Gå til innhold

Hvordan lære hunden til å ikke hoppe på bordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen har begynt å hoppe opp med labbene på bordet. Hovedsakelig når jeg har mat der. Jeg tar labbene ned på gulvet og sier nei til det kjedsommelige. Men hun hopper tilbake igjen med en gang. Etter langt om lenge gir hun opp, men ved neste måltid er det påan igjen. 

Er det en bedre måte å lære henne det på enn å ta henne ned og og si nei 100 ganger hver dag? Når hun blir større blir det jo bare mer vanskelig. 

Anonymkode: 1d9f2...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avledning er mye bedre enn å si nei, altså se helt bort fra hoppingen, men få valpen til å gjøre noe annet i stedet. I begynnelsen må du friste med noe gøy, etter hvert kan du be den legge seg. Siden dette må gjøres 100 ganger hver gang, satt vi opp sånne kompostgjerder fra biltema slik at valpen ikke kom til akkurat mens det var mat. Etter hunden hadde lært å legge seg på kommando, kunne vi ta det vekk. Nå kommer han bort til bordet, men er ikke i nærheten av å forsyne seg så lenge vi er i nærheten (har ikke prøvd å gå på do med en biff liggende på salongbordet).

Anonymkode: f6321...42b

• Liker 1
Skrevet

Med valper må du gjøre det uendelig mange ganger, de forstår ikke alltid en slik sammenheng. Hunder forstår heller ikke ordet "nei" av seg selv, det må læres inn om hvilken som helst annen kommando.

Jeg er mer fan av å trene inn en stopplyd ved at man lager en lyd og gir masse belønnning hver gang. Etterhvert assosiserer hunden ordet med belønning hos deg og vil slutte med det den holder på med og komme til deg når du lager lyden. 

Men valper vil fortsatt bare gå tilbake til det de holdt på med før du ga stopplyd så du må avlede dem med noe annet. 

Benytt anledningen til å lære valpen gode vaner nå, ved f.eks å gi den et tyggebein eller fylt kong i sengen sin når du har mat p på bordet og spiser.

Skrevet

Jeg har trent hunden til å ligge på plassen sin når jeg lager mat eller spiser, og det funker veldig fint.

Anonymkode: 077d7...357

Skrevet

Jeg fokuserer mer på hva jeg vil at hunden skal gjøre i sånne situasjoner enn hva jeg ikke vil at hunden skal gjøre. 

For eksempel ønsker jeg at hunden ikke skal være på kjøkkenet når jeg lager mat. Da gir jeg med jevne mellomrom hunden en godbit på teppet hans utenfor kjøkkenet. 

I begynnelsen ga jeg godbit der selv om han var inne på kjøkkenet, men ganske raskt skjønte han at det var det som skulle til for å få godbit. Jeg trappet gradvis ned, men han får fortsatt en godbit eller en bit av det jeg lager for å holde det ved like. Rett og slett fordi jeg ikke gidder å mase, derfor funker dette bedre for meg. 

Ved bordet fikk han kanskje godbit når han gikk ned, eller aller helst i det jeg så han begynte å tenke på å hoppe. Hoppet han fikk han verken godbit eller oppmerksomhet. Her ga han seg også fort. 

Nå elsker min all oppmerksomhet, så veldig viktig at han ikke får det for ting jeg ikke ønsker. Da blir det bare verre. 

Anonymkode: 33959...733

• Liker 1
Skrevet

Gi hunden noe mat når dere spiser. Det at mennesker skal spise uten å ta med hundene sin i måltidet mener jeg er en uting. Tenk deg selv, her bor du med noen du opplever som familien din, og så setter de seg til å spise de herligste retter mens du enten ikke har mat, eller bare må spise de samme tørre knortene som du spiser hver eneste dag. Føles bra, ikke sant?

Anonymkode: 43648...a6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gi hunden noe mat når dere spiser. Det at mennesker skal spise uten å ta med hundene sin i måltidet mener jeg er en uting. Tenk deg selv, her bor du med noen du opplever som familien din, og så setter de seg til å spise de herligste retter mens du enten ikke har mat, eller bare må spise de samme tørre knortene som du spiser hver eneste dag. Føles bra, ikke sant?

Anonymkode: 43648...a6b

Kan ikke både gi maten hun skal ha når hun skal ha den, og gi henne noe hver gang jeg spiser pluss alle 3-6 rundene med trening. Da blir hun jo tjukk. 

I dag har hun ikke prøvd å hoppe på bordet. Hun tigger heller ikke da hun aldri har fått noe imens jeg spiser. Men jeg tror jeg skal trene henne til å ligge på plassen sin når jeg spiser. Må bare lære henne hva plassen er..

Anonymkode: 1d9f2...1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...