AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Er det sykepleier, avdelingsleder eller primærkontakt som har overordnet ansvar for munnhygienen hos de som ikke greier å ta vare på tennene sine selv? Hvordan kan man vite at tennene faktisk blir pusset. Blir dette journalført? Anonymkode: 142f0...716
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Da jeg jobbet på sykehjem hadde alle ansvar for sine pasienters hygiene og tannpuss. På kveld var jeg nøye og serverte bare vann etter tannpuss. Men noen eldre har problemer med å få i seg nok mat og drikke. I de tilfellene ga vi saft, melk eller Biola fordi pårørende ville det. Anonymkode: 04d0f...328
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Det er rutiner på alt som skal gjøres i løpet av en dag. Den som tar stellet den morgen/kveld har ansvaret. Så prøver man så godt man kan. Tannpleier fra kommunen kommer innom en gang i året og gir beskjed om ev. endringer i pussing/munnhygiene. Det er ikke alltid så lett da ikke alle er så begeistret for pussing eller kan åpne munnen godt. Særlig på demente kan det være vanskelig. Men man skal selvfølgelig sørge for god munnhygiene, om du mener det ikke blir gjort så snakk med en ansatt når du er på besøk neste gang. Anonymkode: 21d9c...358
Eva-Lena Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 (endret) Da jeg jobbet på sykehjem pusset vi tennene ved morgen og kveldsstell. Jeg var bare assistent, men alle som stelte pasienter morgen og kveld pusset tennene deres. Vi journalførte ikke det. Det var en del av rutinen. Endret 4. februar 2024 av Eva-Lena
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Det er sykepleierkontakt og primærhelsefag som er ansvarlig for å skrive en personlig og nøye prosedyre for munn og tannstell hos oss. Og så er det den som steller pasienten som har ansvar for å utføre. Det skal journalført som utført om det ikke er avvik fra prosedyren. Om pasienten nekter, motsetter seg, det er ubehag osv dokumenteres det med fritekst. Anonymkode: 0a725...8dd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 Har du ansvaret for en pasient på din vakt, så har du også ansvar for at tannpuss/stell blir utført👍🏼 Mistenker at det blir slurvet en del med slikt rundtomkring😬 Anonymkode: 08655...5d8 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 Min erfaring som pårørende til pasient på sykehjem er at det er veldig variert. Noen dager blir tennene pusset, andre dager ikke. Det er avhengig av hvem som er på jobb. Familiemedlemmet mitt må ha hjelp og tannpleierne har sagt at de må pusse tennene oftere. Jeg kontaktet avdelingsleder ang. rutinene deres og fordi tannbørsten som de brukte ble ikke skylt. Den var full i matrester og gammel tannkrem 🤮, tannglasset var også veldig skittent. Det ble lovet endring og det ble satt opp skjema for tannpuss- rutiner på badet. Det varte ca. 1 måned så var skjemaet borte. Jeg synes det er rart at ikke pleierne reagerer på at tannbørsten som de bruker på pasienten er så ekkel? Vi har byttet ut tannbørsten hennes ganske ofte, men når den ikke bli skylt, blir den jo fort like vemmelig igjen. Anonymkode: 2e8da...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sykepleierkontakt og primærhelsefag som er ansvarlig for å skrive en personlig og nøye prosedyre for munn og tannstell hos oss. Og så er det den som steller pasienten som har ansvar for å utføre. Det skal journalført som utført om det ikke er avvik fra prosedyren. Om pasienten nekter, motsetter seg, det er ubehag osv dokumenteres det med fritekst. Anonymkode: 0a725...8dd Dette er riktig. Anonymkode: abe2e...740
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Alle pasienter skal ha en tiltaksplan. Der er alle tiltak rundt pasienten beskrevet i detalj. Hvis det er tiltak som IKKE har vært gjennomførbart ,så skal det dokumenteres. Alt for mange som skriver feks"har spist 5 halve skiver,blid og fornøyd" Fyller opp journalen med tull. Hvis pas IKKE spiser skal det dokumenteres. Det skal være rutiner rundt tannstell,tanntilsyn, og dokumentasjon på bytting av tannbørste. På vår avdeling henger tiltakene i forhold til tannstell på badet til hver pasient. Anonymkode: 7e418...038
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 Det som er vanskelig, er om pasienten motsetter seg tannpuss. Vi får ikke bruke tvang, så da utgår det ALT for ofte. Spesielt demente som ikke skjønner hvorfor noen skal inn i munnen deres får dårlig stell, for det er jo selvfølgelig ubehagelig for dem. Man kan bare avlede dem i kort tid, så må man faktisk gi seg for å ikke bryte loven. Alle som har sine gamle på sykehjem bør hjelpe til med tannstell - det er ikke "riktig" men å stå på prinsippene går kun ut over pasienten. Anonymkode: 45084...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det som er vanskelig, er om pasienten motsetter seg tannpuss. Vi får ikke bruke tvang, så da utgår det ALT for ofte. Spesielt demente som ikke skjønner hvorfor noen skal inn i munnen deres får dårlig stell, for det er jo selvfølgelig ubehagelig for dem. Man kan bare avlede dem i kort tid, så må man faktisk gi seg for å ikke bryte loven. Alle som har sine gamle på sykehjem bør hjelpe til med tannstell - det er ikke "riktig" men å stå på prinsippene går kun ut over pasienten. Anonymkode: 45084...1ef I vårt tilfelle er det ikke pasienten som ikke vil, men pleierne som «glemmer» det. Hun sitter i rullestol og har mye smerter og kan ikke lenger løfte armene. Anonymkode: 2e8da...8fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå