Gå til innhold

Depresjon. Så lei av de som sier det er viktig å dusje. Tenk litt på dette folkens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg synes det er et ork med dusjing og føler meg verre etterpå er fordi jeg føler meg stram i maska og tørr over hele kroppen etterpå.

Har ikke råd til annet enn butikksjampo og balsam og håret bare floker seg og jeg må styre mye for å få opp folkene. Blir utmattet av det.

Samme med kroppen. En dusj gir meg tørr hud på bena, tørr på knær og albuer. Har ikke råd til særlig produkter. Derfor orker jeg ikke.

Derfor føler jeg meg bare stiv i maska og kroppen etter dusj og blir bare ennå mer deppa.

Man må spise sunt sies det for å gå humøret opp. Hjemmelagd  , grønnsaker. Er dårlig til å lage mat og synes alt blir dyrere og dyrere. Når jeg har funnet en rimelig sunn oppskrift får jeg dårlig samvittighet når jeg går fra butikken for kjøper produkter jeg ikke orker bruke på nytt og begynner å mangle. Ting som må brukes opp fort. Det jeg lager blir aldri godt og vil ikke spise det. Derfor blir det enkle løsninger som jeg vet jeg vertfall blir mett av

Anonymkode: bd83c...8e6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dusjolje, omså babyolje koster ikke mye. Og vil hjelpe deg. 

Det er viktig med hygiene. Det er ikke sikkert du ser det midt i depresjonen, uten at det gjør det mindre sant 

Anonymkode: 2ec5c...dba

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du gir etter for depresjonen så blir du bare verre. Du må aktivisere deg og gjøre ting for å bli bedre, selv om det er svintungt.

Anonymkode: ffd2c...663

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Men da vasker du fjes, armhuler, skritt og føtter med klut i stedet, når du orker. Håret vasker du når du synes du må. Ingen MÅ dusje for å være passe ren. 

Så kan du jo spare til en god og rimelig bodylotion, og mild shampo og effektiv balsam for din hårtype. Det finnes ting som er bra uten å være overpriset.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ta det stegvis. Om så du dusjer bare med vann, så kommer du langt. Spar til en fuktighetskrem til fjeset, der er det mest ubehagelig. The Ordinary Squalane hos Lyko koster 135 kr og varer ca 6 måneder. Farmasiet pleier ha dusjoljer på salg, ellers har Normal mye billig og bra. Spander på deg ei flaske spenol om du kan.

Kjøp fryste grønnsaker, ikke ferske, for eks. Håper ting ordner seg for deg, men det kommer ikke av seg selv!

Anonymkode: c40ef...5b3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Å ligge/sitte og bo i din egen møkk gjør deg ikke noe bedre.  Rutiner og faste holdepunkter er viktig for deprimerte, selv om de ikke ser det selv. Og en billig hudkrem får en tak i på normal/nille/dagligvarebutikker. Det koster ikke mye og er ingen god ynnskyldning for å ikke opprettholde hygiene. 

Anonymkode: d219f...aaf

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

CeraVe har rimelige produkter som hjelper veldig.

Cosmica dusjolje er rimelig og stor ( varer lenger ) den hjelper

Normal har Wella shampo/ balsam ( store produkter ) rimelig i lengden og varer veldig lenge.

Anonymkode: 404ca...781

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

CeraVe har rimelige produkter som hjelper veldig.

Cosmica dusjolje er rimelig og stor ( varer lenger ) den hjelper

Normal har Wella shampo/ balsam ( store produkter ) rimelig i lengden og varer veldig lenge.

Ikke meningen å sitte her på min høye hest, men kom deg ut i naturen, gå- gjerne med favorittmusikken på øret.

Prøv å lag små rutiner, små steg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Billige vitaminer kan man få fra juice. 

Anonymkode: 642cf...20c

• Liker 2
Skrevet

Ikke be om råd da hvis du ikke vil ha de. 

Anonymkode: a4470...876

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Grunnen til at jeg synes det er et ork med dusjing og føler meg verre etterpå er fordi jeg føler meg stram i maska og tørr over hele kroppen etterpå.

Har ikke råd til annet enn butikksjampo og balsam og håret bare floker seg og jeg må styre mye for å få opp folkene. Blir utmattet av det.

Samme med kroppen. En dusj gir meg tørr hud på bena, tørr på knær og albuer. Har ikke råd til særlig produkter. Derfor orker jeg ikke.

Derfor føler jeg meg bare stiv i maska og kroppen etter dusj og blir bare ennå mer deppa.

Man må spise sunt sies det for å gå humøret opp. Hjemmelagd  , grønnsaker. Er dårlig til å lage mat og synes alt blir dyrere og dyrere. Når jeg har funnet en rimelig sunn oppskrift får jeg dårlig samvittighet når jeg går fra butikken for kjøper produkter jeg ikke orker bruke på nytt og begynner å mangle. Ting som må brukes opp fort. Det jeg lager blir aldri godt og vil ikke spise det. Derfor blir det enkle løsninger som jeg vet jeg vertfall blir mett av

Anonymkode: bd83c...8e6

Jeg skjønner godt hva du mener og perspektivet ditt. Men det du nå gjør er å rettferdiggjøre overfor deg selv hvorfor du ikke trenger å dusje og spise sunt.

Men dessverre så vil det å gi seg hen til depresjonen slik du nå gjør, bare forsterke hele greia. Det å ha en depresjon betyr hardt arbeid. Fordi du må hele tiden gjøre det motsatte av det du har lyst til og det kroppen forteller deg. 

Jeg har selv hatt en tung depresjon over flere år, samt to fødselsdepresjoner. Og det eneste som vil hjelper er å fortsette å sette en fot forran den andre. Minutt for minutt, dag for dag.

Når det kommer til mat så er nok ikke det noe du trenger å stresse over med det første. Det kan du du mye heller ha fokus på når du har kommet deg litt.

Personlig hygiene og følelsen av velvære er der i mot en faktor som kan bidra svært positivt. Du "lurer" på en måte hjernen til å tro at du er friskere enn du er og det vil øke serotoninnivået ditt, som igjen gjør at du føler deg bedre.

Kald dusj eller bading i kaldt vann er faktisk i bruk i psykiatribehandling i dag. I flere land. Jeg vil anbefale deg å avslutte hver dusj med kaldt vann og stå der i minimum 1 min. Begynn gradvis med lunket vann og reduser så temperatur og varighet for hver gang. 

Og forresten så er årsaken til at du blir tørr og stram i maska at du bruker for varmt vann samt såpe.

Bruk shampo, balsam og ro ned på tempen. Kjøp en billig babyolje på Rema og smør deg med denne mens du fortsatt er våt. Problem solved.

Anonymkode: 20c1f...fc1

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg leser hva du skriver, men hovedgrunnen til at du ikke orker å dusje er faktisk fordi du er deprimert. Det er viktig å prøve å leve så normalt som mulig selv om man er deprimert. Det er tungt! Og sikkert dritt å høre, men det er sant.

Hvis du dusjer i kaldt (eller bare litt kaldere) vann så vil du ikke bli så tørr. Hvis du dusjer i skikkelig kaldt vann kan det gi hjernen din et lite boost som kan være bra mot depresjon. Bodylotion kan du få for 15-20 kroner på Rema1000. Jeg tar et par dråper med olje i hendene og gnir det inn i lengdene på det våte håret mitt når jeg er ferdig å dusje, da blir det lett å gre. Du kan gjøre det samme med en bitteliten ert med balsam, for eksempel. 

Anonymkode: 15be7...4fb

• Liker 2
Skrevet

Å misligholde egen hygiene er en av de første greiene som dukker opp når depresjonen kommer på banen, så det er ikke noe rart at det ikke gir deg noe, TS.

Generelt det å ta vare på seg selv er noe av det første som ryker. Det er sånn jeg gjenkjenner om jeg er på vei ned i en depresjon, da forsvinner rutinene fort ut av vinduet.

Er dette noe du har tatt opp med fastlege? Er du i behandling eller i kø for behandling?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sykdommen din som snakker og unnskylder. 

Å leve med depresjon er beintøft ❤️ Det er en kamp hver dag. Håper du får støtte og hjelp. 

Anonymkode: 19029...4a1

• Hjerte 2
Skrevet

Det er bare snakk om å forsøke opprettholde normal personhygiene og vanlig mat og matmengde.

Om du spiser ett herremåltid, laget fra bunnen, eller Fjordland til middag er fint lite viktig. Det viktige er å fortsette å få i seg næring.

Jeg er deprimert i perioder. På det verste gikk jeg over en uke uten kroppsvask og dusj og mat var i stor grad erstattet av alkohol. Det er ingen god oppskrift på å få det bedre, der ren kropp endrer ganske mye.

Anonymkode: 881b6...fb9

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke alene ❤

Anonymkode: 6d11c...664

Skrevet

Jeg føler meg heller ikke bedre av å dusje. Tvert i mot. Slitsomt for ting må barberes,skrubbes og vaskes. Gjør det KUN av hygiene. Alltid vært slik. Gleder meg til en deilig dusj sitat? Nei det er et slitt. 😅

Anonymkode: b9bc0...cd0

Skrevet

Jeg har ikke depresjon, men jeg har en annen diagnose, og dusjing er blant det verste jeg gjør. Det trigger meg enormt. Men, jeg har funnet at god velvære og pleie, med gode lukter, er viktig. Jeg føler meg også bedre etterhvert når jeg har dusjet. Mer et menneske. Jeg kan syns det er mer behagelig å la være å dusje; men det betyr ikke det er bedre. Det er for meg enklere når jeg vet det kommer til å lukte godt, jeg kommer til å lukte godt. Da prioriterer jeg å kjøpe det fremfor å kjøpe noe annet den måneden. 

Anonymkode: 05442...b0b

Skrevet

Jeg er langt nede. Og sliter med at en hendelse har trigget gamle traumer. Å ta hånd om meg selv, vaske håret, ta på rene klær hjelper meg faktisk. 

Anonymkode: f3235...e6f

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Normal har gode, rimelige produkter. Du kommer langt med en stor flaske billig bodylotion og en hårolje. 

Lag en stor gryte med mat når du har en god dag, og frys ned i porsjonspakker. Neste gang du har en god dag, lager du en annen stor gryte og fryser ned osv, slik at du til en hver tid har flere alternativer i fryseren. Kjøp en slowcooker - den på clas ohlson koster bare 350 kr og fungerer helt supert! Den lager måten for deg, og svært mange retter tar under 5 minutter med aktiv "jobb". Det finnes masse enkle, gode oppskrifter på tiktok.

Det er hardt å komme over den første kneika, men veldig nødvendig. Det blir bare verre om du tillater deg selv å grave deg ned. ❤️ 

Å ha god hygiene, freshe deg opp, rydde, lage ordentlig mat, og få i deg riktig næring hjelper mer enn man skulle tro, selv om det føles som et nærmest umulig prosjekt å ta tak i. ❤️

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...