Gå til innhold

Baby 3.5mnd svak nakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 3.5 mnd med svak nakke. Løfter ikke hodet selv og er uforutsigbar i bevegelsene. Hen kan løfte det litt noen ganger ved mageleie, men aldri framover.. i tillegg veiver hen opp og ned (uten mening ser det ut som) / slår seg på låret med venstre arm. Det er kun med denne armen og i ulike situasjoner. Er dette normalt?? Hen kan gripe med begge hender og tar etter leker og mamma/pappa med begge hender. Eller synes jeg hen lager litt lite lyder. Mest om hen er trøtt eller synes noe er veldig gøy. Ikke latter enda men ser ut som hen ler og lager litt lyd på innpust. Hen følger veldig med med blikket og smiler mye. Men hen bryr seg lite om lyder. Hen skvetter av den minste lyd feks når han skal sove, så hen er ikke døv.

Anonymkode: 664de...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bær mye i bæresele, det er en skånsom måte å trene nakken på.

Anonymkode: 1685f...fd6

• Liker 1
Skrevet

Det er litt tidlig å si noe enda. Ved 20 ukers alder bør det ikke være head lag lenger.

Anonymkode: 81220...b10

Skrevet

trener dere på mageleie?

Skrevet (endret)

Trener på mageleie ja.

Endret av Bekymra321
Skrevet

Jeg skrev over her, og jeg tenker at i hovedsak er det altfor mange som er bekymra for alt mulig, uten at det er noe.

Samtidig har jeg selv en med CP, og jeg skjønte veldig tidlig at det var noe som ikke stemte. Var vel tre uker da jeg forstod det, og 5-6 måneder da diagnose ble satt. Heldigvis ble jeg tatt på alvor, og de satte i gang fysioterapi og masse støttetilbud.

Så det er jo viktig å ikke bekymre seg unødig, men samtidig er jo foreldre de beste til å forstå når det er noe som ikke helt stemmer. Babyen min hadde en stiv og veivete arm.

Stort sett bekymrer mammaer seg for alt mulig, men hvis du føler deg sikker på at det er noe som ikke stemmer, kan det være lurt å få i gang et opplegg med fysioterapi og annet, spesielt hvis det var noe rundt fødsel, for tidlig født eller lignende.

Masse lykke til, håper det ikke er noe ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Så bra at du fikk hjelp tidlig❤️

Hvordan skjønte du det så tidlig? Var det kun armen? Og kunne hen bruke den ellers, eller var den stiv/ikke «i bruk» kontrollert

vet at jeg tenker veldig mye, men synes det er litt rart at hen ikke snur seg etter stemmene våre, veivinga med armen OG svak nakke.. føler meg ikke sikker, men har en vond følelse i magen og klarer ikke roe meg.. noe tror jeg det er, men usikker på hvor alvorlig.

Skal kontakte hs imorgen og håper vi blir tatt på alvor og undersøkt/henvist.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville iallfall bedt om time hos fysio på helsestasjonen! Det kan man få ganske kjapt som regel og det er gratis. Jeg fikk time med en gang bare fordi jeg sa jeg syntes baby hadde en favorittside og fikk masse hjelp til magetrening osv + at de sjekket ungen da :) Håper alt er ok med babyen din ❤️ Det var en på barselgruppa mi som også var svak på å løfte hodet rundt 3 mnd men som er helt normal 2åring idag. Men er fint å følge opp om man er bekymret, bedre å ta tak i ting tidlig enn å vente.

Anonymkode: d02fe...0bc

• Liker 1
Skrevet
Bekymra321 skrev (På 4.2.2024 den 19.04):

Så bra at du fikk hjelp tidlig❤️

Hvordan skjønte du det så tidlig? Var det kun armen? Og kunne hen bruke den ellers, eller var den stiv/ikke «i bruk» kontrollert

vet at jeg tenker veldig mye, men synes det er litt rart at hen ikke snur seg etter stemmene våre, veivinga med armen OG svak nakke.. føler meg ikke sikker, men har en vond følelse i magen og klarer ikke roe meg.. noe tror jeg det er, men usikker på hvor alvorlig.

Skal kontakte hs imorgen og håper vi blir tatt på alvor og undersøkt/henvist.

Det var en helhetsvurdering, men samtidig hadde vi en tøff fødsel, så jeg hadde en mistanke.

Armen var stiv og ikke i hensiktsmessig bruk, den var liksom veivete og vanskelig å styre. Men barnet har mer alvorlig CP, så det å gripe kom sent. Jeg kjente på en måte at armen var stiv og ikke «vanlig», uten at jeg forstod helt hva jeg kjente. Ellers var det det med svak nakke/head lag og at jeg syntes bevegelsene var litt annerledes enn på de andre babyene i barselgruppa. Litt mindre babling, litt mer gråt. Men fikk kontakt fint. Hadde også mer umodne reflekser, ble senere kvitt moro-refleksen når baby skvatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...