet, så blir litt betenkt. Samtidig så er Kreta en øy, og kanskje noe mer luftig? Noen som har erfaringer herfra?

Andre forslag for oss? Vi trenger ikke chartertur, kan ordne oss selv med bestilling av fly og bosted. 

På forhånd takk 😊

Anonymkode: e1fea...9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!

Vi er en familie med to barn på 13 og 16 år. Til sommeren ønsker vi oss ferie med muligheter for bading, men også by av litt størrelse som gir muligheter for shopping og kultur. 

Har kikket på Rethymnon på Kreta. Det ser fint ut. Men jeg er bare bekymret for at det blir for varmt. De siste årene har det vært så mye snakk om hetebølger rundt Middelhavet, så blir litt betenkt. Samtidig så er Kreta en øy, og kanskje noe mer luftig? Noen som har erfaringer herfra?

Andre forslag for oss? Vi trenger ikke chartertur, kan ordne oss selv med bestilling av fly og bosted. 

På forhånd takk 😊

Glemte å si at vi tenker å dra i slutten av juni og være på tur ca to uker.

Skrevet

Vi har bestilt 12 dager til Makry Gialos p Kreta i sommer. Vet det kan bli varmt, men tar sjansen. Reiser rutefly (Lufthansa) og har leid leilighet. To voksne og en 18-åring.

Anonymkode: 852dd...a82

Skrevet

Palma Mallorca eller Barcelona

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale Rimini i Italia. Det gir en helt perfekt balanse mellom by og badeferie, syns jeg. Strendene er flotte, og byen er virkelig hyggelig med masse gode, autentiske restauranter, shopping muligheter og museer. Det er også veldig lett å ta en dagstur til f.eks.  San Marino eller Bologna også. Var ikke så veldig dyrt heller, min kone og jeg brukte typisk 30-40 euro på lunsj når vi spiste ute, og en god middag med vin kostet mellom 60-80 euro for oss to.

• Nyttig 1
Skrevet

Malaga, Split, Salerno, Barcelona. Byer med folk og liv, men også strender. 

Anonymkode: e9f54...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Glemte å si at vi tenker å dra i slutten av juni og være på tur ca to uker.

Da går det nok helt fint på Kreta.... er juli/august det som regel blir så veldig varmt. Dessuten... er alltid lufting på en øy, sjelden vindstille! 

• Liker 1
Skrevet

I fjor dro vi på cruise i Middelhavet. Var helt supert med tweens og tenåringer. Mye som skjedde på kveldene og ny by på dagtid. Når det ble for varmt droppet vi å dra i land og var heller i bassenget på båten. 

Anonymkode: ca61d...ac9

Skrevet

Vi tar tenåringen med oss til Nice. Utflukter, byliv og kultur lett tilgjengelig, og Cannes er bare en kort togtur unna. Det er gode shoppingmuligheter, nydelig mat, og masse å se. Vi har vært i området før, men landet på Nice fremfor endel andre byer fordi vi syntes Nice hadde mest å by på. 

Anonymkode: b5b21...af5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

På forhånd takk 😊

Den hetebølgen rammer overalt. Vi var i Budapest som for øvrig er en fantastisk by hvor man kan kombinere strand og storby,men vi var i hvert fall der under hetebølgen og da var det 30+ i skyggen og så varmt var ikke  en gang lokalbefolkningen vant til.

Anonymkode: e0cf9...7f7

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Vurderer alle forslag, mange spennende steder.

Og ja, hetebølger er vanskelig å forutse og kan skje både her og der. Får satse på noe og håpe det beste 😊

Skrevet

Jeg var i Rethymnon som tenåring (en gang i høymiddelalderen) og husker fremdeles den ferien med stor glede. Mye er garantert annerledes i dag, men selv med økt turisme vil jeg tro det stadig er en hyggelig by av passe størrelse. Dessuten ligger den i overkommelig avstand fra oldtidsbyene Knossos og Faistos (Khania, for eksempel, er mye lenger unna).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...