Gå til innhold

Tett dusj - leier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
dusjen min har blitt helt tett - det tar kjempelang tid før vannet går ned. "Filteret" som pleide å ligge i sluket for å ta imot hår er plutselig borte, så jeg er redd for at det på en eller annen måte har kommet ned i rørene og sperret. Det er en gammel "løs" dusj (vanskelig å forklare, men typ hele "dusj-rommet" er plassert på badet.) med veldig små rør. 

Jeg er redd for å si ifra til huseieren i tilfelle hun mener det er min feil og at jeg må betale for det. Men det er vel huseierens ansvar, eller?

Skrevet

Har du prøvd å åpne sluken og se hva som gjør at det rr tett?

Anonymkode: aec6a...68c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd å åpne sluken og se hva som gjør at det rr tett?

Anonymkode: aec6a...68c

Jeg har vært under dusjen og sett i de rørene som er synlige før den går ned i gulvet. Der er det ingenting som tetter så vidt jeg kan se. 

Skrevet

Du må jo si ifra. I verste fall blir det vannskader og du må erstatte det i stedet

Anonymkode: ec437...63f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kaisada skrev (Akkurat nå):

Plumbo

Har prøvd med diverse midler for å åpne sluket, som Plumbo blant annet - men det har ikke fungert. 

Skrevet
Kaisada skrev (Akkurat nå):

Plumbo

NEI! Man skal aldri bruke plumbo. Det tetter rørene! Kjøp mudin 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være en vannlås nedi sluken under dusjen som er tett. Om det ikke blir bedre av midler som Mudin, flytende Plumbo eller Wc klor, så må den åpnes. Ta av risten (om det er) og skru opp skruen som sitter nedi der.

Aldri bruk Plumbo granulat om du ikke vet hva du driver med. Det kan lage en betongklump som kan koste deg veldig dyrt.

Anonymkode: 8dc78...be0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan være en vannlås nedi sluken under dusjen som er tett. Om det ikke blir bedre av midler som Mudin, flytende Plumbo eller Wc klor, så må den åpnes. Ta av risten (om det er) og skru opp skruen som sitter nedi der.

Aldri bruk Plumbo granulat om du ikke vet hva du driver med. Det kan lage en betongklump som kan koste deg veldig dyrt.

Det kan være en slik som du bare løfter opp eller så ser du en stor slags plastmutter som du skrur åpen (kalt stakeplugg)

image.thumb.png.91634553bba370fd49b75c82920d14d0.png

image.thumb.png.f4e6b5c1531752220911e8a0c740c953.png

Skrevet
Pingleton skrev (14 minutter siden):

Jeg har vært under dusjen og sett i de rørene som er synlige før den går ned i gulvet. Der er det ingenting som tetter så vidt jeg kan se. 

Under dusjen?!
Aha, så det er et dusjkabinett du snakker om?

Ja, du får prøve å rense både sluk og rør. Og husk at man må fjerne hår og drit jevnlig.

Anonymkode: a0b7f...68d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at det ikke er et sluk på den måten, dusjen er liksom en boks som er plassert på badet. Så det er et lite sluk i selve dusjboksen, også må man flytte hele dusjen (noe som er utrolig vanskelig fordi badet er så sjukt lite) for å få tilgang til sluket under. Og det virker også veldig vanskelig å komme inn i. 

Skrevet
Pingleton skrev (2 minutter siden):

Problemet er at det ikke er et sluk på den måten, dusjen er liksom en boks som er plassert på badet. Så det er et lite sluk i selve dusjboksen, også må man flytte hele dusjen (noe som er utrolig vanskelig fordi badet er så sjukt lite) for å få tilgang til sluket under. Og det virker også veldig vanskelig å komme inn i. 

Mener du dusjkabinett?

Anonymkode: e1a87...68b

• Liker 2
Skrevet

Du må få hjelp så ikke det blir vannskader.

Anonymkode: 84862...0df

• Liker 1
Skrevet

Du kan iallfall ikke la det skure og gå, du har et ansvar for daglig vedlikehold og tett sluk er i min bok åpenbart leietakers ansvar (og mest sannsynlig leietakers skyld). Da jeg leide og fikk tett sluk jeg ikke fikk ordnet selv ringte jeg rørlegger (og betalte for det selv).

Anonymkode: 5819f...752

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

NEI! Man skal aldri bruke plumbo. Det tetter rørene! Kjøp mudin 

Selvfølgelig kan man bruke plumbo. Så lenge den er flytende.

Anonymkode: e1a87...68b

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Mudin er veldig effektivt.

Skrevet

Sluk er leietakers ansvar å holde åpent. Er det lenge siden du oppdaget det? Man har plikt som leietaker til å si ifra med en gang når noe blir ødelagt for å begrense skadeomfanget. Vann har stort skadepotensial, så her må du være nøye. Om dusjen (sluket) er ødelagt går det på huseier hvis det ikke lønner seg å reparere, men hvis det kan repareres eller du har ødelagt noe, TS, da er det du som må betale for rørlegger/utbedring.

Man har vedlikeholdsansvar som leietaker. Sjekk leiekontrakten, det står nok der.

Anonymkode: 90cc9...def

• Liker 2
Skrevet

Regelmessig rens og vedlikehold av sluk er definitivt leietakers ansvar. 

Med tanke på at TS her omtaler dusjkabinettet som en "dusjboks" og tilsynelatende har relativt lav boevne anbefaler jeg likevel å ta kontakt med utleier direkte, for å få forklart hva som er normalt vedlikehold og hva som må gjøres når det går "tett". 

Feil som skyldes manglende rens/vedlikehold og som krever rørlegger, er leietakers ansvar (å betale for). 

Er det noe galt som ikke skyldes leietakers hensynsløse bruk av baderommet vil det kunne være utleiers ansvar å få det ordnet, herunder betale for rørlegger. 

Anonymkode: dbbad...7f8

• Liker 4
Skrevet
Pingleton skrev (6 timer siden):

Hei!
dusjen min har blitt helt tett - det tar kjempelang tid før vannet går ned. "Filteret" som pleide å ligge i sluket for å ta imot hår er plutselig borte, så jeg er redd for at det på en eller annen måte har kommet ned i rørene og sperret. Det er en gammel "løs" dusj (vanskelig å forklare, men typ hele "dusj-rommet" er plassert på badet.) med veldig små rør. 

Jeg er redd for å si ifra til huseieren i tilfelle hun mener det er min feil og at jeg må betale for det. Men det er vel huseierens ansvar, eller?

Og da regner jeg med at du har prøvd avløpsrens også? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...