AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har så lyst til å flytte til et annet land, sannsynligvis Spania pga klimaet! Ikke permanent, kanskje for ett år eller to. Jeg er generelt glad i å reise, oppleve nye steder og møte nye mennesker. Men så har man etablert seg med mann og skolebarn og føler meg litt bundet. Mannen er med, men eldste barnet mitt er svært hjemmekjær og ønsker minst mulig forandringer. Minste er svært eventyrlysten. Flytte avgårde, få barna inn i ny skole, få jobb, lære nytt språk og ny kultur. Noen som har gjort dette og vil dele erfaringer? Anonymkode: 8aa38...1e3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Vi har ikke bodd i Spania, men USA, Frankrike og Nederland. Sørget først for jobb, deretter bolig og skole. Opphold 1-2 år. Jeg synes det var fint, jobber jeg liker, og møte nye mennesker. Mannen var delvis hjemmeværende og delvis arbeidet for arbeidsgiver hjemme da vi bodde i USA, og synes de årene ble litt ensomme, eller han ble sosialt avhengig av meg og barna. I Europa hadde vi begge lokale jobber, delvis kombinasjon med jobb hjemme. Barna har gått på lokale skoler/barnehager, og til tross for litt språkproblemer i starten, har de fint fått venner og kommet inn i det sosiale miljøet. Det krever litt å sette seg inn I hvordan samfunn fungerer, alle uskrevne regler, måter å omgås på osv. Anonymkode: 41639...bb0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Hva skal du leve av i Spania? Om du skal jobbe, husk at arbeidsdagen ofte er lengre = mindre tid med familie. Hva med skole? Privatskoler er veldig vanlig i Spania, det koster penger. SFO har de heller ikke alltid, så du må ha barnepike. Osv. Anonymkode: 1349c...24e
fru Alving Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Gjør det! Men sørg for at dere har en jobb. Kjenner flere som har bodd et eller flere år i land som USA, Spania, England. Familien blir mer sammensveiset og barna får masse ut av å lære en annen kultur fra innsiden samt et språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå